Hartog Compact Gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:51

Ik ben ook benieuwd naar de opnametijd Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:01

Ik zou even niet weten hoe ik dat moet meten, want ik gooi er erlke keer maar een plakje in. Anders eet hij dat zo op!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:47

Dus je doet ongeveer een week met zo'n pak? Geef je hem nog andere hooi bij of alleen Hartog?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:29

haha nee hij krijgt onbeperkt hooi erbij, en 3x per dag kuil

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:18

Inmiddels ben ik volop aan het testen.

De afstand tussen de tralies is 9 cm.

Ik heb 2 bakken (2 paarden) en ik heb eerst een baaltje in tweeen gebroken en beide helften in de bakken gedaan. Niks los gemaakt, gewoon het compacte gras in de bak.
Het pakje 'ontpolft' niet als je hem openmaakt.

De heren vonden het geweldig smaken. Na een tijdje komen er 'kuiltjes' in de bak, tussen de tralies. Dan wordt het wat moeilijker om te eten.
De tijd die ze dan erover doen: 5 kg in 4 uur.
Ik denk dat het veel uitmaakt hoe groot de mond van je paard is Vingers aflikken
Als ze een beetje smal bekkie hebben kunnen ze er makkelijker van eten.

Nadeel: ze worden erg frusty (tenministe die van ons wel) omdat ze op een gegeven moment zo moeilijk kunnen eten dat ze kwaad worden en gaan lopen stampen, schrapen en tegen de bak schoppen. Blauw oog
Dus tijd voor een andere aanpak.

Gras (dat nog steeds muurvast en stijf compact in de bak zat) helemaal losgemaakt, en luchtig.
Meteen zaten de bakken weer vol (meer lucht ertussen)

Daarna het rooster er weer op en smullen maar weer.
Tijd die ze er dan over doen: 2 kg per uur.

Dus als je een geduldig paard hebt dan kun je het op manier 1 doen, en anders is het toch beter om het luchtig te maken.
Als je het stijf laat kan er ongeveer een half baaltje in die bak.
De bak is van dat onverwoestbare spul, waar ook biksbakken van zijn, krijgen ze niet zomaar stuk.

Je kunt ze heel handig ophangen, maar eventueel ook los neerzetten. Dat werkt bij die van ons trouwens niet, want omdat het moeilijk wordt om te eten gaan ze ermee schuiven.

Het ruikt heerlijk, en ze vinden het ook heerlijk. Het lijkt erg op hooi, alleen is het kort gehakseld. Ik vond het trouwens nog wel aardig stuiven...

Een nadeel is dat bij de handelaar het een grote zooi was met die baaltjes, veel breuk, die banden zitten er niet goed omheen soms en dan heb je echt een enorme bende.
Hopelijk is dat een kinderziekte die er snel uit is.
Want 6,80 is mij iets te duur om veel verspilling te hebben.

Wij gaan er wel mee door, ze zijn gewoon veel langer bezig met eten, dus dat was voor mij het belangrijkste. Het is goeie kwaliteit en ook contstant.
De bakken zijn echt handig, je kunt er idd eventueel ook hooi en/of stro indoen (hoewel je door de lange slierten dan weer minder voordeel van de tralies hebt) ze zijn gewoon bezig, dus super tegen verveling.

En ruwvoer is gewoon superbelangrijk voor een paard!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:36

Dank je voor je verslag!

Nog wel een vraagje Knipoog hoeveel gebruik je nu per dag per paard en hoe zwaar is het paard? Geef je ook nog gewoon hooi?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:37

Ik geef nu nog maar heel beperkt, die testen zijn over meerdere dagen. Dus zaterdag 2 uurtjes, zondag 1 uurtje, maandag 1 uurtje etc.
Sowieso goed om als je ander voer gaat geven geleidelijk de overgang te doen.

Ik ben van plan om, als ze geen weidegang meer hebben, dus volop op stalrantsoen staan, 7 kg per paard per dag te geven.
Dat is voor een paard van 600 kg ongeveer de maat.

Er zit 20 kg in een baal (meestal iets meer) dus dat betekent 1/3 baal per paard per dag, oftewel dan doe ik 3 dagen met 2 balen.
Dus per week is dat 4 2/3 oftewel bijna 5 balen per week.
Dus 2,5 baal per paard.

Daarnaast geef ik dan ook nog 5 plakken hooi per paard (is ongeveer 1/4 pakje).
Van het hooi gaan er dus 1/2 pakje per dag, dus 3,5 pak per week door.

Ik doe dat omdat ze anders te lang zonder eten zitten, want die Hartog is na een uurtje of 4 wel op verwacht ik (gezien de metingen tot nu toe Clown , en een dag is toch wel wat langer Haha!
Maar dat kan wel wat ouder hooi zijn, want qua voedigswaarde hebben ze aan die 7 kg Hartog voldoende.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:23

Ik heb het nu net twee dagen voor mijn paard en die van een stalgenoot. Het ruikt zo lekker dat ik er zelf ook steeds trek van krijg. Ik heb het overigens ook stiekum geproefd en het is ook lekker. Beetje zoet, hierdoor vraag ik me af of er ook melasse inzit. Ik heb de voerbakken nog niet bevestigd.
De paarden staan s'nachts op een tussenstukje met schuilstal. Ze eten het heel graag. Ze hebben er nu twee nachten beschikking over gehad en ze eten gemiddels per paard een kilo of 6 schat ik. Ze krijgen er ook nog twee plakken hooi bij die ze vanmorgen dus niet aangeraakt hadden Lachen Ik merk wel dat de bakken vast gemaakt moeten worden. Mijn merrie had al een wondje op haar kroonrand nadat ze er mee zijn gaan spelen. Het andere paard trapt er steeds tegen aan omdat hij het lastig eruit krijgt ik hoop dat dat beter wordt wanneer we ze bevestigen en iets hoger boven de grond ophangen. Ik ben van plan om dit de hele winter te blijven voeren als hoofdvoer met een beetje hooi en wat spelt erbij. In mijn ogen ideaal geen zorgen om JKK en stof en er ligt niet overal meer hooi. Hoop alleen dat er niet te veel fructaan inzit inderdaad! Ik ga hartog eens mailen om te vragen wanneer dit gras geoogst wordt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:37

Ik heb ze dus net gebeld en begrepen dat het in de zomer geoogst wordt dus niet specifiek vroeg in het voorjaar. Daarnaast gaven ze aan dat dit meer voedingswaarde bevat als hooi en weer minder dan lucerne. Ze adviseren om je paard wel in de gaten te houden wanneer ze het 'onbeperkt' krijgen. Dat lijkt me logisch. Ik ben redelijk gerustgesteld en ook heel benieuwd hoe de paarden het hier op gaan doen deze winter.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:20

Hé, mooi dat je dat gevraagd hebt van die fructaan! Idd zal het wel loslopen denk ik, als ze het in de zomer oogsten...

Ik ben ook heel benieuwd hoe het van de winter gaat...ook dit als hoofdvoer met hooi.
Als ze er de hele dag over mogen doen dan zullen ze tussendoor toch wel even gaan suffen/rusten/rondlopen hoop ik Vork (ze kunnen bij ons de stal in en uitlopen naar de bak)
en dan weer verder eten.
Of zou alles in een keer op moeten? (net als in het weiland, blijven ze ook aan een stuk door eten)

Ben benieuwd...toch altijd weer zoeken naar de juiste hoeveelheden.

Volgens mij zit er geen melasse door trouwens. Dat het zo lekker ruikt komt omdat het kunstmatig gedroogd is. (ik ken die geur)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:08

Interessant topic dit.

Voert niemand het als hoofdruwvoer?
Want ik lees allemaal verhalen over hooi er nog naast. Ik ben juist heel benieuwd hoe het bevalt ipv kuil of hooi.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:20

Fitzroy schreef:
Voert niemand het als hoofdruwvoer?
Want ik lees allemaal verhalen over hooi er nog naast. Ik ben juist heel benieuwd hoe het bevalt ipv kuil of hooi.

Vanaf zaterdag komt er 1 volledig op te staan.
En ik hoop dat het een succes is ivm stof-allergie, want dan hoef ik geen hooi te weken of kuil te voeren.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:57

Ik voer het als hoofd ruwvoer. De eerst dagen nog met hooi erbij om de overgang niet al te abrupt te laten verlopen. Ik gebruik het nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen hoe het bevalt. Tot nu toe bevalt het de paarden prima in ieder geval!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:10

@Morelia: krijgen ze bij jou de laatste restjes er wel goed uit?

Bij mij gaan ze dan nogal staan stampen omdat het dan moeilijk gaat.
Ik denk dat ik er maar een plak hooi onderin leg, dat gaat denk ik makkelijker omdat dat lange slierten zijn. En dan bovenop de Hartog, kunnen ze gewoon rustig eten.

Hoeveel krijgen ze bij jou en hoe zwaar zijn ze?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:05

Nou, ik heb begrepen van de mensen die vlakbij de paarden wonen dat ze s'nachts wakker gehouden worden door het getrap van de paarden tegen de bakken. Ze krijgen ze wel leeg, maar blijkbaar niet zonder veel herrie te maken. Goede tip om onderin wat hooi te doen. Ze krijgen nu s'avonds gewoon allebei een volle bak en s'ochtens is daar iets meer dan de helft van over een kilo of 6/7 denk ik. De paarden zijn beide rond de 520 kilo.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:49

Ok, bedankt. Maak je het ook los of leg je de plakken zo in de bak?

Ik heb ontdekt dat wanneer je het losmaakt, én een plak hooi (heel) onderin legt, je dan ongeveer 7 kg Hartog hebt. Dan heb je echt volle bak.
Als je het niet losmaakt gaat er meer Hartog in, maar dat heb ik niet gewogen.

Toch wel jammer dat het frusty gedrag geeft, toch weer een minpuntje...ik hoop dat de hooi onderin truc werkt....

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:41

Ik stop de plakken er zo stevig mogelijk in ik maak ze dus niet los. Op die manier zijn ze er langer mee bezig hoop ik. Vandaag hebben ze voor het eerst een hele bak leegegeten. Inmiddels hebben we de bakken opgehangen en het geschop er tegen aan is gelukkig over. Ze lijken wel bezeten van dit voer als ik wil zadelen moet ik mijn merrie echt met haar hoofd uit de bak trekken Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:49

Dankje. Knipoog Hopelijk gaat het bij ons ook rustiger als ze hangen.

@Sadie: hoe bevalt het jou?

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:31

Tot nu toe erg goed en Sam helemaal Vingers aflikken

Wat ik wel lastig vind is dat het in volume flink minder is dan gewoon hooi.
Ben dus benieuwd of Sam er genoeg buikvulling van heeft (staat op zaagsel).
Dus de tijd moet gaan uitwijzen hoe het zit met Sam zijn hongergevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:49

Hoe zit het met slopers? Die van mij zou er op gaan stampen en tegen aan trappen als het niet snel genoeg gaat. Als ik uitreken en half baaltje per dag doe is het wel 100 euro per maand alleen aan het baaltje. Kun je makkelijk die baal in tweeen verdelen?

Ik zou bijna zeggen dat je zo een ton ook zelf kan maken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:09

Die voerbakken zijn redelijk sloopvast gemaakt ik denk niet dat ze ze snel kapot krijgen hoor. De baaltjes kun je heel gemakkelijk in tween delen het zijn allemaal aparte plakken zeg maar.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:04

amanda2 schreef:
ik heb gemaild met hartog.
zij adviseren om de box op te hangen, om te voorkomen dat er een voetje in verdwijnt.
volgens hen gaat er wel veel gras verloren als je de box niet gebruikt, maar zij verkopen die dingen natuurlijk... Bloos
ben er nog steeds over aan het nadenken...!

als de boxen opgehangen moeten worden en ze doen er lang over om ze leeg te eten, dan staan ze toch uren in een onnatuurlijke houding (opgericht) te grazen uit het bakkie? Bloos

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:17

Ik voer het gewoon uit een grote cementkuip
Inderdaad verlies je een hoop hooi als je het los op de grond gooit, maar zo uit de kuip valt het best mee.
Wel werkt hij 5 kilo weg in 3 uur Lips are sealed
Maar denk dat gewoon hooi net zo snel zou gaan.

Nu, na 1,5 week lijkt het best heel goed te gaan.
Wel af en toe ietsje snotneus maar heerlijk veel briezen.
Dus duimen we rustig verder Ja

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:47

Sadie schreef:
Ik voer het gewoon uit een grote cementkuip

Das inderdaad een hele goeie. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. De mijne zal het niet nodig hebben om uit zo'n bak van hartog te eten, omdat hij toch niet snel eet.
Misschien dat ik morgen ga testen of het voor mijn pony ook geschikt is! Eerst maar even bellen met mijn dealer of hij een baaltje heeft meegenomen. (Dat zou hij doen)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:08

Hmm, jammer. Heb net gebeld, maar waren vergeten mijn baaltje te bestellen. Als het goed is, komt hij volgende week en kan ik hem alsnog testen.