Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:30

Mijn paard eet het alleen met wat appelmoes er door. Ik weet het, niet gezond, maar je moet wat

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 06:35

anjali schreef:
Mando schreef:
Ja brood dat je zo uit je zakje pakt en nog klef is.. klopt zeker.

Ik voer brood dat vaak een week en langer ligt te drogen.

Hij leeft nog steeds en heeft de 21.5 al gepasseerd _O-

Ik geef hem gewoon 2 boterhammen bij zijn muesli.

Ik geef ook wel eens brood maar geen beschimmeld brood!! Dat zie ik mensen wel eens voeren, ik geef nooit iets wat ikzelf niet meer zou lusten.


Waar staat dat ik beschimmeld brood geef.
Kom niet uit een ei.

Heb je zelf wel eens brood uitgelegd op kranten op een plank, kan je prima 2 weken laten liggen en schimmeld niet.
Maar dan is het zo hard dat ik het ook niet meer lust dus ja ik geef mijn paard iets wat ik niet lust.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:50

Eten ze het ook niet droog?

Dat is de enige manier om het bij mijn paard naar binnen te krijgen. Emmer luzerne en droge zaadjes er doorheen.
Dit heb ik overlegd met de dierenarts , en kan geen kwaad.
Mijn paard heb ik een aantal jaar terug laten opereren aan zandkoliek, en inmiddels volledig ingelezen op alles wat met zand te maken heeft. :')

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:52

Kaitlyn schreef:
Eten ze het ook niet droog?

Dat is de enige manier om het bij mijn paard naar binnen te krijgen. Emmer luzerne en droge zaadjes er doorheen.
Dit heb ik overlegd met de dierenarts , en kan geen kwaad.
Mijn paard heb ik een aantal jaar terug laten opereren aan zandkoliek, en inmiddels volledig ingelezen op alles wat met zand te maken heeft. :')


Had jij niet die mest test gedaan die schoon leek? Ik heb toen wel meegelezen met de operatie en alles. Eigenlijk een eye-opener hoe heftig het kan zijn zonder dat je het doorhebt eerst.

nnicolex

Berichten: 1248
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:07

Elisabeth32 schreef:
Mijn paard eet het alleen met wat appelmoes er door. Ik weet het, niet gezond, maar je moet wat


Hier nog een! En tegenwoordig ook met pavo slobber mash, als ik de zaadjes er echt 1sec voor geven doorheen doe. Niet de gezondste manier maar kiezen tussen 2 kwaden.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:57

Dank voor al jullie reacties. Het is toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit frustrerende probleem.

Als eerste; ik ga morgenochtend de dierenarts bellen om te overleggen over een plan van aanpak. :j

Ik heb gisteren geprobeerd om de psylliumzaden te mengen met het gewone voer; twee handjes fiber mix van Vitalbix, glucobalance erover, 150 gram psylliumzaad, alles mengen en een beetje vochtig maken door het eten te besprenkelen met wat water.

Ze at het best redelijk. Niet alles ging erin, een bodempje bleef over. Ik denk dat de hoeveelheid voor haar te veel in eens is. Ze is namelijk een hele langzame eter.

Zou ik de dagelijkse hoeveelheid ook eventueel kunnen verdelen in 2 keer op een dag? Dus 's morgens 75 gram en 's avonds 75 gram? Of moet het echt in één keer worden gevoerd?

BoktVerlaten
Berichten: 447
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:34

Floris psyllium pellets worden hier goed gegeven. Ik gooi het in de bak en ze eten het zo op

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:51

MyWishMax schreef:
Kaitlyn schreef:
Eten ze het ook niet droog?

Dat is de enige manier om het bij mijn paard naar binnen te krijgen. Emmer luzerne en droge zaadjes er doorheen.
Dit heb ik overlegd met de dierenarts , en kan geen kwaad.
Mijn paard heb ik een aantal jaar terug laten opereren aan zandkoliek, en inmiddels volledig ingelezen op alles wat met zand te maken heeft. :')


Had jij niet die mest test gedaan die schoon leek? Ik heb toen wel meegelezen met de operatie en alles. Eigenlijk een eye-opener hoe heftig het kan zijn zonder dat je het doorhebt eerst.


Yes! En gaf ook nog af en toe een zandkuur.
Ging heel snel, complicaties erbij etc. Maar volledig herstel en ze kan alles weer probleemloos en nooit meer last gehad ervan gelukkig.
Paar maanden geleden een foto van haar darmen laten maken, want helaas blijft ze graag zand eten in de winter periode.
Darmen helemaal schoon, maar neem ook wel bijzonder veel voorzorgsmaatregelen.

Ik heb totaal geen spijt van de operatie, en mijn paard weet nu echt niet meer wat een hel het toen is geweest. Maar ik zou niet nog een keer deze operatie bij haar doen.

@ts; ja verdeeld over meerdere keren per dag is helemaal prima.
Ik lees trouwens dat je maar 150 gram geeft, hoe zwaar is je paard? Want bij een gemiddeld paard is dit echt veel te weinig en ben je letterlijk geld aan het weggooien.
Echt; goed kuren of niet kuren.
Want als je niet goed genoeg kuurt dan schiet je er niks mee op. Helaas ervaringsdeskundige.

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:14

Het staat al meerdere keren in dit topic TS, en ook in de andere psyllium topics - de hoeveelheid die je noemt is echt veel te klein. 75 gram per keer geeft totaal geen massa om voldoende zand mee te kunnen nemen, 150 gram per dag is echt heel weinig.

Goed dat je met de dierenarts gaat praten! Foto’s zijn ook een paar keer aangeraden.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 12:23

Het gaat om een kleine pony van zo'n 1.05 meter. :)

Edit: dan ga ik toch ophogen naar 300 gram per dag. :j
Maar dat mag dus in twee keer?
Laatst bijgewerkt door Steentje op 17-09-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:30

Ik voer mijn pony's gerust tot 100 gram 2 keer per dag tijdens een kuur en dat zijn minis dus die wegen de helft van een grote shet. Ik voer daarmee +-2gr/kg lichaamsgewicht. Dus voor een grote shet als je uitgaat van 1gr/kg lichaamsgewicht is 150 al te weinig. Dan zou je al minstens 125 gram 2 keer per dag moeten geven. Ik meng het overigens met water erover door hun slobber die ze eigenlijk alleen krijgen na werk wegens dat dat een zetmeel+suiker bom is. Maar anders weigeren ze het echt te eten.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:58

Hier krijg ik het vrij simpel naar binnen als ik de zaadjes eerst meng met wat lijnzaadolie en dit dan door de normale portie mineralenbrok doe.

Maar ze vind lijnzaadolie sws lekker. Dus dan is dat makkelijk voeren.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:29

Na koliek door onduidelijke oorzaak heeft de kliniek me qua zandkuur het volgende aanbeveelt: 300 gram lijnzaad in 1x eenmaal per dag (Haflinger van 500 kilo) kleinere beetjes verdeeld over de dag gaan niets doen in de darm.
Lijnzaad kan ongekookt rauw gevoerd worden. Zemelen bijvoeren omdat dit veel vezels bevat. Zemelen kan zowel droog als nat gevoerd worden en hoeft niet te weken (makkelijker dus dan bepaalde slobbers).

Ik voer 500 gram zemelen en doe daar de ongekookte hele lijnzaad bij, klein beetje muesli voor het idee, bak ff onder de kraan houden en meteen voeren. Zo wordt het nog niet te slijmerig (dat gebeurt wel in de maag).

Een zak zemelen van 20 kilo kost me €12, 20 kilo lijnzaad via Grevers €35 https://123voer.nl/products/lijnzaad-geschoond-20kg

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:26

Steentje schreef:
Ik ben ten einde raad.

Onze kleine pony heeft zeer waarschijnlijk behoorlijk wat zand in haar darmen; haar buik heeft een enorme omvang, haar mest is slecht (slap, mestwater en soms zelfs spuitende diarree) en ze reageert boos als je aan haar buik komt.. Ze loopt samen met onze Tinker momenteel in de zandpaddock, omdat ze enkele weken geleden hoefbevangen is geweest.

Ze krijgen hooi in een fijnmazig hooinet, maar onze kleine pony is altijd aan het 'browsen' met haar neus aan de grond; elk plukje hooi dat op het zand valt, eet ze op. Elk verdwaald graspolletje dat er nog staat, eet ze op.

Een zandkuur dus. Nutrimash gekocht, psyllium in zowel husk als zaadvorm gekocht, lijnzaadolie gekocht en.. niets. Ze eten het beiden niet. : Nul, geen hap. Vorm van psyllium maakt niet uit, hoeveelheid water maakt niet uit, en ook (veel) stukjes verse appel of peer ertussen maakt niet uit.

Ik vind het zó belangrijk dat die psyllium naar binnen gaat, dat ik echt bereid ben om er alles aan te doen wat nodig is. Maar wat nu? Een slobber die hoger in suiker is en wel wat melasse bevat? Welke dan?

Heeft iemand ideeën?

Ik zou beginnen met de pony van het zand af te halen.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:46

janderegelaa schreef:
Steentje schreef:
Ik ben ten einde raad.

Onze kleine pony heeft zeer waarschijnlijk behoorlijk wat zand in haar darmen; haar buik heeft een enorme omvang, haar mest is slecht (slap, mestwater en soms zelfs spuitende diarree) en ze reageert boos als je aan haar buik komt.. Ze loopt samen met onze Tinker momenteel in de zandpaddock, omdat ze enkele weken geleden hoefbevangen is geweest.

Ze krijgen hooi in een fijnmazig hooinet, maar onze kleine pony is altijd aan het 'browsen' met haar neus aan de grond; elk plukje hooi dat op het zand valt, eet ze op. Elk verdwaald graspolletje dat er nog staat, eet ze op.

Een zandkuur dus. Nutrimash gekocht, psyllium in zowel husk als zaadvorm gekocht, lijnzaadolie gekocht en.. niets. Ze eten het beiden niet. : Nul, geen hap. Vorm van psyllium maakt niet uit, hoeveelheid water maakt niet uit, en ook (veel) stukjes verse appel of peer ertussen maakt niet uit.

Ik vind het zó belangrijk dat die psyllium naar binnen gaat, dat ik echt bereid ben om er alles aan te doen wat nodig is. Maar wat nu? Een slobber die hoger in suiker is en wel wat melasse bevat? Welke dan?

Heeft iemand ideeën?

Ik zou beginnen met de pony van het zand af te halen.

Waar wil je ‘m dan laten? Pony is net hoefbevangen geweest, dus in de wei lijkt me ook niet zo’n strak plan. Op stal zetten ook niet, bewegen is juist bij zand (en niet alleen daarmee) heel belangrijk.

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:04

Eens met van het zand afhalen.
Ik heb dit ook gehad, pony op de bak als maatje van bevangen pony.
Ineens zandkoliek. DA dacht dat de pony te ver heen was.
Maar op stal zonder enig zand, langdurig zandweg (sandclear) in slobber gevoerd. Mest laten bezinken.
Toen er weinig zand meer uitkwam gelukkig een geschiktere plek voor onze pony gevonden als stalling (PP). Met regelmaat preventief zandweg slobber blijven geven. Is verder goed gegaan.
Er kwam bij elkaar tenminste 1,5 liter zand van af.
Beweging geven door te lopen met je pony. Het is nu hands-on, zandkoliek kan dodelijk zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 00:08

Hilary schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou beginnen met de pony van het zand af te halen.

Waar wil je ‘m dan laten? Pony is net hoefbevangen geweest, dus in de wei lijkt me ook niet zo’n strak plan. Op stal zetten ook niet, bewegen is juist bij zand (en niet alleen daarmee) heel belangrijk.

Met een graasmaker in de wei.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:08

ik zou ook echt een foto laten maken!
hier ook met pony van 93 gehad mega zandkoliek. heb toen ook een paraffinekuur gehad met zandwegkuur van 3x 10dagen!

dit was in februari en ga binnenkort weer foto laten maken van zijn buik om te kijken hoe het er voorstaat en zit er nog zand in ga ik weer vragen naar de paraffinekuur, wil het echt niet nog een keer.

als je meer wilt weten mag je altijd berichtje sturen

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:11

Met een graasmasker in de weide terwijl er hb is geweest zou ik echt niet doen. Zeker in deze periode niet. Ik zou wel proberen het zand gedeelte te verkleinen door te bestraten, hooi altijd uit bakken die op verharding staan, elke dat gemorst hooi verwijderen, en eventueel een deel van het zand beleggen met kunstgras. Je hebt plekken waar je gebruikt kunstgrasstukken van voetbalvelden voor een redelijke prijs kan kopen. Zware meuk, maar daardoor verplaatst het ook niet zo snel en waait niet op.

Verder lees ik mee. Hier gaan de zwarte zaadjes er het makkelijkste in maar wel met best een hoop senior spul van agrobs. Dat eerst aanmaken, als laatst Zaden en klots olie erbij. En het liefst 2x daags.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:39

Steentje schreef:
Het gaat om een kleine pony van zo'n 1.05 meter. :)

Edit: dan ga ik toch ophogen naar 300 gram per dag. :j
Maar dat mag dus in twee keer?


Weet je wat de pony weegt?
Bij serieuze vermoedens van zand wordt 100 gram per 100 kilo paard aangeraden.
Een onderhoudskuur is 50 gram per 100 kilo paard.

Een pony van zo'n 1.05 zal rond de circa 250 kilo zitten maximaal? Dan zou ik zelf 250 gram per dag voeren, 5 - 7 dagen. Dit kun je in 1 portie voeren, maar kan ook over 2 porties.
Bij mijn paard hield het 550 gram vlozaad in, ramp om erin te krijgen. Alles geprobeerd, uiteindelijk eet ze het droog door de luzerne heen wel op. :+
En laat voor de zekerheid een röntgen foto maken. Dat kunnen de meeste praktijken gewoon aan huis, heb ik ook laten doen bij mijn paard. Eventuel kunnen ze met paraffine gaan spoelen.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:48

Kaitlyn
gefeliciteerd met je verjaardag.
En idd wat je zegt klopt.
De meeste mensen geven een kuur die weinig zin heeft omdat het te weinig is.

Onderstaande geeft Iris van Gullik aan.
Afbeelding

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 10:34

Even voor mezelf om de dingen op een rijtje te zetten, want ik ben echt de wanhoop nabij. Gisteren heeft ze haar voer (met psylliumzaad) volledig laten staan, geen hap gegeten.

De dierenarts is gebeld. Ik word zo snel mogelijk teruggebeld.

De aanbevolen hoeveelheid psyllium moet er gewoon in. Ik twijfel over de Farnam Sand Clear, 99% pyslliumvezels in brokvorm (wel met smaakstoffen). Heeft daar iemand ervaring mee? Ook lees ik goede ervaringen over de Slobber Mash van Pavo. Hoog in suiker, zetmeel en granen, maar hoe hoog, welk percentage? Onze pony is hoefbevangen geweest en ik wil een terugval koste wat kost voorkomen, maar ik weet nu gewoon echt niet meer waar ik goed aan doe en vooral.. hóe ik het (juiste) moet doen. Ik wil die psyllium er gewoon écht in krijgen. ;(

Ze gaat zo snel mogelijk van het zand af en toch met een streng graasmasker de weidetrack op. We zijn nu druk bezig om die af te maken, zodat ze van het zand af is en haar bewegingsruimte groter wordt (en haar darmen dus ook meer gestimuleerd worden). Vanavond gaan we drie 1 x 1 meter rubberen tegels halen en die ga ik in de stal leggen (vloer is betegeld met stoeptegels), onder het hooinet.

Wat voor onze pony belangrijk is, is dat het geen enorme berg voer wordt. En dat wordt het al snel met psyllium erbij.. Wat ik al eerder aangaf, ze is een hele langzame eter en dat is op zich niet erg, maar met psyllium gewoon niet handig omdat het zo snel aankoekt of een brij wordt.

Daarom twijfel ik of ik voor haar niet beter de psyllium husk (de vezels) kan gebruiken? Werken die echt beter dan de zaadjes? En hoeveel minder in tegenstelling tot de zaadjes moet je daarvan geven?

Ik lees dat psyllium in combinatie met olie het beste werkt? Maar ik ben daar ook huiverig voor, omdat ze juist absoluut níet moet aankomen..

Ik ben erg verdrietig en bezorgd. ;( Ik doe mijn uiterste best voor haar met wat ik weet en met wat ik kan. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en ik dacht met haar hoefbevangenheid dat ik er goed aan deed om haar in de zandpaddock te zetten. Over dit soort dingen heb ik (naïef genoeg) nooit over nagedacht..

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:35

Steentje, eet ze het vlozaad niet droog door eten heen?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 10:38

Kaitlyn schreef:
Steentje, eet ze het vlozaad niet droog door eten heen?


Nee, dat heb ik gisteren geprobeerd (gemengd met twee handjes Fibermix, glucobalance en een scheut lijnzaadolie). Ze liet alles staan.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:42

Misschien te weinig erbij?
Ik moet echt een volle emmer luzerne pakken waar ik 550 gram vlozaad doorheen meng. Blijft er af en toe nog een klein beetje in de voerbak liggen, maar dat eet ze dan bij de voerbeurt met brokken erbij op.
En anders echt over 2/3 porties verdelen.
Wat je ook kan doen is een grote spuit pakken en het mengen met lijnzaadolie. Bovenkant eraf halen en in de mond spuiten.
Dat werkt bij mijn paard overigens niet, die werkt 1 dag mee en dan krijg ik haar echt niet meer te pakken als ze mij met die spuit ziet aankomen. Ik heb ook zo'n drama gehad om het erin te krijgen, handen in het haar. En bij mij was het echt nog uit voorzorg, want ze was bij een operatie al eens leeggehaald.