Sportpaard enorm afgevallen, tip?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:55

Ok, halve kilo luzerne is ook niet veel, zou dat ophogen. Je voerde ook al magnesium toch? Zou zelf kijken wat ze doet op 2 kilo per dag

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 15:11

Fibrebeet gaf ik 3/4 schep droog. Werd ongeveer 3 a 4 kg geweekt.

Ze was er goed klaar mee. Was een hele kluif om dat weg te krijgen.

Jaydelini

Re: Sportpaard enorm afgevallen, tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 15:11

Ga ik doen!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:14

Jaydelini schreef:
Fibrebeet gaf ik 3/4 schep droog. Werd ongeveer 3 a 4 kg geweekt.

Ze was er goed klaar mee. Was een hele kluif om dat weg te krijgen.

Ik zou dergelijk voer ook verdelen over twee of drie keer voeren. Zoals de door mij al genoemde soorten ( of mengen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:18

En als je eiwitten bij gaat voeren? Dat kan door middel van sojaschroot maar ook eiwitpoeder is een optie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:19

Ik zou toch nog één keer je paard inladen en naar de kliniek rijden. Even goed klinisch bekijken incl. buigproeven en de hals/rug op de foto zetten. Ik vind je paard vooral in de bovenlijn ontzettend teruggevallen. Dat ze als vierjarige goed was wil niet zeggen dat dit nog steeds zo is. Er zijn paarden die nooit pijnlijk reageren, maar toch mindere rug-/halsfotos hebben of ineens wel onregelmatig lopen op een buigproef.

Verder heb ik positieve ervaringen met de Equifirst Linamix en Subli seniores priores bij te dunne paarden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:22

Ik zou een goede sportbrok geven de luzerne zou ik ophogen naar een kg of zelfs 2 per dag.

Zorgen dat ze onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer.
De training klinkt als dat het iets meer mag. Je wilt naar het Z2 over dan moet je basis zoals rechtrichten enz in orde zijn en onderdeel van je oefeningen en basis training. Galop training zeker 1 keer per week. meer op achter en je zijgangen goed mee pakken is belangrijk voor spieren kweken en massa opbouw.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:28

Hou er wel rekening mee dat heel veel paarden niet lekker gaan ik luzerne. Ik doe veel voermetingen maar luzerne komt bijna nooit als passend eruit terwijl de eigenaren vinden van wel. Na enig doorvragen hebben deze paarden wel allemaal staart en manen jeuk in de zomer, eiwitbultjes in vlagen en dikke stalbenen als ze sochtens naar buiten gaan…

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 15:37

Ik heb al eens gekeken naar sojaschroot maar zelf geen ervaringen mee. Is dit niet belastend voor de darmen?

Het is niet dat ze dingen niet aangeeft. Ze gaf bij het vorige zadel aan dat dit niet lekker zat. Ik heb toen een nieuwe gekocht en dit ligt goed. Ik heb er al zoveel geld aan testen, fysio, osteopaat en voer doorheen gejaagd dat een bezoek aan de kliniek niet binnen het budget valt. Ze loopt ook niet onregelmatig, maakt volgens de fysio ook geen rare bewegingen en ze reageert nooit boos/gevoelig. Ze is wel een paard die echt laat weten als ze ergens last van heeft. Dus de kans dat er (weer) niks uitkomt is wel aanwezig.

Ik denk dat het idd misschien een idee is om de training wat op te schroeven. Ik ben al snel tevreden en ze mag eigenlijk wel wat meer "werken".

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:49

Staat je paard op zaagsel, vlas of stro? Het is voor een paard belangrijk dat de darmen altid gevuld zijn met voeding en als er geen stro is, dan vul je dit aan met hooi/kuil. Qua voeding zou ik het zeker niet zoeken in sobere of eenzijdige zaken, maar eerder in brokken die vullen en aanzetten. Voorbeeld hiervan kan zijn de gistbrok van Horsefood. Dit kun je combineren met een opbouw in trainingsintensiteit. Een half uur ontspannen laag rond loswerken klinkt heel aardig en lief, maar een paard op Z niveau mag wat meer aan elkaar omdat verzameling en balans steeds belangrijker worden. Een andere voerkeuze kan zijn om naar een goede baissbrok te gaan waar je meer van kan voeren. Een brok uit de subli familie is hier passend voor, maar kijk vooral ook eens op voervergelijk.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 09-03-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:53

En dat zou ik dus weer niet aanraden.
En zo krijg je bij dergelijke topics altijd adviezen die alle kanten opvliegen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:59

Jaydelini schreef:
Thnx! Ik ga het overleggen :)

Veel succes!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:06

Muze schreef:

Even nieuwsgierig; Wat zou jij niet aanraden?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:07

Misschien es de mix van subli de omega 3-6-9 proberen?

Collega had ook een sportpaard wat niet echt fijn qua spieren was.
Dit bijgevoerd en hij was een stuk soepeler en mooier in de spieren

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:08

Muze schreef:

Snap ik, jij stelt 9 (!) mogelijkheden voor en je onderbouwt het niet eens. Met handje van dit en korreltje van dat komt je er niet met dit paard.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 16:09

De omega 3-6-9 staat ook nog op mn lijstje. Dit is wel meer vet dan eiwit zie ik. Is dat wel bevorderlijk voor spieropbouw?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:11

Jaydelini schreef:
De omega 3-6-9 staat ook nog op mn lijstje. Dit is wel meer vet dan eiwit zie ik. Is dat wel bevorderlijk voor spieropbouw?

Het een kan niet zonder het ander, het lijkt mij helemaal niet erg als er meer vet in zit dan eiwit. Eiwit komt ook weer via het hooi, als dat van voldoende kwaliteit is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:13

Op eiwit uit hooi zou ik dit jaar niet rekenen… eiwit was enorm laag dit jaar in heel veel hooi.

Veel brok zou ik sowieso niet doen, vaak moeten paarden ook weer harder werken om dat te verteren. En zetmeel zoals maïs is ook niet wat voor paarden. Paarden zijn geen koeien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:14

Sojaschroot doen veel paarden het prima op. Maar je kan ook erwteneiwit geven. Dat werkt echt tig keer beter voor spieren dan alle poedertjes en handje dit en dat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:15

Vetter ruwvoer geven

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 16:15

Denk je dat zij meer vet nodig heeft om dit om te zetten naar spieren? De fysio vond haar vetpercentage precies goed, maar ik vind dat er nog wat bij mag..

Erwten eiwit is best wel prijzig dacht ik :(

Ik kan het ruwvoer niet zelf kiezen. Ik ben afhankelijk van de stalling, en naar mijn weten voeren hun kwaliteit ruwvoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:17

Is dat erg als het prijzig is het voerdat je geeft en niet echt helpt is prijziger?
Maar valt wel mee het is vaak in de aanbieding bij bulk of myprotein. Maar anders moet je sojaschroot doen dan ben je voor 20 euro wel klaar voor een zak van 25 kg.

Bijna al het ruwvoer is dit jaar ve te laag in eiwitten dus dat zal je moeten aanvullen.

Jaydelini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 16:18

Ik heb al veel dingen geprobeerd, en daarmee wil ik zeggen dat ik al een hoop geld door de plee heb kunnen spoelen :(

Veel bedrijven beweren dat hun producten de ultieme oplossing zijn. Maar dat heb ik nog niet mogen uitvinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:21

Daarom zou ik het simpel houden. Probeer anders eerst de luzerne die je al hebt op te hogen naar twee kilo. Kijk over een week of twee of dat geholpen heeft of niet :) en vooral idd niet gek laten maken met supplementen.. dat is vaak zo laag qua dosering.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:22

Veronica2 schreef:
Muze schreef:

Snap ik, jij stelt 9 (!) mogelijkheden voor en je onderbouwt het niet eens. Met handje van dit en korreltje van dat komt je er niet met dit paard.

Ik zeg nergens handjes werk. Misschien beter lezen.
Ik ga hier op bokt zonder privé contact helemaal niet zomaar wat roepen.
Ik geef voorstellen over diverse soorten voeding.
Maar ik ga mezelf hier verder niet verdedigen; als ts meer wil weten kan en mag ze me een pb sturen.
Als iemand hier vrij denkt en in grijs tinten durft te kijken ben ik het wel.