Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:38

Haha ja inderdaad, goeie Pluisje!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:38

Succes! Goed dat je het aankaart. Als er echt niks verandert zou ik persoonlijk weggaan. De manier waarop de eigenaar denkt is echt bizar.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:47

Er heerst nog heel veel onwetenheid in Paardenland en veel ouderwetse ideeen. Wegkijken gaat niks oplossen denk ik dan altijd maar. Ik probeer een ingang te vinden en zaadjes te planten. Ookal win je er nu niks mee, misschien op een later moment wel. Weggaan en niet meer omkijken maakt de situatie voor de paarden die er staan niet beter..

@ts. Goed van je *\o/*

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 17:06

Dankjewel Pluisje, dat is ook een goede manier.
Wellicht schrikt ze wel van de woorden maagzweer en of koliek. Want een paar dagen geleden heeft er nig een paard koliek gehad op stal en die moest worden ingeslapen. Weet natuurlijk niet of de oorzaak ligt bij de manier van voeren, maar wellicht kan dit haar aan het denken brengen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:29

Bij nader inzien is het volgens mij veel triester dan ik dacht. Want zojuist kwam ik op stal voor het verzorgen en zag ik dat de helft van de paarden zonder hooi stond. Na even navragen in een appgroep met wat eigenaren blijkt dat ze hooguit een pluk hooigevoerd krijgen wanneer ze binnen worden gezet en de rest zelf moeten bijvoeren. De hooinetten worden dus niet gevuld door de staleigenaar. Wat ze krijgen is flink uitgeschud en volgens mij ook niet meer dan een halve plak.
Volgens mij is het toch wel hooi en geen kuil want kuil is volgens mij veel vochtiger. En dit lijkt wel meer op echt hooi.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:30

Heb ze daarom nu allemaal een gevuld net gekregen, maar word hier wel heel droevig van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:34

Op de meeste stallen is het zo dat de eigenaar zelf de netten moet vullen. Dat snap ik want het is een onwijs takelwerk voor meerdere paarden.

Dat de eigenaren dat niet doen is de eigenaren aan te rekenen en niet de stal eigenaar. Ik had altijd zo’n groot net dat er van de ochtend nog een beetje in zat als ik nog niet geweest was. Anders legde ik wat voor de stal met de vraag om dat in de stal te schuiven

Gewoon een shires soft hooinet kopen en het probleem is opgelost voor 25,- Daar past genoeg in voor onbeperkt hooi als je hem elke dag vult. De ellende is gewoon dat mensen moeilijk kunnen inschatten hoeveel een paard eigenlijk eet. Ik was de eerste met zo’n hooinet en wat kreeg ik een commentaar in het begin. Een jaar later had minstens de helft zo’n net…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:37

Maar zijn die paarden dan ook niet veel te mager?

Komt hooi uit plastic is het voordroog, hoe droog ook.
uiteraard minder slecht als nat spul, maar het blijft voordroog.
(overigens voor ik dat zelf ook, dus niet bedoeld als vooroordeel)

Kuil komt letterlijk uit een kuil, zo van het land in een kuil gestopt.
Al noemen veel paarden mensen voordroog ook kuil.

Hooi is het spul waar geen plastic om zit, alleen maar een net of touwtjes

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:43

Ja hier zitten touwtjes om. Ik zal eens verdiepen in die grote netten en een linkje naar de eigenaren sturen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:58

SnuitjeLove schreef:
Ja hier zitten touwtjes om. Ik zal eens verdiepen in die grote netten en een linkje naar de eigenaren sturen.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52628667- ... escription

Alstu.

Ze zeggen 6 kg maar ik kreeg afhankelijk van hoe hard ik het aanstampte 10 tot 12 kg in het net dmv een hooinet vulhulp

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:37

wat ligt er in de stallen op de grond, is het stro?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:06

Voordroog kan ook touw hebben, dus staar je daar niet blind op. Hier gaan ze uit het plastic maar dan moet ik toch echt nog zelf de touwtjes eraf halen.

Het is heel logisch dat een staleigenaar geen hooinetten gaat vullen, dat is echt een pokke werk. Wat triest dat het alle eigenaren blijkbaar niet genoeg boeit, want dan hadden ze wel hooinetten klaar liggen. Als je 1 groot net of 2/3 kleinere altijd klaar hebt staan hoeft iemand alleen een nieuwe op te hangen.

Ik ben nu wel benieuwd wat een pluk is. Een halve of bijna halve plak is al geen pluk meer.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:05

Ja ik kan ook niet zo goed inschatten wat ze nou met een pluk bedoelen...
In de stallen ligt stro, maar mijn verzorgpaard heb ik daar nog niet van zien eten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:10

Behalve dat het inderdaad schadelijk is vraag ik mij heel erg af of dit wel een leuk paardenleven is zo in de drekboel zonder voer. -O-

Ik zou gaan verhuizen..

Voor jou extra lastig omdat het niet je eigen paard is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:15

Ik heb dit ook bij een aantal zelfs stallen gehad toen ik nog paarden had. Vooral in de Randstad is mijn ervaring dat het 'normaal' wordt gevonden als de paarden van 's ochtends tot vroeg in de middag gewoon maar staan te staan }:0 en dat ziet men dan al als heel geweldig want ze staan buiten...
Een hooiruif of kuilbaal geeft dan weer te veel zooi en vaak staat er dan weer een of ander a-sociaal dier tussen die de boel uit elkaar slaat of dat er te weinig ruimte is in de paddock etc etc etc

Tja.

Ik ging zelf eigenlijk altijd tussen de middag ergens langs stal met een emmer geweekte pulp / agrocobs zodat ze dat dan had als middagmaaltijd. Werd door velen als flauwekul bestempeld. Maar voor mij was het een manier om toch dat meer buiten staan voor elkaar te krijgen en dan maar zelf een keer extra op en neer.

Overigens kunnen paarden vaak niet eten... maar ook niet drinken. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:20

gelukkig ligt er stro in de stallen.
als het hooi dan op is dan kunnen ze dat prima eten.
mooiste is als er genoeg schoon stro is dan vind ik het persoonlijk niet een heel groot drama.
vroeger dus ook zo gestaan, plak hooi was na een uur wel op en dan aten ze wel van het stro.
liever meer hooi,snap ik en klopt ook en is ook beter,maar er is in elk geval wel eten.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:54

Water hebben ze gelukkig wel tot hun beschikking in de weide

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 14:56

Toen ik vanochtend kwam om de paarden buiten te zetten zag ik dat er geen water in de grote kuip zat. Ik ging even checken om te kijken of ik ijs kapot moest breken.
Bij navraag werd mij verteld dat dr staleigenaar de watervoorziening afsluit als het vriest en dat ze dus geen water krijgen op de weide in de winter.
Ik zag een aantal paarden likken en schrapen met hun tanden aan wat bevroren plasjes die tussen de harde modder lagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:59

uhh dat vind ik wel laks -O-
hij kan toch prima met een tuinslang er heen aanvullen,of met een trekker,bakken er achter
of iets anders bedenken?

nadeel van die plasjes drinken is dat er best veel verkeerde bacteriën in kan zitten en daar krijgen ze diarree van,of erger.
maar doen stalgenoten niet onderling iets van water bijvullen op de weide?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 15:37

Nee ze gaan niet zelf bezig met watervullen. Kon zo snel ook geen tuinslang vind om het zelf te doen. Ze kiezen ervoor om de paarden deze week waarschijnlijk binnen te laten staan, omdat het land ook flink bobbelig en bevroren is. Wellicht dat ze dan een uurtje per dag wat beweging krijgen in de bak...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:07

serieus?
hier ook heel veel hobbelig en bevroren,maar paarden hebben vier benen en vallen echt niet zomaar om.
ik snap dat nooit zo goed, juist na een week binnen staan gaan ze uit hun plaat en heb je blessures.
ik denk eigenlijk dat ze het daar allemaal wel prima vinden en niet zoveel verstand van paarden hebben.
sorry.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:54

arme paarden; niet alleen een lakse pensionhouder, maar ook nog eens hun eigenaren die het wel prima vinden.
Sorry, maar in mijn ogen zijn dit mensen die alleen om paardrijden geven, niet om paarden zelf.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:44

Bizar.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:47

Dat was bij ons ook altijd. Dan pakten we zelf water mee in de kruiwagen van binnen en gooiden dat dan in de waterbakken. Wel makkelijk om de staleigenaar van alles de schuld te geven (bij ons werden alle waterbakken gevuld voor het water eraf gehaald werd) maar de klanten zijn net zo fout. Dat is echt super laks.. bah

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:56

SnuitjeLove schreef:
Toen ik vanochtend kwam om de paarden buiten te zetten zag ik dat er geen water in de grote kuip zat. Ik ging even checken om te kijken of ik ijs kapot moest breken.
Bij navraag werd mij verteld dat dr staleigenaar de watervoorziening afsluit als het vriest en dat ze dus geen water krijgen op de weide in de winter.
Ik zag een aantal paarden likken en schrapen met hun tanden aan wat bevroren plasjes die tussen de harde modder lagen.

Ehm, hoe moeilijk is het om met wat gietertjes water in zo'n kuip te doen? :+

Hier kan ik ook met mijn hoofd niet bij hoor, zowel van de staleigenaar als de pensionklanten niet. Maar he, zonder water staan mag niet dus daar kun je (anoniem) melding van doen bij de dierenpolitie.