Wat is nou echt een goede basisbrok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:39

Voordroog hoeft niet perse slechter te zijn dan hooi. Wij hebben het een jaar zelf gehooid. Met een dag langer was het hooi geweest. Mooi relatief droog voordroog wat op hooi leek. Die van mij deden het er goed op. Ik heb het overigens wel eerst laten testen bij blg oid.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:58

Sclimpre schreef:
Skippy01 schreef:
Kuil, ook droge kuil/ voordroog, is in dit soort gevallen wel het eerste wat ik aan zou passen... verstoort de darmwerking bij een groot deel van de paarden enorm. Sommigen kunnen er tegen en dan kun je je gelukkig prijzen. Het overgrote deel van de paarden doet het beter op onverpakt, droog hooi.

Waarop zit de winst bij overgang van voordroog (geen natte kuil) naar hooi? Het komt toch van hetzelfde basisproduct, alleen de bewaarwijze is anders. Als het te nat is kan het de darmwerking verstoren, maar met goede voordroog hebben wij heel goede ervaringen. Nadeel is vooral de plasticafval, maar dat is een ander verhaal.

@TS : contacteer eens de voedingsadviseurs van een paar voermerken. Uiteraard zullen ze iets uit hun eigen gamma voorstellen, maar meestal geven ze ook achtergrondinformatie, waarom ze net dat product aanbevelen. Daar kan je toch interessante info uithalen.

Door het insealen start fermentatie: een proces waarbij voedingsstoffen met behulp van zuurstof worden afgebroken door bacteriën. Daardoor is ook droog verpakt (het is nóóit 100% droog, voordroog zit tussen de 65% en de 80-85% DS maximaal, hooi rond de 85%) voordroog nog onderhevig aan fermentatie ná het insealen. Dit verandert de invloed op de darmen. Kán goed gaan, maar ik ken héél veel paarden die hier niet tegen kunnen. Waaronder die van mijzelf en die van meerdere van mijn stalgenoten. Ongeveer een derde van de paarden staat bij ons op (zelf gekocht) hooi, omdat die dus niet tegen het (droge) voordroog kunnen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:08

Fermentatie is toch gewoon een bewaarproces? Het is trouwens zonder zuurstof (anaeroob), vandaar dat het belangrijk is dat er geen gaatjes in het plastic zitten. Drogen is een ander bewaarproces.
In beide gevallen is er kwaliteitsverlies tov het oorspronkelijke product, niks aan te doen.
Ik ben in ieder geval heel blij met de voordroog die we voor deze winter gevonden hebben. Eén paard hoest gemakkelijk, dat probleem is nu verholpen. De anderen eten mee van de voordroog. Ik heb ook de indruk dat de kwaliteit stabieler blijft, met hooi merk je toch altijd dat het eind van de winter is. De oudjes blijven ook beter op gewicht dan toen we nog hooi voerden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:13

Sclimpre schreef:
Fermentatie is toch gewoon een bewaarproces? Het is trouwens zonder zuurstof (anaeroob), vandaar dat het belangrijk is dat er geen gaatjes in het plastic zitten. Drogen is een ander bewaarproces.
In beide gevallen is er kwaliteitsverlies tov het oorspronkelijke product, niks aan te doen.
Ik ben in ieder geval heel blij met de voordroog die we voor deze winter gevonden hebben. Eén paard hoest gemakkelijk, dat probleem is nu verholpen. De anderen eten mee van de voordroog. Ik heb ook de indruk dat de kwaliteit stabieler blijft, met hooi merk je toch altijd dat het eind van de winter is. De oudjes blijven ook beter op gewicht dan toen we nog hooi voerden.

Dat is persoonlijke ervaring en dat is prima. Ik heb andere ervaringen. En met mij vinden héél veel meer ervaren voedingsdeskundigen dat hooi een beter product voor paarden is dan voordroog, althans voor de meeste paarden. Ik vind voordroog echt niet 'vreselijk' (in tegenstelling tot kuil), maar het heeft niet mijn voorkeur. Ieder het zijne. Denk dat dit een discussie zonder einde kan worden... Jij jouw idee, ik het mijne.

Sclimpre

Re: Wat is nou echt een goede basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:16

Uiteraard is het beste product het product waar dat bepaalde paard het goed op doet. Ik was alleen benieuwd of er een logische verklaring was waarom vaak gezegd wordt dat voordroog 'slecht' is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:27

Sclimpre schreef:
Uiteraard is het beste product het product waar dat bepaalde paard het goed op doet. Ik was alleen benieuwd of er een logische verklaring was waarom vaak gezegd wordt dat voordroog 'slecht' is.

'Slecht' is dus een heel groot woord :)

Kuil is wel slecht - veel te nat voor paarden.
Voordroog is voor sommige paarden het fijnste en voor veel paarden sub-optimaal.

Uiteindelijk bepaalt de gezondheid van het paard wat het beste is. Sommige mensen doen het ook beter op een dieet mét lactose en vlees en anderen zonder. Bijvoorbeeld.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:29

Mee eens !

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:40

En om die reden zou de éérste keuze zijn om van voordroog over te stappen naar hooi. En dan ook een faire kans te geven van een maand of twee zeker. Als TS een paard heeft dat net als de mijne véél beter op hooi reageert, is dat een veel waardevollere oplossing (omdat het voer nou eenmaal voor 80+ % uit ruwvoer bestaat voor veel paarden) dan (alleen) het krachtvoer aan te passen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:00

Hmm, daar denk ik dan weer anders over. Als haar paard niet goed reageert op de voordroog zou je dat bv in de mest zien. Heel veel paarden kunnen in de zomer voort op alleen ruwvoer. In de winter, en zeker als ze nog moeten werken, vermageren ze dan. De hoeveelheid ruwvoer die ze willen eten is ook niet onbeperkt. Dus zo gek is het niet dat er krachtvoer moeten bijgevoerd worden.
Nu op het eind van de winter overgaan op hooi, tenzij er echte aanwijzingen zijn dat het daar aan ligt, kan ervoor zorgen dat het paard nog meer vermagert.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:11

Je hoeft het (helaas) niet per se in de mest te zien. Bij mijn merrie wel. Die krijgt dunne mest van voordroog. Simpel zichtbaar, dus onderneem je actie.

Bij een vriendin was de mest van haar paard gewoon goed. Maar toch rommelde hij altijd wat aan en miste energie. Overgegaan op droog hooi. Paard kreeg meer energie, drogere benen, toonde minder 'pafferig' (ik weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven)...

Natuurlijk is mest wel je éérste indicatie van 'er is iets niet ok'. Ook gaskoliek is natuurlijk een rode vlag. Soms is het een stuk subtieler.

Ik hoop dat TS voor zichzelf een beetje een idee heeft waar ze mee gaat beginnen inmiddels.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:22

Mijn merrie doet het ook echt het best op droog onverpakt hooi.
Wij hebben momenteel heel droog voordroog, lijkt eigenlijk net hooi.
Maar het is wel verpakt en dan zie ik direct reactie bij mijn merrie. Meer opgeblazen, benen zijn dikker, veel winden laten etc.
De mest is wel goed.
Met hooi onverpakt is ze beter in haar vel, minder opgeblazen, drogere benen en veel minder sloom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:54

Hier ook altijd reactie gehad op alles wat verpakt is. Nu al jaren eigen plek en eigen hooi en dat scheelt enorm. Ene hooi is andere niet en analyse zou veel helpen.

Nadeel van alles wat vochtiger is, je eigenlijk niet aan je kilo's komt en je dus veel van iets moet voeren wat minder goed is voor de darmen. Dat heeft vroeg of laat wel effect. Het wordt alleen niet altijd gezien en erkend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:02

De basis is voor mij de vitamine brok. Ik heb zowel Vitalbix als Victorieus Secret 200. Maar ik zie dat ook alleen als een basis voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine en mineralen, niet als een volledig voer.

Om het wel volledig te maken heb ik diverse andere los voer, zoals ruwvoermixen, bietenpulp, zemelen, spelt, gemicroniseerde lijnzaad. Ik heb 4 paarden en allemaal krijgen ze een individuele samenstelling gebaseerd op wat ze op dat moment nodig hebben. Het wordt ook steeds weer aangepast.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:28

Hier krijgen ze ook als basis ruim ruwvoer en voor de vitamines pure feed balance aangevuld met wat ze individueel extra nodig hebben op dat moment.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:51

Sclimpre schreef:
Hmm, daar denk ik dan weer anders over. Als haar paard niet goed reageert op de voordroog zou je dat bv in de mest zien. Heel veel paarden kunnen in de zomer voort op alleen ruwvoer. In de winter, en zeker als ze nog moeten werken, vermageren ze dan. De hoeveelheid ruwvoer die ze willen eten is ook niet onbeperkt. Dus zo gek is het niet dat er krachtvoer moeten bijgevoerd worden.
Nu op het eind van de winter overgaan op hooi, tenzij er echte aanwijzingen zijn dat het daar aan ligt, kan ervoor zorgen dat het paard nog meer vermagert.

Bij mijn IR paard zag je niets aan de mest. Wel merkte ik dat zijn systemm kapot ging van binnen. Ophopingen in zijn lijf, stramme spieren, uiteindelijk bevangenheid. Met kwaliteit baaltjes hooi heb ik een totaal ander paard. Kerngezond, soepel, happy. Ik blijf erbij dat goed ruwvoer toch echt de basis is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:03

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:03

Jessix schreef:
De basis is voor mij de vitamine brok. Ik heb zowel Vitalbix als Victorieus Secret 200. Maar ik zie dat ook alleen als een basis voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine en mineralen, niet als een volledig voer.

Om het wel volledig te maken heb ik diverse andere los voer, zoals ruwvoermixen, bietenpulp, zemelen, spelt, gemicroniseerde lijnzaad. Ik heb 4 paarden en allemaal krijgen ze een individuele samenstelling gebaseerd op wat ze op dat moment nodig hebben. Het wordt ook steeds weer aangepast.

Zo doe ik het dus ook. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:11

Wijslander schreef:
Jessix schreef:

Zo doe ik het dus ook. :j

Ik had het al gelezen in het topic. :D
Enige lastige is dat buiten mij dus niemand echt weet wat die paarden nou moeten eten. Mijn familie vraagt soms of ik het wil opschrijven, voor in geval van nood. Maar ja, dan vergeet ik dat natuurlijk weer regelmatig te updaten. :o Dus in geval van nood dan maar enkel de vitaminebrok met de ruwvoermix.

Wat ruwvoermixen betreft voer ik al jaren Alphengrun muesli en mash van Agrobs. Ben sowieso fan van Agrobs, ook de luzerne(brok), Fetura en Wiesencobs heb ik wel gevoerd. Fetura is echt een fijn product voor extra eiwit als luzerne geen optie is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:50

Skippy01 schreef:
Gizeppie schreef:
@skippy

Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.

Ik snap je, maar dan zou ik hooi inkopen... hier voeren ze ook bijna overal voordroog. Dus ik koop zelf mijn hooi in. Uiteindelijk kost fatsoenlijk hooi je op de lange termijn minder dan allerlei supplementen en lapmiddelen...

Ik mag niks inkopen. Heb dat allang overlegd met de stalhouder.. ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:56

Bedankt voor al jullie tips.. Ik zal er eens over na gaan denken over alles wat jullie beschreven hebben..