Lijnzaadolie vs. Zonnebloemolie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik voer:

lijnzaadolie
40 (35%)
zonnebloemolie
63 (55%)
geen olie
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 114

Masada

Re: Lijnzaadolie vs. Zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:21

Je kunt toch ook zelf lijnzaad (zaadjes) koken.
Is er niemand die dat doet?
Ik wil mijn oude paard ook wat lijnzaadolie bij gaan geven maar weet iemand hoeveel ik moet geven en hoe lang het gekookt moet worden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:23

Ook wij geven elke dag zonnenbloemolie, is idd veel goedkoper...

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:04

hopla schreef:
Je kunt toch ook zelf lijnzaad (zaadjes) koken.
Is er niemand die dat doet?
Ik wil mijn oude paard ook wat lijnzaadolie bij gaan geven maar weet iemand hoeveel ik moet geven en hoe lang het gekookt moet worden?

Ja je kan heel goed lijnzaad geven. Je moet het inderdaad koken ivm blauwzuur.
Blauwzuur (afgekort HCN), ook wel aangeduid met de benamingen waterstofcycanine of cyaanwaterstof, is een uiterst giftige stof. Blauwzuur komt zowel vrij als gebonden aan glycosiden in natuurlijke grondstoffen voor, in het bijzonder in lijnzaadproducten, tapiocameel en bepaalde bonensoorten.

op http://www.bokt.nl/wiki/Lijnzaad staat iets over het koken. De hoeveelheid lijnzaad blijft een lastige vraag, je zou dan de hoeveelheid olie moeten weten/bepalen in het lijnzaad wat opneembaar is voor het paard. De celwand van lijnzaad is wel een vezelbron maar de olie in deze zaden maakt het zo interessant om te gebruiken. Sommige geven twee kopjes dat zal rond de 50-100 gram zitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:53

op aanraden van mijn dierenarts geef ik mijn paarden om de dag 1 koffiekopje lijnzaad met 3 kopjes gekookt water. Laten afkoelen en dan door wat zemelen voeren.
Voor het afvoer van zand, want mijn haf eet haar gras met zand en al.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:27

Je kunt kleine hoeveelheden lijnzaad (75-100 gram) ook prima zonder te koken voeren.
Ik ken klinieken waar ze dat op deze manier al jarenlang doen.

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:49

Marije_jiplover schreef:
Je kunt kleine hoeveelheden lijnzaad (75-100 gram) ook prima zonder te koken voeren.
Ik ken klinieken waar ze dat op deze manier al jarenlang doen.

Klopt idd dat voor kleine hoeveelheden ook wordt gezegd dat de toxiteit zo laag is van blauwzuur dat het gewoon zonder koken erbij kan doen. Koken kan igg geen kwaad doen..

@ Marije_jiplover Haha! Ben je al afgestudeerd? Een vriendin van mij heeft net een baan als DA aangenomen in Nieuw Zeeland. Was erg lastig voor haar hier in NL een baan te vinden..Maar heeft erg naar haar zin in NZ!