Voeradvies oud paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 10:07

Pol013
Ik vatte hem ook helemaal niet vervelend op! Ik ben heel blij mee dat er zoveel mensen meedenken en wil er zeker veel aandoen om mijn paardje nog mooie jaren te geven. Bedankt voor je info!

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 10:54

Ik heb zojuist een voeradvies ingediend bij Pavo. Ben benieuwd waar ze mee komen en zal de uitkomst ook delen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:05

maria500 schreef:
snorkel1986 schreef:
Priores gaan voeren daar zit meer aan voedingswaarde in

Dit gaat niet. Het moet 4 uur lang geweekt worden. Ik kan dit niet thuis van te voren maken, want soms ben ik bij mijn vriend dat ik er langs ga of last minut vanuit visite. Ik heb ook een verzorger die bijvoert en die gaat met de fiets, dus kan het ook niet thuis maken.

Je kan seniores priores 24 uur bewaren. Dus als je het de dag van te voren maakt en de volgende dag voert moet dat lukken.

Ik voer 1 volle voerschep + 3 voerscheppen water. Daar wordt mijn KWPN oudje in de winter echt wat voller van.

edit: ik voer trouwens 's winters ook 2x 1 kilo sportbrok en pavo vital bij. Maar dat deed ik altijd al jaren, en toch werd hij magerder. Toevoegen van seniores priores heeft het verschil gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 17-07-20 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:20

Ik heb met meerdere oudere paarden fantastische ervaringen met pavo 18+.
Een kreeg al seniores priores maar zijn rug bleef schraal, met 18+ erbij, halve schep voor een C pony ziet hij er súper uit.
Verder een fjord die ondanks seniores echt ribbig was, en heupjes staken uit.
1 schep 18+ en meneer kwam na wat geduld dik de winter uit.
En ze dachten dus dat hij op was, manegepaard met werk naar kunnen/leuk vinden.
Beest doet het geweldig op de 18+, en ik denk dat ik er zo al 5 waanzinnig mooi bij heb zien trekken op pavo 18+.
Ik ben groot fan van seniores priores in combinatie met 18+!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:39

Het grote nadeel van PAVO 18+ is dat er gedroogde schijfjes wortel (en nog iets anders) inzitten.
Daar heeft mijn paardje al eens een slokdarmverstopping van gekregen.
Zelfs weken met goed warm water (en langer laten staan) blijven het taaie dingen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:41

Nooit problemen mee gehad, en ik heb al heel wat zakken weggevoerd.
En eentje heeft niet eens kiezen, en eet het ook.
De rest heeft of had een slecht, glad gebit.
Nog nooit maar een probleem gehad.
Plus ik zie die grotere schijfjes wortel weinig dus die pluk je er indien gewenst zo uit.
Sowieso met seniores priores en pavo nog nooit issues gehad met verstoppingen of wat dan ook.
Enige is dat sommige het na een tijd niet meer graag eten, seniores.
Maar dan gooien we er wat basisbrok bij en dan gaan de bakken weer tevreden leeg.
Ook paarden zijn wel eens uitgekeken op hun maaltijden.
Overigens voeren ze hier brok met hoog gehalte vitamines/mineralen zodat je weinig hoeft te geven itt andere voeders.
Meesten krijgen iig voor het erbij horen wat, maar als ze wel brok krijgen gaat dat gewoon vanaf dan door de seniores.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-07-20 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:44

Mijn arabier is gevoelig voor slokdarmverstoppingen helaas.
Brokjes gaan dan weer prima, want dan kauwt hij goed.
Maar dan moet er geen stress bij zijn, want dan slikt hij het sneller door en staat dan weer dicht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:50

Schijnt ook dat als ze dat ooit hebben gehad de kans op herhaling groter is toch?
Nu je het zegt, stalgenoot heeft een paard wat schrokt met 18+, en meer soorten voer.
Eigenaresse vond het erg zonde van de 18+ want hij deed het er super op verder.
Ook een keer een verstopping gehad ervan.
Die kauwt gewoon echt niet, dus hij krijgt brok van Voermeesters omdat dat hele grote brokken zijn die hij wel goed kauwt.
Maar zij voert dus bewust grote brokken.
Paard heeft ook nog aardig goede kiezen behalve dat het wat glad is, 30 issie.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:53

Mijn 'senior' van 22 heeft ook echt wat extra nodig om de bovenlijn niet te schraal te laten worden. Ik rijd nog met hem 3 a 4 keer per week dus hij doet nog wel wat lichte arbeid. Ik voerde hem eerst een tijdje seniores priores van Subli, hoop gedoe met klaarzetten. Daarna Speedibeet, op zich prima maar miste naar mijn idee wat eiwitten en hij at het niet heel enthousiast. Luzerne eet hij ook slecht, is blijkbaar niet lekker genoeg. Wat 18+ muesli er doorheen gemengd dat was wat beter. Toen kwam Pavo een tijdje terug met de Fibrebeet, bietenpulp + luzerne, perfect. Snel klaar, en hij vind het lekker. Nu met gras erbij heeft hij niet zo veel nodig maar kan zo weer omhoog als hij in begint te vallen: kwartje 18+ muesli, kwartje Fibrebeet, half bekertje Pavo vital. In de winter meestal de vital + halve schep 18+ en halve schep Fibrebeet icm onbeperkt ruwvoer, doet hij het echt super op.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:53

Is Pavo 18 plus wel geschikt voor paarden die gevoeliger zijn voor hb? Ik zie dat het suiker en zetmeel samen 23%. Speedibeet heeft maar 5%.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:59

Ik heb een c pony met cushing en hb gevoelig, en deze heb ik het ook een poosje gegeven.
Nooit issues gehad.
En het is best heel vet voer, waardoor naar mijn idee er niet zo’n suikerpiek is.
Verder zit er in hooi ook gewoon suiker.
Maar mijn ervaring is dat 1 schep op 500 kg paard/pony dus echt wonderen doet.
De oudste is 35 (c pony) en krijgt maar een kwart schep per dag voor zijn bovenlijn.
Je zou zeggen wat maakt dat nog uit, maar als ik stop wordt ie echt snel oud en valt zijn rug in.
Plus veel voeders zitten veel hoger dan 23%.
Ik gaf het mijn cushing pony juist daarom, en omdat alles wat minder bevat, hij écht niét opeet.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:03

Ohja, de HB gevoeligheid... Ik zou dan idd niet gelijk ook muesli erbij doen, zeker als hij het zonder ook prima eet. De Speedibeet wat opvoeren want je mag dus een stuk meer voeren en dan als de zak op is eens kijken of je de Fibrebeet wilt proberen. Dan heb je wat extra eiwit wat goed is voor de spieren. Vitaminebrokje erbij, en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ben benieuwd wat Pavo zelf voor advies gaat geven voor je!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:21

Knuppel in een hoenderhok misschien.
Maar vertel mij maar wat het verschil is tussen 1 kg suikerarme muesli met 12% s/z en een halve kg 18+ met 23% s/z.
Want daar kwam ik dus op uit: ik moest van cavalor sensitive 2x zoveel geven ooit als iets met de helft aan suiker en zetmeel.
Toen was ik er dus echt klaar mee.
Ik kon telkens voer weggooien en mijn pony at niet met plezier.
Nu eet hij wat hij lekker vindt, en krijgt hij gewoon veel minder in verhouding.
Ik ben van mening dat je moet kijken naar wat je pony aan suiker en zetmeel kan hebben.
Mijne kwam ik qua jeuk uit op dat hij boven 80 gram meen ik ging schuren.
Dus ik voer graag iets wat niet te snelle energie geeft zoals 18+ en dan in verhouding tot wat hij kan hebben aan suikers.
In de winter krijgt hij pavo energy control sportbrok, een vette sportbrok met veel s/z.
Maar dan krijgt hij dus maar 1/5 voerschep en in no time glimt hij je tegemoet.
Los olie, luzerne, cavalor fiberforce etc: vies baas, en baas maar grof betalen voor het voer.
Nu koopt baas voor de winter een zak pavo ‘rotzooi’ en heb ik een geweldig goed uitziende pony op heel weinig krachtvoer.
In de zomer krijgt hij het niet dan blijft hij mooi op gewicht.
En hij blijft het lekker vinden.

Mijne krijgt trouwens als basis een handje muesli met pavo vital en monnikspeper.
En in de winter dus pavo 18+ of pavo energy control erbij tot hij er goed uitziet.
Maar mijn pony lust dus echt maar heel weinig.
Alles wat je graag zou willen voeren zoals jij nu ook naar speurt kan ik vergeten.
(Wel gedaan trouwens, maar opgegeven.)
Dus toen ben ik kritisch gaan kijken naar wat in wat hij matig at aan suiker en zetmeel zat, en ben iets anders gaan voeren tot die hoeveelheid suiker en zetmeel.
Probleem opgelost, mijn portemonnee blij, pony blij, iedereen blij.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:30

moonfish13 schreef:
Knuppel in een hoenderhok misschien.
Maar vertel mij maar wat het verschil is tussen 1 kg suikerarme muesli met 12% s/z en een halve kg 18+ met 23% s/z.
Want daar kwam ik dus op uit: ik moest van cavalor sensitive 2x zoveel geven ooit als iets met de helft aan suiker en zetmeel.
Toen was ik er dus echt klaar mee.
Ik kon telkens voer weggooien en mijn pony at niet met plezier.
Nu eet hij wat hij lekker vindt, en krijgt hij gewoon veel minder in verhouding.
Ik ben van mening dat je moet kijken naar wat je pony aan suiker en zetmeel kan hebben.
Mijne kwam ik qua jeuk uit op dat hij boven 80 gram meen ik ging schuren.
Dus ik voer graag iets wat niet te snelle energie geeft zoals 18+ en dan in verhouding tot wat hij kan hebben aan suikers.
In de winter krijgt hij pavo energy control sportbrok, een vette sportbrok met veel s/z.
Maar dan krijgt hij dus maar 1/5 voerschep en in no time glimt hij je tegemoet.
Los olie, luzerne, cavalor fiberforce etc: vies baas, en baas maar grof betalen voor het voer.
Nu koopt baas voor de winter een zak pavo ‘rotzooi’ en heb ik een geweldig goed uitziende pony op heel weinig krachtvoer.
In de zomer krijgt hij het niet dan blijft hij mooi op gewicht.

Naar mijn idee ook geen verschil hoor, onderaan de streep stop je dezelfde hoeveelheid erin. Mijne krijgt dan ook lekker Pavo 'rommel', die nieuwe voeren van ze zijn naar mijn idee echt niet zo slecht als de naam die ze hebben, ze maken echt gebruik van nieuwe inzichten en behoeftes van de huidige paarden die toch echt in verhouding weinig werken en dus andere voerbehoeftes hebben dan de werkpaarden van vroegah.

Maar in dit geval: als een paard HB gevoelig is moet je daar wel echt rekening mee houden en wil je gewoon geen extra suiker erin gooien als het zonder ook lukt. Zeker als hij het nu redelijk goed doet op bietenpulp, eerst eens alleen wat eiwit toevoegen en dan kijken of dat genoeg is. Mueseli erbij kan altijd nog.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:15

Mijn verzorger heeft net 650g bietenpulp gevoerd met maar 1,5 liter water. Ik wilde het opbouwen, maar ze heeft te weinig water gebruikt. Moest 3 liter water zijn. Kan dit kwaad voor 1 keer? Het had wel 45 min staan weken. Het was volgens haar wel uit elkaar gevallen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:16

Als het goed geweekt was en paard heeft er geen slokdarmverstopping op gedaan, zal het wel meevallen.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:25

Ik stuur mijn zusje nog op stap om 100g bietenpulp te voeren met anderhalf liter water. Als het heel waterig is drinkt ze het gewoon op. Zit dan ondertussen wel 2uur tussen, maar wil geen risico lopen en krijgt ze toch veel water binnen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 17-07-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:37

DGL, wat ik dus om me heen zie zijn mensen die dus goedbedoeld suikerarm voeren.
En dan wel tig keer zoveel voeren als ik doe.
Dan zeg ik: en als je kijkt naar hoeveel je voert itt tot ik dat doe voer je juist meer suiker dan ik..
En ik voer ‘pavo troep’. :j
Dan kijken ze me heel raar aan en dan is het: je hebt wel een punt ja.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:57

Heeft dit zin om nog anderhalf liter water te voeren na 2uur of zeggen jullie dat dat niet hoeft?

Verzorger zegt dat het wel goed gewerkt was en heeft 45 min staan weken?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:02

Ik heb precies dezelfde situatie als jij: pensionado van 28. Niet mager, maar wordt snel schraal. Is moeilijk op gewicht te houden. Ik voer sinds een paar jaar merriebrok op advies van de DA. Dat werkt super. Houdt de spieren we een beetje op.

Daarnaast soms als hij even wat schraler wordt weer een tijdje bietenpulp. Geen seniores priores oid, maar gewoon pulpbrok. Aanmaken met heet water, uurtje later staan, dan aanvullen met koud water tot het niet meer zo droog is, dan nog weer even laten staan, dan voeren

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:14

Dat extra water zal niet helpen. Weken is voor slokdarmverstopping te verkomen en uitzetten in de maag. Dat heeft nu geen zin meer. Maar aangezien het al geweekt was en je niets speciaals hebt gezien zal het wel ok zijn. Beter gewoon een keertje extra gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:53

maria500 schreef:
Is Pavo 18 plus wel geschikt voor paarden die gevoeliger zijn voor hb? Ik zie dat het suiker en zetmeel samen 23%. Speedibeet heeft maar 5%.

Daarom voer ik geen pavo 18+, wil het risico niet lopen met hb.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:02

moonfish13 schreef:
DGL, wat ik dus om me heen zie zijn mensen die dus goedbedoeld suikerarm voeren.
Dan zeg ik: en als je kijkt naar hoeveel je voert itt tot ik dat doe voer je juist meer suiker dan ik..

Ja nouja als zij graag zakken voer blijven kopen moeten ze dat doen toch? :o

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:04

maria500 schreef:
Mijn verzorger heeft net 650g bietenpulp gevoerd met maar 1,5 liter water. Ik wilde het opbouwen, maar ze heeft te weinig water gebruikt. Moest 3 liter water zijn. Kan dit kwaad voor 1 keer? Het had wel 45 min staan weken. Het was volgens haar wel uit elkaar gevallen.

Ik doe er altijd 'op gevoel' water bij, het is belangrijk dat het ergste opzwellen geweest is. En dat is echt wel het geval geweest. Zou me niet al te druk maken als ze er zo nog goed bij staat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:44

DGL schreef:
moonfish13 schreef:

Ja nouja als zij graag zakken voer blijven kopen moeten ze dat doen toch? :o

Jazeker! Maar dan moeten ze niet denken dat ze het zoveel beter doen dan ik. :')
Want dat doen ze he.
Een voerde suikervrij! Havens natural balance!
Hartstikke goed was dat en de stalbrok was toch zo slecht en zoveel suiker.
Ik: je weet dat natural balance een enorme zetmeelbom is en daarmee iets van 7% méér suiker/zetmeel dan de stalbrok die je afkraakt? Toen was het: Is dat zo?
Ik: ja, en ik vind natural balance prima voer hoor want jullie geven het voor het idee.
Niks mis mee, maar er zit meer in dan in de brok van stal en die winkel praat je dus onzin aan.
Tegenwoordig zijn er een paar die het weten, omdat ik ook de oudjes bijvoer.
En dan hebben ze een idee qua voer en lezen ze wat het zou moeten zijn qua beter/slechter, en vragen ze of dat klopt.
De stalhulp vraagt mij vaak wat ik zou voeren in specifieke gevallen omdat ik van de zes soorten voer die we hebben weet wat nou wat is.
Ook gemak want waarom zou ze ook al die zakken napluizen als ik het uit mijn hoofd weet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-07-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt