melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:28

Even een vraagje; (misschien heb ik er overheen gelezen)
Is de marstall vito in muesli of brok vorm?

Ik heb een pony met (heel waarschijnlijk) insulineresistentie.. ze krijgt nu pavo LIGA en magnesium gevoerd, maar ben me nu een beetje gaan verdiepen in andere voersoorten waar dus echt helemaal geen melasse in zit.
Wat me opvalt is, dat als ik pavo liga en marstall vito vergelijk, de ingredienten als ruw eiwit etc. maar heel weinig verschillen.. helaas wordt de precieze hoeveelheid suiker en zetmeel op de pavo site niet vernoemd.
wat jammer dat er knoflook zit in de vito trouwens.. Scheve mond

Ik ben ook heel benieuwd naar de ingredienten in safe& sound van dodson & horrel, maar heb ze tot nu toe nog niet kunnen vinden!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:36

Franka_Vosje schreef:
Pellie schreef:
wauw franka-vosje, heldere uitleg over de koolhydraten, zetmeel en suikers. ik laat het ook even lezen aan de verkoopster waar ik de melassevrije mueli heb besteld, op haar aanraden, terwijl ik zelf ook op de Vito gokte Gestoord oliebol dus.

Ha! Haha! Heel goed, ben benieuwd wat de reactie is.
Misschien kunnen ze dan ook meteen even uitleggen hoe het kan dat in de productinformatie over Vito uitdrukkelijk staat dat daar geen melasse inzit (zie die pdf, 1e alinea, 2e zin).
Waarom dan nog een Melasse Vrij muesli ?

hai nou ik heb het voer vanmiddag opgehaald maar nog niet met d'r er over gehad maar ze is alleen maar verkooppunt dus heeft verder weinig invloed of kennis van marstall's toevoegingen Lachen
ik had grote haast.

remember, deze melasse vrije muesli is dan ook absoluut niet aantrekkelijk voor paarden!! het ziet er saai uit, het ruikt saai...
dat subli zoiets nu ook heeft is wel goed, kan ik ff vergelijken wat er in zit.

de vito is ook muesli.

verder snap ik de ballen niet van al die verhalen die jullie houden Nagelbijten / Gniffelen maar ik heb mijn kop er dan ook ff niet goed bij. jetm, waarom al die Ziek

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:19

Pellie schreef:
verder snap ik de ballen niet van al die verhalen die jullie houden maar ik heb mijn kop er dan ook ff niet goed bij. jetm, waarom al die Ziek

Had m'n bericht niet gecheckt en als je 7% ) schrijft maar dan zonder spatie ertussen, krijg je die Ziek

En volgens mij wil bijna iedereen in dit topic zetmeel/suiker en eitwit arme muesli en "snappen we er allemaal de ballen niet van" waarom er een melassevrije muesli met 51 % zetmeel bestaat, en dan ziet hij er ook nog eens saai uit. Lachen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:34

ff een abbo, vind dit wel interessant Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:48

zo, mijn hoofd is weer helder, ik zie het allemaal weer zitten Haha!

maar inderdaad, waarom melassevrij als de vito laag in zetmeel en zonder suiker is en waarom staat er op de melassevrije pdf niet hoeveel zetmeel er in zit?

waratje, ik ga vanmiddag even langs de welkoop om te zien wat er op de zak van Muesli Zonder zit. Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 01:30

Update, die zakken liggen pas over een week of twee in de winkel. Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:31

Pellie schreef:
mijn tinker is vatbaar voor het ophopen van afvalstoffen in zijn lichaam. zijn koker is hier een groot voorraadzakje Knipoog voor; dik en gauw smerig. ook de mok blijft een aandachtspunt.

Nu heb ik als tip gekregen om melasse (suiker) vrije muesli te gaan proberen. Dit krijg ik volgende week binnen. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Je paard heeft gewoon CANDIDA. !

www.Synbiotica.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:33

Interessant topic, ik ben ook al een tijdje aan het kijken. Toegevoegde knoflook vind ik niet erg, kijk eerder naar melasse/zetmeel.
Alleen veel keus heb ik niet, ik zit bij onze Ruitersportzaak met Hippostar (klein assortiment), Cavalor (ethoxiquine) en Treurniet......

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:25

Ik krijg as woe iemand van marshall die voedingsadviezen geeft! ben benieuwd!!!

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:26

Sorry marstall!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:06

ceasario, bedankt ik ga dit even lezen. de gouden tip krijgt alleen geen beloning Knipoog Haha!
edit: het lijkt me nogal een reclame site, verkoop je zelf deze spullen? maar ik ga me zeker even verdiepen in het candida verhaal. het was wel fijn geweest als je zelf meteen iets meer over had verteld, nu komt het als spam over.

miirthe, ben je aan 1 verkooppunt gebonden en zouden ze eventueel niet iets voor je willen bestellen?

vallie, ben je ook geïnteresseerd in deze variant? dan kan jij ons na woensdag vast weer wat meer vertellen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:23

Ik heb al voer van marstall, ik heb een eigen voedingsadviseur die netjes elke maand het voer komt brengen en mn paard van top tot teen bekijkt. Hier in de buurt wordt het nergens via een verkooppunt verkocht voor zover ik weet. Ik zit omgeving Dordrecht Rotterdam.

Ik heb een mailtje gestuurd aan mijn voedingsadviseur over vito maar dan specifiek over mijn paard (hij heeft een voedingsallergie en aan de reacties van zijn huid te zien gaat het om een melasse allergie). Hij krijgt nu type E, ga eens even waarden vergelijken Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 00:27

hey is dat dat een marstall adviseur of voor meerdere merken?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:10

Pellie schreef:
hey is dat dat een marstall adviseur of voor meerdere merken?

Dat is echt iemand van marstall zelf. Ik heb toendertijd via de website een gratis voedingsadvies aangevraagd en zodoende. Mn paard stond toen nog op de cornmuesli maar aangezien hij dat niet te eten vond, heeft Evert mij toen wel aangeraden dat ik het eens met hartog lucerne erdoorheen moest proberen.
Uiteindelijk at mn paard het helemaal niet meer (het was een vrij vet voer, net als de vito trouwens), dus vandaar dat we overgegaan zijn op de E. Maar aangezien hij nu zn griffelbeentje gebroken had, kreeg hij voor na de operatie pijnstillers. Bovendien moest hij omlaag in het voer, waardoor ik zijn muesli weer ben gaan mengen met de lucerne. Prompt werden de bulten erger (ze waren eerst bijna helemaal weg).

Ik moest de lucerne voeren omdat het maar heel licht gemelasseerd was en daardoor de cornmuesli beter te kanen was voor mn paard haha Haha! Maar nu zie je dus dat die melassering toch wel effect heeft, en bovendien kom ik in de zakken lucerne zelf ook hele klonten melasse gemengd met hele kleine stukjes lucerne tegen. Die haal ik er overigens altijd uit, en gooi ze weg. Maar zonde is het wel, want je betaald er wel voor en het zijn gewoon bonken suiker eigenlijk, die heel wat meer wegen dan de lucerne zelf.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:23

ja ik schrik al zeg, er zit juist veel melasse in de lucerne van hartog! Bloos!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:06

Volgens mij was de melasse vrije van Marstall er eerder dan de Vito?
Sommige paarden zijn allergisch voor melasse, vandaar de melasse-vrije had ik begrepen!
Ach, en wat is saai? Dat is echt een mensen-dingen, gene paarden criterium Knipoog Eén van mijn paarden krijgt nu de melasse-vrije, in de hoop dat het zijn zomerexceem zal verminderen.

Hij krijgt het nog niet zolang en bovendien loopt het seizoen ten einde, maar hij vindt het heerlijk hoor!

Er is ook lucerne van een ander merk dan Hartog, daar zit geen melasse in.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welk merk dat is, even zoeken op dit sub-forum, dan het vast wel te vinden!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:53

Verkopen jullie ook de Vito, Tender?
Want hij staat nog niet in het assortiment op de site: http://www.equi-services.nl/

Ik meen me te herinneren dat deze site in jouw profiel stond, of vergis ik me nu?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:56

klopt, de vito is nieuw. ik ben wel benieuwd ook naar die melasse vrije lucerne.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:57

Pellie schreef:
klopt, de vito is nieuw. ik ben wel benieuwd ook naar die melasse vrije lucerne.

Ik ook want verder vind ik het wel heel fijn om te voeren.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:05

foutje, moest een PM zijn Bloos

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:08

Equiral Qi wordt over het algemeen goed uitgemeten door een holistish da

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:31

Ik kwam net nog op een andere vraag, bestaat er eigenlijk ook melassevrije brok? Want elke brok of mineralenkorrel bevat een bindmiddel, dus hoe kan ik me dat voorstellen dan? Haha!

Ik heb een mailtje terug van de man van Marstall, hij komt vanmiddag langs. Hij had het ook over hun melassevrije voer dus ik ga even overleggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:48

Zo, ook dit topic gevonden..

Ik voer nu een maand de melassevrije muesli van Marstall. Mijn paard heeft er geen problemen mee dat het er saai uitziet Haha! Ze vind het goed te eten...

Maar, als ik het zo lees is de Vito interessanter ivm vermindering van suikerinname (als ik toch es zo goed voor mezelf zou zorgen zeg Cool )? Ik zal es vragen of het verkooppunt die Vito al heeft, want op de marstallsite staat het nog niet.

@Zilion: Die equiral Qi wordt inderdaad aangeraden door holistisch da's, maar waarom snap ik eigenlijk niet, want er zit nog behoorlijk suiker in.

De melassevrije lucerne is dacht ik van Subli, verkrijgbaar via Welkoop enzo...

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:55

Dat idee heb ik ook Cer, dat het van Subli was!
Ik zit al ongeveer een uur te google-en nu (op mijn werk Bloos , dus ik wordt af en toe onderbroken Haha! ) en ik heb het nog niet concreet kunnen vinden, maar mijn gevoel zegt me ook dat dat van Subli was...
Hartog heeft het ook wel, maar dat zijn dan hele grote verpakkingen (grote balen)...

Waarschijnlijk een kwestie van even bellen met beide en dan weet je meer!

Dinkey-Girl, ik ben benieuwd naar het advies dat je vanmiddag krijgt! Wie komt er bij je langs eigenlijk? (mag ook per PB)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:57

Ik zal wel even een ander topic zoeken, waar mensen het al hebben...momentje

*edit*
In dit topic staat ook heel veel over voer en samenstelling
viewtopic.php?f=4&t=596764&st=0&sk=t&sd=a

De melassevrije muesli is van Cebeco ( of Ceveco oid) maar kan je via welkoop bestellen.
Het is nog een beetje onduidelijk of dat dan in bulk moet of dat het ook in losse zakjes kan.
Ik heb een tijdje geleden wat aan mijn paard gevoerd, en die vond het heerlijk, dus ik ga ook even speuren..