max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:17

_angela_ schreef:
Wat betreft het max. per voerbeurt te voeren denk ik zelf dat het van belang is hoeveel het volume is, aangezien de maag (neem ik aan) niet in kilo's maar in liters denkt.


Maar maakt dat de stelregel (uitgaande van een gemiddelt paard) niet verkeerd?? je zou toch in volume moeten denken en niet in kilo's?? of zie ik dat verkeerd.

Ik denk dat een paardenmaag die veel in 1 keer te verwerken krijgt idd groter kan worden, maar of dat wenselijk is??


ligt denk ik geheel aan het soort voer
een schep brok weegt meer dan een schep muesli...
en voedingswaarden worden idd per kg product weergegeven ...
maar een liter brok is meestel tussen de 1100 en de 1300 gram waardoor veel paarden meer krijgen dan dat de voerende persoon denkt

ik ga persoonlijk uit van kiloos, en teken voor het voer ook af tot waar de schep gevuld moet zijn voor 1 kilo, of halve kilo , ligt aan het berteffende paard
of gebruik ik geen voerschep maar een blikje of bakje waar precies de hoeveelheid voer in gaat die per voerbeurt nodig is
op die manier is het heel makkelijk om bij te houden hoeveel je precies geeft , kwa gewicht, en kwa vit/min(ik blijf het liefst ver van die twee kilo die als max gemeld word)

maar even terugpakkend op die twee kilo , ik denk dat je uit kan gaan van kiloos bij brok of granen , maar bij de lichtere voedings-soorten je beter uit kan gaan van volume ipv gewicht ....

_Ravel_

Berichten: 55
Geregistreerd: 03-12-06

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:39

_angela_ schreef:
Naar aanleiding van een ander topic zat ik me net te bedenken dat het max. 2 kg krachtvoer per voerbeurt geven maar een rare stelregel is... In dat topic werd een paard in totaal 12 scheppen voer in 2 voerbeurten gegeven. Dit was niet allemaal brok. Terecht werd aangegeven dat dat veel te veel is voor een paard om te verwerken. Maar ook werd gezegd: het is geen 12 kilo voer, maar ongeveer 10 kilo, aangezien niet alles wat gegeven werd brok was, en minder weegt als 1 kilo per volle schep.

Maar doet het er eigenlijk wel toe hoeveel de inhoud van een volle schep weegt?? het gaat er toch om dat de maag van een paard ongeveer 2 scheppen voer kan verwerken?? En of die schep nou 1 kilo inhoud heeft aan brok, of 600 gram aan een lichtere voersoort, de hoeveelheid blijft toch hetzelfde om voor het paard te verwerken aan volume??

Of zie ik het verkeerd??

Ik zeg dus: de stelregel zou moeten zijn: geef een paard niet meer als 2 voerscheppen vol per voerbeurt (en niet: 2 kilo per voerbeurt)...

Hoe zien jullie dit??


Ik denk dat nog steeds naar de hoeveelheid gr/kg van de schep moet kijken...Aan de hand van lichaamsgewicht van een paard kan je het beste je voer hoeveelheid bepalen. Er zijn tabelen opgestelt in de jaren 80 van de National Research Council (NRC, 1989). Men is van mening dat deze verouderd zijn, maar worden in het onderzoek nog steeds als richtlijn genomen voor het bepalen van de voederwaarde voor paarden..en dus wat een paard per dag kan worden gevoerd. wat je per dag kan voeren kan je weer opdelen in maaltijden per dag..en dus dat kan varieren per paard..

In de NRC tabellen wordt ook berekend met training, groei etc In de praktijk blijft het lastig om het gewicht van je paard of pony te wegen..maar je kan aan de stokmaat redelijke schatting doen of als je een x de kans hebt in een kliniek..ff wegen Lachen

Zie dit stukje geschreven door Vaughn W. Henry:

Feed By Weight, Not Volume!

For convenience, horse owners like to feed their horses by volume (quarts, scoops or gallons) while the directions found on most products calls for feeding by weight. If you feed by volume you will be inconsistent in ration mixing and feeding. The average owner will heap the coffee can full one time and take a quick swipe through the grain the next. Your employees may define the scoop of grain and flake of hay directions you left on the stall door differently from your intentions and that does nothing for the horse except promote more colics. Inconsistency is really hard on horses, and well managed farms learn to avoid it by establishing programs that everyone can follow. Feed requirements are based on body weight and activity, so both young and old horses should be weighed or weight taped to keep current on their rate of gain or loss. After all, a pound is a pound and feeding by weight will be a more cost effective way to control your expensive grain and hay consumption, resulting in less waste. You will be more likely to spot changes with a scale or girth measurement than with your eye. When you see a horse every day, little incremental changes aren't very noticeable.

voorbeeld van die tabellen:
Horse Description
------------------------
Class: Growing Horse
Body Weight (lbs): 760
ExpMature BW(lbs): 925
Age in months : 15
Avg Gain (lbs/d): 1.00
Training : N

REQUIREMENT BASIS
NUTRIENT Total Percent


DRY MATTER INTAKE 15.4 lbs/day 2.02 % of BW
DIGESTIBLE ENERGY 19.5 Mcal/day 1.27 Mcal/lbs
CRUDE PROTEIN 879 grams/day 12.60 %
LYSINE 37.1 grams/day 0.53 %
CALCIUM 28.3 grams/day 0.41 %
PHOSPHORUS 15.7 grams/day 0.22 %
MAGNESIUM 5.7 grams/day 0.08 %
POTASSIUM 19 grams/day 0.30 %
SODIUM 7.0 grams/day 0.10 %
SULFUR 10.5 grams/day 0.15 %
IRON 349 mgs/day 22.68 mg/lbs
ZINC 279 mgs/day 18.14 mg/lbs
COPPER 69.8 mgs/day 4.54 mg/lbs
MANGANESE 279 mgs/day 18.14 mg/lbs
IODINE 0.7 mgs/day 0.05 mg/lbs
COBALT 0.7 mgs/day 0.05 mg/lbs
SELENIUM 0.7 mgs/day 0.05 mg/lbs
VITAMIN A 15513 IU/day 1008.47 IU/lbs
VITAMIN D 5582 IU/day 363 IU/lbs
VITAMIN E 558 IU/day 36.3 IU/lbs