hoe belangrijk is een zoutsteen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skaay

Re: hoe belangrijk is een zoutsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:52

mijn pony,s hebben ook altijd een liksteen hangen , als ze willen kunnen ze dus altijd eraan likken.
vind ik wel zo fijn...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:21

merrieveulen schreef:

Klopt, maar een paard kan meestal erg goed zelf bepalen hoeveel zij of zij ergens van nodig heeft. tenzij het gaat om 'lekkere' dingen, als biks, hihi!

Een paard dat qua voeding niet in balans is
of zich verveelt eet de vreemdste dingen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:52

ik ga uit van een gezond 'jan-normaal' paard, niet van één of ander probleemgeval. zelf heb ik paarden die prima in het dieet staan, en zich niet vervelen, en imo hoort dat ook zo.

Jessir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:12

Vjellko schreef:
Vroeger had je ook likstenen met zeewier er in.. maar die bestaan volgens mij niet meer..

Jawel ,paardendrogist.nl zo'n grote die je op de grond moet zetten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:35

De zout en mineralen blokken vind ik oke, de lick its minder, paarden vinden die vaak gewoon te lekker en vreten dat hele ding in een keer op. Lijkt me niet echt goed voor een paard en daarbij ook nog zonde van het geld!!

Mijn paarden hebben een mineralenblok in de wei en een zoutblok in de stal. Gewoon voor de lekker en ze vullen aan wat ze nodig hebben. Het is ook een goede graadmeter, als ze er ineens veel gebruik van maken zit er iets niet goed!!
Dat ze hem niet gebruiken vind ik prima.
Mijn fjord vind het altijd heerlijk om het zout van mijn handen te likken en zij is dus ook erg wijs met haar himalayasteen!! Maar echt veel neemt ze er niet van..
Ook doe ik al al een jaar met een mineralensteen en hij is nu voor de helft op. Ze gebruiken hem wel, maar niet overmatig..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:48

in lick its zit ook veel te veel suikers. gewoon slecht voor de tanden, denk aan het bekende klontje voor het paard. lief, aardig en lekker, maar o zo slecht....

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:10

Mijn pony likt veel aan mijn hand :roll: ga dus zout gebruiken over het voer. Te veel zout kan geen kwaat +:)+ zweten ze wel uit _/-\o_

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:17

Dit topic is al heel oud, ik tem even. :)

ninarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:28

Een zoutsteen is niet nodig. Mijn verzorgpony heeft er ook geen, en zij is nog helemaal gezond. Af en toe geef ik haar iets waar een beetje zout in zit, maar aangezien ze goede voeding heeft is dat ook niet echt nodig.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:32

Tiens schreef:
Mijn pony likt veel aan mijn hand :roll: ga dus zout gebruiken over het voer. Te veel zout kan geen kwaat +:)+ zweten ze wel uit _/-\o_

Geintje zeker? Zout maakt de lever kapot. Te veel zout gaat ten koste van de lever, zweten ze er echt niet uit. En gebruik vooral geen huis keuken zout. Mineralen steen ophangen, kan je pony t zelf bepalen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:33

heb er 1 in de stal hangen maar mijn haflinger komt er niet aan. Al verschillende geprobeerd maar denk dat ze er geen behoefte aan heeft.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:43

Topic van januari 2007 :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:49

Omdat er recentere topics over dit onderwerp te vinden zijn, komt hier een slotje.