Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sclimpre schreef:Skippy01 schreef:Kuil, ook droge kuil/ voordroog, is in dit soort gevallen wel het eerste wat ik aan zou passen... verstoort de darmwerking bij een groot deel van de paarden enorm. Sommigen kunnen er tegen en dan kun je je gelukkig prijzen. Het overgrote deel van de paarden doet het beter op onverpakt, droog hooi.
Waarop zit de winst bij overgang van voordroog (geen natte kuil) naar hooi? Het komt toch van hetzelfde basisproduct, alleen de bewaarwijze is anders. Als het te nat is kan het de darmwerking verstoren, maar met goede voordroog hebben wij heel goede ervaringen. Nadeel is vooral de plasticafval, maar dat is een ander verhaal.
@TS : contacteer eens de voedingsadviseurs van een paar voermerken. Uiteraard zullen ze iets uit hun eigen gamma voorstellen, maar meestal geven ze ook achtergrondinformatie, waarom ze net dat product aanbevelen. Daar kan je toch interessante info uithalen.
Sclimpre schreef:Fermentatie is toch gewoon een bewaarproces? Het is trouwens zonder zuurstof (anaeroob), vandaar dat het belangrijk is dat er geen gaatjes in het plastic zitten. Drogen is een ander bewaarproces.
In beide gevallen is er kwaliteitsverlies tov het oorspronkelijke product, niks aan te doen.
Ik ben in ieder geval heel blij met de voordroog die we voor deze winter gevonden hebben. Eén paard hoest gemakkelijk, dat probleem is nu verholpen. De anderen eten mee van de voordroog. Ik heb ook de indruk dat de kwaliteit stabieler blijft, met hooi merk je toch altijd dat het eind van de winter is. De oudjes blijven ook beter op gewicht dan toen we nog hooi voerden.
Sclimpre schreef:Uiteraard is het beste product het product waar dat bepaalde paard het goed op doet. Ik was alleen benieuwd of er een logische verklaring was waarom vaak gezegd wordt dat voordroog 'slecht' is.
Sclimpre schreef:Hmm, daar denk ik dan weer anders over. Als haar paard niet goed reageert op de voordroog zou je dat bv in de mest zien. Heel veel paarden kunnen in de zomer voort op alleen ruwvoer. In de winter, en zeker als ze nog moeten werken, vermageren ze dan. De hoeveelheid ruwvoer die ze willen eten is ook niet onbeperkt. Dus zo gek is het niet dat er krachtvoer moeten bijgevoerd worden.
Nu op het eind van de winter overgaan op hooi, tenzij er echte aanwijzingen zijn dat het daar aan ligt, kan ervoor zorgen dat het paard nog meer vermagert.
Jessix schreef:De basis is voor mij de vitamine brok. Ik heb zowel Vitalbix als Victorieus Secret 200. Maar ik zie dat ook alleen als een basis voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine en mineralen, niet als een volledig voer.
Om het wel volledig te maken heb ik diverse andere los voer, zoals ruwvoermixen, bietenpulp, zemelen, spelt, gemicroniseerde lijnzaad. Ik heb 4 paarden en allemaal krijgen ze een individuele samenstelling gebaseerd op wat ze op dat moment nodig hebben. Het wordt ook steeds weer aangepast.
Wijslander schreef:Jessix schreef:De basis is voor mij de vitamine brok. Ik heb zowel Vitalbix als Victorieus Secret 200. Maar ik zie dat ook alleen als een basis voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine en mineralen, niet als een volledig voer.
Om het wel volledig te maken heb ik diverse andere los voer, zoals ruwvoermixen, bietenpulp, zemelen, spelt, gemicroniseerde lijnzaad. Ik heb 4 paarden en allemaal krijgen ze een individuele samenstelling gebaseerd op wat ze op dat moment nodig hebben. Het wordt ook steeds weer aangepast.
Zo doe ik het dus ook.
Skippy01 schreef:Gizeppie schreef:@skippy
Hier in de buurt zijn geen stallen waar ze anders voeren.. hier in de buurt is alles nog vrij traditioneel.. Als ik kijk naar alle stallen in de omgeving staan de allemaal op voor droog. Dit is de enige stal waar ze zolang naar buiten gaan.
Ik snap je, maar dan zou ik hooi inkopen... hier voeren ze ook bijna overal voordroog. Dus ik koop zelf mijn hooi in. Uiteindelijk kost fatsoenlijk hooi je op de lange termijn minder dan allerlei supplementen en lapmiddelen...