Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:20

Daarom. Beweging is echt 10x belangrijker dan voeding, maar daar wordt te weinig aan gedaan helaas.

Diversiteit krijg je op zo een plek vanzelf als je er verder niks aan doet. Mensen willen veel teveel doen aan weides. En ze worden te zwaar belast.

Top hoor!! Mooie plek lijkt me.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:35

Ik heb een paar maanden terug een onderzoek gelezen waar inderdaad uit bleek dat voeding amper invloed had en beweging des te meer. 10 minuten draf per dag maakte al een groot verschil om de kans op hb te verkleinen.

Ik voer zelf niet zo natuurlijk mogelijk, maar ik probeer wel om geen junkfood te voeren om het zo maar te noemen. Ik voer veel hooi en daarnaast of vitamine brok of een sportbrok waar je niet veel van hoeft te geven. Na de training krijgen ze wat luzernebrok. Paarden hebben eigenlijk nooit spierpijn, zien er super goed uit en zijn nooit ziek dus lijkt wel op een goed dieet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:35

superpony schreef:
Daarom. Beweging is echt 10x belangrijker dan voeding, maar daar wordt te weinig aan gedaan helaas.

Diversiteit krijg je op zo een plek vanzelf als je er verder niks aan doet. Mensen willen veel teveel doen aan weides. En ze worden te zwaar belast.

Top hoor!! Mooie plek lijkt me.

Thanks, ben ook erg blij met de plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:10

Dat van de beweging met hb paarden wist ik dus niet echt, kon er ook vrij weinig over vinden.

Maar hoe kan ik mijn paard meer laten bewegen?
Rijden doe ik niet meer sinds de hb omdat ze eerst heel kreupel liep (inmiddels niet meer), buitenrijden is lastig omdat ze dan giga sensibel is (aan de kletter gaan, om de haverklap opzij springen en noodstop maken etc).
Wandelen deed ik wel met haar maar kan nu ook maar heel beperkt aangezien ik het vaak al donker is als ik op stal kom.

Overdag staat ze de hele dag op de paddock maar beweegt niet heel veel, haar slowfeeder is interessanter.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:13

Romy1234 schreef:
Dat van de beweging met hb paarden wist ik dus niet echt, kon er ook vrij weinig over vinden.

Rijden doe ik niet meer sinds de hb omdat ze eerst heel kreupel liep (inmiddels niet meer), buitenrijden is lastig omdat ze dan giga sensibel is (aan de kletter gaan, om de haverklap opzij springen en noodstop maken etc).
Wandelen deed ik wel met haar maar kan nu ook maar heel beperkt aangezien ik het vaak al donker is als ik op stal kom.

Overdag staat ze de hele dag op de paddock maar beweegt niet heel veel, haar slowfeeder is interessanter.

Kun je niet aan de hand werken, longeren, rijden in een rijbak?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:34

Romy1234 schreef:

Dat doet ze waarschijnlijk toch om een teveel aan energie kwijt te kunnen.

Mijn ex hb-er staat 24/7 buiten op een soort track ( net verhuisd en in aanbouw ) maar blijft dan toch te zwaar zonder extra beweging.
Zelfs toen hij hb was en kreupel liep in zand kleine stukjes gelopen. Dat is niet leuk en gaat tegen elk advies in, maar hij is er beter en sneller vanaf gekomen dan mening hb paard om me heen.

Dan ga ik niet over steen, maar echt op zand wandelen. En eigenlijk tel ik gewoon de rondjes. Eerst elke dag bijv 2 links en 2 rechts, dan 3, dan 4 etc.....Tot hij weer aan de longe kon en ook weer stukje draven.

Dat inderdaad uitgebouwd tot minimaal 10 minuten aan 1 stuk draven. Daarna pas weer stukjes uitstappen op het steen.

In het hele erge begin dat hij echt gevoelig liep, pakte ik wel zijn hoeven in met pads omdat het water op steen stond bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:43

Matheno schreef:
Romy1234 schreef:

Kun je niet aan de hand werken, longeren, rijden in een rijbak?

We hebben hier wel een binnen en buitenbak, ook een stapmolen trouwens.
Maar mij is dus verteld door de kliniek dat ik haar niet te korte wendingen/rondes mag laten maken, zelfs de stapmolen mocht niet.
Diepe buigpezen waren/zijn geirriteerd en moesten rust hebben, maar als ik soms zie hoe ze in de paddock tekeer gaat >;)
Al heb ik haar wel altijd gewoon naar buiten gelaten, ook toen ze nog kreupel liep, ze heeft nooit een dag gehad dat ze echt niet wou bewegen zeg maar.

Dus ik durf gewoon niet meer, plus ook wel lichtelijk iets last van artrose en beide voorbenen ooit flinke peesblessure gehad wat altijd een gevoelig punt blijft.
En zoals gisteren in haar stal struikelt ze half over haar voorbeen, en voel daarna gewoon dat die hoef weer warm is.
Ben gewoon zo bang dat ik haar teveel belast en alles nog erger maak, ze is ook al 26 jaar inmiddels.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:07

Ik heb onze paarden op alleen hooi, echter de shet is ook al een oudje krijgt mineralen brokken.
eigenlijk een interessante vraag Ts

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:19

Het is altijd goed om je in voeding te verdiepen en het zo "natuurlijk" en gezond mogelijk te houden. Maar kijk voor al naar je paard en wat die nodig heeft. Ik heb er hier vier lopen en voer ze allemaal net even anders. Ook stel ik het regelmatig bij omdat ik dan toch iets zie waar ik niet helemaal tevreden over ben. Ze kunnen hier niet zo goed tegen luzerne, maar ik voer wel een kleine hoeveelheid spelt, bietenpulp, grasbrok, twee verschillende soorten vitaminekorrel en de gedeelde basis is de Alphengrun lijn van Agrobs. Oja en daarbij nog gemicroniseerde lijnzaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:50

Romy1234 schreef:
We hebben hier wel een binnen en buitenbak, ook een stapmolen trouwens.
Maar mij is dus verteld door de kliniek dat ik haar niet te korte wendingen/rondes mag laten maken, zelfs de stapmolen mocht niet.
Diepe buigpezen waren/zijn geirriteerd en moesten rust hebben, maar als ik soms zie hoe ze in de paddock tekeer gaat >;)
Al heb ik haar wel altijd gewoon naar buiten gelaten, ook toen ze nog kreupel liep, ze heeft nooit een dag gehad dat ze echt niet wou bewegen zeg maar.

Dus ik durf gewoon niet meer, plus ook wel lichtelijk iets last van artrose en beide voorbenen ooit flinke peesblessure gehad wat altijd een gevoelig punt blijft.
En zoals gisteren in haar stal struikelt ze half over haar voorbeen, en voel daarna gewoon dat die hoef weer warm is.
Ben gewoon zo bang dat ik haar teveel belast en alles nog erger maak, ze is ook al 26 jaar inmiddels.

Ik snap je heel goed.

Mijn ruin is 21 en dus ex hb. Beide achterbenen een peesblessure en artrose. Maar hij loopt 24/7 buiten en doorgaans loopt hij goed. Hij is een paar keer verkeerd bekapt toen ik het zelf niet kon en dan liep hij echt even heel slecht.

Voor onze verhuizing was hij slecht en struikelde voor mijn neus in de bak zo erg dat hij echt niet meer op dat voorbeen wilde staan, dus ik dacht over en uit.
Maar veearts zei; koelen, dus gedaan en was inderdaad snel weer beter.

Onze merrie was 20 dat ze bij ons kwam en verwaarloosd. Die heeft artrose en kwam altijd stijf en met dikke benen uit stal. Ze is nu 26 en ze lopen bij ons alweer een aantal jaren 24/7 buiten en ze is echt heel goed.

Bewegen is echt heel belangrijk. Voor de spijsvertering, maar ook voor de doorbloeding, afvoeren van afval stoffen etc etc,

En het beste is meerdere keren per dag stukjes, ipv 1x heel veel.

Geen idee hoe groot je paddock is, maar vaak is daar gek doen niet best. Ze zijn vaak klein. Maar goed, op een stal van 3*3 rondjes draaien is nog erger/slechter.

Wandelen aan de hand, refelectie materiaal, zelf een lampje op je hoofd en toch maar gaan. desnoods samen met iemand.
Ik werkte ergens waar een paard steeds zichzelf weer kapot maakte. Ze mocht op de paddock, maar ging daar zo tekeer, dus stond steeds meer op stal, Ik ben haar steeds 10min of hoelang nodig was aan de hand gaan stappen. Ik voelde haar dan na een tijd ontspannen en zette haar op de paddock. Dan barstte de bom niet meer en ze had weer beweging gehad.

Als je kijkt naar natuurlijk, is sowieso stilstaan en op 1 plek eten elke dag niet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:31

Is ook niet natuurlijk, maar helaas zijn de omstandigheden niet anders, heb een hele fijne stal, meer buiten hier in de omgeving heb ik nog niet gevonden, mag hier ook niet klagen van 8.00-18.00 uur.
Paddocks zijn denk ik rond de 20x40, in de zomer hebben ze 3x zo groot wegens stukje wei erachter.

Bedankt iig voor de tips en reacties, ga eens bezig met de mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:29

Alles 100% zoals het “ hoort” is ook lastig te realiseren hoor.
zowel qua huisvesting als voeding..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 02:26

Anoniem schreef:
Alles 100% zoals het “ hoort” is ook lastig te realiseren hoor.
zowel qua huisvesting als voeding..

De natuur krijg je vrijwel nooit zoals het hoort of hoorde, maar je kan aardig in de buurt proberen te komen voor een optimale gezondheid van je paarden.

En het is wel te realiseren. Net als een binnenbak bouwen, stallen met gouden knoppen, een luxe kantine, een buitenbak die hele jaar goed te rijden is etc.

Het gaat erom waar je moeite voor doet en in wil investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:20

Maar als pensionstal gast zou je soms ook zaken net wat anders willen zien..
Maargoed das off-topic.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:08

Interessant topic Darkchrystal:-)
Sluit enigzins aan op waar ik het kort geleden over had.

Ik ben ook altijd erg bezig met het voer van m'n pony, is ook erg interessant. Maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik zulke kleine hoeveelheden geef dat ik niet moet overdrijven met nv zetmeel. Als je er maar één handje van geeft.....

Overigens staat mijn pony in een paddock paradise maar beweegt helaas erg weinig.
Ik zou dat graag nog eens meten, misschien eens kijken naar een gps zender oud. Lijkt me erg interessant om te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:50

Oh dat zou ik stiekem ook weleens willen weten!
Mijne in een hit actief, hij beweegt wel wat meer dan op de weide.
Al is het maar omdat de afstand tussen voerboxen water en liksteen genomen moet worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:43

Ik heb metingen gedaan, ze lopen 3 tot 5 km. Veel te weinig dus. De rest zul je moeten 'bij-rijden'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:07

Op een track gemeten?
Leuk!
Maar toch wel meer dan op een normaal weiland denk ik?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:29

Uit interesse: waar komt de overtuiging (bij jullie) vandaan dat natuurlijk het beste is of zou moeten zijn?

Ik zie dit niet alleen bij paarden, maar ook bij bijv honden en mensen de laatste jaren. Ik snap uiteraard de motivatie om te kijken hoe je voer en omstandigheden steeds kunt blijven verbeteren/innoveren, dat lijkt me logisch, maar waarom natuurlijk?

Ik wil niemand op zijn tenen trappen, heb ook mijn ontwikkeling hierin gehad en ben er op veel vlakken op teruggekomen. Ben echt geïnteresseerd.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:05

Mijn paard krijgt 1x per dag vitalbix daily complete gemengd met wat lijnzaad brok. Hand lucerne erbij, Verder hooi en kuil en in de zomer weidegang. Af en toe wat takken, berk, wilg, linde. In de rozenbotteltijd pluk ik wat rozenbottels.
Hij is inmiddels al een half jaar met pensioen, maar blijft eigenlijk heel mooi in zijn bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:12

KPet schreef:
Uit interesse: waar komt de overtuiging (bij jullie) vandaan dat natuurlijk het beste is of zou moeten zijn?

Ik zie dit niet alleen bij paarden, maar ook bij bijv honden en mensen de laatste jaren. Ik snap uiteraard de motivatie om te kijken hoe je voer en omstandigheden steeds kunt blijven verbeteren/innoveren, dat lijkt me logisch, maar waarom natuurlijk?

Ik wil niemand op zijn tenen trappen, heb ook mijn ontwikkeling hierin gehad en ben er op veel vlakken op teruggekomen. Ben echt geïnteresseerd.

Voor mij eigenlijk na lezen van diverse stukken over de werking van de paardenmaag en darmen , de opneembaarheid van ingrediënten.
Ook voedingsdagen gevolgd. Ook bij honden wel gezien wat gezonder/ natuurlijker voer kan doen.
Maar ik denk niet perse dat het heiligmakend is.
Waar het kan kies ik voor producten die ( bij paarden dan he) hun oorsprong vinden in de natuur en bestaan uit met name vezels en cellulose.
Planten, ruwvoer, gras( brok), kruiden.
Maar ik schuw niet alle graan of iets als soja.
Alleen veel brok en muesli zit toch aardig vol met extra’s, veel granen, melasse, schroot.
Met mate prima. Maar geen kilo’s, vind ik

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:53

KPet schreef:

Voor mij is natuurlijk nooit het uitgangspunt. Wel is het zo dat het lichaam duizenden jaren geëvolueerd is om zo effectief mogelijk met de natuurlijke omstandigheden om te kunnen gaan. Daardoor zal natuurlijk vaak wel (een deel van) de betere optie zijn. Echter is bijvoorbeeld een paard trainen ook niet bepaald natuurlijk, hierom zul je dus zelfs al moeten afwijken van de meest natuurlijke optie omdat die in dit specifieke geval niet zal voldoen aan de toenemende behoeften aan bepaalde voedingsstoffen door de training.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:12

Maar dan nog hoef je dat niet aan te vullen met dingen die van nature slecht zijn voor mens en of dier.

Mensen en dieren worden ouder, maar we hebben ook meer ziekte's en problemen. Niet altijd per se pas op die hogere leeftijd.

Was voeding gewoon gebleven bij het noodzakelijke, was dat waarschijnlijk ook prima geweest. Maar er is onwijs veel voeding bij gekomen.
En kijk naar vitamine's. We kunnen dat uit voeding halen, maar het wordt kunstmatig nagemaakt. Dit is voor dieren ook zo. En daar kan je dan kijken wat de negatieve effecten zijn en of die wel net zo goed worden opgenomen.

Daarbij zijn er studies en komen er dan cijfers naar buiten wat een paard gemiddeld nodig zou hebben. Men wordt bang gemaakt om dit aan te vullen. Terwijl ze dat dus wel degelijk allemaal uit natuurlijke gewassen konden halen en dan hoogst waarschijnlijk in betere verhoudingen dan dat wij geven.

Ja, we trainen een paard, maar niet elk paard dat getraind wordt heeft zoveel extra's nodig.

En problemen worden niet aangepakt. Bokt staat vol met problemen en meestal wordt er alleen aan symptoom bestrijding gedaan. Mensen voeren verkeerd, paarden krijgen veel te weinig vrije beweging en als een paard dan een probleem heeft, haalt men niet iets uit het dieet. Nee, ze kopen weer iets erbij om een probleem op te lossen.
En als een paard dan problemen heeft krijgt het bijv ijzers onder. Of men koopt een magnetische deken, laat een therapeut komen etc. En dan zeggen ze; ja, maar hij moet hard werken........

Er zijn veel meer paarden die gebukt gaan onder teveel eten, verkeerd eten en te weinig bewegen, dan paarden die een evt tekort hebben.

Toen ik klein was bestonden muesli's niet en was er ook niet zo belachelijk veel keus in voer. Paarden zijn er op grote schaal aan gewend geraakt om muesli te krijgen. Haal je dat weg, zie je vaak een enorme dip. Daarom gaan mensen weer snel bijvoeren. Maar die dip kost tijd en kan herstellen. Heel veel paarden kunnen meer dan gennoeg halen uit een vezelrijk dieet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:18

Heel erg interessant onderwerp en zelf ben ik als paardeneigenaar van hot naar her gegaan qua voerbeleid. Ook om te ondervinden wat nu werkt.

Ik ben het met Arabesk eens, ik denk niet dat ze dood gaan van een klein beetje brok.

Ik ben ooit traditioneel begonnen op 3 kilo brok, en door een zwak achterbeen (einschuss gevoelig) wel gaan zoeken naar betere opties. Toen ben ik gaan zoeken, heb avonden voergoeroe's gevolgd en ben toen compleet de andere kant opgeslagen. Volledig natuurlijk, kruiden en de hele blabla.

Toen we weer actief wat gingen doen na haar revalidatie jaartje viel me echter op dat mijn paard dof oogde en een beetje een kneusje was. Nu krijgt ze van mij een beetje Pavo Nature's Best en 's avonds slobber met magnesium erdoorheen. Ze is weer vol levenslust, straalt je tegemoet en is weer prettig om mee te werken, ook niet zo gigantisch chagrijnig als voorheen. Ze doet het prima en mankeert niks.

Als de oude bekende horen dat ik van Pavo voer, oeioei... dan ben ik gedoemd.. :')

Mijn vader zei altijd: overal waar TE voor staat is niet goed, behalve tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:12

En voor de
Pavo gaf je wel iets bij als bijvoorbeeld mineralen ov vitaminen?
Of niets?