Welk voer raden jullie aan voor paard te laten aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Welk voer raden jullie aan voor paard te laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:16

In dat geval zou ik de Fibrebeet geven en niet de Fibre Nuggets. De Fibrebeet is eigenlijk een combinatie van de speedibeet en de nuggets en zorgt dat paarden juist aanzetten. De Fibre Nuggets is in mijn ogen in principe gewoon ruwvoer en dat geef je eigenlijk al voldoende als dat onbeperkt is.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:19

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar wat ik een fijne vind voor sportpaarden die net een beetje te schraal zijn geworden (heb er zelf ook één die snel afvalt van stress) is toch echt de merriebrok. Mijne krijgt 1,5 kilo per dag. Heeft hiermee nog voldoende energie en krijgt net dat beetje extra eiwit.

Hooi kreeg hij 3 x per dag, nu van stal gewisseld en weer onbeperkt en meer buiten dus denk dat die van mij ook wel binnen een paar weken weer net iets voller is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:25

mavantos schreef:
In dat geval zou ik de Fibrebeet geven en niet de Fibre Nuggets. De Fibrebeet is eigenlijk een combinatie van de speedibeet en de nuggets en zorgt dat paarden juist aanzetten. De Fibre Nuggets is in mijn ogen in principe gewoon ruwvoer en dat geef je eigenlijk al voldoende als dat onbeperkt is.

Dat is niet geheel waar. Nuggets/wiesencobs bestaan uit meerdere soorten grassen die je in Nederland niet ziet en ook niet tegenkomt op de wei. Zeker naast weideseizoen sowieso een goede toevoeging, maar ook als paarden op raaigras staan een toevoeging.

Daarnaast geef je het tijdens een voerbeurt naast het hooi, dus is het altijd extra op wat een paard al binnen krijgt en zeker voor te dunne paarden bijvoorbeeld dan een extra.

Als je paard voldoende goed hooi krijgt en het daar goed op doet is het niet nodig. Maar het is ook een mooi en veilig middel om iets aan toe te voegen als je bijv vit wil geven of supplementen etc.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:27

superpony schreef:
mavantos schreef:

Dat is niet geheel waar. Nuggets/wiesencobs bestaan uit meerdere soorten grassen die je in Nederland niet ziet en ook niet tegenkomt op de wei. Zeker naast weideseizoen sowieso een goede toevoeging, maar ook als paarden op raaigras staan een toevoeging.

Daarnaast geef je het tijdens een voerbeurt naast het hooi, dus is het altijd extra op wat een paard al binnen krijgt en zeker voor te dunne paarden bijvoorbeeld dan een extra.

Als je paard voldoende goed hooi krijgt en het daar goed op doet is het niet nodig. Maar het is ook een mooi en veilig middel om iets aan toe te voegen als je bijv vit wil geven of supplementen etc.

Dat kan ik begrijpen, maar als je een paard iets wil aan laten zetten dan zou ik Fibrebeet geven en niet de nuggets. Mijn allesetende sportpaarden hoefde na een week die nuggets overigens ook niet meer. Daarbij vind ik het met het oog op slokdarmverstopping ook niet heel tof, mijn paarden hebben geen slokdarmverstopping gehad maar heb het wel vaker gehoord. Die van mij krijgen het niet meer in ieder geval.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:30

franteir schreef:
BrittS schreef:
Poeh wat voer je al veel, ook ik zie heel veel suikers en bijv. mais is geen voer voor paarden.

Ik heb mijn jonge schrale paard goed (en snel) op gewicht gekregen met fibrebeet en merriebrok. Vooral de fibrebeet deed het hem bij mijn paard.

Waar zit dan zo veel suiker in? Haar krachtvoer is er al met weinig suiker, ik weet dat er in bietenpulp veel zit maar die krijgt ze ook niet veel

Het is een verkeerde opvatting dat in bietenpulp veel suiker zit. Waarom dat steeds gedacht word is mij een raadsel.
In spidibeet zit maar 5%
Maar ook in andere zit maar rond de 7%
Uiteraard wel pure bietenpulp, niet aangevuld met wat anders.

De suiker is er namelijk al uit de biet gehaald en dit het restproduct.

Daarnaast is bietenpulp goed voor een gezonde darmflora.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 13:45

mavantos schreef:

Ik neig ook eerder naar de fibrebeet, daar staat ook letterlijk bij dat het voor aan te komen is. Ook handig dat hij zo snel klaar is. Eens kijken waar ik er nog kan aan geraken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:55

Mavantos, fibrebeet is een heel ander product. Het zet aan, maar zijn niet te vergelijken met nuggets of wiesencobs.

In fibrebeet zit bijv lucerne en sojahullen. Over soja kan je een eeuw discussieren en lucerne wil niet iedereen geven. Puur voor eiwitten zou ik een kwalitatief goede lucerne apart kopen dan tenzij een paard niet meer kan kauwen.
Fibrebeet weekt langzamer dan de nuggets/wiesencobs.

Wiesencobs voeren wij al vele jaren aan alle paarden. Voorheen altijd droog en nooit problemen. Onze oudste is 27 en mist 1 kies, mijn shet mist alle tanden en 3 kiezen, dus dan zouden die sws problemen hebben gehad.
Maar de hele winter nat gevoerd, omdat wij de gehele winter speedibeet voeren om afvallen te voorkomen ( 24/7 buiten zonder dekens )

Nuggets zijn een mooie toevoeging in het winter seizoen of naast een saaie weide en een paard hoort in eerste instantie altijd aan te komen van ruwvoer; of dat nou hooi, wei of een gras/ruwvoer mix is. Eiwitten toevoegen kan ook apart.
Maar een paard kan ook vit E tekort hebben bijvoorbeeld. Dan kan je ook voeren wat je wil......

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:01

franteir schreef:
Morgen terug wat luzerne en bietenpulp gaan kopen dan want die was vandaag net op en vanaf morgen dan maar elke dag gaan voeren

Luzerne, bietenpulp, een goede mash en een vitamine/mineralenbrok plus onbeperkt hooi is prima en daar zou je paard aan voedingsstoffen voldoende moeten kunnen uithalen.
Spieren kweken kan alleen maar door goede training, en een goede opbouw en veel vrije beweging.

Bietenpulp bevat idd heel weinig suiker; dat is er door de suikerfabrikanten echt wel zo veel mogelijk uitgehaald. Lees altijd op de zakken wat de ingredienten zijn, en tel suiker- en zetmeelgehalte bij elkaar op. Bij voorkeur maximaal* 10% samen. Is het meer, dan zit er andere dingen als graan of schrot bij in, en daar kan een paard niet zoveel mee.

* minder mag dus ook.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:14

Verschil bij mijn paard na twee weken fibrebeet bijvoeren:
Afbeelding

Inmiddels is ze alweer verder opgeknapt.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 17:56

upendo schreef:
[ [url=m/vkmRvj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een verschil op 2 weken al! Geef je dit dan elke dag? En hoeveel?

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:20

Waar ik heel snel resultaat mee had was Lannoo Muscleplus. Is echt een super aanvulling op het krachtvoer

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:41

franteir schreef:
upendo schreef:
[ [url=m/vkmRvj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een verschil op 2 weken al! Geef je dit dan elke dag? En hoeveel?

Ze krijgt elke dag 2 kg. 2 keer per dag 1 kg aangelengd met 6 liter water.

Daarnaast ook onbeperkt ruwvoer, dat is de basis. :)