Wat voer jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:30

saarie schreef:
Hier een grote (1.80) 12-jarige ruin met flink percentage Engels Volbloed. Loopt wedstrijden in de eventing, springsport en dressuur, 2-3 keer per maand op wedstrijd. Elke week springles, elke week galoptraining, sowieso 6 dagen per week aan het werk. Best een flink schema dus.

Hij staat nu nog overdag op de wei maar gaat komende maand naar de paddock. Hij krijgt daarnaast redelijk onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. Nu naast de weidegang schat ik een kilo of 10, straks zeker 15 kg als het niet meer is. Staat verder dik in het stro dus altijd wat te knabbelen.

Daarnaast krijgt hij standaard ochtend en avond een schep (3/4 tot een hele) basisbrok. Na het werken krijgt hij, afhankelijk van de arbeid, een halve tot anderhalve schep Pavo Sportfit muesli. Standaard supplement is een schepje MSM, scheutje rijstolie, scheut zonnebloemolie. Na flink zweten een schep elektrolyten en na zware arbeid (crossen bijvoorbeeld) krijgt hij een halve liter bier door zn muesli.

Bier? Waarvoor? Dat heb ik nog nooit gehoord

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:38

proven02 schreef:
saarie schreef:
Hier een grote (1.80) 12-jarige ruin met flink percentage Engels Volbloed. Loopt wedstrijden in de eventing, springsport en dressuur, 2-3 keer per maand op wedstrijd. Elke week springles, elke week galoptraining, sowieso 6 dagen per week aan het werk. Best een flink schema dus.

Hij staat nu nog overdag op de wei maar gaat komende maand naar de paddock. Hij krijgt daarnaast redelijk onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. Nu naast de weidegang schat ik een kilo of 10, straks zeker 15 kg als het niet meer is. Staat verder dik in het stro dus altijd wat te knabbelen.

Daarnaast krijgt hij standaard ochtend en avond een schep (3/4 tot een hele) basisbrok. Na het werken krijgt hij, afhankelijk van de arbeid, een halve tot anderhalve schep Pavo Sportfit muesli. Standaard supplement is een schepje MSM, scheutje rijstolie, scheut zonnebloemolie. Na flink zweten een schep elektrolyten en na zware arbeid (crossen bijvoorbeeld) krijgt hij een halve liter bier door zn muesli.

Bier? Waarvoor? Dat heb ik nog nooit gehoord

Ik heb wel eens gehoord dat een oud bruin biertje voor een paard best eens een keer goed is, er staat op een stal waar ik regelmatig kom ook een oud paard dat regelmatig een oud bruin biertje krijgt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:38

Haha die vraag krijg ik vaker! Voor vochtafvoer. Na de cross willen de benen nog wel eens wat oplopen, en bier(gist) werkt vochtafdrijvend. Mooie strakke beentjes de volgende ochtend! Werkt ook goed voor het reinigen van de nieren en een glanzende vacht. Ook bij een 'gewoon' dik been voer ik een paar dagen bier bij om de zwelling te verminderen. De meeste paarden vinden het heerlijk. In de rensport en eventing is dit een stuk gebruikelijker dan verder denk ik.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:48

mijn haf krijgt 2x 180 gram vitalbix per dag (360 totaal dus) en 2 keer per dag een half bekertje muesli (zou zo'n 100 gram zijn schat ik) Bij veel arbeid krijgt ze 2x een heel bekertje muesli. Als ik meer muesli geef word ze knettergek. Verder in de zomer een scheut zonnebloemolie s'ochtends en s' avonds en in de winter 2 pompjes lijnzaadolie s'ochtends en s'avonds. Ze staat 24/7 buiten, zomers krijgen ze 2x per dag een strook hoog uitgegroeid gras, In de winter heeft ze zo goed als onbeperkt hooi uit een slowfeedernet (zo'n 10 kilo per pony :+ )
Ze loopt 4 tot 6 keer in de week waarvan 4 keer flink intensief, die andere 2 zijn vaak longeren, buitenritje etc.
Oja en ze krijgt altijd een teelepeltje zout over dr voer omdat ze extreem zweet.
Ze is overigens 7 jaar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 30-10-18 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:48

Ik heb een 16de jarige, heeft Z gelopen, wordt nu na 2 jaar onregelmatig rijden en 3 jaar niet gereden te zijn (geen blessure, lang verhaal) weer opgepakt. Op L/M niv. Staat in een paddock paradijs, dus 24 p/d buiten. Alleen op stal met opzadelen. Wordt 4x per week gereden, 1 of 2 keer per week gelongeerd en 1 keer per week lol met je knol. En 1 dag vrij per week. Loopt nogal veel in de paddock (wat vooral de hoefsmid niet fijn vind omdat hij in het paradijs sleept met zijn achterbenen waardoor deze verkeerd afslijten)

Bijna onbeperkt ruwvoer, (hooi, van eigen land)

Voor het werk:
1/4 tot 1/2 kg cavalor perfomix
2 grote handen pavo daily plus (lucerne mengsel)
1 schepje van PrimeVal Gelatinaat (voor zijn hoeven en gewrichten soepel te houden)

Na de arbeid:
Hand tot 1/4 cavalor perfomix
1 grote hand pavo daily plus
1 maatbeker met pavo vital (hij haalt net niet genoeg vitamines en mineralen uit zijn brok/ruwvoer)
1 schepje van PrimeVal Gelatinaat

Zijn voerschema staat nu 1,5 maand op deze manier en is al stukken verbeterd. Was nogal zoeken in het begin omdat hij kennelijk veel energie verspilt in de kudde (hij is de leider en loopt van groep 1 naar groepje 2 en weer terug, legt op deze manier nogal wat km af) en niks meer overhield voor het werk. Hij viel niet af, dus het vorige voer kon niet omhoog gezet worden. Tijdje haver door mijn oude voer gegeven maar daar werd hij te druk van voor 1 van de lease klanten. Dus vandaar nu dit voer. Bevalt een soort van. Daarom nu toch maar een 2de zak van gekocht, maar ik twijfel nog een beetje. Vind hem soms nog steeds "suf" in vergelijking met eerst (vorige stal) Maar in dat brok zat ook heel veel meer, en daar kreeg hij bijna 1,5 kg van (verdeeld over de dag) Maar hij viel altijd in tijdens seizoenwisselingen en 9/10 slecht in het vacht. Nu glanst hij als een spiegel, appeltjes staan erop en de wintervacht komt makkelijk zonder dat hij in valt of dat ik olie bij moet voeren. Twijfel of ik nu toch weer olie moet gaan bijvoeren of dat ik de PrimeVal Gelatinaat moet gaan vervangen (grote emmer, nog dicht thuis)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:55

Mijn e pony krijgt 2x daags kwart schep triple p of sports muesli en 3kwart schep basisbrok. Daarnaast voldoende hooi
Mn 2 shetjes krijgen alleen wat hooi meer niet
Af en toe een worteltje, droog broodje of een snoepje. Maar dat is zelden
Mn epony krijgt ook geregeld wat lekkers toe :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:29

saarie schreef:
Haha die vraag krijg ik vaker! Voor vochtafvoer. Na de cross willen de benen nog wel eens wat oplopen, en bier(gist) werkt vochtafdrijvend. Mooie strakke beentjes de volgende ochtend! Werkt ook goed voor het reinigen van de nieren en een glanzende vacht. Ook bij een 'gewoon' dik been voer ik een paar dagen bier bij om de zwelling te verminderen. De meeste paarden vinden het heerlijk. In de rensport en eventing is dit een stuk gebruikelijker dan verder denk ik.

Wat grappig haha je kan dus een biertje met je paard nemen en het heeft nog bepaalde werking ook _O- die onthoud ik

saarie

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:35

Zeker, mooie afsluiter van een dag crossen altijd <<) Paard begint al te brommen als je een flesje/blikje openklikt :9

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:17

KWPN 1.68
Rijdt 5 a 6 dagen per week intensief

Ochtend en avond: 1 schep brok + 1/4 schep muesli - 1 schepje Vitamine E + selenium
Ochtend/ middag en avond: grote portie hooi

In de zomer krijgt ze alleen hooi 's avonds want dan gaat ze gelijk om 7:30 uur in de wei.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:19

PRE
1.66
Arbeid : matig, puur recreatief.

Hooi ‘s ochtends, daarna op de paddock met een stukje weiland met gemillimeterd gras (dus eigenlijk niets) na het binnenzetten 2 handjesvol Havens Natural balance met glucosamine erdoor en daarna genoeg hooi voor de rest van de avond.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:42

Haflinger ruin, 9 jaar, ongeveer 1.45
Op het moment rijden we 3x per week 8 - 10 km buitenrit

7:00 vol net hooi
7:30 1/3 muesli (+magnesium)
8:00 naar buiten (land of paddock)
Buiten hele dag onbeperkt hooi erbij
Rond 13:00 schep lucerne (meestal blijft hij dan een uurtje binnen, daarna weer naar buiten)
Als ze naar binnen gaan (tijd wisseld, 's zomers 23:00 en in de winter tussen 20:00 en 22:00 ) weer 1/3 muesli (+magnesium) en onbeperkt hooi.
En rond 23:00 nog extra hooi ronde wanneer nodig.

Na het rijden in de zomer meestal electrolyten bij en altijd na het rijden wel een handje muesli in de box als ik spullen opruim.
Oh, en bij ons is het altijd zaterdag (bruin) bierdag!
Zodra ik het flesje ontdop staat hij al te hinneken.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:48

Interessant topic :)

Mijn shetlandmerrie van 2,5 krijgt:
- in wintermaanden 25 - 50 gram Pavo Vital
- in winter onbeperkt hooi
- zomers 24/7 weidegang met strookbegrazing

Uiteraard staat de shetlander nog helemaal stil, af en toe een korte grondwerksessie en zelf sjeest ze ook veel rond.

Mijn KWPN merrie van 9 krijgt:
- 1 kg Pavo Speedibeet
- 500 gram Pavo Topsport
- 100 gram Pavo Vital
- 40 ml. kokosolie
- 30 ml. Redcell
- 's winters onbeperkt hooi
- zomers 24/7 weidegang en eventueel hooi bijgevoerd

Nu krijgt m'n KWPN ook een el. groene leempoeder en wat druppels Iberogast door de slobber i.v.m. een gevoelige maag

Ze werkt 2 - 3 x per week aan de dubbele longe en 1x enkele longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:05

Mijn 4,5 jarige merrie krijgt per dag het volgende en staat als volgt in het werk.
Om de dag aan het werk voor 20/30 min, 2 a 3 x in de week wat fanatieker en 1 keer longeren (gemiddeld 5 a 6 keer 'iets' doen). Staat rond de 4 uur per dag op de paddock met haar maatje. We hebben haar op meer biks gehad maar dit is niks voor haar dus weer terug naar het voerdroog en dit werkt echt super voor haar.

Ochtend
- grote berg hooi
- handje biks (normale biks)

Middag (na het binnenhalen)
- portie hooi
- halve schep lucerne

Avond
- kilo lucerne
- veel hooi voor de nacht

tussendoor (na het rijden)
1,5 schep grasmix + merriepoeder.

Afbeelding

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:10

paintruin van 18, vroeger sportpaard, nu al aantal jaren recreatief bereden. 1x per week buitenrit, 2 tot 3 x per week training in de bak. Overdag in de wei.
Krijgt 2x per dag ruime hoeveelheid droge voordroog.
1x per dag halve schep marstall haver vrij en 175 gr vitalbix daily complete. Soms appeltje worteltje.
Als supplement paardebloemwortel, reinigend en arthriaid voor zijn lichte artrose, 25 ml per dag.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:16

Haflinger:
Op stal:

Buiten:

Binnen:
Rond 13:00 schep lucerne (in de winter wat wortels erbij)

Rond 14:00 gaat hij weer naar buiten en weer onbeperkt hooi.

Als ze naar binnen gaan (tijd wisseld, 's zomers 23:00 en in de winter tussen 20:00 en 22:00 ) weer 1/3 muesli (+magnesium) en onbeperkt hooi.

En 1x per week flesje bruin bier

(In de zomer krijgt hij electrolyten bij na het rijden)

Ik zou gewoon met onbeperkt hooi beginnen en bijvoorbeeld een vitamine brok. En goed naar je paard(en) kijken, ieder paard is anders. (mijn paard red het 24/7 buiten niet, terwijl anderen het hier juist heel goed op doen)
Misschien werkt onbeperkt hooi niet of heeft hij niet genoeg aan enkel een vitamine brok.
Bijv. een paard die ook bij ons op stal staat krijgt op het land dus wel onbeperkt hooi, maar op stal afgewogen en enkel vitamine brok, terwijl mijn haflinger het op dit zelfde voer niet goed zou doen.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:22

Wat een leuk topic!

Ik heb een tinker kruising. Western gereden 4x per week rijden, lessen, 1x longeren of de andere dagen losgooien.
Ze staat in stal en staat overdag een aantal uur in de paddock.
Voerbeurt 1:
Kuil
1/4 Basismuesli Lannoo

Voerbeurt 2:
Kuil
1/4 Basismuesli Lannoo

Voerbeurt 3:
Kuil
1/4 Basismuesli Lannoo

Na hard werken krijgt ze 1/4 recovery Mash van equifirst met magnesium citraat en anders paar handjes muesli met magnesium citraat.

Afbeelding
Vanwege dr ras ben ik altijd heel erg bang dat ze te dik word. Ik kan wel meer gaan voeren maar dan word ze te heet. Ik zoek eigenlijk nog iets dat ze dr energie goed gebruikt (en dat niet alles op het begin al op is) iemand tips?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:48

Mijn eigen paarden hebben veel looplust en van de zomer waren ze onuitstaanbaar druk. Dat kon mede door het suikerrijke gras komen. Ik ben sindsdien over op een vitaminebrok die ik in één voerbeurt geef, dit vanwege de geringe hoeveelheid. Het kan zijn dat ik t.z.t. weer overschakel op sportvoer en dan worden het automatisch weer meer voerbeurten, omdat ik liever meerdere kleine porties krachtvoer geef en ze beter eerst hooi kunnen eten voor het krachtvoer.

Paarden
* Grote B-pony die NIET werkt (jong)
* KWPN, 8 jaar, 1.66 m, Z dressuur, snel moddervet
* KWPN, 11 jaar, 1.75 m, L dressuur + allround gebruik, moet goed eten om op gewicht te blijven

Met de keuze voor vitaminebrok zit er weinig verschil in het rantsoen. Zou ik teruggaan naar sportvoer, dan worden de verschillen groter.
De grote KWPN'er krijgt extra vetten bij en die krijgt zo nodig nog meer extra's, bijvoorbeeld in de vorm van rijker ruwvoer (voordroog). Momenteel is dat niet nodig.

Weidedagen:
* Voor 7.30 u buiten (meer dan genoeg gras)
* Na 18.00 u binnen met hooi in slowfeednet (dan heb ik het over oktober/november of begin voorjaar, anders langer buiten)
* 23.00 u afvoeren met hooi in slowfeednet, half bakje Havens Coolmix muesli, sportdosering Marstall Force, één paard met flink wat Subli Omega 369 mix en ze krijgen allemaal wat wortels (in het wortelseizoen)

Op deze manier kunnen ze constant eten. Mijn vos is in dit schema meestal moddervet door het rijke gras. := Lastig, want de merrie kan het heel goed hebben en gescheiden eet ze minder goed.
Op hete dagen staan ze 's nachts buiten en overdag binnen.

Paddockdagen:
* Voor 7.30 u buiten met hooi in de slowfeedbakken
* Indien mogelijk rond 13.00 u 2e ronde hooi, kan dat niet, dan maximale porties bij 1e voerbeurt
* Na 18.00 u binnen met hooi in slowfeednet en wortels
* 23.00 u afvoeren met hooi in slowfeednet, half bakje Havens Coolmix muesli, sportdosering Marstall Force, één paard met flink wat Subli Omega 369 mix en ze krijgen allemaal wat wortels (in het wortelseizoen)

Code rood dagen:
Dan vinden we ze héél zielig ( echt :P ) en kijken we de hele dag of ze buiten kunnen (verschilt per paard, twee zijn stoer en één is van suiker) of naar binnen moeten. Op stal? Dan krijgen ze iets meer lekkers dan normaal en verschillende plukjes hooi door de stal heen om ze bezig te houden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:32

Mijn 4 jarig springpaard (+- 1,68m) loopt 4 dagen per week. 1 x 45 minuten dressuurles, 1 x 45 min springles, 1 keer longeren of dressuur 30 minuutjes en zolang het weer het toelaat 1 keer per week bos voor uurtje, anderhalf uurtje met veel stap, anders een keertje extra dressuur voor 30 minuutjes.

Staat op volpension stal en voorlopig gaan ze nog van 9u tot 16u op de weide dus hebben hooi in de stal wanneer ze weer binnenkomen. Mijne staat op zo goed als onbeperkt voordroog, laag in suikers en gemiddeld in eiwitten.

Ochtend voerbeurt:
- 500 gram Red Fibre van Dhooge
- +- 250 gram Gastro+ van Havens
- 50 gram Pavo Vital

Avond voerbeurt:
- +- 250 gram Gastro+ van Havens
- 50 gram Pavo Vital

Op de dagen dat hij gewerkt heeft, krijgt hij vaak nog een half schepje Red Fibre en half schepje Gastro+ bij. Heb nu slobber besteld op stal en van zodra ik die heb, wordt het een schepje slobber, de Mash&Herbs van Lannoo.

Mijn 13 jarige KWPN van 1,65m die met pensioen staat:

Komt nu nog van 7:30u tot 17:15u op de weide, voor de avond en nachten onbeperkt droog hooi.

Ochtend:

Avond:
- 125 gram Pavo Vital

De 2 shetlanders, een 2,5 jarig hengstje en een 6 jarig ruintje, staan bij de 13 jarige op de wei dus staan ook nog van 7:30u tot 17,15u op de weide en krijgen onbeperkt droog hooi.

Krijgen in de ochtend en avond een handje Red Fibre en ieders 25 gram Pavo Vital. De jongste krijgt ook nog een handje Gastro+ bij.

_Lotte___A

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:49

hoi,dit topic is al wat ouder maar ik antwoord toch! Mn verzorgpony is welsh x arabier, maar echt veeeeeeeeeeeel te dik. Ze is 15, wordt 2x per week bereden en 2x per week gelongeerd (ik kan helaas niet vaker dan 2x en de eigenaar gaat ook bijna nooit helaas). Ze krijgt nu onbeperkt kuil (staat wel in een kudde) en 1 hand biks, 2 handen muesli, 2 handen lucerne en 2 stuks fruit. Ik twijfel, is dit wel goed? Is dit niet wat veel?

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:53

_Lotte___A schreef:
hoi,dit topic is al wat ouder maar ik antwoord toch! Mn verzorgpony is welsh x arabier, maar echt veeeeeeeeeeeel te dik. Ze is 15, wordt 2x per week bereden en 2x per week gelongeerd (ik kan helaas niet vaker dan 2x en de eigenaar gaat ook bijna nooit helaas). Ze krijgt nu onbeperkt kuil (staat wel in een kudde) en 1 hand biks, 2 handen muesli, 2 handen lucerne en 2 stuks fruit. Ik twijfel, is dit wel goed? Is dit niet wat veel?

Op 1 dag?? Dat is toch echt te veel denk ik

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:56

Kuil is veel te calorierijk voor een pony die makkelijk dik wordt. Probeer haar op graszaadhooi te krijgen. Daarnaast kan je ipv het krachtvoer beter een vitaminekorrel geven. Maar dat gaat minder verschil maken dan een verandering in het ruwvoer. Zo heel veel krachtvoer krijgt ze niet eigenlijk.

___STERRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:33

Dit krijgt ze allemaal op 1 dag, ook als ze niet loopt. Ik denk niet dat iets anders dan kuil gaat lukken, want ze staat op een paddock waar alleen kuil wordt gevoerd (dat is op alle paddocks) en de eigenaresse vindt stal (waar ze dus ander ruwvoer geven) te duur :(
Zelf zit ik vooral eraan te denken om geen fruit meer te geven, en ook geen biks meer, of is dat echt essentieel?

___STERRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:45

En ja, ik zit ff op t account van mn zusje omdat mn computer leeg is ;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:51

2 Clydesdales, 10 jaar & 2,5 jaar, recreatief & niks, 950 & 650 kg

De jongste krijgt 2 schepjes podo grow en Dexter krijgt dan wat Pavo nature's best, beide eigenlijk gewoon omdat ze hun lijnzaadolie en zandkuur niet met een lepeltje willen :')

Verder een hooirantsoen van 15kg per paard. Maar als ik ze laat doen jagen ze er ook wel 45kg door op een dag, daar vind ik het nu alleen echt nog niet koud genoeg voor en 2 paarden die momenteel hele dagen niks doen en dan ook nog eens gewoon op een wei met gras staan gaan echt geen honger lijden van 1 baal minder. Mijn portemonnee bedankt ze :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:52

_Nero schreef:
Haflinger:
Op stal:

Buiten:

Binnen:
Rond 13:00 schep lucerne (in de winter wat wortels erbij)

Rond 14:00 gaat hij weer naar buiten en weer onbeperkt hooi.

En 1x per week flesje bruin bier

(In de zomer krijgt hij electrolyten bij na het rijden)

Ik zou gewoon met onbeperkt hooi beginnen en bijvoorbeeld een vitamine brok. En goed naar je paard(en) kijken, ieder paard is anders. (mijn paard red het 24/7 buiten niet, terwijl anderen het hier juist heel goed op doen)
Misschien werkt onbeperkt hooi niet of heeft hij niet genoeg aan enkel een vitamine brok.
Bijv. een paard die ook bij ons op stal staat krijgt op het land dus wel onbeperkt hooi, maar op stal afgewogen en enkel vitamine brok, terwijl mijn haflinger het op dit zelfde voer niet goed zou doen.

Oké je hebt me nieuwsgierig :+
Bruin bier? En welke dan? :P