Eten mijn paarden teveel hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berryz

Re: Eten mijn paarden teveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:50

Ik merk bij mijn Merrie (met wss pssm) dat ze minder hooi eet als ik eiwitten bijvoer. Arm hooi is meestal niet enkel arm in suiker maar ook in eiwit en net dat eiwit zorgt ervoor dat ze een vol gevoel krijgen.

Als mijn merrie geen eiwit bijkrijgt staat ze ook een hele dag te vreten.
Je Zou dus kunnen proberen om eiwit bij te voeten en eventueel ook de hoeveelheid dat Mira krijgt Dan omhoog. Want met haar pssm zal haar behoefte ook hoger liggen Dan die van de anderen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:21

Berryz schreef:
Ik merk bij mijn Merrie (met wss pssm) dat ze minder hooi eet als ik eiwitten bijvoer. Arm hooi is meestal niet enkel arm in suiker maar ook in eiwit en net dat eiwit zorgt ervoor dat ze een vol gevoel krijgen.

Als mijn merrie geen eiwit bijkrijgt staat ze ook een hele dag te vreten.
Je Zou dus kunnen proberen om eiwit bij te voeten en eventueel ook de hoeveelheid dat Mira krijgt Dan omhoog. Want met haar pssm zal haar behoefte ook hoger liggen Dan die van de anderen.

Mira krijgt al een hoge dosis eiwit, en natuurlijk de andere supplementen van haar dieet. Zonder dat dieet kan ik haar laten inslapen. Het is voor haar echt van levensbelang.

Ik heb de Pavo ruwvoertest besteld, dus dan weet ik straks wat erin zit en of ik moet bijvoeren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:40

Als ik je foto's zie, zijn ze wel iets te dik, maar niet mega te dik zeg maar....
je zegt zelf al dat het arm hooi is, dus er zit weinig (voedingswaarde) in waarschijnlijk.

Zie het een beetje als sla eten, daar moet je best een flinke portie van eten om je honger te stillen zeg maar. (wat voor sobere rassen dus juist een voordeel is om ze dus bezig te houden zonder dat het heel erg aan zet)
je zou ook altijd nog 2 netten over elkaar heen kunnen doen om het proces nog wat te vertragen.
En idd kijken wat je eventueel nog op een andere manier bij te voeren.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 20:35

Ik heb de uitslag van de Pavo ruwvoerscan terug. Ziet er volgens mij gewoon goed uit? Van de 5 paarden wordt er maar 1 bereden, de andere zijn te jong en Mira mag niet bereden worden. Het paard wat bereden wordt krijgt muesli bijgevoerd met hoog energie gehalte. Dus dit lijkt me gewoon prima.
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:50

Nou dat ziet er zeker goed uit.
Ik zou zulk hooi ook wel willen.
Prachtig laag in suikers,wel goed in het eiwit.
En weinig energie wat je prima aan kan vullen met een brokje.
Mooi hooi voor pssmers

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:50

Ik wil je eigenlijk toch wel waarschuwen...Te veel eten kán wel degelijk gevaarlijk zijn. Hier ervaring met paard dat met onbeperkt ruwvoer ging overeten en vervolgens verstoppingskoliek kreeg. En die was echt niet te dik...Ik ben nu dus heel huiverig met onbeperkt en ben heel blij met meerdere keren gedoseerd ruwvoerportie per dag.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:03

Kun je niet 2 netten over elkaar doen? Worden de mazen ook wat kleiner van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:29

Ziet er mooi uit die test. Goed hooi hoor.

Wat ik me wel af vraag, hoe weer je of elke baal dan goed is? Niet elke baal zal van hetzelfde stuk grond komen? (althans het hooi dat ik koop weet ik al dat het van minstens 2 verschillende weides komt en dat het hooi van vorig jaar is).