Welk voer om voller te worden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KletsKoekje
Berichten: 3307
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:58

hallo,
ik had dit ook bij mijn KPWN merrie van 7 jaar en 176 hoog.
Bij haar was het ook zo dat je de ribben kon zien en voelen, en vooral bij haar lies ingevallen.

Ik voer nu Pavo conditie bokken, gemengd met Pavo Mueslie moments. Helpt heel goed en is ook heel goed voor luchtwegen en vacht.
Wij gebruiken de verhouding met mengen; 2 scheppen brokken, 1 schep mueslie. Ze krijgt 4 kilo per dag(als ze hengstig is soms 1 kilo meer), en ze krijgt 4 plakken hooi per dag. Ze staat overdag gewoon op de wei.

Ik zou je aanraden dit te proberen, die Pavo Mueslie Moments heeft voor mijn paardje heel goed gewerkt (in combinatie met de conditiebrokken).

xxmellaniexx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:11

Misschien een hele domme opmerking (over die Merriebrok) maar [naam] is een ruin :))
Maar ik neem aan dat dat niets uitmaakt ?

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:13

[gast1122] schreef:
Misschien een hele domme opmerking (over die Merriebrok) maar [naam] is een ruin :))
Maar ik neem aan dat dat niets uitmaakt ?


:D maakt niks uit hoor, hij zal echt niet ineens melk gaan geven :+

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:16

Hahahah *LOL*
Ik denk ook niet dat hij een veulen zal gaan krijgen Haha! Ik kan een poging wagen ... Maar doe maar niet Knipoog
Dankjewel. Xx

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:33

Onze 5 jarige tinker was afgelopen zomer ook veel te dun, die hebben we toen met een lekkere schep maisolie door de brok weer prima op gewicht gekregen én ze gaan er mooi van glimmen!

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:59

Hoe vaak werd dat gedaan Hypofocus ? En hoe lang duurde het dan totdat je goed resultaat zag. Voer je het nu nog steeds, of was het alleen om je paard op een goed gewicht te krijgen ?
Xx
Mooi meegenomen dat ze dan ook gelijk gaan glimmen Haha!

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:26

Hij kreeg dagelijks een flinke scheut olie door z'n brokken heen. De andere paarden staan op 5 granenmix, hij kreeg daar nog een extra kilo draversbrok bij + een flinke scheut olie.

Het heeft een maand geduurt voordat hij weer zonder zichtbare ribben op de wei stond.

Nu krijgen ze allemaal olie door de granen, omdat één van de paarden ernstige zandkoliek heeft gehad, en we spoelen ze nu dus door met een speciaal spulletje tegen zandkoliek en olie.

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:56

Dankjewel Hypofocus Lachen Ik zal eens kijken wat ik er mee doe ... Want als ik het resultaat zo hoor Haha!
Maar mag je dat ook gewoon over basisbrokken doen ? Of moet het met speciaal voer gecombineerd worden ?
Lachen

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:59

Je kunt 't gewoon overal overheen gooien.
Wij voerden draversbrok, omdat daar net wat meer Calorien in zitten dan in de basisbrok, en dat kon die tinker toen wel gebruiken, want hij werd ook helemaal futloos toen hij zo mager was.

Hij's er een stuk van opgeknapt!

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:05

Okeehh, dankjewel Lachen

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:34

1 klein dingetje; mijn paard heeft soms last van wat maagzuur.
Maar is het niet zo dat draversbrok dat dan ook erger maakt ?
Het geeft niet zolang hij voldoende hooi heeft, maar ik voer liever geen brokken die het erger maken Bloos
? Lachen

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:37

Als ik trouwens draversbrok, of op heel ander voer over zou willen stappen ... Is het dan slim om te stoppen met het voeren van basisbrok ? En dan alleen het andere voer ?
Of zal ik ander voer gaan voerenn, met basisbrok als extra ? (Of juist andersom)
Haha! Wil gewoon écht dat hij goed aankomt Lachen

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:52

als je overstapt op ander voer, dan moet je dat wel enigzins faseren (spreek uit eigen ervaring, was zo blond om dat niet te doen :S). En ik zou je aanraden om in ieder geval veel ruwvoer bij te voeren (zoals al eerder gezegd, hooi en luzerne is ook erg prettig) omdat ze daar nou eenmaal meer aan hebben, als extra zou ik dan muesli bijvoeren (en niet knierterig zijn met de hoeveelheden, zeker bij ruwvoer). Ik gebruik zelf hartog luzerne (3 à 4 scheppen) en hartog muesli (1 à 2 scheppen), met elkaar vermengd. Slobber is op zich ook fijn om extra bij te voeren, en dat zet wel flink aan over het algemeen, je moet het trouwens wel goed laten opwellen, dus zeker een kwartier laten staan en echt ruim voldoende water erbij doen (ik doe meestal zo'n 3 scheppen PAVO slobber, met 1 liter gekookt en 1-1,5 liter koud water, dan is het goed op temperatuur en voldoende verzadigd). Apart van het feit dat de paarden het geweldig spul vinden (nou ja mijn paard in ieder geval), ben ik er ook zeer tevreden over, mijn paard is onlangs ziek geweest en daarom voer ik het ook extra bij, ze gaat nu weer helemaal super. Je kunt trouwens ook nog PAVO summerfit koeken bijvoeren, dit is niet zozeer vanwege het dikker maken, maar het bevat wel alle vitaminen die je paard nodig heeft, het is een soort weerstandsbooster om het zo maar even te zeggen, misschien is hij wat mager geworden door vitaminegebrek?

Wat me trouwens enigzins zorgen baart is dat je het hebt over dat je paard nogal ingevallen is bij de lies, heb je al bekeken of er een medische oorzaak is voor het mager zijn (toen de mijne ziek was zag ze er ook echt uitgemelgeld uit, hoog opgetrokken lies). Misschien heeft hij last van stress, of misschien heeft ie moeite met eten (tanden/kaak?), ik weet niet of de overgang heel plotseling is geweest (dat ie er een maand geleden nog prima uitzag en nu vrij snel is vermagerd?) want als dat zo is zou ik er toch eerst een da bij halen.

Als ik het nu zo zie krijgt mijn paard eigenlijk best flink veel (ze krijgt daarnaast ook nog flink wat hooi/wortelen/appels/zo nu en dan brood), maarja beter mee verlegen dan om verlegen zullen we maar zeggen, ze is trouwens niet te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:15

Er is niks mis met [naam] :) We hebben hem onlangs helemaal laten keuren, ook röntgen. Tanden bijgeveild, niks aan de hand. DA heeft hem helemaal gezond verklaard, en dus ook goedgekurd.
Hij is echt niet uitgemergeld ;) hij is gewoon slank. En ook pas 6 jaar. De DA zei ook (hij was namelijk net gecastreerd) dat hij wel wat dunner zou worden enz. En dat gebeurde dus ook.
En natuurlijk speelde er ook mee dat hij op een hele andere stal kwam, de castratie enz.
En nee, de vermagering was gewoon langzaam. Niet dat hij ineens heel mager werd. In tegendeel zelfs, hij is niet mager. Je kunt z'n ribben net wel net niet zien. Dus dat mag wat ronder :)
Bij zijn lies is hij niet mager .. ik wist niet goed hoe ik het anders moest zeggen; zeg maar bij z'n heup. Ze steken ietwat uit.
Er mag gewoon wat meer vet en bespiering op.
:) Ik hoop dat het verhaal wat duidelijker is geworden ?

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:39

Hier anders een voorbeeldje om een beter beeld te geven;
Dit was de 1e dag dat ik hem had, hier zit de oude eigenaresse erop. (Springwedstrijdje)
Afbeelding

Afbeelding
Je ziet dus ook dat hij nooit de dikste is geweest. Maar ik kan ook niet zeggen dat hij daar te dun is. Ik vind juist eerlijk gezegd dat hij er daar weer heel goed uitziet. Zo zou ik hem graag weer terug willen zien Bloos

Afbeelding

Hier in de wei (op een foto zie je net wel ribben, op de andere weer niet)
Afbeelding

Afbeelding

En dit was tegen de winter aan;
Afbeelding

Afbeelding

En bij deze zie je de ribben weer duidelijker;
Afbeelding

En zo wil ik hem graag weer terug zien, niet dik niet dun. Gewoon lekker rond Lachen
Afbeelding
(Was hier vergeten de beugels eraf te halen, maar het gaat om het idee.)

Afbeelding
En hier ook vooral die mooie nek van hem, die nu dus ook vermindert is. Die zou ik ook heel graag weer terug willen.

Ik hoop dat jullie er nu een beetje een idee van hebben gekregen.
Hij is niet té mager, of té dun. Maar hij mag gewoon wat voller worden, net zoals de eerste paar foto's en op de laatste 2 foto's.
Het is niet zo, dat hij er nu niet goed uitziet. Hij ziet er goed uit, zegt de boer ook waar hij gestald staat. Het alleen dat hij gewoon wat 'vetter en voller' mag worden.

Xx Lachen

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:36

SweetMellie schreef:
hallo,
ik had dit ook bij mijn KPWN merrie van 7 jaar en 176 hoog.
Bij haar was het ook zo dat je de ribben kon zien en voelen, en vooral bij haar lies ingevallen.

Ik voer nu Pavo conditie bokken, gemengd met Pavo Mueslie moments. Helpt heel goed en is ook heel goed voor luchtwegen en vacht.
Wij gebruiken de verhouding met mengen; 2 scheppen brokken, 1 schep mueslie. Ze krijgt 4 kilo per dag(als ze hengstig is soms 1 kilo meer), en ze krijgt 4 plakken hooi per dag. Ze staat overdag gewoon op de wei.

Ik zou je aanraden dit te proberen, die Pavo Mueslie Moments heeft voor mijn paardje heel goed gewerkt (in combinatie met de conditiebrokken).

xxmellaniexx



Muesli Moments zit niet meer in het assortiment, de vervanger is Nature's Best en dat vind ik geen dikmaker....

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:18

aha, ja dat geeft wel even een wat beter beeld, hij heeft ook niet datgene wat ik bedoelde (wat mijn paard dus had, dat was gewoon haast eng om te zien), dan is die lies helemaal opgetrokken en is het haast hol, maar dat heeft hij duidelijk niet gelukkig! Hij is ook niet grof gebouwd, dus echt breed zal ie nooit worden, maar ik snap wat je bedoelt als je zegt dat je 'm wat voller wil hebben. De tips die ik heb gegeven gelden nu nog steeds, ik weet niet of je dat wat vindt, maar je kunt het allicht proberen. Muesli is sowieso een dikmaker, dus daar krijg je 'm zeker voller mee, de rest raad ik je in ieder geval ook zeker aan, zeker die summerfit koeken, de winter is natuurlijk ook een periode die wat meer van het lichaam vraagt.

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:54

Hahah neehh, dat bij die lies heeft ie zeker niet (gelukkig) Haha!
Fijn dat je het nu ook snapt, en dat het ook gelijk voor iedereen een goed beeld geeft Knipoog
Hij is inderdaad niet de breedste, maar is bijvoorbeeld ook zo geweest: (Vooral die nek !!)
Afbeelding
En dat heb ik gewoon liever terug Haha!
Het is nu ook winter, dus dat zal ook wel schelen Lachen
Bedankt ! Xx

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:27

Ik denk toch dat ik maïs ga bijvoeren of muesli Lachen dat geven de meeste hier toch aan als echte dikmaker. En misschien dan ook als extra'tje slobber.
Hoe vaak (/hoeveel) in de week mag slobber eigelijk ?
En hoeveel maïs of muesli door de (dagelijkse) basisbrokken heen ?
Alvast bedankt Lachen ik VOEL al gewoon dat hij wat dikker gaat worden *LOL*
Allemaal écht bedankt OK dan!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:48

Naast het voeren is een goede training ook belangrijk.
Als hij wat meer bespiering heeft, lijkt hij vanzelf al ronder.
Zoek een goede instructeur die je daarbij kan helpen om met beleid spieren te kweken.
Want je moet nu niet als een gek gaan trainen, rustig opbouwen.
Over een jaar zie je het verschil.
Het rond zijn van een paard heeft absoluut niet alleen met voeren te maken, JUIST ook met spieren. Knipoog

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:51

Ik vind dat je paard ten eerste al te weinig krachtvoor krijgt. In basisbrok zit 3 keer niks voor een jong paard wat 5 keer in de week loopt. Ik zou zowieso al naar een 2 volle scheppen per dag gaan, en eventueel maismeel bijvoeren. Imo is dat de ultieme dikmaker, zonder dat ze er dikker van worden.

Celine_M

Berichten: 1414
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Destelbergen, België

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:55

Goed en veel voordrooghooi en geweekte bietenpulp?

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:23

@ Sannum; hij krijgt `s morgens én `s avonds een volle schep Knipoog
@ Choicielover; eehm, hoezo ? Bloos
Ik wou het misschien zo doen: helemaal van die basisbrokken af stappen en overgaan op mueslie en maïsmeel. Alleen vroeg ik me dan af, hoeveel zou hij dan moeten krijgen en hoevaak op een dag ?
Ik wou dan eventueel ook nog als extra'tje slobber erbij geven, ik bedoel ... Dat vinden ze héérlijk en worden ze ook nog eens dikker van Lachen
Maar hoevaak mag je dat voeren, en hoeveel ?

Of is het misschien niet verstandig om te stoppen met die basisbrok (en dus dat te blijven voeren met eventueel mueslie/maïsmeel of zelfs allebei? Met ook als extra'tje slobber ?) (En hoevaak dat dan weer mag)
Alhoewel, ik zie hier op het topic dat daar niet veel mensen over tevreden zijn.
Dus Haha!
Ik geloof dat er ook veel mensen tevreden zijn over bietenpulp ?

Anoniem

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:24

@ maikeltje; daar heb je idd helemaal gelijk in Lachen maar hij kan pas spieren krijgen als hij het juiste voer en de hoeveelheid krijgt Knipoog

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Welk voer om voller te worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:00

zemelen, maismeel, paardenmeel en bietenpulp zijn mooie dikmakers!!
Verder glanst je paard super dus over zijn algemene conditie zou ik me niet zon zorgen maken.