Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 00:56

Poekkie schreef:
Zijn verleden is bekend.
Afgespeend op 4 maanden.
14 jaar op een plek waar in de zomer altijd een volle wei was en in de winter 2-3x per dag een portie hooi. In de zomer moddervet, morbide obesitas. In de winter te lang zonder, maar nog steeds veel te dik.
1,5 jaar op een pp met onbeperkt droog hooi en zeer stevige slowfeeders met ijzeren netten. Daar was hij wel op gewicht, maar de kudde hield hem vaak weg of de slowfeeders waren soms leeg.
1,5 jaar in eigen beheer. 3 of 4 maand geprobeerd om hem in de groep te kunnen houden, na die periode nog altijd 0,0 stop.

Kantjes scharrelen kan wel maar heb ik liever niet ivm zand opeten.
Stro aanbieden ga ik van de winter eens proberen, maar zeker niet onbeperkt want meneer heeft een geschiedenis van zijn hele stal leeg te vreten.

Als ze het niet lekker doen in een groep zal dat ook niet werken. Je moet het soms maar treffen met een kudde.
Maar ik merk hier wel dat net het ene paard weg of een ander paard erbij verschil maakt in hun gezamelijke gedrag, juist met eten, waar, hoeveel, wat.

Stro eten ook slechte ervaringen mee. Heb het wel door mn hooi gemengd, maar dan laten ze best veel liggen.
Mn ruin heb ik 19jr gehad en die heeft 1x koliek gehad. Kwamen van slechte stal met slecht ruwvoer en verhuisden naar een stal met ruim hooi en stro. Die heeft zo staan bunkeren toen.......2 dagen paraffine, 3e dag naar kliniek, hele vrachtwagen onder de mest vol stro.
Maar ik gebruikte het de laatste jaren als knabbel en om ze meer te laten zoeken en snuffelen en mengde dus door hooi.

Wat ik als vb gaf, wat ik hier in de buurt zie; zomers vol op gras en vreten, iets dikker, maar nooit te dik en 's winters weinig, maar wel bijgevoerd. Die paarden krijgen meer de natuurlijke overgangen en nooit problemen.
Als ik gras niet opbouw, liggen ze met de pootjes omhoog. En eigenlijk laat ik ze ook niet op nat gras, bouw ik dan weer rustig op. Wel sneller als ze eenmaal in het seizoen gras hebben gehad, maar ga niet van dagen niet naar 2 uur.

Kantjes kan ik niet voorkomen en er is begroeiing. Alles wat giftig is, is verwijdert en wij hebben nieuw aangeplant. En de grasjes vallen me mee hoe kaal ze het eten. Blijven ook wel aan de wandel.

Geef wel pittige psyllium kuren incl epsom zout en tussendoor lijnzaad.
Hooi wat in het zand valt eten ze gelukkig niet. Kost dus veel afval, maar een veearts s duurder en paard weg is erger denk ik maar.

Waar het topic mee begon, 6 uur zonder, is gewoon lang. Ik denk dat iedereen probeert om de pauze korter te houden. Slowfeeders zijn hot en mensen mengen, kopen graszaad hooi etc.
Er zit wel echt een verschil tussen voldoende hooi geven zodat een paard een tijd kan kauwen en gewoon lang zonder laten staan.

En je raakt altijd wel ergens een gevoelige snaar, maar te dik zit gewoon verschil in. Dikke buik vonden mensen vroeger niks, was hooi of gras buik.
Een hangbuik zie je ook juist bij verkeerde voeding, maar ook bij weinig of slechte training.
Vet opslag is echt een serieus probleem en gevaar voor hb en ir. Komt soms ook door teveel eten, na of tegelijk met een dikke buik als dit door teveel en te rijk voer is.

Maar zelfs te magere paarden kunnen hb worden.

En wat ik eerder aanhaalde; mentale gezondheid. Paarden opsluiten en zonder eten laten staan is gewoon heel naar voor ze. Sommige wennen eraan, maar veel hebben problemen, waar niet altijd de echte oorzaak wordt erkend.

Nog steeds willen mensen liever een duur tovermiddeltje dan het management verbeteren.

Goed voeren, goed managen, is nooit 1 ding. Het is een totaal pakket hoe je je paarden gezond houdt. Zowel fysiek als mentaal.

Heel veel mensen zweren nog steeds bij weidegang, waar we allang ook de vele nadelen kennen. Nederlands gras is vaak raaigras, of te zwaar of helemaal niet bemest, wordt vaak kort afgevreten etc.

Maar men ziet paarden van op stal staan, soms met korte periodes los in de winter en dan vaak alleen, naar een wei, lekker de ruimte en hopelijk met soortgenoten. Ja, dan is het logisch dat je paard er beter uitziet, gaat glimmen, vrolijk is etc.
Gras zeker goed gras heeft wel waarde, maar het is ook juist het mentale deel na vaak veel op stal of weinig buiten en alleen en dat telt zwaar. Veel zwaarder dan mensen nog erkennen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:01

herous schreef:
Omdat mijn shetlandpony dus wel stopt als ze genoeg heeft.

Jij hebt een shetlander die uit zichzelf stopt met eten? Dit is wereldnieuws :D!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:20

Creëer onbeperkt door middel van arm ruwvoer; gerstestro/ tarwestro/ graszaadhooi of investeer toch in die ruwvoerautomaat (Feedingmaster).

Zoveel tijd tussen voerbeurten levert teveel gezondheidsproblemen op: een paard is ingericht op 20 uur per dag naar voedsel zoeken, zo is dat dier nu eenmaal geprogrammeerd. Zodra er niets te eten is krijgt een paard een paard een signaal vanuit de hersenen dat het sein geeft "je moet eten gaan zoeken", als er dan niets komt wordt er cortisol aangemaakt. Dit stresshormoon geeft tal van problemen, ook problemen die je in eerste instantie niet perse in verband zou brengen met voedingsgerelateerde problematiek.
De maag is na zo'n 10 minuten ook weer leeg wanneer het ruwvoer richting de darmen gaat, vanaf dat moment begint de maag zich dan ook alweer te vullen met maagzuur. Je kunt je voorstellen hoeveel maagzuur daarin staat na 6 uur.

Natte mest, slechte mest, voernijd, opgeblazen buik, opgetrokken buik, een gespannen bovenlijn, een aanhoudende cresty neck, hoefproblemen, gapen, HB, IR, hormoongerelateerde problematiek, allemaal kunnen ze een link hebben met een verstoord eetpatroon.

Dat we al jaren dieren in porties voeren zoals je dat zou doen met een roofdier vinden we gewoon, maar het is natuurlijk niet gezond voor ze.
Om je post te openen met de mededeling dat het niet over maagzweren hoeft te gaan is als over patat praten zonder dat je mayonaise mag benoemen, die 2 zijn nu eenmaal met elkaar verbonden... of dat nu praktisch is voor ons of niet.

Tot slot ontgaan de meeste problemen de meeste eigenaren. Het aantal dieren met gezondheidsproblemen en zelfs kreupelheden die over het hoofd gezien worden zijn eindeloos. Veel mensen zien het niet en/ of weten niet goed waar ze op moeten letten. Het is rocketscience, maar het is wel iets waar je je in moeten willen verdiepen
. Maar de vraag of mensen zich willen melden die GEEN problemen hebben is dus wat ingewikkeld. Ik ken ook genoeg mensen die zo voeren en die vinden dat hun paarden geen problemen hebben, helaas is dat echter niet zo....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 02-07-21 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:25

miereneter schreef:
herous schreef:

Jij hebt een shetlander die uit zichzelf stopt met eten? Dit is wereldnieuws :D!

Ik heb er ook een die (soms,voordat ik m eraf haal) zelfs na een tijd terugkomt van het gras als hij genoeg heeft mijn andere niet, die moet je echt ophalen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:02

Ninx schreef:
Creëer onbeperkt door middel van arm ruwvoer; gerstestro/ tarwestro/ graszaadhooi of investeer toch in die ruwvoerautomaat (Feedingmaster).

Zoveel tijd tussen voerbeurten levert teveel gezondheidsproblemen op: een paard is ingericht op 20 uur per dag naar voedsel zoeken, zo is dat dier nu eenmaal geprogrammeerd. Zodra er niets te eten is krijgt een paard een paard een signaal vanuit de hersenen dat het sein geeft "je moet eten gaan zoeken", als er dan niets komt wordt er cortisol aangemaakt. Dit stresshormoon geeft tal van problemen, ook problemen die je in eerste instantie niet perse in verband zou brengen met voedingsgerelateerde problematiek.
De maag is na zo'n 10 minuten ook weer leeg wanneer het ruwvoer richting de darmen gaat, vanaf dat moment begint de maag zich dan ook alweer te vullen met maagzuur. Je kunt je voorstellen hoeveel maagzuur daarin staat na 6 uur.

Natte mest, slechte mest, voernijd, opgeblazen buik, opgetrokken buik, een gespannen bovenlijn, een aanhoudende cresty neck, hoefproblemen, gapen, HB, IR, hormoongerelateerde problematiek, allemaal kunnen ze een link hebben met een verstoord eetpatroon.

Dat we al jaren dieren in porties voeren zoals je dat zou doen met een roofdier vinden we gewoon, maar het is natuurlijk niet gezond voor ze.
Om je post te openen met de mededeling dat het niet over maagzweren hoeft te gaan is als over patat praten zonder dat je mayonaise mag benoemen, die 2 zijn nu eenmaal met elkaar verbonden... of dat nu praktisch is voor ons of niet.

Tot slot ontgaan de meeste problemen de meeste eigenaren. Het aantal dieren met gezondheidsproblemen en zelfs kreupelheden die over het hoofd gezien worden zijn eindeloos. Veel mensen zien het niet en/ of weten niet goed waar ze op moeten letten. Het is rocketscience, maar het is wel iets waar je je in moeten willen verdiepen
. Maar de vraag of mensen zich willen melden die GEEN problemen hebben is dus wat ingewikkeld. Ik ken ook genoeg mensen die zo voeren en die vinden dat hun paarden geen problemen hebben, helaas is dat echter niet zo....

Sorry, maar dit klopt helemaal niet.
Maag doet er veel langer over dan 10 min om eten te verteren. dat argument van die plas maagzweer na 6 uur gaat niet op.

Kreupelheden? Een maagzweer kan zich uiten onder het rijden (bokken, staken, mss wat korter lopen of achterhand vasthouden), maar kreupel wordt een paard niet door langer of minder lang zonder eten te staan. Dat zijn veelal pees-, gewricht- of spierproblemen die te maken hebben met training, gedrag in groep en inhoud van de voeding (eiwit/aminozuren/…).

HB en IR kunnen te maken hebben met een verstoord eetpatroon, maar komen veelal voor ten gevolge van (onbeperkt) te rijke voeding. Natte mest heeft weinig te maken met lang zonder eten staan. Integendeel, bij een tragere darmpassage of droger voer (hooi) droogt de mest juist meer uit. Vergeet je trouwens ook niet alle problemen die in de hand worden gewerkte door overgewicht? Dat is nog een veel groter lijstje, inclusief erge jeuk en schuren in heel wat gevallen.

Feedingmaster is in kudde-settingen bijna niet haalbaar. Onbeperkt stro ga ik met de mijne nooit proberen, die blijft doorvreten met verstoppingskoliek tot gevolg. Graszaadhooi… mwah… moet maar net gaan qua opslag en werk, dr is al zo veel hier dat ik het me niet nog moeilijker ga maken als de paarden het gewoon prima doen.

Dus ja… mijn paard staat regelmatig langer dan 6 uur zonder ruwvoer en ik durf echt te zeggen dat ik GEEN problemen heb.

denice

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:15

Onze pony's staan zo'n 12u op het land overdag en krijgen avonds echt maar een piepkleinbeetje hooi. Dit doe ik al 16 jaar zo en nog nooit problemen gehad.

Meer geven is geheid problemen met gewicht ed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:19

Poekkie: kreupelheden benoem ik alleen om aan te geven hoezeer mensen problemen bij hun paard waarnemen. Om aan te geven hoeveel over het hoofd wordt gezien.

Ik pleit niet voor onbeperkt. Maar een paard 6 uur lang zonder enige vorm van ruwvoer laten staan is echt te lang.

Stro kun je ook bijvoeren in een net met 2x2 Maas.

Natte mest is juist erg vaak een symptoom van een verstoorde maag/ darmfunctie.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:19

En is strookbegrazing geen optie?
Zoals al meermaals gezegd is lang gras die al in het zaad staat, veel veiliger dan kort gras.
En stond ze fel bevangen? Hier ook jaren 2 shetten gehad die alletwee serieus bevangen stonden, maar tijdens de zomermaanden hebben die toch altijd probleemloos 24/7 op de weide bij de rest gestaan, is wel een weinig bemeste weide die dus op deze tijd van het jaar al ruim in het zaad staat.
Het gevaar was altijd vooral richting september-oktober, dan kreeg het gras weer veel meer stress met alle gevaar van dien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:33

tengeltje11 schreef:
En is strookbegrazing geen optie?
Zoals al meermaals gezegd is lang gras die al in het zaad staat, veel veiliger dan kort gras.
En stond ze fel bevangen? Hier ook jaren 2 shetten gehad die alletwee serieus bevangen stonden, maar tijdens de zomermaanden hebben die toch altijd probleemloos 24/7 op de weide bij de rest gestaan, is wel een weinig bemeste weide die dus op deze tijd van het jaar al ruim in het zaad staat.
Het gevaar was altijd vooral richting september-oktober, dan kreeg het gras weer veel meer stress met alle gevaar van dien.

Hier twee shets met gekantelde hoefbenen en die komen nooit van hun leven meer langer dan 2u op gras tenzij een dagje met masker als er werken zijn / hooi / mest leveringen etc.

Zou er toch mee oppassen. Mijn keuze zou het in elk geval niet zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:10

Daarmee dat ik vraag hoe bevangen ze was, want tussen gekanteld hoefbeen en gevoelig lopen en wat verbrede witte lijn zit een wereld van verschil.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:17

miereneter schreef:
herous schreef:

Ja echt waar! Die zou zelfs onbeperkt op de weide kunnen staan haha :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:36

miereneter schreef:
herous schreef:

Ik heb al 21jr een shetlander die stopt met eten EN nog nooit hb is geweest. Is inmiddels 25+, ook geen ppid.

Maar is gereden, altijd aan de hand mee geweest naast een ander het bos in, gemend, staat ook 24/7 op pp en is dus altijd in beweging geweest.

Het zal je verbazen, maar shetlanders zijn net paarden. Je moet ze alleen wel ook zo behandelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:43

Omstandigheden doen heel veel.
Mijn haflinger heeft eigenlijk altijd wel op onbeperkt gestaan en is altijd bereden. Wel porties, maar ook altijd wat te knabbelen in de vorm van gras of stro. Daarna op een stal gestaan, onbeperkt op schraal hooi. Maar dan ook echt onbeperkt, altijd beschikbaar, wel met een slowfeeder. Maar daar stond hij zelf momenten te eten, maar nam ook altijd rustmomenten.
Hij heeft daarna 3 jaar in een Hit Actief gestaan. En ondanks dat hij nooit tekort is gekomen in hoeveelheid en goed op gewicht was, heeft hij wel voernijd ontwikkeld en heeft nu hij op een PP staat veel minder rem. Hij stopt wel, maar veel minder dan voorheen. Die moet ik nu echt niet op onbeperkt zetten, want hij eet zich kapot. Dus die staat weer op de knabbelmethode. Afgemeten portie hooi, strookbegrazing met gras en stro om te knabbelen. En hooi en stro gaan gemengd in slowfeeders op verschillende plekken. Zo beperk ik de inname van energie, maar is er wel altijd een soort van eten en is hij nooit leeg.

Er zijn zoveel factoren die meespelen, wat gedrag ontwikkelt, stimuleert en afleert. En wat voor het ene paard wel werkt, hoeft voor het andere niet per sé te werken.

In geval van TS, zou ik een portie stro in een slowfeeder aanraden. Wel te knabbelen, dus maag vol. Maar geen energie en zet niet aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:49

denice schreef:
Onze pony's staan zo'n 12u op het land overdag en krijgen avonds echt maar een piepkleinbeetje hooi. Dit doe ik al 16 jaar zo en nog nooit problemen gehad.

Meer geven is geheid problemen met gewicht ed.

Maar dan heb jij die problemen er nooit mee gehad of nooit gezien/gemerkt. De maag en darm functie van paarden is onderzocht en dat zijn feiten. Dus je pony's hebben waarschijnlijk net als vele andere paarden wel maag problemen, maar die worden niet gezien of erkend.

Meer hooi voor de avond en nacht is niet het probleem om ze op gewicht te houden. Het op gewicht houden doe je 24/7 en zou verdeeld moeten worden dan over de dag, incl beweging. 12 uur bewegen en vreten en dan 12 uur stil staan en niks of zeer weinig is echt niet goed.

Dat paarden zich erbij neerleggen zie je overal. Ze hebben ook echt 0,0 keus.

Wij deden het vroeger ook zo. En de problemen die er wel waren, werden op een andere manier opgelost en nooit werd naar de basis gekeken.

De darmen zijn ook echt niet gemaakt om 12 uur alleen gras te eten. Paarden moeten verdeeld over de dag en nacht ook bomen, struiken, planten eten.
Maar net als diverse paarden, zeker vroeger, wennen aan weinig structuur en bijv veel hardvoer.

Ga je echt goed kijken zie je vaak dus wel slechte hoeven. Veel paarden staan op ijzers bijv. Je ziet het aan gebitten van de paarden. De bespiering, energie, gedrag.
Men roept al vrij makkelijk; mijn paard kan dat niet, doet dat niet, wil niet. Maar ze vergeten te kijken of een paard ergens last van heeft.

Wij begonnen 15jr geleden ook pas om het voer en management beter onder de loep te nemen. Ik was altijd al voorstander van afwisseling, veel buiten, samen lopen, hooi. Maar liep er behoorlijk tegenaan dat stallen niet meewerkte. En om je heen werd je voor gek verklaard.

Maar waar toen de mensen meerdere porties hooi onzin vonden, staan die nu vooraan om te roepen hoe het moet en weten ze het zo goed. En zo gaat het in het paarden wereldje. Mensen doen veel voor eigen gemak, wat ze zo is geleerd, voor eigen portemonnee, tot ze leren dat anders echt beter is en meer mensen ook veranderen.

Dat zie je met voeren, maar inmiddels ook met meer buiten lopen, de manier waarop we trainen etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:58

Daihyo schreef:
Omstandigheden doen heel veel.
Mijn haflinger heeft eigenlijk altijd wel op onbeperkt gestaan en is altijd bereden. Wel porties, maar ook altijd wat te knabbelen in de vorm van gras of stro. Daarna op een stal gestaan, onbeperkt op schraal hooi. Maar dan ook echt onbeperkt, altijd beschikbaar, wel met een slowfeeder. Maar daar stond hij zelf momenten te eten, maar nam ook altijd rustmomenten.
Hij heeft daarna 3 jaar in een Hit Actief gestaan. En ondanks dat hij nooit tekort is gekomen in hoeveelheid en goed op gewicht was, heeft hij wel voernijd ontwikkeld en heeft nu hij op een PP staat veel minder rem. Hij stopt wel, maar veel minder dan voorheen. Die moet ik nu echt niet op onbeperkt zetten, want hij eet zich kapot. Dus die staat weer op de knabbelmethode. Afgemeten portie hooi, strookbegrazing met gras en stro om te knabbelen. En hooi en stro gaan gemengd in slowfeeders op verschillende plekken. Zo beperk ik de inname van energie, maar is er wel altijd een soort van eten en is hij nooit leeg.

Er zijn zoveel factoren die meespelen, wat gedrag ontwikkelt, stimuleert en afleert. En wat voor het ene paard wel werkt, hoeft voor het andere niet per sé te werken.

In geval van TS, zou ik een portie stro in een slowfeeder aanraden. Wel te knabbelen, dus maag vol. Maar geen energie en zet niet aan.

Maar een paard kan weer terug leren naar anders. Kost wel tijd en ik zie vooral dat de samenstelling van de kudde bepalend is.

Ik zou zelf nooit hit actief willen en ook geen bakken met tijd/klok apparaten bijv. Ik snap ook goed waar het vreet gedrag vandaan komt.
Dat gebeurt ook vaak als een paard te weinig voer krijgt of dat er te weinig plekken zijn en een paard er te weinig bij mag.
Maar haal je zo een paard uit die kudde en plaats je die elders, zal het gedrag vaak heel anders zijn. Vaker het tegenovergestelde.

Jouw haf is ook geblesseerd volgens mij, dus kan je weinig beweging tegenover het eten zetten.

Maar zet je paarden die "vreten" op stro, moet je echt oppassen voor koliek. Mijn ruin weggehaald van een stal waar ze logen en het ruwvoer verhaal niet goed was. Die is daarna zijn hele stal gaan leeg eten. Eerste keer koliek in zijn leven en zat echt propvol stro.
Is daarna wel weer gestopt met volvreten met stro.

Je moet met stro ook echt oppassen wat voor stro je voert en welke kwaliteit.

En paarden die bijv vanw einig ruwvoer en veel hardvoer af komen, hebben vaak ook tijd nodig, echt veek tijd om te herstellen. Soms vallen ze juist in, gaan veel eten of juist weinig. Kost echt tijd.

We hebben zelf div ex stal paarden, 24/7 buiten gezet. Je ziet ook echt welke dat al langer kennen, of ze iets jonger of ouder die overgang hebben, wie dan hun voorbeeld is.
Zelfde als je bijv een nieuw pad maakt, een nieuwe hooiplek aanbiedt en je ziet hoe ze die benaderen en onderzoeken. Wie er als eerste gaat, waar ze graag staan etc. Is allemaal heel erg bepalend en zo kan je ook zien wie in de kudde welke rol heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:02

Ja helemaal mee eens :j

Wat betreft stro, daar heb ik naar geïnformeerd bij de dierenarts toen ik enige groei zag toenemen :=
Hij vertelde dat 50/50 verhouding met hooi/gras de max is. Bij ons krijgen ze (4 paarden) per dag 9-10kg voordroog, strookbegrazing en 4kg stro, dus nog heel ruim binnen de marges. En we geven gerstestro ipv tarwestro. Dat is zachter en geeft minder kans op verstopping.
Als ik de dag erna kom, ligt er altijd een bodempje stro in de netten. Ene dag wat meer dan de ander. Op warme dagen eten ze veel minder en nemen de veel meer pauzes tussendoor. Met kouder weer eten de meer en minder pauzes. Logisch, want de motor moet blijven lopen :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:03

superpony schreef:
Ik zou zelf nooit hit actief willen en ook geen bakken met tijd/klok apparaten bijv.

Nou, ik ben anders reuze blij met mijn bak die meer dan 200x per etmaal hooi verstrekt.... en paard ook. Na ruim 10 jaar modderen is dat dier zeer blij en gezond...

Hit actief weet ik te weinig van, maar kan me voorstellen dat de frequentie van hooi verstrekken wellicht vaak te laag ligt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:05

Daihyo schreef:

Wat betreft stro, daar heb ik naar geïnformeerd bij de dierenarts toen ik enige groei zag toenemen :=
Hij vertelde dat 50/50 verhouding met hooi/gras de max is. Bij ons krijgen ze (4 paarden) per dag 9-10kg voordroog, strookbegrazing en 4kg stro, dus nog heel ruim binnen de marges. En we geven gerstestro ipv tarwestro. Dat is zachter en geeft minder kans op verstopping.
Als ik de dag erna kom, ligt er altijd een bodempje stro in de netten. Ene dag wat meer dan de ander. Op warme dagen eten ze veel minder en nemen de veel meer pauzes tussendoor. Met kouder weer eten de meer en minder pauzes. Logisch, want de motor moet blijven lopen :D

Een mooie kwaliteit stro kun je meer dan uitstekend bijvoeren hoor! Aanbieden in netten en de hoeveelheid stro langzaam opbouwen is wel slim.
Het is voor veel paarden een prima oplossing wanneer onbeperkt hooi verstrekken resulteert in obesitas...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:09

Ik vind gerstestro sowieso fijner als voederstro dan tarwestro :j
Zachter, iets fijner en wat minder van die harde stukken er in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:12

6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten bij een hoefbevangen pony lijkt me geen probleem. Als je heel arm, overjarig hooi aanbiedt, eventueel geweekt, hoeft de pony niet met lege maag te staan toch? Wel erg goed opletten dat je vit/min extreem goed aanvult. Hoefbevangen is een stofwisseling probleem, onbalans in het lichaam door tekorten is het laatste wat je wilt lijkt mij.

Ik heb niet alle reacties volledig gelezen, maar er valt me wel iets op aan de reacties van sommigen hier. Willen onbeperkt voeren, maar hun paard blijft dooreten, dus gaan ze aanvullen met arm ruwvoer. Terwijl oorzaak nummer 1 van blijven dooreten is dat paarden niet voldaan zijn als het gaat om vezels, vitaminen en mineralen. Dat probleem zit niet altijd in je voer, maar kan ook in de opname ervan zitten. Maar je houdt hierdoor het dooreet gedrag wel zelf in stand :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:12

Daihyo schreef:

Ik vind het wel aardig veel wat de veearts zegt. Meer ook omdat dat ook van de situatie af hangt. Stro verteerd weer heel anders, dus moeten paarden toch ook vrij veel bewegen en een gezonde darmflora hebben.
Maar je kan natuurlijk ook het mest goed in de gaten houden.

Ik zelf wilde weleens stro mengen door het hooi en dan moeten ze al meer moeite doen om hooi eruit te zoeken.

Stro is wel vaak bespoten, dus vandaar dat ik ook voorzichtig ben, zodra het als voer wordt gegeven.

Ninx, we zullen het nooit eens worden.

Maar mijn mening over op tijden voer aanbieden, is het mentale deel voor de paarden. In een normale, goede situatie eten paarden gevarieerd en bewegen veel, rusten, spelen en kroelen met andere paarden, dus eten niet non stop hooi.
Als ik hier een bak neerzet die een paar keer per dag open laat gaan, vind ik dat bijna zielig gewoon.

Hier weten ze wanneer ik de wei open zet en staan ze al me aan te kijken en te wachten. Moet er niet aan denken dat ze zo 10x bij een bak hooi moeten staan.

Ik snap het gemak voor de mens. Het is sneller dan de plek aanpassen, meer beweging geven en voer gevarieerder en beter aanbieden.
Bewezen is dat overgewicht te voorkomen is met bewegen en niet met minder voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:17

Caily schreef:
6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten bij een hoefbevangen pony lijkt me geen probleem. Als je heel arm, overjarig hooi aanbiedt, eventueel geweekt, hoeft de pony niet met lege maag te staan toch? Wel erg goed opletten dat je vit/min extreem goed aanvult. Hoefbevangen is een stofwisseling probleem, onbalans in het lichaam door tekorten is het laatste wat je wilt lijkt mij.

Ik heb niet alle reacties volledig gelezen, maar er valt me wel iets op aan de reacties van sommigen hier. Willen onbeperkt voeren, maar hun paard blijft dooreten, dus gaan ze aanvullen met arm ruwvoer. Terwijl oorzaak nummer 1 van blijven dooreten is dat paarden niet voldaan zijn als het gaat om vezels, vitaminen en mineralen. Dat probleem zit niet altijd in je voer, maar kan ook in de opname ervan zitten. Maar je houdt hierdoor het dooreet gedrag wel zelf in stand :o

6 uur is voor elk paard te lang.

Juist bij een (ex) hb paard is alles ontregelt.

Mensen willen hb paarden altijd uithongeren, maar vaak zie je daar veel problemen voor terug komen. Ik zie ook heel weinig hb paarden goed of snel opknappen en niet terugvallen, ondanks het uithongeren.

Laatste deel helemaal met je eens. Een paard blijft eten, omdat ze iets tekort komen. Normaal zou een paard op zoek gaan naar een volledig en gevarieerd dieet.
Als ze niks kunnen vinden, blijven ze doorgaan tot het voldane gevoel.

Zelfde als paarden heel lang niks kunnen eten en dan eindelijk bij eten mogen. Die eten vaak te snel en teveel in 1 keer. Dan kan je inname beperken, maar paard heeft nog steeds zijn frustratie dat hij moet eten, iets tekort komt en het niet kan halen/vinden.

Biedt dan minimaal andere dingen aan zoals takken, plant eetbare struiken en bomen aan. Pluk daarvan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:17

Als de hoeveelheid stro rustig opgebouwd wordt zou ik daar minder bang voor zijn(koliek bedoel ik dan) dan voor maagzweren omdat er niks meer te knabelen is.

Ik heb jaren op een stal gestaan waar 150 paarden in ruime stro stallen stonden en daar waren amper verstoppingskolieken. Terwijl ze zuinig waren op hooi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:22

Superpony, misschien het eerste gedeelte van mijn post nog eens over lezen?
Ik heb zelf momenteel 3 dagen tussen 2 ruwvoerbeurten zitten, sielugh!! :D ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:25

Mest moet je sowieso in de gaten houden. Ongeacht wat je voert, je huisvesting of wat dan ook. Ik weet in ons PP precies welke hoop van welk paard is. Kwestie van de paarden goed kennen en weten hoe de mest er normaal uitziet. En dus ook wanneer het afwijkt.
Ik vond 50/50 overigens ook best veel. Wel uitgaande van gezonde paarden overigens, zonder darmproblemen. Maar dat was bij ons het geval.
Wij mengen het ook in alle netten. Niet 1 net hooi en het andere net stro bijvoorbeeld. Nee in alle netten een laag stro, laagje gehusseld en dan een laagje hooi er bovenop. En in de bak hussel ik het door elkaar. Wat je zegt: bezigheidstherapie en langer bezig met hooi er tussenuit vissen :j

Ik ga binnenkort een camera plaatsen. Dan kan ik ook het gedrag gedurende de dag monitoren. Best interessant hoeveel eettijd/rusttijd/speeltijd/enz. er eigenlijk is.