Alternatief voor hooi? Oude pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Alternatief voor hooi? Oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:36

Waarom zou een paard rollen van het eten van koud gras? Nooit van gehoord?!?

Maar bij mijn pony weet ik dat ze pijn heeft, ze staat dan ook wel eens naar haar buik te trappen, als koliek. En ze doet het echt alleen als ze gegeten heeft. Of zelfs tijdens soms... loopt ze weg om te rollen en tegen haar buik te slaan, maar draait zich dan om en komt terug om verder te eten Verward

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:24

Dierenarts heeft me net aangeraden op slobber over te gaan. Daar gaat mijn bijna volle zak Agrobs...
Ik wil eigenlijk dat Subli ook nog uitproberen!

Jeanet01, ik hoop dat je nog antwoord geeft! Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:30

Als jij b.v. een liter koud ijs eet, heb je dan geen buikpijn ? Paarden die bevroren gras eten kunnen daar dus last van hebben....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:33

Geen idee, ik eet geen liter ijs. Haha!
En in de winter staan mijn paarden gewoon op het land en ik heb nog nooit gezien dat ze last kregen.
In dit geval gaat het ook niet om bevroren gras of voer, gewoon koud zoals uit de kraan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:15

:
Citaat:
My 16.2hh Veteran Horse is gradually losing weight and the dentist said he will have difficulty chewing hay and haylage, what can I feed him?

A:
Calories from fibre are provided predominantly by hay or haylage during winter and make up a large proportion of the ration. Considering your horse is struggling with long fibre sources such as hay and haylage, and assuming there are no other clinical problems, the most likely cause for this weight loss is a reduction in fibre intake. Fibre is essential to maintain a healthy digestive tract and in order to synthesise B vitamins (via fermentation) for energy utilisation. Furthermore, fibre digestion will help to generate heat for winter warmth. This is why it is essential to arrange for a registered equine dental technician to visit your horse every 6 months and ensure they can process fibre effectively.

Another useful method of assessing your horse’s grinding ability is to look at the fibre particle size within droppings. Fibre particles more than a few millimetres in length indicate a reduced grinding ability which will decrease digestion and nutrient absorption and increase the risk of the horse developing impaction colic.

I recommend replacing the hay / haylage portion of the ration by creating a ‘haynet in a bucket’ using a combination of soaked high fibre nuts (Pasture Nuts), a highly digestible chaff (Alfalfa) and soaked unmolassed sugar beet shreds (KwikBeet). The feeding guideline for this forage replacer is 600g dry weight of each product per 100Kg of ideal body weight per day. Therefore, a horse with an ideal weight of 500kg would require 3kg of each product, which in total would be 9kg per day. If your horse is still eating significant quantities of grass then you may need to reduce the quantities per day during the spring and autumn when grass is more available and nutritious

Ideally the forage replacer should be divided into several small meals throughout the day. However, many owners cannot gain access to their horse this frequently. Therefore, the forage replacer may be divided into 2-3 large buckets and left with the horse to graze on in the field and stable. If the field is shared with other animals it is essential to section your horse off and ensure only he has access to the bucket but still has social contact with other horses. A useful method of slowing down consumption is to place salt/mineral blocks within the bucket so your horse has to eat around them.

The ‘haynet in a bucket’ is an effective method of meeting your horse’s fibre requirements within an accessible mash. This alone should help to encourage a steady weight gain and improve your horse’s overall condition. The supplement Yea-Sacc may also be a beneficial addition to the ration, which creates a favourable environment for fibre fermenting bacteria within the hindgut. This will maximise fibre digestion and the utilisation of the resulting nutrients, which can be compromised in older horses on fibre restricted rations.

Rachel Sainsbury BSc (Hons)
Nutritional Advisor

Dit is het advies dat Dodson and Horrell geeft.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:28

Pijn na het eten, al eens aan een maagzweer gedacht?? Mijn paard is net herstellende van een zeer ernstige maagzweer. Na het eten werd hij steeds niet lekker. koliekerig.
Ik voer ook slobber, nadeel van subli seniores is dat je het moet laten weken en dus koud voert. Voor mijn paard is warme slobber een veel groter succes! (zeer kieskeurig)
Subli kruidenslobber en hartog kruidenslobber vind hij het allerlekkerste!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:40

Mijn oudje krijgt op het rusthuis een slobber van biks en zemelen, gehakseld hooi en snijmais. Toen ik hem nog had kreeg hij Pavo Herbasan en de slobber, zemelen, lucerne en lijnzaadolie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:42

Een maagzweer?? Nee, nog niet aan gedcaht eigenlijk. Maar dat laat ik aan de dierenarts over, die komt mijn pony helemaal onderzoeken als het niet beter gaat met slobber.

Subli kun je ook warm voeren, laten weken van te voren en een beetje warm water erbij als je gaat voeren. Waterkoker is trouwens al onderweg (vriendin wilde weten wat ik nog voor mijn verjaardag wilde hebben Haha! )

Weekje aankijken, maar moet eerst even slobber gaan halen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:43

Gouda, is dat dus goed te verteren voor ouwetjes?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:44

Bwah, ik krijg nu zoveel tips en advies, moeilijk om wat te kiezen. Wil haar ook niet elke week van voer laten veranderen...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:45

GamblersCup schreef:
Dat valt best mee denk ik, die zak Agrobs was 10,95 euro voor 15 kilo. Knipoog

Alleen wat voor krachtvoer zit daar dan doorheen? Ik voer mijn paarden liever geen krachtvoer, nergens voor nodig.

Zit daar verder wel alles in wat een ouder dier nodig heeft, als ze niet meer goed kunnen kauwen?

Kant en klare slobber is volgens mij ook krachtvoer dus houd je pony goed in de gaten als hij dat niet gewend is. Ik ben ooit bij mijn paard overgeschakeld op een rijker krachtvoer en toen kreeg hij daar ook last van (koliek)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:47

GamblersCup schreef:
Gouda, is dat dus goed te verteren voor ouwetjes?

Ja dat dieet wat hij nu krijgt met de snijmais gaat goed. ZOu gewoon de adviezen van de dierenarts opvolgen en anders een bellen met een paardenrusthuis (bijvoorbeel www.paardenkamp.nl) die kunnen je ook vaak goede tips/adviezen geven.

Mijn oudje heeft bijna geen tanden meer Clown dus moest wel dingen proberen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:57

Ik moet ook eerst eens gaan lezen wat er precies in de slobber zit. Ik moet het nog halen.

Ik wil niet al te moielijk gaan doen met zelf samenstellen, als dat niet noodzakelijk is. Het is hier in de buurt niet makkelijk alles te krijgen.
Ik ga eerst even uit van de dierenarts, en ik wil die subli (jahaa! Haha! ) nog steeds uitproberen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:00

Inderdaad niet zomaar overschakelen of teveel verschillende dingen gaan voeren. Heb die fout toen ook gemaakt. Je bent zo bang dat je oudje wat te kort komt dan verwen je ze wel eens te veel. Succes iig

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 23:03

Juist, dat is het probleem. Net met wat nieuws begonnen, speciaal voor oude paarden, zou super moeten zijn. Nu moet ik dus alweer overschakelen. DAAR zou ik als pony zijnde buikpijn van krijgen... Ach gut

En als het aan iets anders ligt als het voer, dan kan ik wel door blijven gaan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:36

Snap niet dat jullie het altijd maar over een oudje hebben Haha! , mijn pony wordt binnenkort 34 en krijgt maar de laatste drie jaar in de winter aangepaste voeding. Tevoren ging dat gewoon met de hoop mee.

Voor dat koliekerige zou ik ook de DA raadplegen want denk niet dat dat iets met ouderdom te maken heeft.

Verder zou ik zeer goed opletten met zaken als slobbers. Heb daar vorige winter de mijne bevangen mee gevoerd. Slobbers worden vaak gebruik om paarden te laten opkikkeren, maar bevatten daarvoor heel veel suikers.
Suikers (alles wat onder de noemer koolhydraten en zetmeel valt) zitten vooral in granen. Mijn vriendin die DA is, houdt zich daar veel mee bezig omdat ze een paardje heeft waarbij de suikers op de spieren slaan. We hebben dat vorige winter uitgezocht hoe dat zat met die Seniores maar ik weet het niet meer juist. De meeste voeders vermelden het aandeel suikers ook niet op de verpakking.

In ieder geval denk ik dat het ook een kostelijke zaak wordt als je alles door Seniores wil vervangen.

Mocht je geïnteresseerd zijn (vermits er geen reactie komt op het Engelse artikel) dan wil ik het gerust vertalen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:20

Ik ben eigelijk wel zeer benieuwd naar dat verhaal van de Seniores Priores van Subli. Ik voer het namelijk nu een tijdje aan m'n oudje en hij is nu dus ook opeens met rijden stokkreupel.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:36

Vonnie84 schreef:
Ik ben eigelijk wel zeer benieuwd naar dat verhaal van de Seniores Priores van Subli. Ik voer het namelijk nu een tijdje aan m'n oudje en hij is nu dus ook opeens met rijden stokkreupel.

Weet niet of je dit op mijn tekst hebt? Die gaat niet over Seniores Priores hoor, maar over hoe hooi te vervangen, ze noemen dat "hay in a bucket" (hooi in een emmer dus) (de vertaling is niet letterlijk)

My 16.2hh Veteran Horse is gradually losing weight and the dentist said he will have difficulty chewing hay and haylage, what can I feed him?

vraag: mijn oud paard verliest geleidelijk aan gewicht en de tandarts zegt dat hij het moeilijk gaat hebben om hooi en voordroog te kauwen, wat kan ik hem voeren?
A:
Calories from fibre are provided predominantly by hay or haylage during winter and make up a large proportion of the ration. Considering your horse is struggling with long fibre sources such as hay and haylage, and assuming there are no other clinical problems, the most likely cause for this weight loss is a reduction in fibre intake.

Tijdens de winter worden calorieën uit vezels vooral gehaald uit hooi en voordroog en hebben ze een groot aandeel in het rantsoen. In overweging nemend dat jouw paard het lastig heeft met langvezelige bronnen zoals hooi en voordroog en aannemend dat er geen andere clinische problemen zijn, is een verminderde opname van vezels de meest waarschijnlijke oorzaak voor zijn gewichtsverlies.

Fibre is essential to maintain a healthy digestive tract and in order to synthesise B vitamins (via fermentation) for energy utilisation. Furthermore, fibre digestion will help to generate heat for winter warmth. This is why it is essential to arrange for a registered equine dental technician to visit your horse every 6 months and ensure they can process fibre effectively.

Vezels zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering en doordat ze vitamine B synthetiseren (door fermentatie) ook voor energie gebruik. Daarenboven helpt het verteren van vezels om warmte te genereren die warm houdt in de winter. Daarom is het essentieel om een geregistreerde paardentandarts bij je paard te laten komen om de zes maanden en ervoor te zorgen dat het paard effectief vezels kan verwerken..

Another useful method of assessing your horse’s grinding ability is to look at the fibre particle size within droppings. Fibre particles more than a few millimetres in length indicate a reduced grinding ability which will decrease digestion and nutrient absorption and increase the risk of the horse developing impaction colic.

Een handige manier om te kijken of je paard zijn voedsel goed vermaalt, is te kijken naar de grootte van stukjes vezels in de mest. Vezelstukjes groter dan enkele millimeters lang, duiden op een verminderde vermaalcapaciteit, dit verlaagt de vertering en de opname van voedingsstoffen en doet het risico op verstoppingskoliek dalen.

I recommend replacing the hay / haylage portion of the ration by creating a ‘haynet in a bucket’ using a combination of soaked high fibre nuts (Pasture Nuts), a highly digestible chaff (Alfalfa) and soaked unmolassed sugar beet shreds (KwikBeet). The feeding guideline for this forage replacer is 600g dry weight of each product per 100Kg of ideal body weight per day. Therefore, a horse with an ideal weight of 500kg would require 3kg of each product, which in total would be 9kg per day. If your horse is still eating significant quantities of grass then you may need to reduce the quantities per day during the spring and autumn when grass is more available and nutritious

Ik beveel aan om het aandeel hooi/voordroog in het rantsoen te vervagen door een 'hooinet in een emmer' te creëren en daarvoor een combinatie van geweekte hoge vezel noten (= soort van korrels in plattere vorm) (Pasture Nuts => assortiment Dodson and Horrell), een hoog verteerbaar haksel (Alfalfa = luzerne in assortiment Dodson and Horrell) en geweekte niet gemelasseerde suikerbietpulp (Kwikbeet => assortiment D&H) te gebruiken. De voerrichtlijn voor deze ruwvoervervanger is 600g droog gewicht van elk product per 100kg ideaal lichaamsgewicht per dag. Een paard met een ideaal gewicht van 500 kg heeft dus drie kilo van elke product nodig, in totaal 9 kg per dag. Als je paard nog aanzienlijke hoeveelheden gras eet, kan het zijn dat het nodig is om de dagelijkse hoeveelheden te verminderen gedurende de lente en de herfst wanneer er meer en voedzamer gras ter beschikking is.

Ideally the forage replacer should be divided into several small meals throughout the day. However, many owners cannot gain access to their horse this frequently. Therefore, the forage replacer may be divided into 2-3 large buckets and left with the horse to graze on in the field and stable. If the field is shared with other animals it is essential to section your horse off and ensure only he has access to the bucket but still has social contact with other horses. A useful method of slowing down consumption is to place salt/mineral blocks within the bucket so your horse has to eat around them.

Ideaal is, de ruwvoervervanger te verdelen over kleinere dagelijkse porties. Heel veel eigenaars hebben die mogelijkheid echter niet om hun paard zo vaak te voeren. Daarom mag de ruwvoervervanger verdeeld worden over twee a drie grote emmers en gewoon bij het paard gezet worden terwijl het graast op de weide of in de stal. Indien er nog andere dieren op de weide staan is het essentieel om je paard apart te zetten en ervoor dat het toegang heeft tot de emmers maar ook nog sociaal contact heeft met de andere paarden. Een handige methode om het eten te vertragen is zout of mineraalblokken in de emmer te plaatsen zodat het paard er moet rond eten.

The ‘haynet in a bucket’ is an effective method of meeting your horse’s fibre requirements within an accessible mash. This alone should help to encourage a steady weight gain and improve your horse’s overall condition. The supplement Yea-Sacc may also be a beneficial addition to the ration, which creates a favourable environment for fibre fermenting bacteria within the hindgut. This will maximise fibre digestion and the utilisation of the resulting nutrients, which can be compromised in older horses on fibre restricted rations.

Het hooinet in een emmer is een doeltreffende methode om tegemoet te komen aan de vezelbehoefte van je paard met een toegankelijke mash. Dit alleen al zou moeten helpen om een stelselmatige gewichtstoename te bekomen en de algemene conditie van je paard te verbeteren. Het supplement Yea-sacc kan een weldoende aanvulling op het rantsoen zijn, het zorgt voor een gunstige omgeving voor de bacterieën die de vezels doen fermenteren in het epigastrium. Dat maximaliseert de vertering van de vezels en het gebruik van de voedingsstoffen die het oplevert, wat kan aangetast zijn bij oudere paarden met minder vezels in het rantsoen.
Rachel Sainsbury BSc (Hons)
Nutritional Advisor

Met ideaal gewicht wordt er bedoeld het gewicht dat het paard zou moeten hebben. Dus bij een te mager oudje dat 500kg zou moeten wegen om goed te zijn, moet je van dat gewicht uitgaan.

Je hoeft het geheel ook niet met de producten van Dodson and Horrell te doen

http://www.lowlandfarm.be/paardenvoedin ... e_nuts.htm
als je hier naar de voedingsbestanddelen kijkt, dan zie je dat het qua vezelgehalte zeer hoog ligt. Je kan dit aandeel dus vervangen door een korrel of muesli met hoog vezelgehalte.

http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html
hier zit je aan 15% vezels wat vrij hoog is in vergelijking met veel andere voeders. Anderzijds wordt er een laag suikergehalte geclaimd, terwijl in de opsommingstabel toch 32% staat, wat evenveel of even weinig is als veel andere mengelingen.

Een laag suikergehalte is goed voor paarden met neiging tot hoefbevangenheid of neiging tot spierbevangenheid. Dodson and Horrell heeft producten die veel lager liggen qua suikers.

Je neemt bvb de Hartog Luzerne. Best kiezen voor een niet gemelasseerde luzerne.

En voor de pulp neem je gewone bietenpulp. Die Kwikbeet heeft als extraatje dat het na een kwartiertje al klaar is. Maar, als je gewone pulp met heel warm water klaarmaakt, is die ook binnen het uur klaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:49

Ik had een pony van 23 jaar en die kon ook geen hooi eten.Ze werd dus altijd mager als het gras uit gegroeid was.Toen ontdekte ik Masters Senoiren Slobber,en ze werd binnen 2 weken al dikker.Echt superspul,hoeven ze ook geen hooi te eten want alles zit al in die slobber.Dit spul moest je wel 6x per dag 1kg voeren.Want 3x per dag 2kg vond ik wel erg veel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 23:52

Teigetje, ik heb even je bericht uit elkaar geplukt, ivm met meerdere vragen en opmerkingen! Haha!

Teigetje schreef:
Snap niet dat jullie het altijd maar over een oudje hebben Haha! , mijn pony wordt binnenkort 34 en krijgt maar de laatste drie jaar in de winter aangepaste voeding. Tevoren ging dat gewoon met de hoop mee.

Zou ik ook graag willen, maar 23 is niet jong meer en ze krijgt het hooi niet meer goed verteerd (tanden) en dat komt door de leeftijd. Dus helaas, ik moet het voer wel aanpassen als ik haar gezond wil houden, jouw pony (of jij) heeft geluk gehad dat hij/zij zo lang het gewone voer goed kon kauwen en verteren.

Teigetje schreef:
Voor dat koliekerige zou ik ook de DA raadplegen want denk niet dat dat iets met ouderdom te maken heeft.
Dat klopt, dat wordt dan ook nergens gezegd. Het kan aan het voer liggen, wat voor voer dan ook. Als het teveel is in 1x, of te zwaar op de maag, moeilijk te verwerken o.i.d. (dat gaan we dus uitzoeken) dan moet ik voer zoeken wat ze wel normaal kan eten zonder koliekerig te worden. En omdat ze toevallig op leeftijd komt, moet het dan ook nog eens voer zijn wat hooi vervangen kan, omdat ze niet meer goed kauwen kan... volgt men het nog? Haha!
En dit gaat onder begeleiding van de da, alleen ik probeer hier nog meer ideeen te verzamelen, van mensen die ervaring hebben met hooi vervangers voor oudere knollen.

Teigetje schreef:
We hebben dat vorige winter uitgezocht hoe dat zat met die Seniores maar ik weet het niet meer juist.

Ben wel nheel erg geinteresseerd wat daar dan is uitgekomen! Dat is speciaal voor oudere paarden, en van zo'n merk mag je er toch wel enigszins vanuit gaan dat er op dat soort zaken ook gelet wordt? Al doe ik wel persoonlijk vooronderzoek en check ik bij de da, want ik vertrouw toch nooit iemand op zijn woord. Haha!

Teigetje schreef:
In ieder geval denk ik dat het ook een kostelijke zaak wordt als je alles door Seniores wil vervangen.

Hoezo? Het dier krijgt geen 6 kilo op een dag en ze is de enige hier die het zou moeten hebben. Agrobs is duurder, dus het zal voor mij alleen maar goedkoper zijn. En dan nog, als ze het nodig heeft kan het me eerlijk gezegd niet zoveel schelen wat het kost. Knipoog
Ik zal daardoor niet arm worden. Liever op wat duurder voer als regelmatig de da erbij of een pony met pijn.

Teigetje schreef:
Mocht je geïnteresseerd zijn (vermits er geen reactie komt op het Engelse artikel) dan wil ik het gerust vertalen

Mensen zijn daar waarschijnlijk erg blij mee! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog door moet lezen, was van het weekend niet aanwezig Bloos

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:21

Het koliekerige komt volgens mij niet van het voer, daarom dat ik schrijf dat je dat best eerst laat nakijken. Mogelijk komt het door slechte vertering door slechter kauwen.

Citaat:
Ben wel nheel erg geinteresseerd wat daar dan is uitgekomen! Dat is speciaal voor oudere paarden, en van zo'n merk mag je er toch wel enigszins vanuit gaan dat er op dat soort zaken ook gelet wordt? Al doe ik wel persoonlijk vooronderzoek en check ik bij de da, want ik vertrouw toch nooit iemand op zijn woord.

Heb nog een oude zak teruggevonden, de samenstelling is als volgt:
25% bietenpulp, 25% ponybrok, 18% luzernemeel, 15% sojaschillen (geproduceerd van genetisch gemodificeerde sojabonen), 10% tarwegries, 6% speltdoppen.

waarden per kg
ruw as: 74 g
ruw eiwit: 116g
ruw vet: 22 g
ruwe celstof: 210 g
zetmeel: 62 g

Jammer genoeg staan de waardes per kg ipv in procenten zoals bij de meeste voeders wat vergelijken moeilijker maakt.

Als je naar de samenstelling kijkt dan zie je dat die qua idee overeenkomt met wat Dodson and Horrell (ook een zeer gerenomeerde voederfabrikant) aanraadt: een deel pulp, een deel luzerne en een brok erbij voor de basisvitamientjes.
Men raad voor de Subli 1kg per gewenste 100 kg lichaamsgewicht aan. Laat ons gemakkelijkheidshalve aannemen dat je pony 300 kg zou moeten wegen, dan komt dat neer op 3kg Seniores Priores per dag.

Wanneer je zelf samenstelt volgens de raad van D&H kom je op
3x 600: pulp
3x 600: brok
3x 600: luzerne

een totaal van 5.4 kg droog product per dag. Het volume van de luzerne zal ook een pak groter zijn dan het volume van luzernemeel.

Voor ons was het alleszins een veel interessantere oplossing aangezien Subli niet in België verkocht wordt. Ik vind het persoonlijk ook leuker om aan een grotere hoeveelheid te komen aangezien ik graag wil dat ze meerdere uren per dag kan staan eten. Ze eet nu ook weer hooi dus ze hoeft zo een grote extra input niet meer natuurlijk al krijgt ze dagelijks wel nog 1kg droge pulp (geweekt uiteraard) en ongeveer een halve kilo fibergy gemengd met luzerne bovenop haar krachtvoer (1.8kg, gewone recreatiemengeling).

Ik geef trouwens de Fibergy van D&H bij, omdat daar veel vetten inzitten. Vetten zijn bijzonder goed om een paard in conditie te houden.

Citaat:
En dit gaat onder begeleiding van de da, alleen ik probeer hier nog meer ideeen te verzamelen, van mensen die ervaring hebben met hooi vervangers voor oudere knollen.

Afbeelding
Gisteren gemaakt, 33 jaar oud, denk dus wel dat ik over dit onderwerp een woordje kan meespreken.

Nog een kleine toevoeging, zowel het advies van D&H als de Seniores Priores bevatten een aandeel krachtvoer.
http://www.lowlandfarm.be/paardenvoedin ... e_nuts.htm

de pasture nuts die D&H aanraden zijn op dat vlak wel interessant omdat ze vooral veel vezels bevatten en zelfs in kleine hoeveelheden gevoerd de nodige dagelijkse portie vitaminen en mineralen voorzien. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik die nog niet gekocht heb omdat ik de producten van D&H vrij duur vind.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:04

Teigetje, ik hecht veel waarde aan jouw mening hoor, begrijp me niet verkeerd! Je komt ook over als iemand die zich er al in verdiept heeft.

Ben hard aan het uitzoeken wat handig is en wat er hier te verkrijgen is.

Je eerste opmerking:
Citaat:
Het koliekerige komt volgens mij niet van het voer, daarom dat ik schrijf dat je dat best eerst laat nakijken. Mogelijk komt het door slechte vertering door slechter kauwen.

Dat vind ik elkaar een beetje tegenspreken. Het kan wel degelijk door het voer komen, als mijn pony dit inderdaad niet meer goed kan kauwen, dus slechter verteerd. Maar dat is raar, want dit is voer speciaal gemaakt voor oude paarden die slechter kauwen en dus niet goed verteren.
Dus ja, het kan ook door iets anders komen. Vandaar dat de da langs moet komen.
Maar natuurlijk wil ik ook uitproberen of het niet een simpelere reden heeft, zoals het voer, of het nodig hebben van een wormkuur. Die gaat er vanavond dus nog maar in, voor de zekerheid.

Het is ook niet met elke maaltijd het geval eigenlijk.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:09

Ja, hebben wij vorig jaar ook gedaan, alles uitgezocht (heb een goede vriendin die DA is en die mij met zo'n dingen helpt), Tosca ging toen veel dunner de winter in, dus ik ben echt blij met hoe ze er nu uitziet.

En inderdaad als het op de pulp is dat ze reageert, kan het moeilijk door te weinig kauwen komen. Toch zou ik het koliekerige gedrag eerder in het spijsverteringsstelsel gaan zoeken dan in de aard van het voer zelf. Misschien komt er met die pulp een hoeveelheid binnen die groter is dan anders of zo.
Anderzijds, ik geef graag vetten bij, nog liefst in de vorm van olie bij het voer. Bij Tosca (oudje) gaat dat vanzelf en kan je dat opvoeren tot de benodigde 250ml per dag. Bij Lucky (één van mijn paarden) leidde 100ml al tot een spetterpoep met bijhorende koliek. De bijgeroepen DA vond dat raar en zei, dat moet je onthouden voor als ze ooit een verstoppingskoliek heeft. Blijkbaar reageert zij extreem op olie.
Daarom dat ik nu meer vetten probeer toe te voegen op andere manier (Fibergy en dan nog een geëxtrudeerde lijnzaadkorrel, Linamix van Equifirst)

Ben benieuwd wat de DA van dat koliekerige gaat zeggen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:18

Ik ook. Maar ik moet eerst dus slobber gaan proberen en een wormkuur erin gooien. Dus het duurt nog eventjes voor ze haar binnenstebuiten gaan keren.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:21

Ik vraag me wel af welk verschil de DA dan ziet tussen slobber en iets als pulp. Beiden lijken mij toch gewoon een makkelijk verteerbare brij?

Wat moet je dan in de slobber doen of moet je kant en klare slobber kopen?