Gambler21 schreef:Hallo,
Wie zou mij meer kunnen vertellen of het volgende mogelijk is?
Ik heb 7 weken geleden hooi laten testen, ik heb dit net voordat het geperst werd, van het land verzameld, laten testen bij Vitalbix en de suikerwaarde was 114 ds/kg. Voor mij te hoog helaas. Nu heeft afgelopen week de leverancier hetzelfde hooi laten testen bij Pavo en daar komt de suikerwaarde uit op tussen de 55 ds/kg en 75 ds/kg. Dus nu ontstaat er verwarring. Inmiddels heb ik ook contact met beide partijen die het getest hebben en ik denk dat het hooi nogmaals getest gaat worden door een derde partij.
De vraag is, is het mogelijk dat de suikerwaarde zo gedaald is doordat het 7 weken gelegen heeft? Dit kan toch niet een zo groot verschil uitmaken? Wie weet hier iets over?
Is het ingepakt of niet? Bij voordroog (55-70% DS) vindt er fermentatie (als ik het goed onthouden heb) plaats zodra het gras geseald is. Dit process gebeurt met behulp van de suikers die in het gras zitten. Dat betekent dat het suikergehalte na 7 weken lager is dan toen het in het pak ging. Zo niet, dan is er iets mis gegaan in het proces. Of het verschil zo groot kan zijn weet ik niet.