6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:48

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik zie hier alleen voeding dingen voorbij komen. Maar als ik in het 2e bericht van TS lees dat het paard met hengstigheid zich niet laat vangen waarbij het een uur door de wei rent en vervolgens op de poetsplaats als een "konijn" staat te hupsen, denk ik dat dit paard eerder niet aan komt door spanning en stress dan doordat er niet goed gevoerd word. Ook als dit gedrag zo typisch alleen met hengstigheid voor komt zou ik kijken naar hormonale dingen. Van spanning, stress en hormonale onbalans kan het paard ook mager blijven.


Eens....

Daarom had ik ook monnikspeper gezecht.
Het heeft een paard bij ons op stal heel erg geholpen.
Van gevaarlijk paard tijdens het rijden en niet te houden in de box, naar een rustig kindvriendelijke paard wat je rustig een paar weken kan laten staan om vervolgens op te stappen en weg te rijden

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:58

Heeft er ook een arts extra naar de foto's gekeken? Zijn nl veel artsen die een paard met ernstige vorm ecvm bijv. Goedkeuren. Helemaal in combi met de maagzweren of vermoeden van.

Gebit goed nagekeken? Mijn pony is in november geweest, niks aan de hand. Vorige maand nog een keer want hij bleef wel erg dun, bleek? Ooit zijn de wolfstandjes getrokken en er is een splinter blijven zitten. Splinter kwam nu naar boven en was er zo uit te wippen en een maand later is hij top op gewicht.

Verder ga ik mee met sojaschroot.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:04

love_odin schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik zie hier alleen voeding dingen voorbij komen. Maar als ik in het 2e bericht van TS lees dat het paard met hengstigheid zich niet laat vangen waarbij het een uur door de wei rent en vervolgens op de poetsplaats als een "konijn" staat te hupsen, denk ik dat dit paard eerder niet aan komt door spanning en stress dan doordat er niet goed gevoerd word. Ook als dit gedrag zo typisch alleen met hengstigheid voor komt zou ik kijken naar hormonale dingen. Van spanning, stress en hormonale onbalans kan het paard ook mager blijven.


Eens....

Daarom had ik ook monnikspeper gezecht.
Het heeft een paard bij ons op stal heel erg geholpen.
Van gevaarlijk paard tijdens het rijden en niet te houden in de box, naar een rustig kindvriendelijke paard wat je rustig een paar weken kan laten staan om vervolgens op te stappen en weg te rijden


Dat is lastig als je wedstrijden rijdt. Volgens mij staat dat op de dopinglijst

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:15

tirzasarah10 schreef:
Heeft er ook een arts extra naar de foto's gekeken? Zijn nl veel artsen die een paard met ernstige vorm ecvm bijv. Goedkeuren. Helemaal in combi met de maagzweren of vermoeden van.


Dat zou ook nog kunnen. ECVM (malformatie van de halswervel C6 naar C7) wordt niet altijd op halsfoto's goed waargenomen. Sommige gevallen kun je alleen in zien in een bepaalde positie van de hals. ECVM kan onvoorspelbaar gedrag van het paard tot gevolg hebben.

Heb je ook foto's van je paard gewoon op stand TS?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:20

Hier kreeg ik een merrie die een veulen aan de voet gehad had (en van zichzelf graag schraal wordt) snel op gewicht met equifyt Gold aangevuld met de muscleboost en een balancer en lijnzaadolie. Ze krijgen hier ook onbeperkt hooi en een voerbak met hartog 5* senior grasmix. Er is me recent verteld dat mijn merrie inmiddels te dik is. :+

Alles wat hiervoor genoemd is heb ik al geprobeerd met haar, niks hielp. Tot ik op bovenstaande uit kwam. :) Toen zag je haar geleidelijk ronder worden. Ze krijgen de subli omega 369 er nu bij voor wat meer uithoudingsvermogen zonder heter te worden. (vooral voor de ruin, de merrie krijgt wel een brok waarvan ze wat heter wordt. Maar bovenstaande was dus ook voor de ruin die absoluut heet genoeg is van zichzelf.)

Naast alles wat hier al staat heb ik de cavalor wholegain geprobeerd, de coppra (basicly kokosmeel).. had allemaal nul effect op mijn merrie.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:31

Ik heb bij mijn merrie ongeveer hetzelfde probleem. (zie onderschrift)
Die werd ook moeilijk dikker. Ik voer nu al een tijdje de ERS brokken van Dodson en Horrel. Heeft bij haar echt wonderen verricht. Verder heb ik haar op rust gezet, ze hoeft nu niks meer. Ze krijgt ook flink wat lijnzaad olie. Die brok heeft bij haar echt zo goed gedaan terwijl niks anders echt hielp. Van die brok worden paarden ook niet drukker, en helpt echt heel goed voor de bovenlijn en spiermassa.

Zie hieronder het verschil

maart 2022:
Afbeelding

en juni:
Afbeelding
Afbeelding

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:41

Elisa2 schreef:
Voor aankomen ga ik ouderwets roepen, bietenpulp met olie! gemengd door het krachtvoer is ook beter voor de maag. Daarnaast veel en goede kwaliteit ruwvoer. Ik ben altijd huiverig om er teveel krachtvoer/ brok in te stoppen dat is over het algemeen ook niet waar ze dikker van worden.

En gras kan inderdaad ook veel goeds doen, eventueel in combinatie met wat minder intensieve training of rust.

Van krachtvoer is juist bekend het de bovenlijn voller maakt.

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 11:05

Standfoto ga ik deze middag maken. Eigenlijk denk ik dat ik haar wel kan vergelijken met mijn ruin. Die was als jong paard ook echt mager maar nu we de juiste samenstelling van voer (zelfde als wat de merrie krijgt/kreeg) hebben gevonden ziet hij er echt top uit. Dit paard loopt nu 2* maar mag 3* starten (de ruiter moet dat alleen nog durven :') )
Afbeelding

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:21

Lightninggg schreef:
Dit is zo ongeveer wat ik nu wil gaan proberen:
- De best mix vervangen door Aveve sport mix Zero.
- Horseflex muscle power complex blijft
- Toevoegen van lijnzaadolie
- Kruidenslobber houden we aan maar gaan we iets minderen in hoeveelheid
- Toevoegen van sojaschroot of hipalgo bodybuilder indien soja hier niet te verkrijgen is


Denk dat je met de Sport Mix Zero alleen al een heel eind komt, zeker als je de aanbevolen dosering geeft. Ikzelf geef ook dit voer, maar op aanraden van de chiropractor moet ik minder geven en aanvullen met Pavo Vital als balancer, omdat het wel een beetje een dikmaker is ook.

Ook vind ik het aantal trainingen toch wel veel, zeker als ze intensief zijn. Sommigen hanteren de "48 uren regel", dus telkens dag tussenlaten voor het opbouwen van de spieren. Te snel weer trainen zonder herstel gaat eerder spieren afbreken.

Maar ben het ermee eens dat het paard idd in het algemeen mag bijkomen, niet alleen spieren maar ook vetjes.

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 12:01

Afbeelding
Standfoto droog paard

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:08

Dat paard is gewoon te dun.
Meer vetjes erop en die bovenlijn komt ook mee.

Zelf zou ik niet teveel soorten voer door elkaar gaan gooien. Dan weet je helemaal niet meer wat je aan het voeren bent.

yvonnepuntnl

Berichten: 4482
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:18

Heb je je ruwvoer al wel eens laten onderzoeken op energie- en eiwitwaarde.
Zo'n paard moet goed ruwvoer hebben dat niet te grof is en waar hij ook met smaak 12-15 kilo van op wil eten.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:07

Ik denk ook dat als ze wat meer vetjes heeft ze er stukken beter uit gaat zien! Om goed gespierd te worden heeft een paard veel voer nodig als voedingstoffen voor de spieren.
Voer met extra supplementen voor de spieren is dan ook handig.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:11

DuoPenotti schreef:
Dat paard is gewoon te dun.
Meer vetjes erop en die bovenlijn komt ook mee.

Zelf zou ik niet teveel soorten voer door elkaar gaan gooien. Dan weet je helemaal niet meer wat je aan het voeren bent.

Vind ik ook. Houd het simpel. Gewoon 1 soort krachtvoer maar dan meer kilos en onbeperkt hooi. Liefs heel eiwitrijk.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:39

Ze is echt wat aan de magere kant. Niet extreem, maar als je het op de foto krijgt, is het gewoon te mager. De nat zijn wil nog wel eens vertekenen, maar op de laatste foto is het zelfs erger en niet minder.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:23

Ze heeft vooral ook geen spieren en een het oogt een beetje als bovensyndroom.... (wat eigenlijk een ingewikkelder/ ernstiger woord voor 'minder wenselijk lichaamsgebruik en/ of ontwikkeling is). Ik zou zo'n paard denk ik iets terug zetten in arbeid en die bovenlijn in ontspannen werken meer gaan ontwikkelen.
Dat zware werk kun je met zo'n lijfje niet aan. Zowel de rug, als de achterhand als de hals (bovenzijde en ook die dip na de schoft) hebben meer liefde nodig voordat je er vol gas mee door de baan kunt lijkt mij.....

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:29

lees veel goede adviezen (training, voeding) maar ik zou ipv soja olie voor rijstolie gaan (advies v Steffi vd Laarse) ivm enzym dat erin zit en waarvan ik de naam kwijt ben. Helpt in spieropbouw, en heeft van mijn paard een krachtpatser gemaakt (naast natuurlijk een heleboel andere dingen als training, ruwvoer etc). Let wel op je vit E balans als je olie gaat voeren.

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:36

Net vetcheck gehad op de internationale eventing en de dierenarts vond haar niet te mager. Hij vond dat ze iets onder het ideale gewicht zat maar vond haar er over het algemeen heel goed uitzien

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:42

Lightninggg schreef:
Net vetcheck gehad op de internationale eventing en de dierenarts vond haar niet te mager. Hij vond dat ze iets onder het ideale gewicht zat maar vond haar er over het algemeen heel goed uitzien


Huh?!
Da's gek..... als in: ik zie een paard op zich liever iets te schraal dan te dik... maar het ontbreekt dit paard vooral aan de correcte bespiering toch?
Heeft die man daar niks van gezegd?

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 14:46

Nee, hij vond ze gewoon goed. Zei ook dat hij een eventingpaard liever zo ziet dan te dik

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:47

Lightninggg schreef:
Nee, hij vond ze gewoon goed. Zei ook dat hij een eventingpaard liever zo ziet dan te dik


Ik ook.... maar vlees/ vet is iets anders dan spieren. Ook een paard op gezond gewicht heeft ronde spieren.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:55

Lightninggg schreef:
Net vetcheck gehad op de internationale eventing en de dierenarts vond haar niet te mager. Hij vond dat ze iets onder het ideale gewicht zat maar vond haar er over het algemeen heel goed uitzien


Zag hij haar voor arbeid of na arbeid? Met zadel of naakt?

Ik schrik ervan, maar het verbaasd me eigenlijk ook niet..........

Veel zogenaamde experts op Bokt altijd, maar zou toch echt het advies van hier opvolgen ipv naar zo een arts luisteren.
Je ziet het zelf ook, anders plaatste je dit topic niet.

Met wat voor zadel en dekje rij je dit paard? Dat rij je echt een keer kapot als je zo doorgaat. Kan even duren, ene paard is gewoon sterker dan het andere.

En ze mag niet heter worden? Soms is heter worden tijdelijk en anders een teken dat het paard misschien beter in zijn/haar vel zit. Heter wil ook niet zeggen dat ze moeilijker zijn.

Je voert best veel bij, maar kan zoals vaak herhaald, veel eenvoudiger en effectiever.

Zomaar meer kilo's hardvoer zou ik niet doen. Dan moet je wel goed de analyse kunnen lezen en weten wat bij je paard past.

Als een paard mager is en vooral bespiering mist, kan er ook meer aan de hand zijn. Dat uitsluiten is wel echt de eerste stap, anders is het water naar de sloot brengen en is het zonde van je tijd en geld voor al het voer en de supplementen.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:55

Ninx schreef:
Ze heeft vooral ook geen spieren en een het oogt een beetje als bovensyndroom.... (wat eigenlijk een ingewikkelder/ ernstiger woord voor 'minder wenselijk lichaamsgebruik en/ of ontwikkeling is). Ik zou zo'n paard denk ik iets terug zetten in arbeid en die bovenlijn in ontspannen werken meer gaan ontwikkelen.
Dat zware werk kun je met zo'n lijfje niet aan. Zowel de rug, als de achterhand als de hals (bovenzijde en ook die dip na de schoft) hebben meer liefde nodig voordat je er vol gas mee door de baan kunt lijkt mij.....


Ik had van de rijfoto's de indruk dat het paard overbouwd was, maar dat vind ik nu wel meevallen.
Wat wel opvalt is inderdaad die ontzettend 'blote' rug het dipje bij de halsaanzet. Er lijkt sprake van spieratrofie net na de schoft. In de lijn van de rug naar de schoft zie je een soort "ingevallen driehoekje" Dat hoort gevuld te zijn. Verder zie ik allemaal "strengen" van de schoft naar de borst lopen.
Je paard staat naar mijn mening heel strak.
Ik vermoed dat deze bespiering een gevolg is van een niet goed passend zadel.Te krap op de schoft wellicht.
Ik zou om te beginnen hier een Jack Maeger masseur bij halen. Die kan ook gelijk naar je zadel kijken.

Edit: een paard kan ook heet zijn, omdat ze vlucht... niet comfortabel is. Met bijvoorbeeld het zadel.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:27

aveve sport mix zero (worden ze niet heet van), aangevuld met wafer. Wij geven dit: https://www.costalfa.com/fr/aliments/33 ... -20kg.html
je hebt het ook van andere merken : carli wafer of guidolin. Dat is ruwvoer, ze eten het graag, en het geeft massa.
Jouw paard ziet er niet slecht uit, idd iets te schrale bovenlijn. De meeste (recreatie)paarden zijn namelijk veel te vet, dat is nog veel slechter. Toch ga ik ook mee met bovenstaande: zij/hij heeft duidelijk zadelatrofie op de schouders. Een duidelijk teken dat je zadel te krap is. ;)

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 15:40

Zadels worden halfjaarlijks nagekeken door erkend zadelpasser en zijn zeker niet te smal, eerder te breed wat ik op los met een prolite pad