Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:41

roxiie schreef:
Mijn paard vreet zich letterlijk dood, rupsje nooit genoeg. (Of het nu gras, hooi, riet, modder of wat dan ook is, álles gaat naar binnen in een tempo waar je ú tegen zegt)
Het is nu al twee keer kantje boord geweest, de derde x is Rendac en daar ga ik niet op zitten wachten.

Op dringend advies van de dierenarts draagt ze nu wanneer ze op de wei staat een graaskorf.
Hoewelik het nog steeds niks vind, ben ik positief Verrast over hoe ze met dat ding om alles doet etc. ook het feit dat ze nu langzamer moet eten, doet haar goed.
De momenten dat ze niet op de wei staat, staat ze op een uitloop, waar ze hooi krijgtt

Dat is hier hetzelfde inderdaad...
En dan na jaren nee nu toch maar aan een graasmasker...
En het lijkt inderdaad alles mee te vallen!
En geen paard meer dat je eind van de dag van het gras af moet rollen...
Hier ook verder paddock en afgepast hooi.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:51

Nouvel schreef:
_Penotti schreef:
En vervolgens heb je 2 weilanden, 1 met koeiengras en een deel dat je om hebt laten laat doen en inzaait met een speciaal suikerarm paarden mengsel.
Beide worden hetzelfde bemest en op hetzelfde tijdstip gemaaid voor hooiwinning.

Vervolgens pluk je op hetzelfde tijdstip gras uit de koeienwei en gras uit de paardenwei en stuur je op naar pavo.

Links koeiengras rechts paardengras.
Zie resultaat:
[ Afbeelding ]

Nee joh, wat bizar!

Ik heb hooi van iemand uit de buurt met paardenmengsel gras en dat is heel laag in alles.

Dat vonden wij dus ook.
Het andere deel, wat nog steeds koeiengras is moet eigenlijk ook al lang vervangen worden.
Maar ik weet niet meer met wat in te zaaien.

Samenstelling gras wat we hadden gezaaid.

35% Engels Raaigras sporttype
10% Engels Raaigras weidetype
25% Veldbeemdgras
15% Timothee
15% Roodzwenkgras

Mochten we opnieuw gaan zaaien word het https://www.dsv-zaden.nl/grasland/gras- ... e-Mix.html

Britta31

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:30

Iemand vroeg wel of mijn ruin naar zijn maatje beet omdat hij een soort van muilkorf om heeft :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:46

jesito schreef:
Nou, het is inderdaad iets waar je soms toe gedwongen wordt, ik wil dat dan niet. Ik zie liever dan de paardjes op een paddock staan. Ik verbaas me er gewoon over dat het helemaal normaal is je paard wat om zijn neus te binden om af te vallen. Maar van de andere kant kan de wei niet mooi genoeg zijn. Ik heb een graasmasker geprobeerd inderdaad, maar nadat ik me dat eens goed bekeken had in overleg gegaan op stal. Ze staan nu op hun weitje met hooi en mogen een paar uur per dag op wei.

Ik heb mijn paarden al 6 jaar op priveland. Ik heb elke variatie geprobeerd. 's nachts op de stenen paddock en overdag op de wei. Op een strookbegrazing. Op kleine kampjes. Met koeien erbij. Elke 6 weken maaien, of juist hele seizoen niet maaien.

Dit jaar staan ze met een graasmasker, 23/7 op het land. De volle 1,5 hectare, met z'n 2. Ze zijn nog nooit zo happy, releaxt en fit geweest. Nu op het grote veld zie ik ze de hele dag migreren van stuk naar stuk. Even naar de sloot voor water, keertje naar hoger gras of juist het lagere gras. Als het warm is naar de bomen. Te veel vliegen en warm naar de schuilstal. Spelen met de buurpaarden over de sloot. Zelfde als de koeien naar de wei gaan. Mijn oude merrie eet er wilgentakken mee. Mept dazen dood met de zijkant van d'r masker. De jongste trekt rietstengels er mee uit de sloot en likt aan d'r liksteen.

Die maskers wegen echt op tegen het welzijn wat ik nu heb. De eerste dagen was het voor de één echt wennen. Na 3 dagen had ze het echt wel door. De andere deed er wat langer over bijna 1,5 week, vooral omdat ze wat kopschuw is. Maar nu staan ze los en kan ik ze op en af doen. En ze kunnen wegrennen, de wei op. Maar ze doen het niet. Ze kroelen er inderdaad wat lastig meer. Maar heb niet het idee dat ze het missen op dit moment. Ze neigen er ook niet naar als ze samen voor staan en ze geen masker hebben. Ze schuren liever aan de bezemkoppen die we hebben hangen.

Feit is dat de ruimte die ze nu hebben er voor zorgt dat ze kunnen spelen en rennen. Dat hebben ze niet in een paddock. En ja, mijn merries vinden paddock's stom, juist daarom. In de winter moet ik altijd opletten dat ze de poorten niet open happen en vervolgens naar stal gaan of lopen te keten op het erf.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:00

jesito schreef:
Zoals ik al zei, snap ik dat als het echt niet anders is het soms moet.
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.

Ik denk niet dat men zo maar kiest voor een graasmasker, en dat die dingen niet te pas en te onpas om gehangen worden. Vaak is dit een laatste optie.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:11

Hier dit jaar, na heel veel afwegen, inlezen, alternatieven bedenken... Ook mijn paard met graasmasker gezet.
Ik riep altijd hard dat ik tegen was. Sociaal contact is belangrijker en hij moet zich prettig voelen.

Ze staan bij ons 6 uur op de weide, de overige 18 uur staan ze in een groepsstal met ruwvoer op zand en stenen.
Vorig jaar heb ik hem na af en aan harde halzen, weer aankomen en buikpijn uiteindelijk weer fulltime in de groepsstal gehouden terwijl de rest op het land stond. Maar hij is zooooo blij als hij op het land mag. Dat gun ik hem ook gewoon. Behalve grazen geniet hij ook van de ruimte om een sprintje te trekken en te spelen. Maar het moet wel gezond blijven...

Ik heb dit jaar heel heel voorzichtig opgebouwd. Uurtje per week totaal er bij. Fructaangehalte scherp in het ooh gehouden. Maar toch weer harde hals en de kilo's vlogen er aan.
Toen dacht ik, waarom probeer ik het niet gewoon.
Ik verwachtte een hoop gedoe: masker afdoen. Masker niet aan laten doen door de buitenzetters. Niet meer te pakken. Niet willen drinken. Etc.
Geen van alles was het geval. met eerste keer oefenen stak hij z'n neus meteen in de waterbak.
Hij kreeg hem in het begin af met rollen maar ik moest de juiste afstelling vinden. Inmiddels blijft hij keurig om.
En hij komt niet nog meer aan en zijn hals blijft keurig soepel.

Na een maand kan ik zeggen: ja ik zet mijn paard héél bewust op die wei met dat graasmasker.
Mijn paard is blij. Hij kriebelt zelfs met het masker met z'n vriendjes.
Hij steekt zijn neus er zelf in als hij de wei op gaat.

Dus eind van het verhaal heb ik nog steeds een hekel aan dat ding maar ik ben er wél blij mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:42

Voor mij valt een graasmasker onder dezelfde categorie als vliegenmaskers, eczeemdekens en hoefijzers.
Leuker zonder, maar wanneer je moet kiezen tussen 2 niet-leuke dingen, dan is een graasmasker toch wel interessanter dan hoefbevangenheid of een leven alleen op een zandpaddock.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:29

Ik heb niet alles gelezen, maar vind de OP wat kortzichtig.

ten eerste is al even bekend dat juist lang en uitgegroeid gras beter is dan kort gegraasd gras. Voorheen kwamen te dikke paarden op een afgegraasd stukje en aten dus gestresst gras, kregen veel zand binnen etc.
Daarbij is te weinig eten ook niet per se de oplossing bij dikke paarden.

ten tweede weten we anno 2020 ( en al wat jaartjes ) meer dan vroeger. Door een graasmasker geef je ze de mogelijkheid om wel buiten te staan, wel gras te eten etc.

Een ander alternatief dat je veel ziet is strookbegrazing en dat is vaak ook niet de oplossing; je laat ze op een klein stuk staan wat hoge belasting voor het gras geeft, ze kunnen minder vrij bewegen en het wordt vaak veel te kaal gevreten.

Het enige nadeel van graasmaskers is wel het onderlinge contact. Heel soms als beide partijen gewend zijn, kunnen ze kroelen, maar het beperkt het wel en daarmee is dat een serieus nadeel bij 24/7 gebruik.

Het alternatief is; op stal, alleen staan of op zand. Dat zijn niet overal de beste alternatieven.

Veel paarden weten al; graasmasker om= grasjes eten, dus jippie......

Wij hebben een pp met hooi plekken en geven een uurtje wei als snacken, dus doen ook bij de hb pony niks om. Ze komen er vanzelf weer af ook, dus ze weten heel goed dat gras voor de lekker is en zijn dan voldaan.
Ik kan zo het gras goed laten uitgroeien, op veilige tijden aanbieden etc. Maar dat kan niet overal.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:42

Afbeelding
Kriebelen gaat heel prima met masker.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:55

Heb zelf heel bewust de keuze gemaakt geen graasmasker op te doen, deze ligt altijd na een uur al ergens in de wei en hij wordt er gewoon niet blij van.
Pony staat 24/7 buiten hele jaar door. In april was het wel even spannend toen zat er zoveel suikers in het gras dat de hele groep ontplofte. Maar ik weet dat in het voorjaar hij altijd wat dikker wordt en tegen de zomer/ gedurende de zomer valt hij mooi af.
Maar hij is dan ook niet gevoelig voor hoefbevangenheid.
Tuurlijk voelt dit ook wel eens verkeerd, maar alternatief is op de paddock met heel weinig hooi. En ik kan hem ook niet makkelijk even verplaatsen naar de wei (die ligt verder weg van stal). Dus iedereen maakt zijn eigen keuze hierin elk paard heeft andere behoeftes de baas ziet zelf wel wanneer het paardje happy is lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:36

Hier een tinker die jarenlang onder een deken heeft gelopen vanwege eczeem. Veel te dik en op de wei.
Ik wilde geen graasmasker, dus dan is het rondkijken, nu is het paddock waar hij een beetje kan kantenmaaien. In de nachten gaat hij nog steeds naar binnen en krijgt een goede kwalitet hooi. Paard is prachtig op gewicht nu en geen eczeemdeken meer nodig.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:18

Hier ook een graasmasker gebruiker, paard heeft al paar x tegen HB aangezeten, vreet tot ie er bij neer valt en sta op pension.
Dus geen keus in de grootte van het land, en het soort gras wat er op staat.
Paddock is er en staat ie ook overige uren per dag in, maar vind ie duidelijk niet geweldig.
Als ie de wei op mag is ie heel blij en steekt neus zelf al in het masker omdat ie precies weet dat ie dan mag.
Hij staat een uur of vijf per dag op het land, geniet daar enorm van.
Kroelen is ie niet zo van maar weegt ook niet op tegen het feit dat ie zo gelukkig is als ie het land op mag, en in de paddock kan ie wel kroelen als hij wil.
Ik gebruik een thin line, voor het eerst dit jaar omdat ik degene die ik had wat warm vond.
Maar wat een verademing is die thin Line, kost wat maar veel meer comfort, je kan geheel z'n mimiek weer zien, zit niets voor z'n neusgaten en alles buigt mee, ook geen schuurplekken meer.
Paard vind graasmasker sws geen probleem en doet er alles mee, en het is best een stresskip voor onbekende dingen maar dit ging vanaf dag 1 goed, en masker ligt er ook echt nooit naast.
Ts vind ik best wat overdrijven, de mensen die ik ken die een masker gebruiken hebben die keuze allemaal weloverwogen gemaakt.
Men is nu veel meer bewust van de gevaren die op de loer liggen met onbeperkt weide, zijn tegenwoordig ook veel meer sobere paardenhouders, en we willen paarden zoveel mogelijk buiten, dan zie je idd dit soort dingen toenemen.
Vroegah zag je ook bijna geen vliegendekens, iets met rijden veranderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:25

Lenexa schreef:
[ [url=m/nTvaJL.png]Afbeelding[/url] ]
Kriebelen gaat heel prima met masker.

Ja, dat zei ik; als beiden partijen eraan gewend zijn kan het. Maar ik heb ook een merrie die er echt niet van gediend is als zij met een masker gekroeld wordt.

soof14 schreef:
Heb zelf heel bewust de keuze gemaakt geen graasmasker op te doen, deze ligt altijd na een uur al ergens in de wei en hij wordt er gewoon niet blij van.
Pony staat 24/7 buiten hele jaar door. In april was het wel even spannend toen zat er zoveel suikers in het gras dat de hele groep ontplofte. Maar ik weet dat in het voorjaar hij altijd wat dikker wordt en tegen de zomer/ gedurende de zomer valt hij mooi af.
Maar hij is dan ook niet gevoelig voor hoefbevangenheid.
Tuurlijk voelt dit ook wel eens verkeerd, maar alternatief is op de paddock met heel weinig hooi. En ik kan hem ook niet makkelijk even verplaatsen naar de wei (die ligt verder weg van stal). Dus iedereen maakt zijn eigen keuze hierin elk paard heeft andere behoeftes de baas ziet zelf wel wanneer het paardje happy is lijkt mij.

Niet gevoelig voor hb bestaat niet. Elk paard kan hb worden. Het is naief om te denken als je paard nooit hb is geweest dat je er geen rekening mee hoeft te houden.

Maar.......Het is wel zo dat als ze in de winter minder eten hebben en zomers op de wei komen en zich even vol vreten, niet per se hb worden. Ik zie het bij ons buur paarden. In de winter kaal gras, normaal gewicht van de paarden. April op volle wei, vreten vreten vreten en even enorm dik, maar hersteld zich weer. Gras is ook niet meer lang geworden tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:48

De verzorgkroel van mij staat ook met een graasmasker. Eigenaar vond het eerst niet nodig, zielig ed.
Nu een strakke Haf.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:06

Superpony weet niet of het perse naif is, maar hij kan redelijk "dik" worden zonder er last van te hebben, dit gebeurt echt niet elk jaar.
Maar eens een jaar met droes op stal + kreupel paard + ze mochten de wei niet af. Nou toen was hij toch fors!
Vandaar dat ik redelijk weet wat hij wel en niet kan hebben. En laat ik het dus niet te ver komen. Maar hoef mij ook niet teveel druk te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:59

Er zijn nou eenmaal verrekte weinig stallen die wel veel beweging bieden maar dit niet op de wei doen.
Dan kom je al snel in een paddock waar dan weer veel hooi gevoerd wordt en alsnog moddervette paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 01:23

soof14 schreef:
Superpony weet niet of het perse naif is, maar hij kan redelijk "dik" worden zonder er last van te hebben, dit gebeurt echt niet elk jaar.
Maar eens een jaar met droes op stal + kreupel paard + ze mochten de wei niet af. Nou toen was hij toch fors!
Vandaar dat ik redelijk weet wat hij wel en niet kan hebben. En laat ik het dus niet te ver komen. Maar hoef mij ook niet teveel druk te maken.

Ik begrijp je hoor. Maar voor het algemeen. Ik lees vaak; mijn paard heeft is nooit hb geweest. Daarom zeg ik; nee, maar eens moet de eerste keer zijn.

Te dik kan aanleiding zijn tot...........Net als teveel fructaan rijk gras aanleiding zou kunnen zijn. Hoewel nu alweer de meningen daar ook over verdeeld zijn.

Alleen dik en geen vet ophoping is ook weer anders dan wel de bekende vetpockets. Als jouw paard vooral een gevulde buik heeft, maar het kan verbruiken en niet opslaat even heel kort door de bocht, is dat een minder groot risico.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:41

En ze hoeven echt niet persé heel dik te zijn om HB te worden :) als het gras zo droog is en enorm hoog fructaan gehalte kan het ook wel al mis gaan. Vooral op de “weide waar niks staat”

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:45

jesito schreef:
Zoals ik al zei, snap ik dat als het echt niet anders is het soms moet.
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.
Soms zijn er ook andere oplossingen binnen handbereik.
En t feit dat veel graasmaskers over de neusgaten, vind ik best erg.

Ben het deels met je eens. Zelf hou ik er ook niet van maar wat moet dat moet.
Maar ze kunnen zeker kriebelen met nadere en op zichzelf. Bij ons op stal staat er eentje die in de ochtend dan met een vriendje op de wei staat met grasmasker en die kriebelen elkaar iedere dag.
Ook heeft een bokker het op film, was laatst een topic over.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:52

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:01

Ik ben nog steeds heel tevreden over het graasmasker van Shires. Het is een soort wasmandje met een gat onderin. Paard heeft een gevoelige huid maar derde jaar en nog steeds geen kale of, erger, kapotte plekken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:34

Ik heb ook de shires, maar die van mij krijgt daar helaas wel wondjes van na een tijdje, daarom nu de thinline

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:55

Hier ook 2 met 24/7 graasmaskers.
Het is of dat of in een stalletje waar ze 23/7 in staan.
Nou is de ene een ontzettende wever als je hem opsluit en zelfs op een kleiner weitje op paddock gaat hij hele dagen lopen drentelen met als gevolg ellende met zn voeten.
Nee ik kies dus voor de zielige optie een korf en lekker 24/7 samen in een kudde met vriendjes,zelf kunnen bepalen of je binnen of buiten wilt staan.
Mijn keus zal nooit zijn om een paard anders te houden maar ik vind dat elke eigenaar die keus zelf moet maken.
Ik heb er nml ook 1 gehad die hele dagen vrij kon lopen maar het liefst met zn neus tegen de muur in het stalletje ging staan.

Hem heb ik ook verkocht aan iemand die op een pensionstal stond waar hij veel binnen stond.
Beest werd er veel gelukkiger van als bij mij in de groep 24/7.

De mijne staan momenteel met de muzzle air van harry’s horse en dan het gaatje kleiner gemaakt en die was prima maar vorig jaar hebben ze hem veranderd en nu ben ik er iets minder te spreken over.
Ik heb er inmiddels al aardig wat geprobeerd pferd im blick ook maar de pest is dat ze zo behendig zijn dat ze nog veel binnen krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:18

jesito schreef:
ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.

Misschien moet je de reacties in je eigen topic wat beter lezen?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:35

Wij doen aan strookbegrazing en dat gaat bij de meesten gewoon goed.

Echter is mijn ene ruin als veulen erg ziek geweest en heeft toen veel antibiotica gekregen. Hierdoor is waarschijnlijk zijn darmslijmvlies en/of darmflora aangetast of niet optimaal ontwikkeld.
Als hij zonder graasmasker op de wei gaat heeft hij hele natte mest, opgeblazen buik, veel (natte) scheten, vieze derrie aan z'n benen en staart... oftewel niet oké. Met masker gaat het vele malen beter! En fijne bijkomstigheid is dat hij beter op gewicht blijft.
Elke dag staat hij klaar als je met het masker aan komt.

Er zijn dus meerdere redenen om voor een graasmasker te kiezen