Brigitte moet aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:25

Ik kan wel op alle reacties gaan reageren.. maar dat is geen doen, allereerst wil ik de mensen die nuttige tips geven heel erg bedanken, we gaan er zeker mee werken!

Ik ben dus de verzorgster van Brigitte, de eigenaar (de boer) heeft het paard niet gekocht!!! Ze was van zijn vader, die ermee werkte op het land etc etc.. deze beste man is overleden, maar het paard is gewoon blijven staan waar hij stond..

Met haar linkeroor, voor degenen die dát belangrijk vinden, is ze als veulen aan een spijker blijven hangen Knipoog

Eventjes ons schema etc, van elke dag:
Er wordt ong een half uur per dag op gereden, meestal rijden we buiten en doen we alleen lange teugel werk.. heerlijk ontspannen. Ze staat 24/7 op de wei, een deken heeft ze, maar die kan pas om als ze weer in de stal staat (niet waterdicht). Ze komt zeeeer binnenkort weer op stal te staan.. reken in dagen.. Ze krijgt elke dag 2 kg biks bijgevoerd, als ze op stal staat komt daar ook nog es koevoer bij Haha! Dus mais etc.. en kuilgras. Ze staat alleen in een gigantische wei, waar in de zomer alleen de koeien op hebben gestaan, denk dat dat hetzelfde effect heeft als de hele zomer paarden op een wei..

Ze wordt elk jaar minstens 2 keer behandeld door de tandarts, ook op aanbeveling van mij, want de boer kijkt daar uiteraard niet naar, en mij was het al eerder opgevallen dat ze die hulp nodig had. Ook krijgt ze elk jaar 2 wormenkuurtjes, als ze de wei opgaat en als ze de wei afgaat.

Spieren heeft ze wel, en ook sterke spieren! Dus spieren kweken bij een 24 jarig paard is zeker geen onzin.

Even voor de duidelijkheid.. wij zagen het niet pas op de foto's dat ze mager was..

De broer van de boer is dus VEEARTS!!! geen DIERENARTS!! Hij behandeld dus VEE.. mensen met vee gaan nou eenmaal anders om met paarden dan wij paardenliefhebbers.. Wij hebben er nu voor gezorgt dat ook hún hun handen uit de mouwen steken om het paardje te helpen! De eigenaar (boer) had zelf al eerder gezien dat ze te mager was en heeft haar op een ander weiland gezet, met meer gras, daar zijn wij op ingesprongen en zijn broer dus ook..

Het feit dat jullie dit dierenmishandeling noemen vind ik een beetje krom, maargoed, dat komt door een eerdere aanvaring met bokt.. Dan kan je wel een héleboel dingen dierenmishandeling noemen en dan kunnen ze daar tonnen mensen aannemen die alle meldingen moeten behandelen.

Ik vind het ook niet zo tof dat jullie zeggen dat je er niets van geloofd dat hier regelmatig een VA bij is, jullie kunnen dat nóóit weten, je zult het maar van ons moeten aannemen.. en wij gaan hier echt niet zitten liegen, want het gaat mij nog steeds om het welzijn van Bri..

Brigitte heeft inderdaad nog niet zo lang geleden baarmoederontsteking gehad, dit is waarschijnlijk de reden dat ze in korte tijd veel is afgevallen, want in die tijd was haar afweerstysteem natuurlijk heel zwak.

De veearts is een goeie gediplomeerde veearts.

Ons plan:
Binnenkort op stal.
Rugspieren trainen.
Voeding veranderen, dus van gras en biks naar kuilgras, mais en biks.
Deken om als het nodig is.
En vast nog wel wat, wat ik in de haast weer vergeten ben.

Hebben jullie nog weer op- of aanmerkingen, of hebben jullie nog nuttige tips Haha!
Met alleen in je post; jeetje zeg die is écht graatmager, dat jullie daar nog op rijden.. hebben we niets aan, dus die kan je achterwegen laten..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:28

Je hebt ook speciale koeken voor paarden. Als ik me niet vergis van Pavo, dit schijnen ook echte dikmakers te zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:37

Huh??? Juist niet

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:39

Ik vind het echt een schande dat je erop gaat zitten.
Ze moet eerst aansterken. Gewoon wat wandelen om haar in beweging te houden. Maar rijden nee:n misschien later weer als ze er beter uit ziet

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:42

xXutopiaXx schreef:
Ze staat alleen in een gigantische wei,

Een vriendje voor haar zoeken? Nagelbijten / Gniffelen
Misschien is ze wel hartstikke eenzaam...

En zoals ik al zei, misschien is het brok niet goed genoeg.
Je hebt brok en brok, namelijk.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:42

Nicolletje schreef:
xXutopiaXx schreef:
Ze staat alleen in een gigantische wei,

Een vriendje voor haar zoeken? Nagelbijten / Gniffelen
Misschien is ze wel hartstikke eenzaam...

Nagelbijten / Gniffelen ze is niet eenzaam aangelegd.. Nagelbijten / Gniffelen

edit: in de wei naast haar staan nog wel een heleboel koeien en in een andere wei naast haar staat ook een pony alleen, dus eenzaam is ze gelukkig niet hoor Lachen Daar hoeven we niet bang voor te zijn.. op stal staat ze trouwens ook niet alleen, mochten daar nog vragen etc over komen..
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 27-09-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:43

weet je wat jullie lekker moeten doen Boos! :S
Even heel rap naar een echte Vee/DIEREN Arts
Dit is echt niet normaal!:@

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:44

_xpipo_macho schreef:

Weet je wat jij lekker moet doen... verstand zoeken Dromen

edit:... waar komt deze reactie in vredesnaam ineens vandaan..? Verward

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:45

Ze is toch lekker aan het bijkomen/aandikken/volvreten/etc? Het gaat al beter, en het gaat nog beter worden ook... De veearts ís goed, neem dat maar aan, en iedereen in de buurt heeft dezelfde... En ik weet het niet hoor, maar al zou er een andere arts bijkomen, dan is ze echt niet 'patsboem' dik... Dan gaat het net zo geleidelijk aan als nu...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:46

xXutopiaXx schreef:

Blond

Elk paard heeft een maatje nodig.... Het is een kuddedier..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:47

er staat altijd minstens 1 ander paard bij, van de veearts, en er staan meer dan 100 koeien...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:48

Nicolletje schreef:
xXutopiaXx schreef:

Blond

Elk paard heeft een maatje nodig.... Het is een kuddedier..

Als je nou es zou lezen wat ik erbij heb gezet.. ik weet ook wel wat een paard is hoor.. en voordat ze op een eigen weitje stond stond ze heerlijk met 2 vriendjes in de wei.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:48

xXutopiaXx schreef:

Paarden kunnen zich erg goed afsluiten is mijn ervaring Huilen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:49

Oh.. ik wil wel even duidelijk maken, dat ik mezelf hier niet verdedig! Ik weet ook dat paardje mager is enz.. en dat wil ik totaal niet goedpraten, maar ik probeer helderheid te scheppen, zodat de goeie tips uit de 'slechte' gefilterd kunnen worden.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:49

xXutopiaXx schreef:
_xpipo_macho schreef:

Weet je wat jij lekker moet doen... verstand zoeken Dromen

edit:... waar komt deze reactie in vredesnaam ineens vandaan..? Verward

ik heb verstand
en waarschijnlijk hebben jullie dat niet anders waren jullie allang naar een goede/echte vee arts gegaan!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:51

Natasje, alsjeblieft. Dat ze mager is weten we allemaal (jij ook) en dat is niet het discussiepunt. Maar kan je misschien uitleggen waarom je nog op haar rijdt? Mijn inziens is ze helemaal niet in een conditie om iemand te dragen. Ook niet met een lang teugeltje.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:52

Nee, omdat ze zo vermagerde hebben we haar op een wei gezet met meer gras, dit heb ik al eerder genoemd, haar vriendjes zijn al aan de dikke kant dus die hebben het véél beter in die andere wei, anders zouden ze helemaal te dik worden en dat kunnen we natuurlijk ook niet hebben..

Op _xpipo_macho ga ik maar niet meer in, die mag eerst es wat meer ervaring opdoen eer ze zich met zulke dingen gaat bemoeien.. ik zeg niet dat wij dit verstand wel hebben, anders hadden we het topic niet geopend.. ik hoopte op steun en tips van jullie kant, maar voor sommigen schijnt dat nogal moeilijk te zijn.. maar dat zie je hier wel vaker..

edit: ik wou niet zeggen dat ik op haar rijd.. ik loop met haar.. en ja.. ik zit erop, meestal is dit nog zonder zadel ook, dus zoveel minder zal ze er niet van worden hoor.. daarnaast brúist ze van de energie en heeft ze er écht geen last van.. maar mochten jullie mij een aanvaardbare reden geven waarom ik niet meer op haar zou mogen lopen zonder zadel, zal ik overwegen dit achterwegen te laten..
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 27-09-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:52

Marieke_ schreef:
Natasje, alsjeblieft. Dat ze mager is weten we allemaal (jij ook) en dat is niet het discussiepunt. Maar kan je misschien uitleggen waarom je nog op haar rijdt? Mijn inziens is ze helemaal niet in een conditie om iemand te dragen. Ook niet met een lang teugeltje.

idd Verdrietig

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:53

xXutopiaXx schreef:
Als je nou es zou lezen wat ik erbij heb gezet..

Ow pardon hoor, ik kan ook niet ruiken dat je je bericht hebt ge-edit, ik probeer alleen maar mee te denken

Doei, doei

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:54

maar je kan tog ook longeren Boos!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:55

Nou bedankt voor het meedenken dat stellen wij erg op prijs.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:55

_xpipo_macho schreef:
maar je kan tog ook longeren Boos!

En dan mag ze ineens wel harder werken.. het gaat er dus alleen maar om dat ík (ook gratebaal) er niet op mag zitten...?

edit: als ik Bri ga longeren, gaat ze compleet aan de kletter, terwijl als ik erop zit, ze gewoon normaal kan lopen en, wat eerder genoemd is, haar spieren soepel kan houden.

Het heeft nu nog geen nut om nieuwe spieren te gaan kweken, ze moet eerst maar es op gewone sterkte komen en dan zien we wel verder.. dus trainen heeft geen zin..
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 27-09-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:55

xXutopiaXx schreef:
Nou bedankt voor het meedenken dat stellen wij erg op prijs.

en nu even duiderlijk/???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:58

Marijuhhhhh schreef:
Je hebt ook speciale koeken voor paarden. Als ik me niet vergis van Pavo, dit schijnen ook echte dikmakers te zijn.

Pavo koeken worden gebruikt voor paarden die te snel dik worden van normale biks, en anders tekort sporenelementen, vitamines of mineralen krijgen als ze alleen op hooi of gras zouden leven. Voor sobere rassen dus, Shetten en IJslanders. Niet om paarden dikker te maken die te mager zijn. Goede biks voeren is voldoende voor de mineralen enz, daar ook nog Pavo koeken overheen te geven is niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:13

xXutopiaXx schreef:
Ik kan wel op alle reacties gaan reageren.. maar dat is geen doen, allereerst wil ik de mensen die nuttige tips geven heel erg bedanken, we gaan er zeker mee werken!

Ik ben dus de verzorgster van Brigitte, de eigenaar (de boer) heeft het paard niet gekocht!!! Ze was van zijn vader, die ermee werkte op het land etc etc.. deze beste man is overleden, maar het paard is gewoon blijven staan waar hij stond..

Met haar linkeroor, voor degenen die dát belangrijk vinden, is ze als veulen aan een spijker blijven hangen Knipoog

Eventjes ons schema etc, van elke dag:
Er wordt ong een half uur per dag op gereden, meestal rijden we buiten en doen we alleen lange teugel werk.. heerlijk ontspannen. Ze staat 24/7 op de wei, een deken heeft ze, maar die kan pas om als ze weer in de stal staat (niet waterdicht). Ze komt zeeeer binnenkort weer op stal te staan.. reken in dagen.. Ze krijgt elke dag 2 kg biks bijgevoerd, als ze op stal staat komt daar ook nog es koevoer bij Haha! Dus mais etc.. en kuilgras. Ze staat alleen in een gigantische wei, waar in de zomer alleen de koeien op hebben gestaan, denk dat dat hetzelfde effect heeft als de hele zomer paarden op een wei..

Ze wordt elk jaar minstens 2 keer behandeld door de tandarts, ook op aanbeveling van mij, want de boer kijkt daar uiteraard niet naar, en mij was het al eerder opgevallen dat ze die hulp nodig had. Ook krijgt ze elk jaar 2 wormenkuurtjes, als ze de wei opgaat en als ze de wei afgaat.

Spieren heeft ze wel, en ook sterke spieren! Dus spieren kweken bij een 24 jarig paard is zeker geen onzin.

Even voor de duidelijkheid.. wij zagen het niet pas op de foto's dat ze mager was..

De broer van de boer is dus VEEARTS!!! geen DIERENARTS!! Hij behandeld dus VEE.. mensen met vee gaan nou eenmaal anders om met paarden dan wij paardenliefhebbers.. Wij hebben er nu voor gezorgt dat ook hún hun handen uit de mouwen steken om het paardje te helpen! De eigenaar (boer) had zelf al eerder gezien dat ze te mager was en heeft haar op een ander weiland gezet, met meer gras, daar zijn wij op ingesprongen en zijn broer dus ook..

Het feit dat jullie dit dierenmishandeling noemen vind ik een beetje krom, maargoed, dat komt door een eerdere aanvaring met bokt.. Dan kan je wel een héleboel dingen dierenmishandeling noemen en dan kunnen ze daar tonnen mensen aannemen die alle meldingen moeten behandelen.

Ik vind het ook niet zo tof dat jullie zeggen dat je er niets van geloofd dat hier regelmatig een VA bij is, jullie kunnen dat nóóit weten, je zult het maar van ons moeten aannemen.. en wij gaan hier echt niet zitten liegen, want het gaat mij nog steeds om het welzijn van Bri..

Brigitte heeft inderdaad nog niet zo lang geleden baarmoederontsteking gehad, dit is waarschijnlijk de reden dat ze in korte tijd veel is afgevallen, want in die tijd was haar afweerstysteem natuurlijk heel zwak.

De veearts is een goeie gediplomeerde veearts.

Ons plan:
Binnenkort op stal.
Rugspieren trainen.
Voeding veranderen, dus van gras en biks naar kuilgras, mais en biks.
Deken om als het nodig is.
En vast nog wel wat, wat ik in de haast weer vergeten ben.

Hebben jullie nog weer op- of aanmerkingen, of hebben jullie nog nuttige tips Haha!
Met alleen in je post; jeetje zeg die is écht graatmager, dat jullie daar nog op rijden.. hebben we niets aan, dus die kan je achterwegen laten..

Ik vind de laatste reacties echt weer over niets gaan maar goed.
Toch vraag ik me af waar je mee bezig bent, als eerste (en geloof me ik heb meer als 40 paarden staan) ik vind echt niet dat je op haar mag rijden.
2 kilo brok voor zon mager beest is veel te weinig, dat krijgen mijn ponies die niets doen, 2 wormkuurtjes per jaar, veels te weinig, die van mij krijgen er 1 in de 6 weken.
Als ik bij mij op de manege zon paard mee zou laten lopen in de les al was het maar tien minuten, ik zou gelijk de AID op mijn erf hebben en terecht. Ook vind ik het niet correct dat je haar nog buiten hebt lopen, mijn moddervette shets gaan zelfs naar binnen savonds omdat het alleen maar regent en regent, op de foto zie je haar haren recht overeind staan, als je een paardenkenner bent weet je dat dit niet zo hoort. Ik zou haar binnenzetten en toch een deken omdoen en zeker niet rijden
Je kunt verwachten als je zon topic opent dat je niet alleen leuke reacties krijgt.
Als laatste een veearts is inderdaad iets anders dan een dierenarts, alleen valt een paard onder de veearts dus vraag ik me echt af of er al wel een veearts bijgeweest is.
Ik ben al heel wat tegen gekomen mar, en ik weet dat het niet jou schuld is zo mager kom je niet vaak tegen, is ze werkelijk ziek geweest dan moet de eigenaar zorgen dat ze er bovenop komt en niet iemand er op laten rijden.
Als laatste als hij er vanaf wil mag ze ook hier komen, voor een redelijke koopprijs mag ze hier haar oude daagjes slijten.