Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lindsey_99 schreef:Je kunt een kruidenwei zaaien, maar als de grondsoort, voeding niet past bij de kruiden dan verdwijnen ze toch.
safina schreef:Lindsey_99 schreef:Je kunt een kruidenwei zaaien, maar als de grondsoort, voeding niet past bij de kruiden dan verdwijnen ze toch.
Dit dus. Ik schreef al eerder: mijn kruidenmengsel was in 2 jaar verdwenen. En andere kruiden, die ik niet gezaaid had, kwamen juist tevoorschijn.
Wat op jouw grond past, groeit al in de omgeving en komt er vanzelf op.
Kristy1998x schreef:Ik weet wat hier in de omgeving groeit maar niet hetgene wat ik specefiek zoek. Het lijkt mij leuk om een gevarieerd aanbod te bieden los van wat er al groeit op de weide en in de omgeving. Eventueel een wortelstrook? Een eetbare heg rondom de paddock, een stukje eetbaar bloemen en kruidenveld en een appelboom. Het maakt mij niet uit dat ik met 1 a 2 jaar weer opnieuw moet "zaaien". Ik ga mij hier wat verder over inlezen en binnenkort maar even de tuinwinkel in ter zaden oriëntatie.
superpony schreef:Kristy1998x schreef:Ik weet wat hier in de omgeving groeit maar niet hetgene wat ik specefiek zoek. Het lijkt mij leuk om een gevarieerd aanbod te bieden los van wat er al groeit op de weide en in de omgeving. Eventueel een wortelstrook? Een eetbare heg rondom de paddock, een stukje eetbaar bloemen en kruidenveld en een appelboom. Het maakt mij niet uit dat ik met 1 a 2 jaar weer opnieuw moet "zaaien". Ik ga mij hier wat verder over inlezen en binnenkort maar even de tuinwinkel in ter zaden oriëntatie.
Ik ben bij de kwekerij geweest en heb daar eerst meegenomen; els, lijsterbes, kornoelje, walnoot ( niet om te eten) en vlier ( eten ze ook niet )
Deze slaan allemaal goed aan en groeien goed. Vrij jong gekocht en wat potgrond erbij, niet aanstampen en veel water geven in het begin. ( 100 euro kwijt )
Daarna 20 wilgen takken met wortel gehaald, waarvan 1 in een paardenbuik is verdwenen en 2 kapot zijn gegaan, maar wie weet slaan ze nog aan. Wilg kan je ook snoeien en als haag laten groeien. Zeer eetbaar, niet duur, groeit snel. ( voor 15 euro )
En op onze heuvel plantjes gehaald; tijm, citroenmelisse, munt, echinachea, zwarte bes en salie. Allemaal per tray van 10 en iets van 60 euro kwijt. Slaan goed aan, groeien goed, dus snel klaar.
We willen nog flink wat meidoorn, andere kruiden erbij en rozenbottel, nog een paar els. Maar we waren wat laat, dus wachten tot November. Op aanraden van kwekerij.
Hier groeit al berm langs onze wei, af en toe een jonge beuk, die we omhoog laten komen en een jonge den, een spruit van onze 2 grote dennen naast de schuur. De braam is met doorn, maar wordt wel gegeten.
Kendra schreef:Melganzevoet; trek het er uit voordat het gaat zaden...
Het wortelt oppervlakkig en daarom is handmatig verwijderen (schoffelen en de grote er uit trekken) meestal best te doen en ook effectief.
Je krijgt het nooit helemaal weg, het zaad blijft wel 5 jaar 'goed'....
Kristy1998x schreef:Handmatig gaat een flink werkje worden dan,
is maaien hierin evt geen mogelijkheid?
En hoe kan het dat het in de aangrenzende weides niet groeit? Tenminste, lichtelijk her en der maar geen beginnende invasie. Balen dat het terug kan komen, weet je toevallig hoe dit voorkomen kan worden?Kendra schreef:Melganzevoet; trek het er uit voordat het gaat zaden...
Het wortelt oppervlakkig en daarom is handmatig verwijderen (schoffelen en de grote er uit trekken) meestal best te doen en ook effectief.
Kristy1998x schreef:Handmatig gaat een flink werkje worden dan,
is maaien hierin evt geen mogelijkheid?
En hoe kan het dat het in de aangrenzende weides niet groeit? Tenminste, lichtelijk her en der maar geen beginnende invasie. Balen dat het terug kan komen, weet je toevallig hoe dit voorkomen kan worden?Kendra schreef:Melganzevoet; trek het er uit voordat het gaat zaden...
safina schreef:Hou er maar rekening mee dat dit je vaker gaat gebeuren. Je zaait het een, maar het ander komt juist op omdat jouw grond de ideale habitat ervoor is. De volgende keer wordt het brandnetels trekken, zuring of JKK steken, bramen snoeien of een ander overenthousiast plantje terugdringen dat zich erg thuis voelt op jouw grond.
Kristy1998x schreef:Dankje voor het beantwoorden van mijn vraag Sclimpre!
Heb nog niets gezaaid dit jaar.
JKK en zuring zijn hier in de omgeving niet te vinden dus verwacht niet dat deze een kijkje komen nemen bij mij op de weide. Ga vanmiddag maar even flink aan de slag alles eruit trekken. Mogelijkheid om te voorkomen, los van meer begrazen, is er niet?safina schreef:Hou er maar rekening mee dat dit je vaker gaat gebeuren. Je zaait het een, maar het ander komt juist op omdat jouw grond de ideale habitat ervoor is. De volgende keer wordt het brandnetels trekken, zuring of JKK steken, bramen snoeien of een ander overenthousiast plantje terugdringen dat zich erg thuis voelt op jouw grond.