Wat voor groente en fruit kan je je paard geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:18

Ik voer peren wel heel vaak aan mijn paard, ze vindt ze echt héérlijk! Ze is nu aan het wisselen en kauwt al niet zo makkelijk, met zo'n peertje 'soppen' is natuurlijk lekker makkelijk.
Komkommer nog nooit geprobeert, maar mij lijkt zeker zonder schil dat ze het sowieso lekker vinden. Het bestaat tenslotte voor meer dan 80% uit water zover ik weet

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:21

wortels zit veel melasse suikers in.. te veel is slecht voor paarden.. omdat parden zelf vitamine A aanmaken hoef je dus geen groente en fruit te voeren waar vitamine A in zit, want van een overdosis kunnen ze ook heel ziek worden !

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:23

Ik vind het altijd zo wat is TE VEEL van iets geven.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:27

peren eet hij ook welleend vind hij ook heerlijk amar mn paard is al blij met een bruin boterhammetje haha gezien wat hij extra bij zn vorige eigenaar kreeg

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:59

Natural_Lady schreef:
wortels zit veel melasse suikers in.. te veel is slecht voor paarden.. omdat parden zelf vitamine A aanmaken hoef je dus geen groente en fruit te voeren waar vitamine A in zit, want van een overdosis kunnen ze ook heel ziek worden !

Die van mij krijg heel veel wortels, maar is nog nooit ziek geworden hoor.
Hij krijgt er zeker wel een stuk of 10 per dag...

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 06:25

Natural_Lady schreef:

Mee eens. Wij hebben voor 1 paard een dieet samengesteld omdat hij niet overal tegen kan. Die voedingsdeskundige zei dat we heel zuinig moeten zijn met fruit voeren omdat er eigenlijk teveel suiker inzit voor de paarden. Dus ze krijgen bij ons elke dag wel een stuk peen, maar echt geen bak vol, dat is teveel. Verder geef ik wel eens sinasappel, banaan, voederbiet en appel, maar eigenlijk altijd maar 1 tegelijk en per dag.

Bij aardappels moet je ook uitkijken dat er niet veel zand aan de schil zit!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:10

Met mijn paard zijn verjaardag heb ik een "taart" gemaakt.. Recept uit Bit als ik me niet vergis.. Had ik een appel,een peer, een banaan, een wortel, een komkommer(halve) in kleine stukjes gesneden.. En daar een beetje appelstroop door heen gedaan(ach zo nu en dan maggie wel ff lekker verwend worden ) nou succes gegarandeerd! Hij vond het heerlijk... Alleen zijn neus zat vol met plakkerige appelstroop haha!Afentoe kan een fruit coctail echt geen kwaad.. Is alleen maar goed!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:53

Lekker vinden ze het wel, maar goed nou niet echt.
Behalve dat suikers niet goed zijn voor een paard is het ook nog eens verschrikkelijk slecht voor de tanden.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:36

Jij gaat mij niet vertellen dat iedereen die zegt ddat suiker slecht is voor paarden nog nooit een suikerklontje heeft gegeven. Het mag wel alleen niet te vaak. Af een toe als aardigheidje kan echt geen kwaad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:42

Nouja, het fruit kan niet gauw kwaad. Teveel is nooit goed.
Wel niet te vaak appelstroop/klontjes geven, dat is echt een aanslag op de paardentanden..

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:43

Ja precies wat ik zeg, niet te vaak

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:58

Ik eet toch ook wel eens een suikerspin.. reken maar dat dat slecht is voor je tanden maar als je er 1tje per jaar eet maakt dat niks uit.. Dus als ik mijn paard met zijn verjaardag eens een keer appelstroop(beetje door zn fruit) geef maakt dat niks uit

_britt_

Re: Wat voor groente en fruit kan je je paard geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:20

die van ons worden verwend door de buurmeisjes
elke dag komen ze langs en dan mogen ze de paarden allemaal droog brood en een stukje appel of peer voeren. peer vinden ze echt heerlijk. ze krijgen altijd maar een klein stukje en vreten je hand erbij op
het brood verdwijnt bij ons af en toe op mysterieuze wijze van de verwarming... -kijk hond scheef aan- >;) onze hond vindt gedroogd brood ook heerlijk. aan de kruimels in zijn mand te zien
verder vind ik dat een klein stukje om de dag moet kunnen. brood krijgen ze wel iedere dag, maar de ene dag krijgen ze een stuk peer, de andere alleen brood en de dag erna weer een stukje appel.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:17

mensen op mijn vorige stal gaven wel eens appelsap, appelmoes en 'afval' van bloemkool en sla etc.

zelf voer ik appels, wortels, brood, bruin bier en één keer heeft ze per ongeluk een beetje red bull naar binnen geslurpt.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:07

Mijn paardje heeft deze week een schepje fruitsla gekregen met appel, peer, banaan, sinaasappel en mango... Hij is niet ziek geworden en vond het heel lekker

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:25

haha appelmoes en appelsap hahaha..

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:38

heb mijn pony één keer appelmoes met brood kruimels gegeven en de appelmoes vond ze doodeng!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:14

Als er groenten en fruit over is voordat mams vrijdag boodschappen gaat doen, wordt het verdeeld over 4 paarden, een ezel en 2 shetten. Aardappelschillen voeren we niet verder krijgen ze alles. ik heb er twee die helemaal gek zijn op aardbeien!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:20

die van mij krijgt: wortels, appels en brood

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:18

Uhhm geef wel, Bruin brood, Wortels en appels

shetlandfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:22

Ik geef van alles wat. Op stal krijgenw e altijd een hele lading oud brood van de bakker aangeleverd en daar zoek ik meestal het bruine brood uit.
Verder aan groenten, penen, witlof, spruitjes, mandarijn (zonder schil), banaan en appels. Appels voer ik wel met mate aangezien paarden daar behoorlijk aan de diarree van kunnen gaan.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 06:18

in wit brood zit toch ook meer eiwitten?

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:01

Die van mij krijgt appels wortels en peren bananen vind ze ook heel lekker

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:40

Banaan schijnt goed te zijn. Ik zou dr de eerste keer alleen wel even bij blijven staan, sommige paarden hebben nogal moeite met eten.

En bruin brood is beter dan wit brood. Ik zou ook geen aardappels geven.

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:45

mn paardje kreeg altijd wortels savonds, maar we zijn overgegaan op komkommers, en je kan echt zien dat hij afvalt verder krijgt hij wel eens appels, soms lust hij bananen, soms niet .. sla vind hij ook lekker.