Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:21

Ik voer geen knoflook, heb het vroeger wel eens gedaan, maar merkte absoluut geen verschil op de een of andere manier en mijn paard lust het niet, met knoflook over het voer laat ze het gewoon staan.
Ze heeft zoiezo niet veel last van vliegen en geen exceem. (grappig feitje over die donkere paarden! het valt mij op dat mijn haflinger inderdaad wat minder last lijkt te hebben van vliegen dan andere, voornamelijk bruine, paarden! Misschien ook dankzij haar lange manen/voorpluk.)

Mijn (holistisch) dierenarts heeft eens uitgelegd waarom knoflook niet goed is voor paarden. Volgensmij omdat het familie van de ui is, wat paarden niet eten van nature.. maar de hele uitleg weet ik zo niet meer precies, zij raadde het in ieder geval af om knoflook te voeren aan een paard.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 13-04-06 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:23

Dat laatste wat jij meldt Ireentje meen ik ook ergens eens gelezen te hebben...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:52

Anouar eet heel veel distelpbloemetjes en hij heeft bijna nooit last van vliegen. Ik kwam op een site tegen dat distelbloemetjes reinigent werken. Dus dan zou je die in fijte ook kunnen geven ipv knoflook.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:02

Aangezien ik op dit onderwerp vandaag geattendeerd werd door mijn staleigenaar schop ik dit topic even omhoog.

Ik geef mijn paard als standaard elke zomer voor 5 jaar lang knoflooksnippers. Ik merk zelf vooral bij de schemering dat veel paarden gigantisch lopen te zwiepen met hun staart, maar die van mij haast niet. Of dit door de knoflooksnippers komt of dat hij van nature al "stinkt".

Ik hoop over deze hele kwestie 2 vragen.
Als eerste, is er een verschil tussen verse knoflook, gesnipperde knoflook of knoflookpoeder?
En als tweede, is het niet gewoon met alles "te" veel is niet goed, en wordt deze hele kwestie veel meer uitvergroot dan dat het eigenlijk is?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:36

Knoflook is van de alliumfamilie (uien) en dat is giftig voor paarden.
Tegen ongedierte als steekvliegen helpt het niet.
Je paard zal niet meteen ziek worden van een beetje knoflook, maar het is niet goed voor paarden en het heeft geen nut. Paarden eten het niet van nature. Waarom zou je het dan geven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:46

Omdat dit topic wel heel oud is en er in tussentijd andere topics over dit onderwerp geopend werden, komt hier een slotje.