Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:04

Janine1990 schreef:
Ninx schreef:
Buitenrijden is mentale input voor je dier..... het ligt ook het dichtste bij de natuur van het paard; van A naar B, rechtuit, met ruimte en frisse lucht rond zijn hoofd.
Als iets niet jouw ding is, is het wellicht wel zijn ding.... rijden is samenwerken, het moet beide partijen iets opleveren.

Prestatie en willen perfectioneren is toch een opdracht van ons 'ego', vrijwel iedereen heeft daar last van. Maar een paard heeft geen ego en wil niks presteren, het voelt echter wel druk/ frustratie/ teleurstelling... en heeft daar last van.

Hij klinkt niet erg blij, mentaal dus niet echt in balans.... Misschien kun je eens kijken of je jouw eigen bakens eens kunt verzetten en primair kunt kijken naar hoe je hem mentaal weer 'los' krijgt.
Ik heb ook 1 paard dat bij teveel druk of repetitieve arbeid mentaal wat dichtklapt en vervolgens ook fysiek.

Doe eens raar en gooi het roer eens om..... ga gewoon eens een poosje iets totaal anders doen.

Ben even benieuwd of je de rest ook hebt gelezen. Want hoe blij wordt een onzeker paard van een vreemde omgeving in zijn eentje?
Ga ik met stalgenootje word ik ongelukkig en onzeker en dat merkt het paard ook.

Hij werkt naar mijn idee wel heel graag. Juist omdat hij binnen de kudde heel alleen is, zoekt hij het wel bij mensen.

Mijn gevoel is daarom juist om de grenzen langzaam op te zoeken, binnen zijn comfortzone. Dus wel op wedstrijd gaan omdat hij dat kent. En werken aan meer een betere afstemming tussen hem en mij. Vind de masterson method hierin heel interessant.

Compleet iets anders wordt hij niet gelukkiger van.

Ik heb alles gelezen.... Maar de perceptie van de eigenaar is niet altijd gelijk aan de werkelijkheid voor het dier.
Ieder dier, in mijn ervaring ruinen vaak sowieso, moeten wennen aan een nieuwe omgeving... het 'op pad' gaan. Maar het prikkelt ook, leert het dier probleemoplossend werken. Door met een ander dier op pad te gaan leert hij dat sneller, bovendien hebben ze veel meer plezier met andere paarden erbij.... het LOL aspect van rijden is misschien wel het belangrijkste component...

Ik heb misschien over het hoofd gezien waarom jij ongelukkig of onzeker wordt van rijden met een stalgenoot?

Compleet iets anders is bijvoorbeeld wat Willekes benoemt... ga eens na hoeveel pret jullie samen ook hebben? Doe je wel eens iets spelenderwijs met hem? Dat hij lekker uit zijn stekker gaat en jij bij wijze van spreken door de bak rolt van de pret?
We zijn soms wel erg serieus bezig met paarden... misschien kun je je eigen focus eens een beetje verleggen.
Ik heb het idee dat iedere handeling misschien een doel moet hebben, en dat dat doel in principe altijd weer richting wedstrijd/ sport draait? Tijdelijk eens een ander doel voor ogen hebben en de druk weglaten en kijken wat er gebeurt....?

Rizette

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:19

Heeft je paard geen maagzweren?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 11:20

Vervelende ervaring van een paar maanden geleden met stalgenoot. Staat in OP. Ik wil het verhaal wel uitgebreid in pb doen hoor.

In feite is het zoeken naar een oplossing wat ik nu doe ook met als doel de sport.

Het is geen enorm speels paard, vraag me ook af hoeveel paard je kan zijn als niemand je accepteert. Je moet hem echt een poos opsluiten (kleine paddock) wil hij echt gek doen. Dat kan ik wel echt enorm waarderen.

Zijn nsb vriend kan hij wel leuk mee klieren. Maar dat is echt ruinengedrag en is geen dagelijkse kost.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 11:21

Rizette schreef:
Heeft je paard geen maagzweren?

Goeie... zien we dat in een bloedonderzoek?

Hij heeft in principe altijd ruwvoer, dus het zou niet moeten. Maar het komt meer voor dan we denken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:33

FriesWytske schreef:
Paardenfann4 schreef:
Misschien is het paard niet geschikt voor het hogere werk en kan hij dat niet aan? Als je er zoveel aan moet doen om een paar punten te moeten scoren dan moet je je misschien afvragen of dit wel het juiste paard is voor de hogere wedstrijdsport? Niet ieder paard is in staat om op hoog niveau te (blijven) presteren.

Sorry, maar dit vind ik echt wel een rotopmerking. Hoe wil je iemand de grond inboren. Terwijl ze net weer het plezier in rijden terug heeft gekregen. En elk paard kan als hij/zij gezond is Z lopen. Z is nog niet hoog niveau in mijn ogen. Z is nog basiswerk.

Met het risico dat ik ook een kouwe douche krijg... Waarom is dit een rotopmerking? Paardenfann4 zegt toch 'misschien', ttz. één van de mogelijkheden waar je rekening mee kan houden. Het hoeft ook niet zo te zijn dat het paard het fysiek niet aankan. TS zegt dat in een groepsproef haar paard zich optrekt aan de anderen. In een individuele proef zijn er geen anderen. Dus die steun valt weg. Dan kan het toch zijn dat op een bepaald niveau het paard op de rem gaat, mentaal moeilijk + fysiek wordt er meer gevraagd en op dat moment wordt het teveel.
Dit is niet iemand de grond inboren, integendeel. Niet veel mensen kunnen een paard tot het maximum van zijn capaciteiten rijden, meestal is de ruiter de beperkende factor. TS heeft ook heel netjes eerst gekeken of het probleem niet bij haarzelf ligt.
Uiteraard hoop je altijd dat het een kleinigheid is het makkelijk op te lossen valt en dat je weer verder kan, maar het is wel eerlijker naar het paard toe om alle mogelijkheden te bekijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 11:38

Maar Sclimpre, waarom niet werken aan de mentale gesteldheid van het paard?

Ik heb en ben mezelf aan het aanpakken, maar dan zijn we nog maar halverwege ;) ik denk dat er in dit topic een paar zeer bruikbare tips gekregen om meer te werken aan de harmonie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:42

Doe je ook werken aan de hand? Rechtrichten en oefeningen waar hij ( en jij) moeten nadenken afgewisseld met samen spelen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:50

Janine1990 schreef:
Maar Sclimpre, waarom niet werken aan de mentale gesteldheid van het paard?

Ik heb en ben mezelf aan het aanpakken, maar dan zijn we nog maar halverwege ;) ik denk dat er in dit topic een paar zeer bruikbare tips gekregen om meer te werken aan de harmonie.

Als er daar nog vooruitgang te boeken is, is dat zeker een goed plan. Niemand zegt dat je maar moet opgeven. Maar ik vind dat je ook rekening moeten houden met de kans dat je paard uit eigen beweging al alles gegeven heeft wat hij in huis heeft en nu tegen zijn limiet aanloopt.
Met een springpaard is het makkelijker te zien dat hij echt niet hoger kan, bij dressuur is het heel wat moeilijker te zien of er nog vooruitgang mogelijk is of niet.
Dat is echt niet slecht bedoeld, maar dat was wat ik spontaan dacht toen ik je openingpost las. Uiteraard zonder het paard ooit in het echt gezien te hebben. En zonder een kristallen bol te hebben :)
Maar dat is het enige wat we via internet kunnen, spontaan zeggen wat we denken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 11:59

De toon maakt de muziek Sclimpre... denk dat het daar bij het eerste bericht van Paardenfan4 een beetje problematisch ervaren werd. ;)

Ik geloof zeker dat er daarin nog rek zit! Dit is voor mij het eerste paard waarmee ik alle mogelijkheden en ruimte heb. Ik hechtte me nooit aan een paard en heb eerder ook jarenlang meegekregen dat je vooral geen emoties moest toelaten bij de paarden, het waren bij die mensen meer gebruiksvoorwerpen. Hoe anders nu. ;)
Ik was niet geschikt voor die emotieloze benadering, dat zit in me. Maar ik denk dat ik er wel nog in verder kan groeien.

Voordat men denkt dat ik geen band met mijn paard heb... vorig jaar heb ik hem naar Horse event laten gaan met mijn stalgenootje (haar paard was niet rad). Ik ging ook mee. Maar ik heb hem nog nooit zo ongelukkig zien kijken, hij werd er super onzeker van. Dat was eens en nooit weer. Wat keerde hij ineens in zichzelf. Kon wel janken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:03

Ik heb de openingspost gelezen, de rest vluchtig, als je omschrijft dat het probleem zich in de wedstrijdring afspeelt zou ik ook als eerste daar de 'oplossing' zoeken, een tekort of fysiek probleem kan je natuurlijk niet 123 uitsluiten, en daar naar kijken is ook zeker wijsheid.

Maar als je vorig jaar in een negatieve cirkel zat met wedstrijden is er een grote kans dat je paard deze herinneringen nog steeds heeft, dan kan jij wel met EMDR aan de slag zijn, maar je paard heeft geen sessies gehad om het zo te zeggen ;)

Ik neem aan dat je thuis ook de proef wel oefend(geheel, niet stukjes uit de proef) Als hij hier wel goed door komt, maar op wedstrijd niet, dan hoef je het imo niet in een stukje fysiek te zoeken.
Is dit wél een probleem, dan kan het alsnog zijn dat hij mentaal op slot schiet van de 'druk' van de proef, maar het kan ook zijn dat hij nét dat beetje te kort komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 12:08

Goed idee siskeh, ik probeer altijd zo min mogelijk de proef aan elkaar te rijden. Misschien moet ik dat juist wel vaker gaan doen! Goed voor ons allebei. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:08

Ik zou het inderdaad juist wel doen, de proef een aantal keer in z'n geheel rijden. Je kunt er meerdere dingen van leren:
- paard kan de fysieke belasting wel / niet / nét aan
- paard kan de fysieke belasting prima aan en loopt de proef met twee hoeven in de neus drie keer achter elkaar rond (wat ik niet helemaal reeël acht obv wat je eerder typte over pompen na de training)

Ik kan me voorstellen dat er een combinatie van factoren speelt hier, wellicht bij jullie als combi, maar wellicht momenteel voornamelijk bij het paard:
1. Paard vindt het fysiek moeilijk, herstelt slecht na arbeid
2. Paard vindt het mentaal moeilijk om in de losrijring (op vreemd terrein) met veel andere paarden tegelijk te zijn, worstelt zich daar doorheen, maar gaat 'uit' zodra hij (in z'n eentje) de ring in kan. Misschien is hij mentaal wel op, op dat moment en werkt dat fysiek door (verlammend, als het ware).

Ik denk dat *leuk* buitenrijden heel goed voor jullie kan zijn, maar *leuk* is dan wel met een ander, braaf en vriendelijk paard erbij (voor hem) en een leuke ruiter (voor jou) én op een leuke locatie (bos, hei). Bij mijn ruin merk ik dat hij dat superfijn vindt, lekker het bos in, samen of met mijn stalgenootje en zijn grootste kleine vriendinnetje. Het maakt hem meer open en blijer en daar heb ik tijdens de dressuurtraining (voor zover van toepassing) weer profijt van, omdat hij er met een openere houding in gaat ipv in zichzelf gekeerd.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar je bent welkom om met mij een rondje bos (Utrechtse Heuvelrug) of heide (Ede) te doen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 17:34

Hmm Hilary, zo heb ik het nog nooit bekeken... Dat juist het samen zijn met andere (vreemde) paarden de stress veroorzaakt. Wel erg logisch natuurlijk in zijn geval. :j Iets wat we zelf ook allemaal wel kennen, een eerste werkdag op een nieuw bedrijf is vreselijk vermoeiend, ook al heb je zelf nog niets gedaan.

Niet met stalgenootje buiten rijden betekent voor mij al buitenrijden met vreemde paarden. Waarbij ik ook niet helemaal zeker weet of hij daar wel gelukkig van word, als underdog.

Ik zit helaas in Groningen... Dus hoe mooi de Utrechtse heuvelrug me ook lijkt, dat wordt 'm niet hoor :')

Denk dat het (afhankelijk van de uitkomst van het bloedonderzoek natuurlijk) goed is dat ik sowieso begin met thuis meer dingen met hem zelf doen. Masterson method is volgens mij wel vrij goed te doen met behulp van video's. Maar spelen met een paard??? Ik zou niet weten hoe. :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:06

Mag paard los in de bak of grote paddock in zijn eentje?

Dan kun je prima spelen met een paard hoor. Laat een longeerzweep eens quasi nonchalant knallen in de buurt en kijk wat hij doet. ( van hem af niet gelijk in zijn richting)
Speel met je lichaamstaal, drijf hem weg en haal hem weer naar je toe. Tussendoor aaien vertellen dat zo’n knappe kerel is.

Je kunt dat ook combineren met bijvb pionnen en balkjes. Je lijnt hem eerst aan. Bij pion 1 halt houden, pion twee laat je hem draven. Pion 3 terug naar stap en pion 4 halt en een stukje achterwaarts.

Daar mee kun je heel veel variëren. Zelfde maar dan bijvb slalommend.

Balkjes meenemen in een L vorm achteruit.

Nouja dat soort dingetjes kunnen hem ook wel weer extra zelf vertrouwen geven. Vooral in het begin niet te moeilijk maken en veel belonen met een aai en stem.

Klinkt kinderachtig misschien maar zo moet hij na denken over wat je wil en daar worden ze alert van zeker als de opdrachten zich wat sneller achter elkaar zich op volgen.

Op het forum buitenrijden en transport loopt nu een topic buitenritten.
Daarin kun je wel een oproepje doen voor buitenrit met iemand uit Groningen met de beschrijving van je paard en wat je erbij zoekt. In jullie geval een braaf niet dominant maatje om mee te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:15

Al eens allebei een hartslagmeter omgehad tijdens een proef? Een juiste interpretatie kan je heel veel lere.n

Snuitje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:25

Janine1990 schreef:
Goeie... zien we dat in een bloedonderzoek?

Hij heeft in principe altijd ruwvoer, dus het zou niet moeten. Maar het komt meer voor dan we denken.

Geef hem eens wat anders te eten. Een wortel...of een appel ofzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:47

Ineke2 schreef:
Mag paard los in de bak of grote paddock in zijn eentje?

Dan kun je prima spelen met een paard hoor. Laat een longeerzweep eens quasi nonchalant knallen in de buurt en kijk wat hij doet. ( van hem af niet gelijk in zijn richting)
Speel met je lichaamstaal, drijf hem weg en haal hem weer naar je toe. Tussendoor aaien vertellen dat zo’n knappe kerel is.

Je kunt dat ook combineren met bijvb pionnen en balkjes. Je lijnt hem eerst aan. Bij pion 1 halt houden, pion twee laat je hem draven. Pion 3 terug naar stap en pion 4 halt en een stukje achterwaarts.

Daar mee kun je heel veel variëren. Zelfde maar dan bijvb slalommend.

Balkjes meenemen in een L vorm achteruit.

Nouja dat soort dingetjes kunnen hem ook wel weer extra zelf vertrouwen geven. Vooral in het begin niet te moeilijk maken en veel belonen met een aai en stem.

Klinkt kinderachtig misschien maar zo moet hij na denken over wat je wil en daar worden ze alert van zeker als de opdrachten zich wat sneller achter elkaar zich op volgen.

Op het forum buitenrijden en transport loopt nu een topic buitenritten.
Daarin kun je wel een oproepje doen voor buitenrit met iemand uit Groningen met de beschrijving van je paard en wat je erbij zoekt. In jullie geval een braaf niet dominant maatje om mee te gaan.

Dat is wel werken met negatieve bekrachtiging. Dus werken met druk en de druk weghalen als hij het wenselijke gedrag toont.

Kijk dan liever eens naar werken met positieve bekrachtiging (even googlen) of liever nog: intrinsieke motivatie.
Dat laatste is heel interessant voor paarden die opener, blijer, trotser mogen worden.
Zoek maar eens op Intrinzen. Het heeft mijn ruin erg geholpen 'losser' te worden tussen zijn oren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:57

Het was als een voorbeeld :) je kan ook een clicker gebruiken maar dat moet je maar net willen.

Intrinzen heb ik wel over gelezen en dingen van gezien. Voor mij persoonlijk wat te gevaarlijk ( heeft met mij zelf fysiek te maken)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:14

TS, je staat open voor iedereens suggesties, een mooie instelling en zo komen jullie er samen echt wel als je eenmaal hebt uitgevogeld wat de oorzaak is van zijn gedrag in de ring. Leuk om te lezen, hou ons op de hoogte van wat je allemaal uitvindt over hem!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 22:13

Ninx, kan je me dat kort uitleggen in Jip en Janneke taal?

Visitor, bedankt voor het compliment! Ik vind het echt niet allemaal even makkelijk hoor. Er worden best dingen aangedragen waarbij ik mezelf niet eens comfortabel voel, maar ik probeer het wel allemaal mee te nemen in de overwegingen.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:49

Ik zou ten eerste eens kijken of een toevoeging van een vitamine brok wellicht kan helpen. Bij stress verbruik je zeer veel vitamines; vooral e en magnesium. Dat zou wellicht kunnen verklaren waarom hij extra lijkt te verzuren bij wedstrijden (extra stress).
Mijn paard verzuurde ook altijd rrg snel bij de training... daarna ook veel pompen en weinig energie. Sinds ik een andere viramine brik bij voer, is dit niet meer het geval. Ik ben overgestapt van marstall naar equilin

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:55

Verder zou het wellicht helpen om je eisen/verwachtingen wat omlaag te draaien bij wedstrijden?
Ik begrijp dat je er lang uitgelegen hebt (je paard).
Dus wellicht gewoon zweepje mee in de ring nemen met als enige doel dat het tempo erin blijft en niet gaan om de winstpunten...
En ook kijken hoe je hem verder wat extraverter krijgt.

Paard van mijn zus klapte ook altijd dicht in de ring.... hoe meer stress, hoe langzamer het tempo werd en hoe minder ze op hulpen reageerde...

Zij heeft toen ook gewoon een tijdje met een zweepje de proef gereden..

Als je eigen doelen lager liggeb, krijg je zelf ook minder stress in de ring...waardoor het paard ook minder stress zal ervaren...

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:43

T’s, ik heb je OP gelezen de rest doorheen gewandeld.
Wat mijn vragen aan jou zouden zijn?
Vind jij jezelf knap? In de zin van ben je trots op wie je bent?
Hoe ben jij zelf in groot vreemd gezelschap?
Ben jij zelf introvert of extravert?
Je hoeft hier geen openbaar antwoord op te geven, ze zijn bedoelt om over na te denken. Kijk eens in hoeverre je paard jou qua doen en laten spiegelt. Herken je dingen hierin dan kun je hier mee aan t werk (je bent al stressrelease aan t doen las ik, top!) Je hebt best kans dat als je met jezelf aan de gang gaat, je paard zn gedrag ook verandert.
Succes en als je vragen hebt Mn pb staat open.
Laatst bijgewerkt door kiomiamigo op 22-08-18 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:55

FriesWytske schreef:
Paardenfann4 schreef:
Misschien is het paard niet geschikt voor het hogere werk en kan hij dat niet aan? Als je er zoveel aan moet doen om een paar punten te moeten scoren dan moet je je misschien afvragen of dit wel het juiste paard is voor de hogere wedstrijdsport? Niet ieder paard is in staat om op hoog niveau te (blijven) presteren.

Sorry, maar dit vind ik echt wel een rotopmerking. Hoe wil je iemand de grond inboren. Terwijl ze net weer het plezier in rijden terug heeft gekregen. En elk paard kan als hij/zij gezond is Z lopen. Z is nog niet hoog niveau in mijn ogen. Z is nog basiswerk.

Misschien onhandig, maar ik denk niet dat het rot bedoeld is.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:56

Paardenfann4 schreef:

Eens; Z is wel een rubriek waar er ook veel blijven “hangen”, omdat een paard niet verder komt of omdat er al de nodige blessures zijn, vooral bij paarden die hun fysieke of mentale grenzen niet zo goed aangeven.
Het zou dus echt wel kunnen.
Bij lange niet iedereen die naar de Z gaat haalt het niveau daarboven.
Jouw paard geeft wel een grens aan, het feit dat jij daar in zekere mate gehoor aangeeft ( respect daarvoor) neemt niet weg dat het kan dat hij aan zijn max zit.