Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Re: Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:46

Scum schreef:
Pensionnetje schreef:
Mogen paarden ook berken takken? Dat wist ik niet. Wilgen en eiken worden hier volledig gesloopt.... Haha!

Die van mij is trouwens allergisch voor Wilg, Berk en Hazelaar. En dat schijnen er tamelijk veel te zijn maar de meeste mensen weten het niet. Ik voer het dus aan geen enkele van mijn paarden.

dat ze allergisch zijn aan de pollen betekent nog niet dat ze problemen hebben met het eten van de takken.
mijn man begint te niezen van alles wat in bloei staat, maar hij kan best een appel eten, hoor! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:50

Ik zeg ook niet dat ie alleen allergisch is voor de pollen. Hij is uitgebreid getest op allergieen, dus ik weet wel waar ik het over heb.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:03

in een vorige post schreef je dat hij de bulten gekregen had van de pollen, en er niet eens van gegeten had, vandaar mijn bedenking.
mijn excuses als je blijkbaar al perfect al zijn allergieën kent.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:15

mijn paard is ook verzot op de wilgentakken.
leg er ook soms een of 2 in de paddock en hij is weer even zoet

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:59

wij geven ook wilgentakken... de boer waar wij staan heeft nog een houte hek staan en dara gaan de paarden aan knagen... zodra er weer wilgen takken zijn stoppen zij met hout knagen Lachen
zaterdag waren ze aan het snoeien bij natuur monumenten... dus we hebben 2 grote karren opgehaald.
we lekker meestal 3 grote takken in de paddock voor 6 paarden.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:42

Mijn paard krijgt sinds kort ook wilgentak in haar stal. Ze is er alleen zo gek op, dat ze een lange tak (1,5m lang?) na 1 dag al volledig afgeschrapen heeft, en ook een deel helemaal opgegeten heeft. Hoevaak kan ik nou zo'n ding in dr stal gooien?
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 20-02-08 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:53

zo tof. had er nog nooit over gehoord, maar het is een supergoedkoopideaaltijdverdrijvendenblijkbaarlekker ding. ga het zeker eens uitproberen. maar ze eten enkel de bladeren en de bast?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:46

bij ons krijgen ze in de winter altijd verse takken, diverse van het erf. ALs ze bijna op zijn, vragen we de boer om nieuwe, hij moet elk jaar wel weer diverse bomen snoeien en ze vermaken zich er prima mee. beter dan kuilen graven Knipoog Het meest grappig is als ze er zelf mee slepen is het heel gewoon, maar wee als een ander paard met een tak sleept en je ziet dat. Goed voor rondje Rodeo

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:15

Rhinoooow schreef:
zo tof. had er nog nooit over gehoord, maar het is een supergoedkoopideaaltijdverdrijvendenblijkbaarlekker ding. ga het zeker eens uitproberen. maar ze eten enkel de bladeren en de bast?

de dunne takjes eten ze mee op, de dikkere stukken worden nadien vakkundig gesloopt door onze honden Haha!

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:15

Wil dit ook wel eens gaan proberen, nu nog een wilg vinden Haha!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:35

Zelfde probleem bij mij...vind niet zo vaak wilgen...hier bij mij in de buurt om ze ook vers te kunnen geven

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:45

in de winter blijven wilgentakken vrij lang 'vers', hoor!
ik heb er 2 jaar geleden in de grond gestopt nadat ze hier al enkele weken lagen, en die zijn prima uitgegroeid Haha!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:52

hahhaah ja dat kan ik ook nog doen....kweken op het terrein van de boer waar mijn paard staat dan hoeven we niet meer te zoeken en kunnen de paarden het zelf plukken ahaah...alleen of de boer het een leuk idee vind weet ik niet...we zijn met ons 6 pensioenklanten lekker bezig met helpen opknappen en ruimen enz. Gezellig is dat zo! En we krijgen er van de boer weer een longeerring voor terug...leuk is dat!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:21

Ik reageer hier (ook al is het lang geleden dat laatste post geplaatst is,
maar mijn ouders hebben de wilgen in de tuin in februarie gesnoeit.
ik heb er toen aan de paarden gegeven, maar de rest is blijven liggen,
Ik mag ze nu toch ook meenemen naar de wei maar,
kan dit nog?

of worden ze giftig na zo'n lange periode liggen? Ze liggen dus afgeknipt in bosjes op de grond.

ik hoop nog op een reactie!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:59

Na het bijsnoeien van de knotwilg op terrein had ik de takken even naast de stal neergelegd. Kom ik terug, stonden ze daar alledrie lekker op te knabbelen... Vork Heb nog niks gemerkt van allergiën ofzo. Wel dat ze ze na een paar dagen niet meer aten, geen idee of dat met instinct wegens gifstoffen te maken heeft, volgens mij was het gewoon omdat de blaadjes geel werden en slap.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:46

paard is dok op wilgentakken en berkentakken
ook een stammetje van een berk in de box vastmaken helpt tegen verveling: gaan ze de bast van afschrapen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:53

Hier worden ze ook met liefde verorberd. Vorige winter zijn we er mee begonnen toen een mega tak (of eigenlijk halve boom Clown) was afgebroken in een storm. En twee weken terug toen het een beetje woeide is er een grote (niet gesnoeide dus behoorlijk volle) knotwilg omgegaan in hun weitje, dus die hadden we ook snel gevonden Haha! Die krijgen ze nu in stukjes, om de zoveel dagen nieuwe stukjes, maar ze zijn alweer bijna op Boos!

Nu zag ik vandaag dat er een stuk terug een grote tak ivan een knotwilg is afgebroken langs de weg, al ligt die half in de sloot. Maar misschien toch eens vragen of we die niet zullen gaan ophalen Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:32

Indien hoog in de sport Knipoog.... het eten van wilgentakken, levert een positieve uitslag in een eventuele "doping"controle, zeg maar.
En dus sancties.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:36

hoe weet je of ze bespoten zijn?

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:52

Let op! in de wilg is inderdaad Salicylzuur aanwezig, een stofje dat ook in aspirine gebruikt wordt.
Echter is te veel salicylzuur slecht. (net als alles wat teveel genuttigd wordt :))
een teveel aan dit stofje zorgt juist voor maagzweren! sommige paarden zijn hier erg gevoelig voor.
dus ook hier geldt: lekker maar vooral met MATE!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:48

Mijn beestjes krijgen om de (2) week ieder een takje, kunnen ze lekker aan knabbelen.
Het is zelfs zo dat ze bij mijn paardje een keer zijn verkoudheid sneller hebben doen genezen.
Dat was heerlijk, na een weekje kon ik er direct weer op.
Sindsdien aanbid ik ze. Bij ons staat er een grote bij de vijver en daar trek ik ze gewoon van af xd