Hooi testen; om gek van te worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:50

Gambler21 schreef:
Hallo,

Wie zou mij meer kunnen vertellen of het volgende mogelijk is?

Ik heb 7 weken geleden hooi laten testen, ik heb dit net voordat het geperst werd, van het land verzameld, laten testen bij Vitalbix en de suikerwaarde was 114 ds/kg. Voor mij te hoog helaas. Nu heeft afgelopen week de leverancier hetzelfde hooi laten testen bij Pavo en daar komt de suikerwaarde uit op tussen de 55 ds/kg en 75 ds/kg. Dus nu ontstaat er verwarring. Inmiddels heb ik ook contact met beide partijen die het getest hebben en ik denk dat het hooi nogmaals getest gaat worden door een derde partij.

De vraag is, is het mogelijk dat de suikerwaarde zo gedaald is doordat het 7 weken gelegen heeft? Dit kan toch niet een zo groot verschil uitmaken? Wie weet hier iets over?

Is het ingepakt of niet? Bij voordroog (55-70% DS) vindt er fermentatie (als ik het goed onthouden heb) plaats zodra het gras geseald is. Dit process gebeurt met behulp van de suikers die in het gras zitten. Dat betekent dat het suikergehalte na 7 weken lager is dan toen het in het pak ging. Zo niet, dan is er iets mis gegaan in het proces. Of het verschil zo groot kan zijn weet ik niet.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:35

Ik volgde dit topic al even.
Wij hebben 12 paarden, daaronder 2 met PPID. Ik ben ook altijd druk geweest met testen, alleen dit is op den duur geen doen meer. We bestellen groot in ( voorverpakte balen ), kans dat elke baal toch wat verschilt. Ik ben op den duur ook het “boeren verstand “ gaan gebruiken. Ruiken aan het hooi ( je krijgt er een neus voor) en met beleid voeren, als ik het niet vertrouw week ik het een kwartiertje voor de PPID pony’s. Ze krijgen daarnaast gerstestro (en een balancer ) zodat er altijd te knabbelen is op de paddock . Zo gaat het al jaren goed. Ik werd zelf helemaal panisch van al dat testen en suiker controle (haha)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 00:05

Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.

Precies dit!!

Al dat gehype van hooi testen, voer dit voer dat...
Het maakt de eigenaar gek en onzeker waar ze nog goed aan doen.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:24

Popstra schreef:
Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.

Precies dit!!

Al dat gehype van hooi testen, voer dit voer dat...
Het maakt de eigenaar gek en onzeker waar ze nog goed aan doen.

Het is echt een mindfuck, je wilt zo graag het beste doen van je paard, je word er gewoon gek van, ik test momenteel even niet, ben wel begonnen aan partij hooi nummer vier in een maand tijd, ik zie zonder testen idd ook wel dat het niet gaat..

Anoniem

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:45

Nouja vooral het verschilt enorm.
Dan test je gewoon van 1 land zelfde moment gehoord en bij iedereen is de uitkomst totaal anders. Welke moet je dan nog geloven?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:38

Je wordt er ook gek van, maarja dat is zoiezo wel met paarden houden :D

Ik vindt het toch wel prettig om enig houvast te hebben naast mijn boerenverstand. Ik heb 3 pony's met overgewicht staan en ondanks alles wat ik al heb aangepast en doe willen ze niet echt afvallen.
Dus dan ga je toch zoeken naar alle mogelijkheden en opties die je hebt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:42

Hooi niet teveel suiker en luzerne bijvoeren voor de eiwitten. Werden hier ook gek van het getest. Los gelaten en luzerne vd eiwitten gaan geven. Super "gezond" paard staat er weer

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:28

Pareltjes schreef:
Om verstoppings koliek zoveel mogelijk te voorkomen moet je zorgen dat er altijd een stabiel aanbod van ruwvoer is. Van zoveel mogelijk gelijkende kwaliteit en dagelijks ongeveer gelijke hoeveelheden aanbieden. Dat voorkomt overvreten doordat ze het dan weer wel en dan weer niet aangeboden krijgen. Daarnaast voldoende beweging zodat de darmwerking ook goed aktief blijft. En daarmee bedoel ik geen zware training maar bijvoorbeeld heel de dag buiten ( desnoods op zand ).

Om kort te gaan, voer al 40 jaar gerste en/of tarwestro bij. Ze vinden het heerlijk en nog nooit verstoppings/gas koliek op stal gehad. Ook zijn de gebitten altijd op orde, zodat ze ook goed kunnen eten.

Hier staan de anderen ook allemaal op stro hoor, maar je zal maar pech hebben dat er dan eentje tussen zit zoals de mijne die niet veel kan hebben (heb ook al +35 jaar paarden).

Stabiel aanbod ruwvoer krijgt ze in de zin dat ze op vaste tijdstippen haar hooi krijgt (combi van haybutlers en hooinetten) maar doorlopend aanbod is bij haar geen optie, ze eet daarvoor veel te snel en gulzig, ze eet zich letterlijk dood.

En haar beweging is dit jaar ook maanden heel erg beperkt geweest aangezien ze met een heel zware peesblessure stond waardoor ze - zelfs op haar paddock van 20x40 - maar weinig zin had om te bewegen.

Dus in theorie ben ik het met je eens, maar helaas is het in de praktijk heel uitzonderlijk wel eens anders.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:33

hwn schreef:
Ik denk dat analyses ook behoorlijk kunnen verschillen per labo, zeker de NIR-testen (dus dat zijn eerder inschattingen). Onze NIR is stuk, dus besteden onze stalen nu uit naar een ander labo. Vandaag heb ik een 5-tal analyses van voordroog achtergehouden omdat ik het suikergehalte extreem laag vond, maar een fractie van hetgeen wij normaal vinden met onze NIR-scanner. Nat chemische analyses zijn betrouwbaarder, maar een pak duurder, betaal je voor de parameter suiker alleen wss al evenveel als anders voor de hele analyse.

Ik wil hier nog even op terugkomen: we hebben enkele van die heel lage suikergehaltes nat chemisch laten dubbelchecken, en ze zijn effectief echt zo laag. Wat ik nu zo in grote lijnen concludeer uit hetgeen we binnenkrijgen op het werk, is dat voordroog momenteel veel lager in suikers zit dan hooi. Dus de theorie van overstappen op hooi bij bijv. suikergevoelige paarden is ook niet altijd even juist.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:47

hwn schreef:
hwn schreef:
Ik denk dat analyses ook behoorlijk kunnen verschillen per labo, zeker de NIR-testen (dus dat zijn eerder inschattingen). Onze NIR is stuk, dus besteden onze stalen nu uit naar een ander labo. Vandaag heb ik een 5-tal analyses van voordroog achtergehouden omdat ik het suikergehalte extreem laag vond, maar een fractie van hetgeen wij normaal vinden met onze NIR-scanner. Nat chemische analyses zijn betrouwbaarder, maar een pak duurder, betaal je voor de parameter suiker alleen wss al evenveel als anders voor de hele analyse.

Ik wil hier nog even op terugkomen: we hebben enkele van die heel lage suikergehaltes nat chemisch laten dubbelchecken, en ze zijn effectief echt zo laag. Wat ik nu zo in grote lijnen concludeer uit hetgeen we binnenkrijgen op het werk, is dat voordroog momenteel veel lager in suikers zit dan hooi. Dus de theorie van overstappen op hooi bij bijv. suikergevoelige paarden is ook niet altijd even juist.

Dat heb ik nu ook, voordroog veel lager in suiker dan al het onverpakte hooi :+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 19:44

hwn schreef:
hwn schreef:

Maar lang niet alle paarden verdragen voordroog :n . Hoe droog ook geperst wordt; er is altijd sprake van fermentatie met dus lage ph en bacteriën tot gevolg. Dat heeft vervolgens weer impact op de zuurgraad in de maag en op de natuurlijke darmflora.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:23

Ben ik het mee eens hoor, Floortje, maar stel dat je paard bijv. wel goed voordroog verdraagt en suikergevoelig is, is het wel een extra optie. Zeker als je bijv. weinig opslagplaats hebt, ben je soms verplicht om in 1 winter van meerdere loten hooi te kopen, terwijl je voordroog buiten kan stockeren en alles van 1 geschikte partij kan kopen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:38

Lianne007 schreef:
Ik volgde dit topic al even.
Wij hebben 12 paarden, daaronder 2 met PPID. Ik ben ook altijd druk geweest met testen, alleen dit is op den duur geen doen meer. We bestellen groot in ( voorverpakte balen ), kans dat elke baal toch wat verschilt. Ik ben op den duur ook het “boeren verstand “ gaan gebruiken. Ruiken aan het hooi ( je krijgt er een neus voor) en met beleid voeren, als ik het niet vertrouw week ik het een kwartiertje voor de PPID pony’s. Ze krijgen daarnaast gerstestro (en een balancer ) zodat er altijd te knabbelen is op de paddock . Zo gaat het al jaren goed. Ik werd zelf helemaal panisch van al dat testen en suiker controle (haha)

Nou precies je kunt veel aan het hooi aflezen. Hoe groen is het, hoe slap is het. Vraag eens om aan de stengel gedroogd hooi. Dat kan voor je Ppids geen kwaad. Het wordt alleen nog weinig gedaan omdat boeren meer snedes in een jaar willen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:50

Floortje_NL schreef:
Maar lang niet alle paarden verdragen voordroog :n . Hoe droog ook geperst wordt; er is altijd sprake van fermentatie met dus lage ph en bacteriën tot gevolg. Dat heeft vervolgens weer impact op de zuurgraad in de maag en op de natuurlijke darmflora.

Hoe zuur het eten ook is, het kan nooit effect hebben op de zuurgraad in de maag. Daar is de pH ergens rond de 1,5 - 2. Er klotst zoutzuur rond. Veel zuurdere zuren zijn er niet.
Zuur eten heeft op z'n laagst een pH van 5. Alles wat een paard eet, zelfs relatief zuur eten, verhoogt de zuurgraad in de maag - eten maakt dat er maagzuur extra aangemaakt wordt. Om de zuurgraad op het juiste lage peil te houden.

Voordroog heeft verder wel effect op de spijsvertering, gewoon omdat er andere eiwitten in gevormd worden door de fermentatie.