Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dreamboy schreef:Hier harkte ik het eerste jaar bijna paniekerig de eikels uit de paddock. Maar de ervaring leerde dat ze ze nauwelijks opeten. Ook de eikenbladeren worden met rust gelaten. Ik ben van mening dat als een paard voldoende te eten heeft, hooi of gras, ze helemaal geen behoefte hebben aan andere dingen.
Sizzle schreef:Dreamboy schreef:Hier harkte ik het eerste jaar bijna paniekerig de eikels uit de paddock. Maar de ervaring leerde dat ze ze nauwelijks opeten. Ook de eikenbladeren worden met rust gelaten. Ik ben van mening dat als een paard voldoende te eten heeft, hooi of gras, ze helemaal geen behoefte hebben aan andere dingen.
Dat is een verkeerde mening.
Leuk dat dit voor jouw paarden goed werkt, maar die van mij is helemaal gek op „paaseieren zoeken“, ongeacht hoe hoog het gras staat.
Niet ieder paard weet wat goed is voor hem/haar helaas. Het zijn net mensen
Tancreda4 schreef:Moedwillig giftige eikels laten liggen 'omdat het altijd goed is gegaan' snap ik niet zo goed... Het hoeft maar 1x fout te gaan. Mijn paarden zijn mij daar toch net wat te dierbaar voor...
Tancreda4 schreef:Moedwillig giftige eikels laten liggen 'omdat het altijd goed is gegaan' snap ik niet zo goed... Het hoeft maar 1x fout te gaan. Mijn paarden zijn mij daar toch net wat te dierbaar voor...
Janneke2 schreef:Ik voer Knollie elke dag twee blaadjes eik, maar geen eikels.
(Het smaakt bitter, maar gaat prima naar binnen. De tannine die het bitter maakt wordt erg langzaam opgenomen en heeft een gunstige invloed op het maagdarmkanaal.)Uiteraard na deskundig advies, en naast een fatsoenlijke portie ruwvoer en als onderdeel van het idee "dat het goed is als een paard elke dag van zo'n 25 verschillende planten 'een hapje' binnenkrijgt".
Sizzle schreef:Een gewone hoeveelheid looizuur is gewoon deel van het voedsel uiteraard, dat zit in meer bomen en planten.
Citaat:Ik weet niet of een paard dat normaal gehouden wordt nou perse een looizuur tekort heeft waardoor je dat perse dagenlijks moet aanvullen eigenlijk.
Sizzle schreef:Rijpe eikels zijn niet giftig, groene wel in grote hoeveelheden vanwege de tannine. Een paar eikels kan geen kwaad, maar in droge jaren zoals deze waar alles te vroeg valt kan dat echt een probleem zijn.
Je moet alles in hoeveelheden zien uiteraard maar als alle dieren wisten wat goed voor ze was dan werden ook geen koeien blind door wilde perterselie.
Helaas merk je vaak pas of iets geen goed idee was als je dier raar gaat doen.
anjali schreef:Sizzle schreef:Rijpe eikels zijn niet giftig, groene wel in grote hoeveelheden vanwege de tannine. Een paar eikels kan geen kwaad, maar in droge jaren zoals deze waar alles te vroeg valt kan dat echt een probleem zijn.
Je moet alles in hoeveelheden zien uiteraard maar als alle dieren wisten wat goed voor ze was dan werden ook geen koeien blind door wilde perterselie.
Helaas merk je vaak pas of iets geen goed idee was als je dier raar gaat doen.
Koeien blind door wilde peterselie? Hoe zit dat?
Sure_lee schreef:Maar hebben jullie onderzoeken waaruit blijkt hoeveel eikels een paard moet eten voordat het kwaad kan? En of het stapelt?
Ik was laatst bij ons een paar kilo groene eikels aan het weghalen en toen zei de staleigenaresse dat het in kleine hoeveelheden echt geen kwaad kan dat een paar ongeveer 10kg moet eten voor ze eraan dood gaan. Ik kan zelf niks vinden over stapeling.
Ik hoopte namelijk stalgenoten zo ver te krijgen dat ze ook eikels gingen rapen... maar helaas.