Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:00

nono_roos schreef:
Ik lees even mee!

Ik zit letterlijk in dezelfde situatie en met mijn handen in het haar. Van potdicht op stal 3x per dag naar buiten en 2 voerbeurten naar 7.00-20.00 naar buiten in paddock en s'avonds/s'nachts met een lekkere dot hooi op stal.

In februari heb ik haar overgebracht, het zijn vrij dominante kudde dus ook ik heb enorm veel wondjes gehad. Het gaat echt al steeds beter, knuffelen al meer en rust is wedergekeerd. Echter hou ik een paard over met te weinig eetlust, slechte vacht. Verdenking van Ernstige maagzweer en dus de hele ronde naar de kliniek wat ik gehoopt te kunnen overslaan dit jaar toch weer moeten doen.

Volgende week maag scopie, zorg dat je paard zijn maag rust krijgt, die van mij mocht niet altijd eten.. stress en opjagen heeft dit waarschijnlijk veroorzaakt. Je kan je paard misschien wel helpen door GastriVet te geven. (heb ik ook vanaf maart gestart). Of een ander middel/poeder wat het wat minder geïrriteerd maakt.

Zodra je paard blijft afvallen hou dan rekening met dat hij op een bepaald punt niet zwakker mag worden. Anders duurt het allemaal nog langer.

Wellicht heeft iemand hier nog goede tips maar dit is waar ik midden in zit.

Wat jij nu beschrijft, wil ik graag voorkomen. Ik wil voorkomen dat ik straks hem naar de kliniek moet brengen door stress en te weinig voer. Daarom dat ik nu al opties aan het bedenken ben wat ik nog zou kunnen doen. Ik ben hem nu enorm aan het bijvoeren, maar ik kan niet elke dag ivm studie en dat betekent dat hij geen rust heeft. Ik weet hoe hij was toen hij in een andere kudde stond. Hij was daar echt happy. Flynn mag ook niet altijd eten dat baart me zorgen of hij wordt opgejaagd door een groot paard. Ik vind dit gewoon zorgelijke dingen, omdat hij altijd zo lief is voor andere paarden en normaal gesproken nooit wonden op zijn rug had. Toen ik hem net kreeg werd hij alleen maar dikker op zijn nieuwe plekje, maar nu valt hij alleen maar af.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:00

's Avonds op stal kan misschien net een voordeel zijn voor jouw paard. Dan kan hij rustig zijn portie hooi oppeuzelen zonder dat andere paarden zich daarmee bemoeien.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:01

Sclimpre schreef:
's Avonds op stal kan misschien net een voordeel zijn voor jouw paard. Dan kan hij rustig zijn portie hooi oppeuzelen zonder dat andere paarden zich daarmee bemoeien.

Ik heb hier helaas geen stal..

Sclimpre

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:11

Ik zou op stal ook enkel doen als er meerder paarden op stal komen, niet 1 paard alleen.
Je zou een lijst kunnen maken van de eigenschappen van de plekken waar je paard gestaan heeft en wel/niet happy was. En van daaruit op zoek gaan naar de ideale (of zo ideaal mogelijke) plek.
Zo te zien gaat jouw paard op zijn huidige plek nooit 100% blij zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:16

Is het vossenbroek niks? En zag dat je een oud topic had voor het zoeken naar stalling in Epe en omgeving, misschien die even omhoog schoppen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:39

Sclimpre schreef:
Ik zou op stal ook enkel doen als er meerder paarden op stal komen, niet 1 paard alleen.
Je zou een lijst kunnen maken van de eigenschappen van de plekken waar je paard gestaan heeft en wel/niet happy was. En van daaruit op zoek gaan naar de ideale (of zo ideaal mogelijke) plek.
Zo te zien gaat jouw paard op zijn huidige plek nooit 100% blij zijn.

Hij heeft op een 24/7 weide gestaan. Op een soort zelfde stal als hier. Maar ik denk dat hij op mn vorige stal meer te eten kreeg en een stabielere kudde had. Ook had hij hier veel meer ruimte..Hij was hier relaxt, stond niet te dringen als ik kwam. Dat doet hij nu wel.. Hij wilt nu liever bij mij zijn dan bij zijn paarden vrienden en dat baart mij zorgen. Naast dat hij enorm afgevallen is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:40

MarjanB schreef:
Is het vossenbroek niks? En zag dat je een oud topic had voor het zoeken naar stalling in Epe en omgeving, misschien die even omhoog schoppen?

Dat is die stal in Ermst toch? Volgens mij stond die vol.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:41

ik wil graag op bepaalde opmerkingen reageren.

De kudde wordt geleid door een groot dominant paard met voernijd.

In mijn beleving is een dominant paard bebaat bij rust in de groep.
Dit paard heeft voernijd en is de sterkste maar is niet de leider.
Het moet elke keer opnieuw vechten om zijn zin te krijgen.
Dit lijkt mij geen gebalanceerde groep.

Nu na 3 weken de situatie niet is gewijzigd heb ik het idee dat dit wel eens veel langer kan duren omdat jouw jonkie en dit paard elkaar nog heel veel vaker gaan tegen komen.
Ook omdat de ruimte niet heel groot is kan hij de confrontaties niet ontlopen met de stress en alle bijtwonden tot gevolg.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:43

Gizeppie schreef:

Ja beide paarden hebben goed kunnen wennen, Mijn paard moest eerst niets weten van mij en ik kon er weinig mee. Ik heb zelfs overwogen haar terug te brengen. terwijl bij mijn zus het andersom was. was mijn zus in huis was weigerde haar paard te eten. Ze moest daar echt bij blijven. Nu zijn beide paarden echt op hun gemak en voelen zich goed thuis. Mijn paard moet toch al weinig van vreemde hebben maar nu is ze echt mijn meisje en is ze goed op haar gemak.[/quote]

Kregen ze wel voldoende te eten? Of hoe was het voer verdeeld?[/quote]

Ik heb 4 hooi bakken staan op 4 paarden, ze staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock deze kan dicht. Krachtvoer krijgen ze uit emmers en dan blijf ik erbij elk paard kent zijn plek siets gaat links naast de stal, de ruin voor de stal en mijn andere merrie rechts naast de stal. mijn nieuwe merrie eet in de paddock met het hek dicht. Ze eet erg langzaam en dan eet mijn ruin haar voer op (20 minuutjes) Er is onbeperkt hooi, en in de zomer gaan ze een halve dag op de wei (snel dik worden van de dames) Bij mijn zus krijgen ze kracht voer op stal en hooi in bakken onbeperkt.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Laatst bijgewerkt door zacharyhill op 17-05-18 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:49

BMHP schreef:
ik wil graag op bepaalde opmerkingen reageren.

De kudde wordt geleid door een groot dominant paard met voernijd.

In mijn beleving is een dominant paard bebaat bij rust in de groep.
Dit paard heeft voernijd en is de sterkste maar is niet de leider.
Het moet elke keer opnieuw vechten om zijn zin te krijgen.
Dit lijkt mij geen gebalanceerde groep.

Nu na 3 weken de situatie niet is gewijzigd heb ik het idee dat dit wel eens veel langer kan duren omdat jouw jonkie en dit paard elkaar nog heel veel vaker gaan tegen komen.
Ook omdat de ruimte niet heel groot is kan hij de confrontaties niet ontlopen met de stress en alle bijtwonden tot gevolg.

Nou dat is precies wat er is gebeurd.. Nee een van de Ijslanders is de leider.. Ik heb veel wonden gehad de eerste week.. Nu nog wat plekjes.. Maar veel meer dan in de vorige kudde..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:00

zacharyhill schreef:
Gizeppie schreef:

Ja beide paarden hebben goed kunnen wennen, Mijn paard moest eerst niets weten van mij en ik kon er weinig mee. Ik heb zelfs overwogen haar terug te brengen. terwijl bij mijn zus het andersom was. was mijn zus in huis was weigerde haar paard te eten. Ze moest daar echt bij blijven. Nu zijn beide paarden echt op hun gemak en voelen zich goed thuis. Mijn paard moet toch al weinig van vreemde hebben maar nu is ze echt mijn meisje en is ze goed op haar gemak.

Kregen ze wel voldoende te eten? Of hoe was het voer verdeeld?[/quote]

Ik heb 4 hooi bakken staan op 4 paarden, ze staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock deze kan dicht. Krachtvoer krijgen ze uit emmers en dan blijf ik erbij elk paard kent zijn plek siets gaat links naast de stal, de ruin voor de stal en mijn andere merrie rechts naast de stal. mijn nieuwe merrie eet in de paddock met het hek dicht. Ze eet erg langzaam en dan eet mijn ruin haar voer op (20 minuutjes) Er is onbeperkt hooi, en in de zomer gaan ze een halve dag op de wei (snel dik worden van de dames) Bij mijn zus krijgen ze kracht voer op stal en hooi in bakken onbeperkt.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater[/quote]

O dat is wel beter.. Nee bij mij zijn er 2 momenten dat ze gevoerd worden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 14:16

Wat is nu het verstandigste? Moet ik het nog eventjes afwachten (paar weekjes de tijd geven?) of moet ik nu keuze gaan maken en opzoek gaan naar iets anders?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:33

Ik zou het nog even de tijd geven zo kort op elkaar verhuizen lijkt me ook niet fijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:52

Ik zou em weg halen. Zo te horen krijgen ze gewoon onvoldoende ruwvoer

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:57

Alvast rondkijken of je iets beters vindt. Mij lijkt het grootste probleem dat hij te weinig ruimte heeft om de ander paarden te ontlopen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:06

Kan hij niet terug naar zijn vorige plek ?

Zou ook alvast rond gaan kijken voor iets anders , dit klinkt niet fijn en is zowel voor jou als je paardje niet leuk

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 15:17

N4N4 schreef:
Kan hij niet terug naar zijn vorige plek ?

Zou ook alvast rond gaan kijken voor iets anders , dit klinkt niet fijn en is zowel voor jou als je paardje niet leuk

Haha nee ik ben verhuisd van Arnhem naar Epe. Anders als ik zelf niet zou verhuizen had ik hem NOOIT verhuisd. Hij was daar super happy.. Ik ben zelf gaan intrekken bij mijn vriend, waardoor hij ook mee moest verhuizen. Ik had voor hem een zelfde soort stal gezocht. Er zouden natuurlijk wel wat dingen veranderen (kleine kudde, rustigere plek, ander soort hooi (voor droog) en kleinere oppervlakte (paddock paradise). Het leek een super rustige stabiele kudde.. Het voelde goed toen ik er kwam kijken. Maar nu hij er tussen staat heeft hij wonden, is hij liever bij mij dan bij zijn paarden vrienden, maar grootste zorg is het afvallen. In 2,5 week is hij afgevallen (waar aardig rond) geworden en daar maak ik mij super druk om inmiddels. Ik voer veel bij, maar soms heb ik ook een dag dat ik naar school moet en dus niet kan gaan. Dat betekent dus dat hij te kort komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:37

Op deze manier een paard houden klinkt voor ons als eigenaar erg ideaal maar in de praktijk wijst het uit dat het niet voor elk paard geschikt is, heb het vaker gehoord dat ze niet konden wennen en uiteindelijk zelfs met ongelukken erbij in de voederstal. Als je merkt dat je paard daar niet op zijn plek is ging ik toch op zoek naar wat anders.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 16:23

meggiemeg schreef:
Op deze manier een paard houden klinkt voor ons als eigenaar erg ideaal maar in de praktijk wijst het uit dat het niet voor elk paard geschikt is, heb het vaker gehoord dat ze niet konden wennen en uiteindelijk zelfs met ongelukken erbij in de voederstal. Als je merkt dat je paard daar niet op zijn plek is ging ik toch op zoek naar wat anders.

Het klonk mij ook ideaal.. Ik had er echt een goed gevoel bij.. Ik kan aan de verwondingen zien dat hij al een keer door het draad is gegaan.. Deze lag er toen ook af.. Het klonk voor mij wel ideaal, omdat een Connemara een sober ras is.. Maar ik zie dat hij echt te dun word en ook gedragsverandering.. Drie weken is kort.. Maar toch..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:11

Het is ook ideaal alleen op deze stal slecht uitgevoerd. Ze zijn gewoon niet op tijd met hooi aanvullen als ik het zo hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:52

Wat ik zou doen in jouw plaats:
Gesprek aangaan met de stalhouder om te bespreken of verandering mogelijk is (meer hooi, extra voederplaats op afstand) en een daarnaast rondkijken naar een geschiktere stal.
Maar niet overhaast handelen.

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:01

Het blijft lastig om een keuze te maken tussen weggaan of blijven. Wij hebben ons paard vijf jaar terug gekocht en vrijwel meteen verhuisd naar een PP. Helaas was de 'leider' geen echte leider maar een groot paard met een enorme kronkel in zijn kop. Ons paard heeft het goed opgelost door zichzelf goed aan te passen maar als we toen een andere plek hadden kunnen vinden hadden we daar niet langer blijven staan. Vorig jaar kwam er ineens een nieuwe PP naast het bos, Iets verder rijden maar dat hadden we er voor over.
We zijn meteen verhuisd. De kudde daar bestond toen uit 10 paarden, genoeg voerplekken en heerlijk veel rust. Ons paard deed het meteen geweldig. Helaas hebben de eigenaren begrepen dat er geld viel te halen en zijn ze de kudde aan het uitbreiden naar 16 paarden. Niets dan ellende. Vandaag een merrie door een andere merrie aangevallen, hele vulva lag open.
Godzijdank zijn wij in de zeer luxe positie om in juli naar de Veluwe te verhuizen waar we onze eigen ideale PP kunnen realiseren voor onze twee paardjes (en misschien nog 3 pensionklantjes in de toekomst om een echte kudde te hebben)
Mijn ervaring is dat de meeste PP veel te veel paarden huisvesten waardoor er teveel onrust ontstaat. Voernijd gaat nooit over, het steekt iedere keer weer de kop op.
Er zijn paarden die zichzelf kunnen aanpassen maar er zijn ook paarden die moeite blijven houden met te grote of te sterke kuddes. Misschien hebben andere mensen andere ervaringen maar na 6 jaar PP heb ik genoeg gezien.
Heel veel sterkte met de keuze die je moet maken!

Aguamenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:57

Wat vervelend dat je paar het zo moeilijk heeft! Aan de ene kant kan nu weer verhuizen extra stress opleveren, maar als hij dan op een fijnere plaats terecht komt is die stress misschien wel weer snel verdwenen. Zijn er in de buurt geen andere opties? Even rondkijken waar jij je prettig voelt en waar je het goed geregeld vindt kan zowel voor jou en je paard een hoop rust opleveren, al is de keus natuurlijk wel lastig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 22:11

senna21 schreef:
Wat ik zou doen in jouw plaats:
Gesprek aangaan met de stalhouder om te bespreken of verandering mogelijk is (meer hooi, extra voederplaats op afstand) en een daarnaast rondkijken naar een geschiktere stal.
Maar niet overhaast handelen.

Dankjewel voor je advies.. Rustig blijven in deze situatie is denk ik wel handig, ook al vind ik dit erg lastig, omdat ik overladen ben met emotie. Heb er idd wel over gehad.. Zij zegt dat ik mij geen zorgen moet maken..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 22:13

12Magic schreef:
Het blijft lastig om een keuze te maken tussen weggaan of blijven. Wij hebben ons paard vijf jaar terug gekocht en vrijwel meteen verhuisd naar een PP. Helaas was de 'leider' geen echte leider maar een groot paard met een enorme kronkel in zijn kop. Ons paard heeft het goed opgelost door zichzelf goed aan te passen maar als we toen een andere plek hadden kunnen vinden hadden we daar niet langer blijven staan. Vorig jaar kwam er ineens een nieuwe PP naast het bos, Iets verder rijden maar dat hadden we er voor over.
We zijn meteen verhuisd. De kudde daar bestond toen uit 10 paarden, genoeg voerplekken en heerlijk veel rust. Ons paard deed het meteen geweldig. Helaas hebben de eigenaren begrepen dat er geld viel te halen en zijn ze de kudde aan het uitbreiden naar 16 paarden. Niets dan ellende. Vandaag een merrie door een andere merrie aangevallen, hele vulva lag open.
Godzijdank zijn wij in de zeer luxe positie om in juli naar de Veluwe te verhuizen waar we onze eigen ideale PP kunnen realiseren voor onze twee paardjes (en misschien nog 3 pensionklantjes in de toekomst om een echte kudde te hebben)
Mijn ervaring is dat de meeste PP veel te veel paarden huisvesten waardoor er teveel onrust ontstaat. Voernijd gaat nooit over, het steekt iedere keer weer de kop op.

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Ik sta ook aan de rand van de Veluwe.. Mijn paard is zo onderdanig.. Ook krijgt hij te weinig, heb t vandaag met de stalhouder besproken. Maar zij wilt haar paarden niet te dik hebben en daarom voert zij minder..
Er zijn paarden die zichzelf kunnen aanpassen maar er zijn ook paarden die moeite blijven houden met te grote of te sterke kuddes. Misschien hebben andere mensen andere ervaringen maar na 6 jaar PP heb ik genoeg gezien.
Heel veel sterkte met de keuze die je moet maken!