Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:39

AnnexUdith schreef:
Blijf het bijzonder vinden dat je geen keus hebt over je eigen paard over het voer. Ik hoor dat vaker bij stallen en blijf he toch raar vinden. Je koopt een paard maar wat hij krijgt te eten en hoeveel mag je niet bepalen.

Aangezien je al zegt het is een oude vrouw die het al jaren zo doet, denk ik niet dat zij zich gaat aanpassen. Die houdt wel vol dat het goed is om veel brok te voeren.

Als je het er echt niet mee eens bent en er veranderd niks en het voelt niet goed zou ik op zoek gaan naar een andere stal waar je wel zelf de keuze hebt qua voer.

Bij mij op stal mogen we het helemaal zelf bepalen. Ze krijgen nu wel onbeperkt kuil maar dat zijn ze zeker ook nodig. Bijvoeren met brok doe ik zelf omdat ze niet elke dag een kilo hoeft. Ze krijgt een handje na het rijden of als ik even tijd heb om na stage of school snel langs te rijden. Ze is ook best dik dus veel is ze ook zeker niet nodig. Ik vind het fijn dat ik zelf mag bepalen wat mijn paard te eten krijgt.

Ik denk ook niet dat ze zich gaat aanpassen of stopt met het aandringen op brok. Ik vrees toch iets anders te moeten zoeken, ondanks dat ik nu eindelijk een goede plek gevonden wilde hebben

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:42

ruitje schreef:
Dat snap ik wel :) . In onze regio is het gewoon best beroerd om wat te vinden wat past en alles is duur in de omgeving.

Ik ben het er mee eens trouwens dat Spanjaarden wel wat vragen van het management, qua voer, maar soms ook met het binnen/buiten zetten. Tenminste, die wij op stal hebben gehad waren vrij sensibel en daar moet je met je gehele management wel rekening mee houden. Kan mij voorstellen dat dat iets meer vraagt in het zoeken naar een andere stal dan een die zich overal thuis voelt.

Misschien maar gewoon helemaal verhuizen :')
Hij is verder niet moeilijk qua voer, hij doet het goed op wat hij krijgt, maar heeft meer ruwvoer nodig dan hij nu krijgt. Ze zet in de ochtend zijn deur open en hij loopt dan zelf naar de bak en zo gaat hij ook naar binnen. Ze is wel de enige die de paarden binnen en buiten zet en niemand mag op stal komen, voor alles weer binnen staat. De mijne is aan de hand en in de omgang heel lief. Hij is wel terughoudend en soms wat angstig, maar laat zich altijd goed pakken en loopt braaf mee.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:45

Ik zou lekker elders heen gaan. Het beleid op deze stal strookt niet met hoe jij je paard wil houden kort gezegd. En dan kan je hoog en laag springen maar daar verander je niks aan als de stalhouder er anders in staat, dan is het simpelweg "take it or leave it".
Er zijn vast wel meer stallen in de regio waar je paard wel gevoerd wordt zoals jij wil.
Plaats desnoods een oproep op een aantal fb groepen of op mp voor stalling aangeboden/ gezocht, daar zijn speciaal groepen voor! Ik weet zeker dat je tips gaat krijgen voor plekjes :)
Tot die tijd zou ik overleggen of je stalhouder wil meewerken aan het netten-systeem. Mocht ze dat niet willen kun je wellicht zelf hooi inkopen en netten vullen en klaarhangen zodat je zeker weet dat hij er oke bij staat.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:51

BarbaLala schreef:
Ik zou lekker elders heen gaan. Het beleid op deze stal strookt niet met hoe jij je paard wil houden kort gezegd. En dan kan je hoog en laag springen maar daar verander je niks aan als de stalhouder er anders in staat, dan is het simpelweg "take it or leave it".
Er zijn vast wel meer stallen in de regio waar je paard wel gevoerd wordt zoals jij wil.
Plaats desnoods een oproep op een aantal fb groepen of op mp voor stalling aangeboden/ gezocht, daar zijn speciaal groepen voor! Ik weet zeker dat je tips gaat krijgen voor plekjes :)
Tot die tijd zou ik overleggen of je stalhouder wil meewerken aan het netten-systeem. Mocht ze dat niet willen kun je wellicht zelf hooi inkopen en netten vullen en klaarhangen zodat je zeker weet dat hij er oke bij staat.

Ik neig er nu wel naar om weg te gaan, als ze niet wil meewerken met het net. Je vind bij ons heel weinig is de regio helaas. Alles wat meer gaat richting wat ik graag wil, ligt op minimaal 40 a 50 minuten rijden bij mij vandaan. Dat betekend dat ik niet dagelijks langs kan gaan om uit te mesten en voer klaar te zetten. Als je dat dan ook laat doen, betaal je een enorme prijs aan stalgeld en dat wordt me ook te gek. Deze regio is al niet goedkoop namelijk. Ze komen hier in de buurt niet buiten, mits je dat zelf doet. Ik heb ook de tijd niet om 6 uur op stal rond te hangen, zodat mijn paard lekker lang buiten staat. Dus het is hier zoeken naar een naald in een hooiberg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:52

Wait Whut? Mag je niet op stal komen als je paard buiten staat :+ ?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:54

ruitje schreef:
Wait Whut? Mag je niet op stal komen als je paard buiten staat :+ ?

Jep, dan raken de paarden van slag :+
Maar goed, hij staat om kwart over 6 al buiten en gaat tussen half 10 en 10 naar binnen. Daarna zijn we welkom. Ik mag hem wel nog zelf buiten zetten en gewoon op stal zijn hoor.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:00

marion82 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Is De Lier te doen wat afstand betreft? Daar start binnenkort een Paddock paradise.
Staat in elk geval wel op FB bij 'Het nieuwe paardenhouden'. Even zoeken op 'De Lier'.
Iemand van die leeftijd zal 'het patroon' meestal niet meer kunnen veranderen.

Dat is prima te doen, maar mijn paard vind 24/7 buiten dus niet geslaagd. Hij raakt in paniek en blijft rennen.

Dat je paard op de ene 24/7 buitenstal niet op zijn plek is wil natuurlijk niet zeggen dat 24/7 buiten op zich niks voor hem is. Het kan een wereld van verschil zijn tussen verschillende stallen, ook tussen buitenstallen. Hoe is de kudde en hoe wordt er omgegaan met jouw paard dat moet wennen? Ander voer, andere omgeving, andere schuilmogelijkheden, dat kan allemaal verschil maken dus sluit 24/7 buiten niet zomaar uit na één ervaring.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:33

marion82 schreef:
AnnexUdith schreef:
Blijf het bijzonder vinden dat je geen keus hebt over je eigen paard over het voer. Ik hoor dat vaker bij stallen en blijf he toch raar vinden. Je koopt een paard maar wat hij krijgt te eten en hoeveel mag je niet bepalen.

Aangezien je al zegt het is een oude vrouw die het al jaren zo doet, denk ik niet dat zij zich gaat aanpassen. Die houdt wel vol dat het goed is om veel brok te voeren.

Als je het er echt niet mee eens bent en er veranderd niks en het voelt niet goed zou ik op zoek gaan naar een andere stal waar je wel zelf de keuze hebt qua voer.

Bij mij op stal mogen we het helemaal zelf bepalen. Ze krijgen nu wel onbeperkt kuil maar dat zijn ze zeker ook nodig. Bijvoeren met brok doe ik zelf omdat ze niet elke dag een kilo hoeft. Ze krijgt een handje na het rijden of als ik even tijd heb om na stage of school snel langs te rijden. Ze is ook best dik dus veel is ze ook zeker niet nodig. Ik vind het fijn dat ik zelf mag bepalen wat mijn paard te eten krijgt.

Ik denk ook niet dat ze zich gaat aanpassen of stopt met het aandringen op brok. Ik vrees toch iets anders te moeten zoeken, ondanks dat ik nu eindelijk een goede plek gevonden wilde hebben

Misschien slim om een lijstje te maken met de voordelen en de nadelen van deze stal zodat je dat tegen elkaar af kunt wegen. Dan is een keuze maken ook wat makkelijker helemaal omdat je wel aangeeft dat je de plek wel leuk vindt.

Nu las ik eronder ook dat je voor een bepaalde tijd niet op stal mag komen dat zou voor mij al een reden zijn om te verhuizen. Ik vind het vooral in de zomer heerlijk als ik om 9 uur mijn paard uit de wei kan halen en lekker rustig kan rijden voordat het te warm of heel druk wordt.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 20:48

viola schreef:
Dat je paard op de ene 24/7 buitenstal niet op zijn plek is wil natuurlijk niet zeggen dat 24/7 buiten op zich niks voor hem is. Het kan een wereld van verschil zijn tussen verschillende stallen, ook tussen buitenstallen. Hoe is de kudde en hoe wordt er omgegaan met jouw paard dat moet wennen? Ander voer, andere omgeving, andere schuilmogelijkheden, dat kan allemaal verschil maken dus sluit 24/7 buiten niet zomaar uit na één ervaring.

Doe ik ook zeker niet hoor, maar ik wil dat rustig opbouwen. Niet meer van maar een paar uur naar direct 24/7.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 20:52

AnnexUdith schreef:
Misschien slim om een lijstje te maken met de voordelen en de nadelen van deze stal zodat je dat tegen elkaar af kunt wegen. Dan is een keuze maken ook wat makkelijker helemaal omdat je wel aangeeft dat je de plek wel leuk vindt.

Nu las ik eronder ook dat je voor een bepaalde tijd niet op stal mag komen dat zou voor mij al een reden zijn om te verhuizen. Ik vind het vooral in de zomer heerlijk als ik om 9 uur mijn paard uit de wei kan halen en lekker rustig kan rijden voordat het te warm of heel druk wordt.

Ik hoopte vooral dat we hier voor een langere tijd konden staan, zodat hij kon wennen aan meer naar buiten. De gedachte dat ze al 80 jaar in de paarden zit en mensen er al jaren staan, gaf mij een goed gevoel. Nu ik er sta is het toch een beetje anders dan gedacht. Ook in de zomer gaan ze net zo lang naar buiten als nu. Dan kun je in de avond ook rijden als je zou willen of om 10 uur. Nou rijden wij voorlopig nog niet, dus voor mij is dat geen probleem

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:56

Een paar uur per dag buiten voor zo'n jong paard vind ik not done en ongezond; een driejarige hoort sociaal te worden en dat lukt op stal niet. Ik vermoed dat zodra het weideseizoen begint het ideaal is om je paard naar buiten te zetten en te laten. Dan hebben ze wat te doen, en dat gaat altijd makkelijker dan ergens in het najaar in een groep introduceren. Op een nieuwe PP kan het bij gevoelige paarden prima zijn eerst te laten wennen op een eigen stukje of met een draad tussen de kudde. Dan kunnen ze rustig kennismaken en als de stress weg is, dan erbij. Kan een paar weken duren, maar dan gaat het meestal probleemloos. Het is een nieuwe PP, dus het kan handig zijn toch eens te overleggen wat er mogelijk is in de Lier
;)

Toulouze

Re: Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:02

Hup naar buiten met dat paard......
Andere stal zoeken dus!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:11

Ik zou ook kiezen voor verder zoeken naar een andere stal. Het klinkt niet als een plek waar jij (en je paard) gelukkig worden, zelfs niet als de pensioenhoudster besluit wat water bij de wijn te doen (wat ik betwijfel :') ).

Heel veel succes, het lijkt me echt een lastige situatie als het stalmanagement niet bij de behoeften van het paard past.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:22

Ik zou toch ook gaan kijken bij een andere stal, ook als je niet dagelijks kunt mesten. Om de dag is ook prima als ze veel buiten staan en goed in het stro staan. Voer klaarzetten kun je in emmertjes of bakjes ook voor meerdere dagen doen. Ik zet het klaar voor een hele week, zodat het makkelijk voeren is voor degene die ‘dienst’ heeft en ik er maar één keer per week tijd aan hoef te besteden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:38

Ik denk dat je het nooit perfect krijgt, maar als je tegen veel of echt belangrijke dingen aanloopt waar niet over te praten valt is verder kijken misschien wel verstandig...

Succes ermee, hopelijk vind je iets!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 22:13

Lindsey_99 schreef:
Een paar uur per dag buiten voor zo'n jong paard vind ik not done en ongezond; een driejarige hoort sociaal te worden en dat lukt op stal niet. Ik vermoed dat zodra het weideseizoen begint het ideaal is om je paard naar buiten te zetten en te laten. Dan hebben ze wat te doen, en dat gaat altijd makkelijker dan ergens in het najaar in een groep introduceren. Op een nieuwe PP kan het bij gevoelige paarden prima zijn eerst te laten wennen op een eigen stukje of met een draad tussen de kudde. Dan kunnen ze rustig kennismaken en als de stress weg is, dan erbij. Kan een paar weken duren, maar dan gaat het meestal probleemloos. Het is een nieuwe PP, dus het kan handig zijn toch eens te overleggen wat er mogelijk is in de Lier
;)

Ik deel zeker je mening dat hij meer naar buiten moet. Gelukkig is hij wel heel sociaal. Ik betwijfel of die nieuwe pp voor ons de oplossing is. Ik kan zeker wel informeren en zal dat ook doen. Hij alleen achter een draadje is geen succes, gaat ie doorheen. Hij wil graag bij de rest staan, hij heeft echter wel een leider nodig die duidelijk is.

Voor de rest ook iedereen bedankt voor het meedenken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:11

Ik zou zeker dat net aankaarten. Zoals het nu gaat is vragen om maagzweren!

Mijn paard krijgt voordroog in slowfeednetten en eet vaak zo'n 12 kilo per dag weg. 1x per dag vullen is genoeg. Dat heb ik met meerdere paarden gedaan en geen van allen at zoveel als iemand hier eerder aan gaf gelukkig. 1x vullen was altijd genoeg!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:49

Als je uiteindelijk iets van 24/7 buiten zou zoeken kijk dan eens op de site van hetnieuwepaardenhouden.nl

Verder ze wilt geen netten ophangen, begrijpelijk.Is een hooikussen, die je er maar zo in hoeft te schuiven, eventueel een optie?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 09:12

Thanks gerion voor jou ervaring.

Maartje1990 schreef:
Als je uiteindelijk iets van 24/7 buiten zou zoeken kijk dan eens op de site van hetnieuwepaardenhouden.nl

Verder ze wilt geen netten ophangen, begrijpelijk.Is een hooikussen, die je er maar zo in hoeft te schuiven, eventueel een optie?

Ik weet niet of ik uiteindelijk 24/7 naar buiten wil, maar ik sluit het niet uit. Die site heb ik vaker voorbij zien komen, daar ga ik zeker naar kijken.
Ze is niet tegen het idee van netten, denk ik. Ze wil het gewoon niet vullen, althans zo kwam ze op mij over. Ze wil zo min mogelijk gezeik en het allemaal op haar manier doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:20

De stal van Ruitje klinkt wel ideaal voor jou. Het is maar een half uurtje. En het is iemand die begrijpt waar ze mee bezig is en waar je een dialoog mee kunt voeren zo te lezen/ zien.
Dat het wat kost is logisch, echt goede voorzieningen kosten nu eenmaal wat.

Je kunt er ook voor kiezen hem nog verder te zetten en nog wat te laten uitgroeien en dan dus niet zo vaak gaan.

Hier blijven lijkt me onverstandig, dan gaat ie stuk.... Je wist denk ik in wat voor regio je zat/ zit toen je dit paard kocht. Die hoek van NL leent zich gewoon niet erg goed voor paarden, tenzij je het aanpakt zoals Ruitje en wellicht andere stalhouders. En dan is het wel iets duurder dan stallen op zandgrond die niet zo hoeven investeren in drainage e.d.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 10:30

Ninx schreef:
De stal van Ruitje klinkt wel ideaal voor jou. Het is maar een half uurtje. En het is iemand die begrijpt waar ze mee bezig is en waar je een dialoog mee kunt voeren zo te lezen/ zien.
Dat het wat kost is logisch, echt goede voorzieningen kosten nu eenmaal wat.

Je kunt er ook voor kiezen hem nog verder te zetten en nog wat te laten uitgroeien en dan dus niet zo vaak gaan.

Hier blijven lijkt me onverstandig, dan gaat ie stuk.... Je wist denk ik in wat voor regio je zat/ zit toen je dit paard kocht. Die hoek van NL leent zich gewoon niet erg goed voor paarden, tenzij je het aanpakt zoals Ruitje en wellicht andere stalhouders. En dan is het wel iets duurder dan stallen op zandgrond die niet zo hoeven investeren in drainage e.d.

Het is nog wel iets verder dan een half uurtje. Dat het duurder is snap ik ook, maar die faciliteiten gebruik ik nog niet en dan is 450 euro een heleboel geld. Ik kon niet voorzien dat hij op de andere stal niet kon aarden, dat was namelijk wat ik wel voor ogen had en was ook verder weg.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:32

Dat je paard stro eet vind ik weer een verhaal apart..
Hier ook een PRE, bijna 4 jaar oud. Hij komt op dit moment 4/5 uur buiten (in de zomer langer), krijgt 3 keer per dag ruwvoer en 2 keer per dag brokjes. De brokjes zijn de meest basisbrok puur ter aanvulling van vitaminen, hier krijgt hij die 2 keer slechts 1/5 kilo.
Ruwvoer weet ik niet precies uit mijn hoofd maar dit zou bij elkaar sowieso meer dan 10 kilo zijn. Hooi is van eigen land. En wat betreft het stro, al heeft ie nog hooi over, zodra ik schoon stro in zijn stal leg begint ie er direct aan te knabbelen. Hij heeft nooit last van zijn buik gehad, evenals andere paarden bij ons op stal. Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard. In Spanje staan ze er zelfs bekend om, om veel stro/voedingsarm hooi te eten. Ivm weinig voedingsstoffen in de bodem en droogte geloof ik.
Hij doet het er super op, is zelfs aan de bolle kant, maar zeker niet te bol. En alles behalve mager :+
Als ik in jouw situatie zou staan, zou ik een andere stal zoeken. Al is het wat verder weg dan je nu zit of als maximum hebt, en al is het wat duurder, ik zou kiezen voor mijn paard en vooral in zijn jonge jaren.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:41

Wat je stalhouder ook ooit gefokt heeft: een spanjaard is een vak apart qua voeding: sober, krachtvoerarm en veel langstengelig fructaanarm hooi doen ze het het beste op is mijn ervaring.Dat kan er helaas bij de gemiddelde pensionstaleigenaar maar moeilijk in: ik heb toch zoveel ervaring met... ja maar niet met een spanjaard. Je kunt het dus nergens helemaal perfect krijgen. Kies de stal waar je de minste concessies moet doen en de meeste dialoog hebt met de eigenaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:33

Je hebt eigenlijk maar 2 keuzes; of accepteren dat deze vrouw helemaal vastgeroest zit in haar oude gewoontes...of vertrekken.
Want ik lees al in je posts dat dit er 1 is die nooit gaat veranderen.
Dat heeft trouwens niet eens zo zeer met dr hoge leeftijd te maken, ken iemand die net zo is; helemaal overtuigt van dr eigen gelijk en haar methodes zijn de enige juiste. En dat is iemand die afgelopen jaar net 50 is geworden.
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo en jouw pensionhoudster valt in diezelfde categorie, dus verwacht niet dat ze gaat veranderen.....zo'n net bvb; heel leuk idee, maar dat soort stalhouders zijn in staat om het net ofwel gedeeltelijk leeg te halen danwel het net gewoon voor een aantal uren uit de stal halen, omdat ze het onzin vindt zoveel ruwvoer. Zij is tenslotte van mening dat je paard meer dan voldoende krijgt en juist meer krachtvoer moet hebben. Dus grote kans dat als ze al toestemt met een groot net die jezelf vult zodat zij er geen omkijken na heeft, dat ze toch zich ermee gaat bemoeien door het net weg te halen zodra jij naar huis bent, want ZIJ vindt het onzin zoveel voer en het is haar stal en haar kuil, dus eruit met dat net; Hang het wel weer op vlak voor de klant weer komt
4 uur naar buiten zelfs in de zomer is wel heel erg weinig daarnaast ook nog eens.

Blijft enige andere keuze over; andere stal zoeken.

En om jezelf een hoop frustratie te besparen zou ik kiezen voor vertrekken. Want proberen die vrouw op andere gedachte te brengen is vrijwel zinloos. Dat gaat niet gebeuren...of ze doet net alsof ze het met je eens is om van je 'gezeur' af te zijn, om vervolgens gewoon op dr eigen manier door te gaan en daar schiet je ook niks mee op.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:24

Heel erg bedankt allemaal voor jullie meningen en ideeën.
Ik denk dat ze het net niet zou weghalen, maar mogelijk wel commentaar zal hebben over de hoeveelheid. Ik probeer haar al te bereiken, maar dat lukt nog niet. Op stal zie ik haar ook niet vaak helaas.
Heel eerlijk, zou ik weer verhuizen graag voorkomen. Hij is in 3 weken tijd al 2x verhuisd, dat geeft ook weer meer stress en hij lijkt zich hier wel goed te voelen. Als ze het net niet accepteert, zal ik wel moeten. De kans bestaat ook dat ze mij laat vertrekken, omdat ik niet naar haar voer wil overstappen. Ze gaf aan dat ze al eens iemand weggestuurd heeft omdat ze het graag anders wilde en ze daar zelf niet in mee ging.

Ik heb mezelf nooit gezien als iemand die moeilijk doet, maar in deze situatie lijk ik er toch echt 1.