Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:50

ik heb echt bewondering voor mensen die dit kunnen/willen en ook de plek en financien ervoor hebben (helaas ik nog niet).

echt top

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:57

arm ding Huilen

heb voor jou maar een woord: SUPER!!

als ik het zo lees komt het met jouw goeie zorgen, veel liefde en gezond verstand wel helemaal goed, het lijkt me een echt liefje

maar inderdaad de volgende vraag, kan hier iets tegen gedaan worden,dmv dierenbescherming, je kunt natuurlijk niet de hele wereld redden, maar zelf zou ik er erg moeite mee hebben er eentje mee te nemen, en de rest daar te laten, als die allemaal er zo slecht bijstaan, waarbij, en dat is niet als kritiek bedoeld hoor, vind het toppie Haha! wat je doet, maar een dubbel gevoel, als mensen uit medelijden een veulen kopen, heeft hij weer wat verdiend, zo worden dit soort handelaars wel in stand gehouden, helaas

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:04

...ik zet ff een stipje bij deze topic..vind het altijd zo knap als mensen toch de gok wagen om een paardje op te knappen...dan moet je hart wel op de goede plek zitten!!...petje af!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:08

Echt super van je. Wat een lieve foto's, maar krijg er wel een raar gevoel bij. Vooral die foto van die hoefjes. Zo sneu, dat mensen het zover kunnen laten komen.

Succes en hopen dat het beestje snel weer opknapt.

Gr. Jeannine

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:19

Vind het echt super van je dit beestje nog een kans te geven!
Volgens mij wordt ze echt een juweeltje!! Pling

Gadver sommige mensen toch Boos!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:52

Teuntje111 schreef:
Ha Esmee!! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Wat heb je gevoerd enzo?

Eerst in etappes ontwormen en op een speciaal dieet.
De dierenarts kan je een net dieet voorschrijven.
Maar geef em niet meteen teveel,gewoon een klein beetje.
Beter 6 keer per dag een klein beetje in je hand als 2 keer per dag een halve kilo in zn bak gooien.
Nadat ie een wat normaler eetpatroon had( dus niet wedstrijd schrokken) heb ik em bietenpulp en zemelen bijgevoerd.
Vooral met het eerste moet je goed opletten.
Veel laten lopen om wat spieropbouw te krijgen.
En vooral rust geven en vertrouwen.
Als ie het vertrouwen eenmaal heeft gaat alles een stuk makkelijker.
Bedenk wel dat een paard dat er lichamelijk zo slecht aan toe is vaak ook een knauw in zn koppie heeft gekregen.
Veel liefde,geduld en een goed eetpatroon zijn de sleutel tot succes met dit soort paarden.
Ik wens je verder veel succes,en hou vertrouwen,dit komt wel goed Knipoog

Dit was het paardje bij de aankoop en hij was al 2 jaar oud ( zag eruit als een veulentje):

Afbeelding

Afbeelding

Dit was na 4 maanden:

Afbeelding

Dit na 5 maanden:

Afbeelding

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:28

super dat je dit doet!! mijn complimenten...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:31

rommulus schreef:
ik heb echt bewondering voor mensen die dit kunnen/willen en ook de plek en financien ervoor hebben (helaas ik nog niet).

echt top

Helemaal mee eens! Super dat je dit beestje een nieuwe kans geeft en er voor zorgt dat ze helemaal op gaat knappen! Gaat je lukken hoor!! En je smelt idd van haar koppie! Wat een leukerd zeg! Lovers

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:33

Ik heb het ook gehad met mijn friese merrie veulen. Kocht haar toen ze 6 maanden oud was. Ze had enkele maanden met een hengstveulen in een fietsen schuurtjes gestaan.

Die van mij heeft heel veel gehad aan een voedings suplement van de paardendrogist ik geloof dat het opkikker heeft. Super spul je zag haar met de dag vooruit gaan.

Super dat je dit aandurf, ik zou het ook weer doen hoor als er ooit weer eentje op mijn pad komt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:12

Vreselijk voor het paardje dat ze zoiets heeft moeten doorstaan. En hoe goed je bedoelingen ook waren,door geld te geven voor dit soort dieren hou je de boel gewoon in stand. Dat soort handelaren speelt gewoon in op onze gevoelens. Als niemand er wat kocht zouden ze of beter voor hun beesten zorgen of er geen houden, en daar willen we toch naar toe? Voor dit veulen een ander denk ik dan...

Maar goed, je hebt haar nu, ik vind dat ze een machtig mooi kopje heeft Ja Is haar buik zo gek door de wormen?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:28

zo hopelijk word het het zelfde als die andere en komt die er snel weer boven op maar ga dat maar dat gaat vast wel lukken.
ben benieuwd hoe het straks gaat.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:09

poes schreef:
Vreselijk voor het paardje dat ze zoiets heeft moeten doorstaan. En hoe goed je bedoelingen ook waren,door geld te geven voor dit soort dieren hou je de boel gewoon in stand. Dat soort handelaren speelt gewoon in op onze gevoelens. Als niemand er wat kocht zouden ze of beter voor hun beesten zorgen of er geen houden, en daar willen we toch naar toe? Voor dit veulen een ander denk ik dan...

Maar goed, je hebt haar nu, ik vind dat ze een machtig mooi kopje heeft Ja Is haar buik zo gek door de wormen?

Daar heb je echt voor 100% gelijk in.. Daarom zei ik ook dat we heb "helaas" hebben gesponsord.. Is ook helemaal niet mijn ding, maar soms zegt je gevoel anders.. Ik heb besloten HAAR de kans te geven.. Helaas is het gevolg daarvan geweest dat een ander zijn portomonnee een klein beetje gespekt is.. Heb niet veel voor haar betaald, bij lange na de vraagprijs niet.. Voor mij was er op dit moment voor haar geen ander veulen, sterker nog, ik was niet eens op zoek... Soms bekruipt je een raar gevoel.. Heb door de tijd heen geleerd naar dat gevoel te luisteren en je verstand even tijdelijk uit te schakelen..

Probleem is dat deze man ook gewoon voor de "export" en de markt fokt.. Verkoopt jaarlingen met aantallen tegelijk, zodat ze in het buitenland de opfok in gaan en daarna worden ze met 3 jaar geslacht.

Ze heeft inderdaad een behoorlijke wormenbuik, die overigens vandaag al een stuk minder gek was Haha!

Iedereen echt ontzettend bedankt voor de bemoedigende woorden en de goede adviezen!

Updates van vandaag:
Echt ontzettend veel dode spoelwormen in haar poep gevonden Misselijk

Buikje is behoorlijk geslonken!

Ze heeft haar koppie gestoten, arme prul schrok zich een aap toen ik op stal aankwam, ze spurtte naar buiten en kwam tot stilstand tegen het hek van de wei Blauw oog Ze heeft nu een klein wondje onder haar oog, meteen ingesmeerd met betadinezalfje.

Ze heeft vandaag voor het eerst slobber gegeten, vond ze heerlijk!

Ze was boos op de wortelen in haar slobber, ze weet er nog helemaal geen raad mee Haha!

Ze is echt ontzettend bij me komen kroelen en legde haar hoofdje lief op mijn schoot.. Vervolgens zat ik helemaal onder de slobber Haha! Ze is een heel open paardje, ondanks haar verleden

Zaterdag begint haar 5-daagse wormenkuur

Donderdag 12 juli gaat de 2e bekapping gebeuren..

Ze was vandaag veel vrolijker als gisteren, denk dat de extra energie die ze gister met het eerste voer binnen heeft gehad wonderen heeft gedaan!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:16

ben benieuwd wat voor kuur je krijgt/hebt gekregen?
volgens mij had de mijne er 1 met werkzame stof moxidextine maar dat weet ik niet helemaal uit mijn hoofd. zal het eens opzoeken

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:21

Hee meis! Nou, ik heb de foto's even goed bekeken en je hebt geen woord te veel gezegd. Maar wát een droppie... Ik kan me helemaal voorstellen dat je dat smoeltje niet kon weerstaan Haha!
Er is in ieder geval nog een hóóp werk aan de winkel. Ik zie jullie volgende week donderdag in ieder geval. In de tussentijd heel veel succes met de hummel Knipoog verwen haar maar goed.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:26

Wat goed van je dat je dit diertje hebt opgevangen! Je kunt ze niet allemaal redden maar gelukkig heeft deze dan een goed plekje gekregen.
Ik ben heel benieuwd hoe ze er over een paar maanden uit zal zien, vast een stuk beter.

Heel veel succes ermee!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 22:29

fjordido schreef:
ben benieuwd wat voor kuur je krijgt/hebt gekregen?
volgens mij had de mijne er 1 met werkzame stof moxidextine maar dat weet ik niet helemaal uit mijn hoofd. zal het eens opzoeken

Ze krijgt dit weekend ivermectine in combinatie met Pyrantel. Moxidectine mag je niet aan jonge veulens geven. De dierenarts kon me namelijk niet garanderen dat ze ouder is als 6 maanden.. Over een maand mag ik haar ontwormen met Equimax om de eventuele lintwormen te lozen.

@ SpikyBlue: Ben benieuwd wat je voor haar voetjes kan doen donderdag! Ze is echt een moppie! Vandaag ook gewoon zonder problemen voetjes uitgekrabd Haha! Ze heeft zelfs heel veel geduld, ze blijft gewoon net zo lang staan, tot je haar voetje neer zet!! Echt superbraaf!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:57

Even een stipje, ik vind het ontzettend goed wat je doet! Volgens mij werkt slobber ook wel goed als hij snel(ler) moet aankomen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 23:40

is wel eigengemaakte slobber, ben geen fan van de kant en klare slobbers door alle toegevoegde stofjes die erin zitten. Het is gewoon haar juniorbiks met tarwezemelen erbij en water Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:54

Dat braaf zijn kan bij goed bijvoeren wel eens snel veranderen hoor Knipoog Haha!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:36

poes schreef:
Dat braaf zijn kan bij goed bijvoeren wel eens snel veranderen hoor Knipoog Haha!

Haha, ja dat is waar en ik weet waar ik het over heb. Mijn verzorgpony, helemaal verwaarloosd gekocht. Had nooit zin om een stap te zetten. Moet je hem een jaar later eens zien! Ze moet altijd eerst gelongeerd worden voor het rijden en ze barst van de energie en heeft nu echt plezier in haar pardenleven. Dat kon je eerst toch niet zeggen!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:52

Wat fijn dat dit beestje een kans krijgt, ben benieuwd hoe ze eruit komt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:57

heb op kerstmis een veulen gekregen van 7 maanden oud waar de ribben doorstaken en het beestje zat propvol luizen en bloedwormen

zo was hij net bij die mensen
Afbeelding

dit was een paar weken voor ik hem kreeg
Afbeelding

Afbeelding

zo is hij nu, een prachtige jaarling hengst:
Afbeelding

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:44

Ik vind het veulen op jouw foto's er helemaal niet slecht uitzien tessyke.
Hij is vies en nat maar ik zie echt geen ribben uitsteken of een nek waar je met twee handen eromheen kunt.
Overigens wel een leuk kleurtje.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:57

zow daar is ze dan ik heb kort geleden nog gemaild met die man over het veulen maar hij vond mijn bod te laag en volgens hemmoest het veulen al beter uitzien Bloos
maar dat het zo erg was dat wist ik niet Verward

ik ben blij dat ze gelukkig goed terrecht is gekomen ze heeft namelijk erg lang op MP gestaan en dat kopje daar smelt je indd voor niet normaal wat een lekker smoeltje

ik wens je erg veel succes ermee en ik hoop gauw weer foto's te zien van haar Lachen

knap werk

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:06

Woow super dta je dit doet!
Heb bewondering voor zulke mensen Lachen

Het lijkt me echt een onwijs lief veulentje, dat koppie Kwijl

Ik vind het echt goed van je!

*blijft dit topic even volgen* Lachen