Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kuggur schreef:Poekkie schreef:Voor een paard op rust kan het wel, maar niet ideaal aangezien door te hooien toch altijd veel vitaminen en mineralen verloren gaan.
Leg eens uit hoe mineralen verloren kunnen gaan door het hooiproces...?
Cowgirl schreef:Ik ben ook weer aan het stoeien met het voer. Ik heb echt een heel lastig exemplaar en lig er soms wakker van.
Dat eiwit te kort is wel intressant en dat zou ook best kunnen passen.
Het gaat om een fjord van 22. IR en HB gevoelig. Krijgt 3x per dag een plak oud hooi. Loopt op een kaal gevreten stuk. Hij is nog wat te zwaar. Heeft van die klassieke vetbulten en rimpels op de kont.
Maar het ontbreekt hem gewoon aan energie. Vorige week weer Magnesium en Glucobalance bij gaan geven en dat gaf wel een positieve reactie met longeren. Maar voor de wagen is het een drama. Als ik alleen ben gaat het nog wel maar vandaag had ik iemand mee en er zat geen gang in.
In het verleden zijn er meerdere bloedonderzoeken geweest maar alles is negatief (IR, HB en PPID) terwijl hij wel alle symptomen heeft. Sinds ik hem wel daar naar voer gaat het wel beter.
Op dit moment is het voer:
Handje pulp (wat nog geweekt word)
Schep zemelen
100gr marstall force
schep glucototaal
Schep magnesium van de welkoop (grote zak).
Hooi.(oud)
Draagt geen ijzers en loopt op scootboots.
Begin juni ontwormt met ivermectine.
Het is heel afwisselend kwa energie. Begin van de zomer ging hij als een speer, ook buiten voor de kar Ik heb even getwijfeld op pssm maar na veel gelezen te hebben kan ik zijn klachten daar niet in vinden.
Mijn paard heeft enkele jaren geleden tot 3x toe (met tussen poses) en leverbot besmetting gehad en sindsdien is het kwakkelen.
Ook op vorige stallen is het zo geweest.
Ik sta op het punt om te verhuizen en als het daar niet beter word zit ik er aan te denken om hem met pensioen te doen. Hij had de laatste 2 weken wat problemen met de vacht. Heel erg verharen maar vandaag viel mij opdat dat nu stabiel is en hij ook weer een mooie glans heeft.
In omgang is het een vrolijk en levendig paard en heft hij ook zeker nog wel eens de gekke 20 minuten in de bak.
Eind vande week komt er een DA op stal voor een inseminatie dus ik kan altijd nog eens met hem overleggen. Maar sta ook open voor jullie ideen.