Mizora schreef elders op Bokt over een combinatie van bietenpulp, zemelen en luzerne in twee verschillende verhoudingen. De ene was vor meer energie en de andere om te slanke paarden meer gewicht te geven. Ik gaf eerder ook alleen bietenpulp met een vitamine/mineralen brokje er bij door. Sinds ik de zemelen en luzerne toevoeg doen de paarden het er nog beter op.
Het topic ging over voeren van seniores priores bij oudere paarden en op het gewicht houden van oudere paarden.
Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:48 De mengeling is ongeschikt, gezien het veel granen, dus zetmeel, bevat en onvoldoende ruwe celstof (minimaal 18%).
Als het om een paard van 500kg ideaalgewicht gaat, moet hij minimaal 6kg en bij voorkeur 7.5kg bijvoer per dag, dus 42-52kg per week, 2-2.5 zak.
Een eigen mengsel kan als volgt:
Op gewicht in delen verdeeld, dus niet op volume. - 3 delen bietenpulp - 2 delen tarwezemelen - 1 deel luzerne (bij voorkeur gehakseld als hij het weg krijgt, maar luzernebrok mag ook) - 150g pavo vital of marstall force (deze zit niet in de 6-7.5kg) Eventueel aangevuld met grasbrok (en hooi als hij nog iets weg krijgt)
Dus bij 6kg voer: 3kg bietenpulp (2.5 schep vaak), 2kg tarwezemelen (7-8 scheppen vaak), 1kg luzerne (3-4 scheppen bij gehakseld, een krappe schep bij brok) En bij 7.5kg voer zou ik eerst proberen de 1.5kg grasbrok te laten zijn. Maar anders: 3.75kg bietenpulp, 2.50kg tarwezemelen, 1.25kg luzerne.
Edit: wegen is weten! Dus niet van mijn scheppen uit gaan maar zelf 4 scheppen wegen als je het niet iedere keer wil wegen (1 scherp wegen vertekend, dus echt 4 scheppen scheppen zoals je dat normaal schept en dat wegen en delen door 4).
sanne83
Geplaatst: 10-02-21 15:46
Wauw, wat een onzin in één artikel
Met de kanttekeningen dat de darmflora een ingewikkeld iets is. Bietenpulp is een prebiotische vezel. Prebiotica voeden de bacteriën in de darmen. Als je toevallig bepaalde bacteriën in je darmflora hebt, die veel gas aanmaken op bietenpulp, dan kan het voor jou paard niet zo fijn zijn. Dit zie je ook bij mensen, die op prima gezonde vezels uit groente en fruit heel veel gas aanmaken. Uiteraard moet je individueel blijven kijken of je paard het er goed op doet.
Marije_jiplover
Geplaatst: 10-02-21 16:21
Tja, mijn senior is 33 geworden met de laatste 7 jaar dagelijks een flinke portie bietenpulp, ivm slechter wordend gebit. Hij kreeg dit in combinatie met zemelen idd en met grasbrok (geen luzernebrok, daar deed hij 't minder goed op).
Hij werd tot en met 31 jaar nog zo'n 3x per week bereden, was in die tijd ook nog netjes bespierd en goed op gewicht. Geen opgezwollen buik, maar gewoon echt goed bespierd.
Ik had pulp met een suikergehalte van ongeveer 8% Dat was lager dan in ons ruwvoer (dat werd getest), dat ruwvoer kreeg hij niet meer weg. Ik gooide er toen hij nog flink gereden werd ook krachtvoer door, (18plus), toen het rijden minder werd ivm zijn ouderdom is de krachtvoer volledig vervangen door een balancer.
Ik vind het fijn spul om te voeren, wat er in 't artikel staat herken ik niet bij mijn pony.
M'n andere pony krijgt bietenpulp na pittige bostrainingen. Ideale manier om er ook meteen nog wat extra vocht in te krijgen, ik week 't dan wat dunner dan aanbevolen. Hij krijgt dit nu ook alweer ruim 4 jaar zonder problemen met z'n darmen, sterker nog, op meerdaagse wedstrijd gingen z'n darmen 't beter doen op meer bietenpulp.
Flower033
Geplaatst: 10-02-21 16:26
Ik las dat het zou zorgen voor dunnere mest. Ik geef het juist als ze van gras dunne mest krijgen. Binnen een paar dagen hebben ze dan weer mooie stevige mest.
De mijnen doen het ook erg goed op een combinatie van een muesli en bietenpulp.