Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:Daarom. Beweging is echt 10x belangrijker dan voeding, maar daar wordt te weinig aan gedaan helaas.
Diversiteit krijg je op zo een plek vanzelf als je er verder niks aan doet. Mensen willen veel teveel doen aan weides. En ze worden te zwaar belast.
Top hoor!! Mooie plek lijkt me.
Romy1234 schreef:Dat van de beweging met hb paarden wist ik dus niet echt, kon er ook vrij weinig over vinden.
Maar hoe kan ik mijn paard meer laten bewegen?
Rijden doe ik niet meer sinds de hb omdat ze eerst heel kreupel liep (inmiddels niet meer), buitenrijden is lastig omdat ze dan giga sensibel is (aan de kletter gaan, om de haverklap opzij springen en noodstop maken etc).
Wandelen deed ik wel met haar maar kan nu ook maar heel beperkt aangezien ik het vaak al donker is als ik op stal kom.
Overdag staat ze de hele dag op de paddock maar beweegt niet heel veel, haar slowfeeder is interessanter.
Romy1234 schreef:Dat van de beweging met hb paarden wist ik dus niet echt, kon er ook vrij weinig over vinden.
Rijden doe ik niet meer sinds de hb omdat ze eerst heel kreupel liep (inmiddels niet meer), buitenrijden is lastig omdat ze dan giga sensibel is (aan de kletter gaan, om de haverklap opzij springen en noodstop maken etc).
Wandelen deed ik wel met haar maar kan nu ook maar heel beperkt aangezien ik het vaak al donker is als ik op stal kom.
Overdag staat ze de hele dag op de paddock maar beweegt niet heel veel, haar slowfeeder is interessanter.
Matheno schreef:Romy1234 schreef:Dat van de beweging met hb paarden wist ik dus niet echt, kon er ook vrij weinig over vinden.
Kun je niet aan de hand werken, longeren, rijden in een rijbak?
Romy1234 schreef:We hebben hier wel een binnen en buitenbak, ook een stapmolen trouwens.
Maar mij is dus verteld door de kliniek dat ik haar niet te korte wendingen/rondes mag laten maken, zelfs de stapmolen mocht niet.
Diepe buigpezen waren/zijn geirriteerd en moesten rust hebben, maar als ik soms zie hoe ze in de paddock tekeer gaat![]()
Al heb ik haar wel altijd gewoon naar buiten gelaten, ook toen ze nog kreupel liep, ze heeft nooit een dag gehad dat ze echt niet wou bewegen zeg maar.
Dus ik durf gewoon niet meer, plus ook wel lichtelijk iets last van artrose en beide voorbenen ooit flinke peesblessure gehad wat altijd een gevoelig punt blijft.
En zoals gisteren in haar stal struikelt ze half over haar voorbeen, en voel daarna gewoon dat die hoef weer warm is.
Ben gewoon zo bang dat ik haar teveel belast en alles nog erger maak, ze is ook al 26 jaar inmiddels.
Anoniem schreef:Alles 100% zoals het “ hoort” is ook lastig te realiseren hoor.
zowel qua huisvesting als voeding..
KPet schreef:Uit interesse: waar komt de overtuiging (bij jullie) vandaan dat natuurlijk het beste is of zou moeten zijn?
Ik zie dit niet alleen bij paarden, maar ook bij bijv honden en mensen de laatste jaren. Ik snap uiteraard de motivatie om te kijken hoe je voer en omstandigheden steeds kunt blijven verbeteren/innoveren, dat lijkt me logisch, maar waarom natuurlijk?
Ik wil niemand op zijn tenen trappen, heb ook mijn ontwikkeling hierin gehad en ben er op veel vlakken op teruggekomen. Ben echt geïnteresseerd.
KPet schreef:Uit interesse: waar komt de overtuiging (bij jullie) vandaan dat natuurlijk het beste is of zou moeten zijn?
Ik zie dit niet alleen bij paarden, maar ook bij bijv honden en mensen de laatste jaren. Ik snap uiteraard de motivatie om te kijken hoe je voer en omstandigheden steeds kunt blijven verbeteren/innoveren, dat lijkt me logisch, maar waarom natuurlijk?
Ik wil niemand op zijn tenen trappen, heb ook mijn ontwikkeling hierin gehad en ben er op veel vlakken op teruggekomen. Ben echt geïnteresseerd.