Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:38

Hier harkte ik het eerste jaar bijna paniekerig de eikels uit de paddock. Maar de ervaring leerde dat ze ze nauwelijks opeten. Ook de eikenbladeren worden met rust gelaten. Ik ben van mening dat als een paard voldoende te eten heeft, hooi of gras, ze helemaal geen behoefte hebben aan andere dingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:42

Dreamboy schreef:
Hier harkte ik het eerste jaar bijna paniekerig de eikels uit de paddock. Maar de ervaring leerde dat ze ze nauwelijks opeten. Ook de eikenbladeren worden met rust gelaten. Ik ben van mening dat als een paard voldoende te eten heeft, hooi of gras, ze helemaal geen behoefte hebben aan andere dingen.

Dat is een verkeerde mening.
Leuk dat dit voor jouw paarden goed werkt, maar die van mij is helemaal gek op „paaseieren zoeken“, ongeacht hoe hoog het gras staat.
Niet ieder paard weet wat goed is voor hem/haar helaas. Het zijn net mensen :P

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:55

Sizzle schreef:
Dreamboy schreef:

Dat is een verkeerde mening.
Leuk dat dit voor jouw paarden goed werkt, maar die van mij is helemaal gek op „paaseieren zoeken“, ongeacht hoe hoog het gras staat.
Niet ieder paard weet wat goed is voor hem/haar helaas. Het zijn net mensen :P

Ja dat kan natuurlijk. Maar ik baseer dit op mijn eigen ervaring en met verschillende paarden. Misschien heb ik dan gewoon mazzel gehad tot nu toe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:44

Moedwillig giftige eikels laten liggen 'omdat het altijd goed is gegaan' snap ik niet zo goed... Het hoeft maar 1x fout te gaan. Mijn paarden zijn mij daar toch net wat te dierbaar voor...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:55

Ik lees even mee

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:01

Tancreda4 schreef:
Moedwillig giftige eikels laten liggen 'omdat het altijd goed is gegaan' snap ik niet zo goed... Het hoeft maar 1x fout te gaan. Mijn paarden zijn mij daar toch net wat te dierbaar voor...

De mijne niet. Tuurlijk zijn ze mij dierbaar. De paddock is nu zo ingericht dat ze niet meer in dat stuk lopen als de eikels vallen. Maar voorkomen dat er af en toe een eikel invalt kan ik niet. Bovendien zijn ze pas in grote hoeveelheden giftig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:13

Tancreda4 schreef:

Eikels zijn niet giftig, maar bedenk wel dat ze gebruikt worden (werden?) om varkens mee vet te mesten.
De eiwitten en vetten in de eikels worden ook door paarden heel snel opgenomen (itt eikenblad).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:38

Rijpe eikels zijn niet giftig, groene wel in grote hoeveelheden vanwege de tannine. Een paar eikels kan geen kwaad, maar in droge jaren zoals deze waar alles te vroeg valt kan dat echt een probleem zijn.

Je moet alles in hoeveelheden zien uiteraard maar als alle dieren wisten wat goed voor ze was dan werden ook geen koeien blind door wilde perterselie.

Helaas merk je vaak pas of iets geen goed idee was als je dier raar gaat doen.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:06

Hier ook heel de achterkant vd wei toch maar weer afgezet vanwege de vele eikels, zowel groene als bruine. Mijn ene pony kijkt er niet naar, maar de andere loopt gewoon te zoeken.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:12

Ik heb ook begrepen dat pas gemaaid gras absoluut niet gegeten mag worden. Dat zou ook ongewenste effecten hebben. Af en toe valt er wat uit de maaibak van de zitmaaier. Dat vreten ze dan op. Gelukkig nog nooit iets gebeurt. En heb ze ook wel eens zuring zien eten geloof ik. En bladeren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:21

(Pas) gemaaid gras kan koliek geven geloof ik. Omdat ze daar doorgaans niet goed (genoeg) op kauwen.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:33

Qimm schreef:
(Pas) gemaaid gras kan koliek geven geloof ik. Omdat ze daar doorgaans niet goed (genoeg) op kauwen.

Ja zoiets was het want dat gemaaide gras geeft extra fructaan ofzo af? Geen idee meer.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:56

DuFraize schreef:
Qimm schreef:

Ja zoiets was het want dat gemaaide gras geeft extra fructaan ofzo af? Geen idee meer.

Volgens mij is er ook verhoogd risico op slokdarmverstopping.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:09

Janneke2 schreef:
Ik voer Knollie elke dag twee blaadjes eik, maar geen eikels.
(Het smaakt bitter, maar gaat prima naar binnen. De tannine die het bitter maakt wordt erg langzaam opgenomen en heeft een gunstige invloed op het maagdarmkanaal.)

;) Uiteraard na deskundig advies, en naast een fatsoenlijke portie ruwvoer en als onderdeel van het idee "dat het goed is als een paard elke dag van zo'n 25 verschillende planten 'een hapje' binnenkrijgt".

Ik vind dit eigenlijk wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat mijn merrie (weer) maagzweren heeft. Haar drang om bladeren uit de eikenbomen te eten als een giraffe, is echt groter dan ooit. Ze is de hele dag door aan het proberen om er bij te komen. Vraag me dan meteen af of dat een instinctieve reactie is voor pijn in haar maag. Ze heeft overigens heel de dag door hooi én gras tot haar beschikking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:02

Taninne is juist bekend voor het irriterend zijn voor het maag-darm stelsel, dus ik ben eerst wel even benieuwd waarom dat voor Janneke anders is.

„Hoe herken je een eikelvergiftiging?
Het zijn geen typische ziekteverschijnselen waardoor je direct zeker weet dat het om een eikelvergiftiging gaat, maar de tannine heeft sowieso een aangetaste maagdarmwand met maagzweren en verstoppingen en gevoeligheid rondom die streek tot gevolg. „

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:56

Een stukje van de FB pagina Equi biome.
Ik eet zelf geen eikebladeren. Van tannine weet ik vooral dat het bitter is.
Onderstaande tekst zingt de lof van tannine - maar wel in de context van beperking. (Vwb eik: ik geef mijn paard geen eikels en twee of drie eikebladeren per dag.)
Als een paard te veel 'shrinking' van de slijmvliezen krijgt, kan ik mij levendig voorstellen dat het spul irriteert.

"Why is it that plants with a ‘poisonous to horses label’ are frequently sought out and eaten with some relish by our horses, don’t they know how that makes us feel!!

Some of the stronger and more toxic plants contain large molecule compounds with poor bioavailability. This means that the plant compounds remain in the stomach and do not and cannot cross the gut wall/membrane.

One such chemical is tannin, found in large quantities in the bark of trees and the woody stems of many plants with a poisonous to horses label.
The poor bioavailability of tannin in horses means that if ingested the effects will only be local ie along the gastrointestinal tract.
As is the norm for plants, if eaten whole, they contain chemicals with multiple different effects and tannin is no exception. Whilst chewing, the action of tannin is as an astringent, tannins cause inflamed tissues to shrink and stop any bleeding.
In the stomach a tannin will act as an antacid, the foraging horse requires only a daily dose of 75mg per day, which is a couple of snatched mouthfuls to achieve an effect similar to medication.
As the tannins continue through the digestive tract they decompose and become other chemicals, their action is then as anti- oxidants which act to prevent diarrhoea and spasms.
Tannins have the effect of binding to the alkaloids enabling rapid excretion from the body. Horses ingesting a diet with a high ergot alkaloid or other mycotoxin content are likely to seek out and eat ivy together with oak/willow/aspen.
The same low dose is also an anti -microbial and anti- inflammatory, relieving the pain from ulcers and whilst ridding the gut of its bad bacteria.
Tannins are haemostatic meaning they will stop the bleeding of severe ulcers both in the stomach and hind gut."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:08

Een gewone hoeveelheid looizuur is gewoon deel van het voedsel uiteraard, dat zit in meer bomen en planten. Esparcette heeft ook relatief veel looizuur (daarom juist niet aangeraden bij maagzweren). Maar in groene eikels zit gelijk heel veel en dat is niet gezond als ze daar naar zoeken. Van een paar eikels krijgen ze niets.
Ik weet niet of een paard dat normaal gehouden wordt nou perse een looizuur tekort heeft waardoor je dat perse dagenlijks moet aanvullen eigenlijk.
Klinkt voor mij persoonlijk niet logisch. Maar als je paarden het er goed op doen dan moet je dat natuurlijk verder zelf weten. Iedereen heeft zo zijn eigen ideen over voer wat dat betreft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:16

vergis je niet, genoemde giftige planten, bladeren en zaden zullen wel degelijk giftig zijn, sommige zo erg dat een paard van 800 kilo er heel snel aan kan overlijden.

Maar de meeste zullen een sluipmoordenaar zijn voor je dieren.

En we kunnen niet meten hoever dat de organen van je paard/pony er aan toe zijn, je merkt dat pas wanneer het zover is dat er kenmerken naar buiten komen en dan is het al te laat. Roeppen dat eet mijn paard niet... maar als ie het wel eet zal je er nix gelijk van merken, pas wanneer ie zoveel binnen heeft dat je het wel merkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:29

Sizzle schreef:
Een gewone hoeveelheid looizuur is gewoon deel van het voedsel uiteraard, dat zit in meer bomen en planten.

Ja.
En ik kan goed uit de voeten met het idee dat het goed voor je dier is om dagelijks een klein hapje van zo'n 25 verschillende planten te krijgen.
(... en een beetje plant heeft al gauw zo'n 150 verschillende stoffen aan boord, uiteraard met 'overlap'.)

Citaat:
Ik weet niet of een paard dat normaal gehouden wordt nou perse een looizuur tekort heeft waardoor je dat perse dagenlijks moet aanvullen eigenlijk.

... ik kom niet veel verder dan dat looizuur en een x aantal zusjes van de tannine familie idd 'tot het gewone menu horen'.
(Tekorten en dagelijks aanvullen klinkt al weer veel zwaarder.)

En ik kan me voorstellen dat als een dier met een maagzweer merkt dat de pijn reageert op eikenblad, prompt verzot is op eikenblad...
(Wat in die situatie de juiste dosering is - geen idee.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:15

Een paard zonder maagzweer dat verzot is op eikenblad krijgt er met een beetje pech maagzweren van.
Ik geloof niet zo dat gedomesticeerde dieren altijd weten wat goed voor ze is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:24

Ja, helemaal mee eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:27

Sizzle schreef:
Rijpe eikels zijn niet giftig, groene wel in grote hoeveelheden vanwege de tannine. Een paar eikels kan geen kwaad, maar in droge jaren zoals deze waar alles te vroeg valt kan dat echt een probleem zijn.

Je moet alles in hoeveelheden zien uiteraard maar als alle dieren wisten wat goed voor ze was dan werden ook geen koeien blind door wilde perterselie.

Koeien blind door wilde peterselie? Hoe zit dat?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:01

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Koeien blind door wilde peterselie? Hoe zit dat?

paar eikels kunnen zeker wel kwaad alleen je zal er weinig van merken, zeg dat elke 10 eikels bv 10% van de lever van je paard beschadigen, kan ie 9x van de eikels eten terwijl er nix aan de hand is.. en jij maar roepen eet maar eikeltjes hoor geeft nix maar de 10e x ligt ie toch dood in de wei aan eikelvergiftiging. en dan is het ... had ik maar .....

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:05

Maar hebben jullie onderzoeken waaruit blijkt hoeveel eikels een paard moet eten voordat het kwaad kan? En of het stapelt?

Ik was laatst bij ons een paar kilo groene eikels aan het weghalen en toen zei de staleigenaresse dat het in kleine hoeveelheden echt geen kwaad kan dat een paar ongeveer 10kg moet eten voor ze eraan dood gaan. Ik kan zelf niks vinden over stapeling.
Ik hoopte namelijk stalgenoten zo ver te krijgen dat ze ook eikels gingen rapen... maar helaas.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 15:09

Sure_lee schreef:
Maar hebben jullie onderzoeken waaruit blijkt hoeveel eikels een paard moet eten voordat het kwaad kan? En of het stapelt?

Ik was laatst bij ons een paar kilo groene eikels aan het weghalen en toen zei de staleigenaresse dat het in kleine hoeveelheden echt geen kwaad kan dat een paar ongeveer 10kg moet eten voor ze eraan dood gaan. Ik kan zelf niks vinden over stapeling.
Ik hoopte namelijk stalgenoten zo ver te krijgen dat ze ook eikels gingen rapen... maar helaas.

Heb ik ook eens gehoord...Maar ik heb de weide bij de eikenbomen nu wel dicht zitten