Metazoa voer ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:46

Ik start vandaag met Metazoa. Zowel de esparcette als de balancer.

Ik heb per mail om een voeradvies gevraagd en aangegeven waar ik tegenaan loop.
Kreeg keurig een belafspraak en een advies daarna op mail.
Nu afwachten hoe het bevalt :o

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:56

lletam schreef:
Hopelijk eet jouw paard het wel. Ik heb alle smaken geprobeerd maar die van mij ging gewoon in hongerstaking... Succes!

Ik hoor vaak dat paarden eraan moeten wennen of gewoon niet gaan eten omdat ze het ook echt niet lekker vinden, ik heb gelukkig nog een stalgenoot die ook Metazoa timothee geeft dus ik kan die zak altijd nog wel kwijt :')
Tot op heden eet ze het goed, ik had hiervoor al musli zonder suikers en melasse, weet niet of dat eraan mee helpt, maar moet toegeven dat ik ook echt wel een vreelvraat heb :')

boemel schreef:
Ik start vandaag met Metazoa. Zowel de esparcette als de balancer.

Ik heb per mail om een voeradvies gevraagd en aangegeven waar ik tegenaan loop.
Kreeg keurig een belafspraak en een advies daarna op mail.
Nu afwachten hoe het bevalt :o

Die heb ik ook keurig gehad, telefonisch aangegeven waar ik tegenaan loop en wat ik belangrijk vind wat ze binnen krijgt, heb daarna alles nog netjes via de mail gehad

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 15:01

Als het maar brokjes zijn, eet die van mij het graag. Ik geef de esparcette, muscle fit en balancer fitright timothee. Nu er minder gras staat, de muscle fit omhoog gezet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:29

Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:20

Nouvel schreef:
Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.

Ik heb de mijne dus net op Metazoa staan, ze krijgt ook de Timothee omdat ze van Lucerne ook heter word, het bevalt mij moet ik zeggen goed, ze heeft geen moeite gehad met het smaakverschillen, of het nu müsli of brok vorm is, ze eet gelukkig alles wel :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:55

Mijne staat er nu 2 weken op en de mest is verbeterd en ze oogt blijer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:25

Ah thanx, dat zijn positieve berichten.
Geven jullie er nog een ruwvoermix bij omdat je er maar zo weinig van voert?

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:02

Mijn paard krijgt al aantal jaar FitRight Timothee. Hij kan ook echt niet goed tegen lucerne, zelfs al van kleine hoeveelheden helemaal van slag.
Daarnaast geef ik Digestfit Esparcette (gaat voor hem wel goed) en haver. Bijna onbeperkt ruwvoer. Daar doet hij het goed op.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:13

Nouvel schreef:

Ik geef nog de müsli van Metazoa bij, maar verder is het voer zeer geconcentreerd

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:24

Hoe bevalt de digest fit esparcette? Dus niet de balancer versie..
Net een zak gehaald ivm blijvend bloedworm besmetting, wellicht helpt het een beetje om de darmen te ondersteunen als kuur van enkele weken .( naast ontwormen natuurlijk.!)
Wil het samen weken met z’n grasbrok, weekt het vlot?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:44

Muze schreef:
Net een zak gehaald ivm blijvend bloedworm besmetting, wellicht helpt het een beetje om de darmen te ondersteunen als kuur van enkele weken .( naast ontwormen natuurlijk.!)

Darmen van mijn paard zijn er veel rustiger door geworden. Mest is inmiddels vrijwel normaal.
Het weekt heel vlot. Paar minuten.

Ik geef het met wat kruiden, braamblad, mariadistel en kleefkruid. Wordt nat prima gegeten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 15:54

Nouvel schreef:

Ja ik mix met vitalstyle ruwvoermix, zodat er beter gekauwd wordt/ meer speeksel aangemaakt wordt. Hm. Ik voer wel wat extremer dan, zo te lezen. Heb een volbloed die veel meer nodig heeft, hij staat op n kilo luzernebrok en 500g esparcette + dan balancer

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:07

Muze schreef:

Die moet ik eens opzoeken! Ik ken die nog niet geloof ik. Ik geef zelf de balancer versie. Ook ivm bloedwormen (mijn jaarling had ze eerst en begin september bleek mijn ruin ze te hebben. Jaarling is nu schoon). Puur als extra ondersteuning en voor wat extra vitaminen/mineralen.
Mijn jaarling zijn buik lijkt in ieder geval wel weer wat slanker te zijn. Niet meer zo opgeblazen als dat het eerst was. Zal de foto's zo even naar je opsturen.
Op de muesli deed mijn jaarling het niet goed (werd er iets te wild van en kon geen ontspanning meer vinden), maar de balancer gaat tot nu toe super gelukkig.
Ook mijn ruin met gevoelige maag/darmen lijkt het tot nu toe goed te doen op de balancer versie van de esparcette.
Beiden hebben mooie mest.

Volgende week opnieuw mestonderzoek

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:11

De balancer heb ik m’n vorige pony ook ooit gegeven.
Alleen op dit moment had ik geen balancer nodig maar wilde wel esparcette geven.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:35

Ik geef ook de Digestfit esparcette en mijn hispano-arabier doet het er erg goed op. Die moest vooral wat aankomen, zonder kilo's te moeten geven en dit zet licht aan, op een fijne manier. Wordt er ook niet heet van of iets...

Geef naast de esparcette nog Pavo vital bij. Hier gaat wat water door en na 5 minuten mooi uit elkaar gevallen en dan geef ik het. Zij eet het gelukkig graag.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:43

Voer jij het non-stop?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:14

Muze schreef:
Voer jij het non-stop?

Ja ik voer het elke dag en zonder tussenstops. Nu heb ik een paard uit Spanje waar altijd eerder Lucerne etc gevoerd wordt ipv gras/hooi. Dus misschien lichamelijk beter gewend.

Ik voer mijn paard ongeveer 250/300 gram per dag. Voor mij was belangrijk dat ik niet teveel moest voeren, aangezien mijn pony geen hooi at en dus wel wat trek moest houden om hooi te gaan eten. Dat gaat nu gelukkig helemaal goed!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:09

Ik lees mee. Die digest is dus wel goed voor maag/darmen? Mijn pony stond weer met koliek. Oorzaak een vraagteken (lage/hogedruk? Tocht de mineralen van agrobs senior sinds 2 weken?). Ik wil haar graag waar mogelijk blijven ondersteunen. Wellicht is die balancer senior van agrobs het niet voor haar. Ze krijgt verder alleen agrobs mash, supplement voor d'r maag en balanstri voor haar luchtwegen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:59

Hier zelf sinds kort (2-3 weken) gebruiker van metazoa

Als balancer gebruik ik deze met luzerne en timothee gemengd
Tevens krijgen mijn ruin die ik zelf train en de merrie ook de musclelift bij wegens te mager/arm in bespiering
Mijn ruinen krijgen beide de digest wegens luchtwegen problemen. In het begin was hun mest wat platter en stonk enorm. Echter nu beginnen ze terug mooi vast te worden.
En alle 3 (of 4 met het veulen erbij) krijgen dan nog handje meusli voor de smaak

Zoals verwacht en voorspeld zijn ze alle 4 wel iets afgevallen, maar ik merk bij het veulen en de ruin die niets doen dat het gewicht er terug mooi bij komt.
Voor de merrie en ruin in training merk ik dat het mischien toch, zelfs met die muscle fit net niet voldoende gaat zijn, maar wil dit toch even aankijken. Als ik zie hoe weinig ik van metazoa moet geven om ze bij te laten komen tov andere merken, kan ik gerust de hoeveelheden wat ze momenteel krijgen nog met 1/3e ophogen voor ik boven de 2kg kracht voer ga (per dag. Voor een ander merk zat ik op 2.5kg per voetbeurt => werden 3 voerbeurten en bleven nog niet op gewicht)

Ik merk wel nu met de digest dat mijn ruin met ehv en beschadigde longblaasjes (deze die ook niet dik te krijgen is) veel stabieler is in zijn luchtwegen. De eerste week merkte ik geen verschil, week erop hoeste hij alsof zijn leven ervan afhing, kwam er ook veel slijm los en uit, zowel neusvloeiing als uit de mond, maar zijn mest was ook meer slijm als echt mest. En dit begint nu te beteren, tevens is hij stabieler en rustiger met aansingelen.
Kan tussen mijn oren zitten, maar hier al bij al dus zeer tevreden :j

Ik geef het zowel droog als geweekt, maar valt snel volledig uit elkaar. Het is niet dat het uur moet weken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:07

Tancreda4 schreef:
Ik lees mee. Die digest is dus wel goed voor maag/darmen? Mijn pony stond weer met koliek. Oorzaak een vraagteken (lage/hogedruk? Tocht de mineralen van agrobs senior sinds 2 weken?). Ik wil haar graag waar mogelijk blijven ondersteunen. Wellicht is die balancer senior van agrobs het niet voor haar. Ze krijgt verder alleen agrobs mash, supplement voor d'r maag en balanstri voor haar luchtwegen.

Had je paard gaskoliek of verstopping?
Digest zou eventueel wel kunnen alhoewel bij verstoppings koliek ik wel zou uitkijken met wat grofere hooistructuren of ruwvoermixen. Een vriendin van mij haar paard heeft al aantal keren met verstoppings koliek gestaan. Zij bleek toch te gevoelig voor wat grofstengeligheid in het ruwvoer. Nu met super fijn hooi gaat het goed.

Overigens hoe bevalt de belanstri? Welke geef jij

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:09

GUSTIxBILL schreef:

Tevens krijgen mijn ruin die ik zelf train en de merrie ook de musclelift bij wegens te mager/arm in bespiering
Mijn ruinen krijgen beide de digest wegens luchtwegen problemen. In het begin was hun mest wat platter en stonk enorm. Echter nu beginnen ze terug mooi vast te worden.
En alle 3 (of 4 met het veulen erbij) krijgen dan nog handje meusli voor de smaak

Zoals verwacht en voorspeld zijn ze alle 4 wel iets afgevallen, maar ik merk bij het veulen en de ruin die niets doen dat het gewicht er terug mooi bij komt.
Voor de merrie en ruin in training merk ik dat het mischien toch, zelfs met die muscle fit net niet voldoende gaat zijn, maar wil dit toch even aankijken. Als ik zie hoe weinig ik van metazoa moet geven om ze bij te laten komen tov andere merken, kan ik gerust de hoeveelheden wat ze momenteel krijgen nog met 1/3e ophogen voor ik boven de 2kg kracht voer ga (per dag. Voor een ander merk zat ik op 2.5kg per voetbeurt => werden 3 voerbeurten en bleven nog niet op gewicht)

Ik merk wel nu met de digest dat mijn ruin met ehv en beschadigde longblaasjes (deze die ook niet dik te krijgen is) veel stabieler is in zijn luchtwegen. De eerste week merkte ik geen verschil, week erop hoeste hij alsof zijn leven ervan afhing, kwam er ook veel slijm los en uit, zowel neusvloeiing als uit de mond, maar zijn mest was ook meer slijm als echt mest. En dit begint nu te beteren, tevens is hij stabieler en rustiger met aansingelen.

Ik geef het zowel droog als geweekt, maar valt snel volledig uit elkaar. Het is niet dat het uur moet weken

Digest tegen luchtweg klachen is mij nieuw. Hier een astma patient die 2 scheppen digest krijgt bij zijn krachtvoer maar geen verbetering hoor :+

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:20

Ik had eerst de Timothee. Ze at een paar happen en de rest liet ze staan. Uiteindelijk raakte ze het helemaal niet aan. Na een paar weken heb ik een klein zakje van de Lucerne meegenomen en die eet ze goed, merk verder ook geen verschil in gedrag.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:58

Hieperdi schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Digest tegen luchtweg klachen is mij nieuw. Hier een astma patient die 2 scheppen digest krijgt bij zijn krachtvoer maar geen verbetering hoor :+

Een deel (niet alle) lucht klachten hangen ook samen met maag darm stelsel en allergieën. Denk aan een astma patiënt die noten eten en hierdoor benauwder raakt. Of lactose mindert/stopt en vrijer kan ademen. Voeding heeft wel degelijk invloed op slijm en slijm aanmaak of afbraak.

Het effectieve astma en beschadigde longblaasjes gedeelte wat hij heeft zal hier idd niet mee opgelost worden. En hier is ook verder alles om hem heen aangepast om dit zo aangenaam mogelijk te maken (denk aan voorverpakt, rijker, hooi in stal, het gewone hooi buiten word volledig uitgeschud voor het in de netten gaat. Bij droog weer nat gemaakt. Zodat er minder schimmel sporen zijn. Alleen binnen om te eten, in een stal die opgestrooid word als ze er de eerste 12h niet in moeten, de nodige kruiden en suplementen indien nodig, onder toezicht 1x/jaar bij Equitom voor volledig onderzoek, …)

Echter het gedeelte wat getriggerd word door verleden van maagzweren en problemen bij maag en darm stelsel, merk ik dat dit wel stukken minder is. En dus ook verandering in neusvloei, slijmen ophoesten en mest.
Het verschil valt mij op nu ik deze metazoa geef. Iets waar ik enorm sceptisch om was/ben toen mij gezegd werd dat het er invloed op kan hebben. Maar samen met al de rest wat hij al kreeg/krijgt en wat aangepast is ivm zijn luchtwegen lijkt dit toch echt het laatste zetje te zijn.

Of ik dit over 2-3 maand nog zeg kan ik nu niet voorspellen. Kan idd toch toeval zijn, en dan zal ik de eerste zijn die het hier ook eerlijk toegeeft.
Maar nu, op dit moment na een achteruitgang in zowel vermageren als zijn luchtwegen, kan ik zeggen: hij ademt iets ruimer, en wat ik vorige week een achteruitgang in zijn luchtwegen zag, hoorde en voelde, zag/zie ik deze week terug verbetering, zonder extra kruiden of andere verandering of ondersteuning. Iets wat ik anders normaal direct moet doen als het na 48h niet beter is, een risico wat ik genomen heb met het even aan te kijken. En nu stabiliseert het zich terug, met een lichte vooruitgang zelfs. Verbetering is ook gekomen in de periode dat het afvallen stabiliseerde.

Toeval ? Misschien , met zekerheid kan ik pas na de winter zeggen. Het overgaan van voer was/is voor mij ook maar een laatste “red”middel na alle veearts bezoeken, klinieken en nog geen gewicht bij op te krijgen. Volledig gezond, geen tekorten in het bloed, geen wormen, onbeperkt hooi en kreeg 5kg krachtvoer per dag (verspreid over 3 voerbeurten) op een bepaald moment, zonder de ruwvoervervangers die hij extra kreeg. Verschillende voer soorten geprobeerd, en idd op sommige voer soorten en merken waren de luchtwegen problemen erger als op andere.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:24

Hieperdi schreef:
Tancreda4 schreef:

Had je paard gaskoliek of verstopping?
Digest zou eventueel wel kunnen alhoewel bij verstoppings koliek ik wel zou uitkijken met wat grofere hooistructuren of ruwvoermixen. Een vriendin van mij haar paard heeft al aantal keren met verstoppings koliek gestaan. Zij bleek toch te gevoelig voor wat grofstengeligheid in het ruwvoer. Nu met super fijn hooi gaat het goed.

Overigens hoe bevalt de belanstri? Welke geef jij

Gas of kramp koliek. Gelukkig wel blijven mesten al was de mest wel enorm wisselend (gewoon tot zeer natte hopen).

Ik geef balanstri breath en dat lijkt wel goed te helpen want ze hoest nog minimaal (zelfs paar x gereden zonder 0 kuchjes terwijl ze altijd wel met eerste galop hoest)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:52

Je zou het kunnen proberen! En dan rustig opbouwen. Dus beginnend met een halve maatbeker of dergelijks. Vergeet ook niet naar je ruwvoer tekijken wellicht zoals bij mijn vriendin is het hooi te grofstengelig? Ik heb ook voor die balanstri zitten kijken maar de prijs houdt mij enorm tegen. Het is zo duur allemaal tegenwoordig. Ik geef nu tijm of oregano kruiden brokjes afwisselend en lijnzaadolie. Mwa niet dat het echt verbeterd maargoed je moet wat :+