Schadelijke E-nummers in het voer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oregon

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:00

Ik denk ook dat het verstandig is om betrouwbare onderzoeksresultaten te zoeken ipv een roddel her en der Knipoog . En kijk ook even in je eigen eten want bht en bha en ook ethoxyquine worden veelvuldig toegepast in voeding voor humaan gebruik Vork . Wanneer het niet veilig was geweest zat het er ook niet in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:08

Oregon, als je ethoxiquine in humaan voedsel tegenkomt mag je ze meteen aanklagen want dat is een verboden E nummer voor humaan gebruik Knipoog

Wat de angst voor E-nummers betreft, in het topic wat ik in 2004 startte wordt duidelijk gemaakt dat niet alle E nummers slecht zijn. Het nummer geeft nl aan dat het een door de EU goedgekeurde hulpstof is. Dat kunnen idd natuurlijke stoffen (als vit E en C) en synthetische stoffen zijn.

Wat mijn probleem met deze 3 E-nummers is, is dat niet bekend is wat de evt schade kan zijn op lange termijn. Nou maak ik me dan om de BHT en BHA nog niet zo druk en dat durf ik mijn paard ook nog wel te geven al zal ik eerder een voer als St Hippolyth of Dodson&Horrell nemen waar het niet in zit. Nee wat ik mijn paard nooit zou willen voeren is Ethoxiquine, juist omdat het waarschijnlijk wordt opgeslagen in het lichaam en het dus pas na jaren ineens zichtbaar kan worden wat de gevolgen zijn, wat op dat moment dan niet eens naar de stof herleid kan of zal worden. Zeker aangezien het voor humaan gebruik dus verboden is, waarom dan niet meteen ook voor dieren!

En punt 2, tuurlijk kun je in de winkel ook BHT en BHA vinden in producten, maar dan kun je ervoor kiezen het wel of niet te kopen. Door een topic als dit worden mensen alleen maar bewust gemaakt van het feit dat die stoffen in het paardenvoer kunnen zitten en ze dan zelf de keuze laten of ze dan besluiten het te blijven voeren of niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:09

Oja en juist omdat er nog geen onderzoeken naar zijn gedaan is het moeilijk om je ergens aan vast te houden om je mening te vormen. Nu alleen aan de onderzoeken zoals die voor mensen en honden/katten zijn uitgevoerd. Je moet wat...
Daarom ben ik ook benieuwd naar het onderzoek wat binnenkort gepubliceert gaat worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:43

Heb de nieuwe Subli Zonder gisteren gekocht, ziet er goed uit, maar wel duur.

Viel mij op dat ze wel praten over E-nummmer (weet niet welk nummer) voor vitamine E. Dan is die Vitamine E dus ook kunstmatig als anti-oxidant, terwijl ik dacht dat Subli geen kunstmatige toevoegingen gebruikt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:53

Russel, dat iets een E nummer is wil niet automatisch zeggen dat het een kunstmatige toevoeging is. Ook natuurlijke stoffen kunnen E nummers zijn. Het E nummer op zich geeft nl alleen aan dat het een toegestane toevoeging is aan een product.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 11:55

vitamine E is E-300... wordt ook al anti-oxydant gebruikt, maar is pas in hele grote hoeveelheden "schadelijk"... en het is erg moeilijk om die hoeveelheden in de dagelijkse dosis te halen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:55

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:07

Ik denk dat ik al diegene die het onderzoek naar deze anti-oxidanten zelf heeft uitgevoerd wel weet dat er wel degelijk ethoyquine wordt gebruikt en ook wat de gevolgen daarvan zijn.

Ik heb dat onderzoek gestart nav het topic van de vorige keer. Juist ook omdat daar voerfabrikanten beschuldigd worden van het vergiftigen van paarden en er vastgehouden wordt aan diverse geruchten zonder dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Ook voor mezelf wou ik daar meer duidelijkheid in krijgen. Het is jammer dat we vanuit de opleiding een beperkte tijd hadden om het onderzoek uit te voeren omdat er nog zoveel meer vragen zijn na het uitvoeren van dit onderzoek. We willen het nu graag publiceren om juist de paardenhouder goed te kunnen informeren zodat er wat onduidelijkheden weggenomen kunnen worden.

Ik hoop wel dat jullie begrijpen dat ik hier dus niet teveel kan zeggen omdat anders het onderzoek niet meer gepubliceerd hoeft te worden. Ook zijn er dergelijke afspraken gemaakt met de opdrachtgever waar we ons aan moeten houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:33

Eleonoor schreef:
Vind opzich dat jullie geweldig werk doen, maar hou het wel met mate. Ook in puur natuur stoffen zitten E nummers in als je alles tot de detail gaat analyseren. Zo zie ik ook dat een aantal E nummers tot een bepaalde dosering ongevaarlijk zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen, goed dat gekeken wordt naar kwalitatief goed voer zonder dat er schadelijke dingen in zitten, maar ga het niet overtrekken. Want er is zoveel schadelijk als het met overmaat wordt gebruikt.

En, wat mij ook wel eens is opgevallen. We vallen over een E nummer in het paardenvoer, maar kopen in de AH legio producten welke ook stijf staan van deze nummers Verward

we hebben het hier ook over een paar p[recieze E nummers, niet alle
en die E nummers en toevoegingen eet ik zelf absoluut niet hoor, dan betaal ik liever wat meer voor schoon voedsel
etoxyquine is zelfs verboden voor gebruik in humane voedingsmiddelen
en de andere twee verboden voor baby voeding ...
dat zegt mij genoeg over het spul

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:58

even een E nummer riedeltje Lachen

Groepsnaam E-nummers

Kleurstoffen E100 – E180komen van planten of syntetische of gist basis of ook dierlijke basis (E120 komt van een schildluizensoort af) maar ook minerale soort of ertsen kunnen basis zijn van een kleur

Conserveermiddelen E200 – E296een paar van plantaardige afkomst , of natuurlijke gassen etc, of zelf geproduceert door schimmels, maar de meeste syntetisch

Anti-oxidanten E220 – E321een aantal van natuurlijke afkomst, een aantal natuurlijk of syntetisch(kan dus beide) en een aantal alleen maar chemisch

Voedingszuren E260 – E385 en E472grotendeels syntetisch, een paar natuurlijke basis

Verdikkingsmiddelen E322 – E495de meeste verdikkingsmiddelen zijn natuurlijk

Emulgatoren E322 – E495zijn veel vetzuren van natuurlijke afkomst, maar ook vetzuren en zouten van syntetische afkomst

Stabilisatoren E322 – E495zelfde als emulgatoren

Smaakversterkers E620 – E640vrijwel allemaal natuurlijk
[i]en zo zijn er nog meer groepen E nummers[/i]

een heleboel van de E nummers zijn gewoon zonder 1 probleem te nuttigen , zijn normale voedingsmiddelen die het prduct helpen te vormen , kleur geven, smaak geven etc etc
maar sommige zijn gewoon wat minder fijn zoal de drie stoffen waar dit topic over gaat , dat zijn een landbouwgif, een stof om fotorolletjes langer houdbaar te maken , en die wil ik zelf niet eten , laat staan dat ik mijn paard het ga voeren

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:41

Wel eens gekeken waar de andere E-nummers voor gebruikt worden naast het toepassen in voedingsmiddelen dan?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:48

*uhm laten we even on-topic blijven!*

dit topic heb ik alleen bedoeld om wat info te achterhalen en andere mensen te informeren... iedereen heeft zelf de keus wat ie zijn paard voert en wat niet, zoals Djilan ook al duidelijk probeerde te maken! Dit topic is ook in navolging van Djilans topic, omdat dat te oud geworden was om in te posten...

Het gaat hier om paardenvoer en of die E-nummers (genoemd op eerste pagina) schadelijk zijn voor onze paarden en of ze blijvende schade aanrichten op lange termijn, of ze zich ophopen in het lichaam etc...

ben heel benieuwd naar de onderzoeksresultaten van Oregon!
snap dat je er hier niet te veel over mag zeggen, dus laten we gewoon de publicatie afwachten!

@Oregon, wil jij ons laten weten wanneer en in welk blad het te lezen is?

Verder zijn antwoorden van voerproducenten natuurlijk welkom om hier te posten en vind je nog interessante info wat betreft paardenvoer en deze E-nummers is dat ook handig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:59

Oregon schreef:
Wel eens gekeken waar de andere E-nummers voor gebruikt worden naast het toepassen in voedingsmiddelen dan?

zie mijn bericht boven het jouwe Lachen
ik ben een echte e nummer muts Tong uitsteken

maar de drie in dit topic genoemde e nummers bij humaan gebruik in voedingsmiddelen verboden of onder beperkingen toegestaan
lijtk me dus duidelijk dat het geen gezonde toevoegingen zijn
en doeders zijn op gezondere manieren houdbaar te maken , misschien minder lang, maar hoe lang moet je een voer houdbaar willen hebben?

ik eet zelf alleen biologische producten en lees in de winkel ook alle ingredientenlijsten
en ik heb dus ene hele lijst van e nummers die ik pertinent niet wil eten , en zo voed ik ook mijn dieren ,

en bijkomend dingetje,
jij kunt zelf kiezen wat je eet , en letten op de dingen die jij wil en vind
een dier niet, die eet wat wij hem aanbieden
aan ons of we daar op bepaalde dingen letten of niet

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:10

Kijk dan ook eens naar de bijsluiter van je medicijnen, ingredienten in je cosmetica etc Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:13

Oregon schreef:
Kijk dan ook eens naar de bijsluiter van je medicijnen, ingredienten in je cosmetica etc Knipoog

ik snap wat je bedoelt, maar ook dit is niet aan mij besteed Haha!
cosmetica, verzorgingsmiddelen etc die komen alleen in huis als ht eindproduct dierproefvrij is en op natuurlijke basis etc etc
biologisch en ga zo aar door, ook hier trek ik het e nummer stramien in door
ook schoonmaakmiddelen voor in huis etc

het enige waar ik geen controle over heb is nodige medicatie hoewel ik meds ook tot het minimum beperk
, dus alleen medicatie als het niet anders kan
Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:53

Orchid schreef:
Wat ik wel weet dat als we hier graan pletten, er altijd propionzuur doorkomt, idd voor de houdbaarheid. Propionzuur is geloof ik wel een natuurlijke stof, dus als ze zeggen 100% natuurlijke grondstoffen weet dan dat er wel iets aan toegevoegd kan zijn Knipoog

Propionzuur is propaanzuur. Tafelazijn bestaat voor een deel uit azijnzuur: ethaanzuur.

Ethaanzuur = CH3COOH
Propaanzuur = CH3CH2COOH

Dus de koolstofketen is 1 C langer. In hoeverre dit onder natuurlijke stoffen gerekend kan worden, tsja, maar bij mijn weten is het verder niet echt heel erg schadelijk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:17

IngLio schreef:
Heb trouwens op een zak van Hartog gekeken, daar zit (nog steeds) BHT en Ethoxiquine in! Heb nu een balend stalgenootje opzoek naar ander voer...

Ik heb ze op de Jumping nog aangesproken op hun E nummer gebruik. (En dan specifiek over de Etoxiquine) Er werdt toegegeven dat ze het nog steeds geruiken voor de houdbaarheid. Ze begrepen alleen zelf niet waarom andere voerders nou langer houdtbaar zijn dan dat van hun. Tja....
Maar ik kan het niet laten om dan even in te wrijven waarom ik hun voeder niet koop. Ik woon in dezelfde plaats als de fabriek staat....

Maar hier verderop staat een voederfabriek (Koenis) die heb ik ook nagevraagd, die gebruiken niets in hun voeder. Ook niet in de mineralen die aan het paardenvoer worden toegevoed. Zelf voer ik nu Subli, dat is toch nog wel goed?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:32

Subli is voor zover ik weet en heb gelezen hier: prima!

Haha wrijf het er maar in! Ik voer het ook niet, maar ook omdat mijn merrie er "krullen" van krijgt... op haar flanken, dus wie weet waar ze op reageert!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:41

Het viel niet mee om te vinden, maar uiteindelijk was er toch een verkooppunt vlak om doe hoek. Maar de zaken waar ik kwam hadden alleen Pavo, Havens, Cavelor, Hartog enz. Net geen van die ´goede´ merken....

Maar ik sprak op de beurs de importeur van Dodson en Horrel en Hippolith, als je een van zijn merken wilt dan kan je contact met hem opnemen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:49

Rene Wielens bedoel je? Daar haal ik mijn voer ook inderdaad. Is maar een kleine 150km op en neer voor 2 zakjes voer Clown

Max84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:49

Ik kom ook net bij de fouragehandel vandaan en ik weet het ook niet meer. Ik heb een aantal van deze topic's over e-stoffen enzo gelezen. Hier werd meerdere malen vermeld dat Subli een vrij "schoon" voer is, maar er wordt volgens mij nergens geschreven (of ik kijk verkeerd) over GMO's. Dit komt echter wel voor in de Subli voeders (muv de Subli zonder) en er is mij verteld dat dit ook niet zo positief is.

Ik heb een wat ouder paardje, die voer ik gewoon geplette haver, goed hooi, en voor de vitamientjes 3x in de week een beetje Havens Slobber Mash met gekookte lijnzaad. Ik heb het gevoel dat dit wel goed gaat. Nu heb ik er ook een 4,5 jarige bij en ik ben er echt nog niet uit wat ik hem zou moeten voeren. Momenteel krijgt hij de ponybrok van Subli, maar daar ben ik vanwege de GMO's ook nog niet helemaal tevreden mee.

Bij ons in de buurt zijn de merken zoals Marstall niet te verkrijgen !

Wie heeft er een goed advies voor mij ?

Ps misschien is dit niet helemaal de bedoeling om dit in iemand anders zijn topic te schrijven, maar ik wilde niet het zoveelste "wat moet ik voeren"-topic openen.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:50

Max84 , ik woon ook in noord holland en heb ook marstall, weet niet waar je woont maar weet verschillende plaatsen waar het gebracht wordt!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:58

Arabesk schreef:
Orchid schreef:
Wat ik wel weet dat als we hier graan pletten, er altijd propionzuur doorkomt, idd voor de houdbaarheid. Propionzuur is geloof ik wel een natuurlijke stof, dus als ze zeggen 100% natuurlijke grondstoffen weet dan dat er wel iets aan toegevoegd kan zijn Knipoog

Propionzuur is propaanzuur. Tafelazijn bestaat voor een deel uit azijnzuur: ethaanzuur.

Ethaanzuur = CH3COOH
Propaanzuur = CH3CH2COOH

Dus de koolstofketen is 1 C langer. In hoeverre dit onder natuurlijke stoffen gerekend kan worden, tsja, maar bij mijn weten is het verder niet echt heel erg schadelijk.

Ik weet ook niet of het echt natuurlijk is of niet, mij is het vertelt, dus ik zei ook 'geloof ik', en voor zover ik weet is het ook niet echt schadelijk nee. Mijn reactie was nav de vraag of er ook stoffen voor de houdbaarheid in grondstoffen zaten Lachen

Subli voer bevat hier en daar nog BHT, ik vind het niet zulk super voer maar dat ligt denk ik meer aan het paard, kan er kilo's van voeren voor ik wat resultaat heb.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:22

Heey esperanza, moet je nog starten dit weekend??
(sorry even off topic)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:47

Even een vraagje, zelf voer ik havens daar zitten de E310, E320 en E321 in, nu heb ik even op eem E-nummer site gekeken en die nummers zitten ook in:

Kauwgum, kroketten, bitterballen e.d., slaolie, plantaardige oliën en vetten.
Biscuit, cakemix, zoutjes en chips.
Soep in droge vorm, sauzenmix, cakemix, kauwgum.

En deze nummers zijn in bepaalde mate toegestaan, dan is er toch met havens niks mis, of heb ik iets gemist??