'Extratje' jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:21

Amy schreef:
Niemand een objectieve mening? :)

Ik vind de bovenlijn wat arm bespierd, maar verder niet te mager. Mijn advies is dan nog steeds luzerne bijvoeren voor extra eiwitten. En dan ook goed kijken naar je training

Anoniem

Re: 'Extratje' jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:56

De Luzerne is binnen, vanmiddag komt de merriebrok.
Luzerne is gewoon los uit zo'n baal. Hoeveel moet ik daar van voeren, een emmer?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:00

Ongeveer 1,5 kilo per keer en dat zou een emmer ongeveer zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:05

Ik vind je paard zeker niet te mager hoor.
Denk dat de bovenlijn gewoon bespiering moet krijgen van het werken ( rijden/longeren)
Je krijgt met alleen voer die bespiering daar niet in orde, lekker aan de gang met het diertje.
Leuk paardje hoor !!!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:30

Aanzetten doe je met ruwvoer, nooit met krachtvoer.

Mijn advies: Bietenpulp (Pavo speedibeet hoeft maar 10min te weken) en geweekte grasbrok.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:33

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:50

Ik zou idd luzerne in combi met de omega 369 mix doen.
Luzerne emmer van 10 liter per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:49

Ik schop m weer even omhoog;

Paard komt niet aan.
Wat ze nu krijgt;

Onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit
Sochtends een halve schep sportbrok
S'avonds een emmer Luzerne plus 1.5 schep merriebrok en een schep basis muesli

Op moment rijden we niet...
Wormenkuur is circa 6 weken geleden zo uit m'n hoofd. Zal weer even mest inleveren maar wormen lijken me onwaarschijnlijk.
Ook krijgt ze deze week weer een zandkuurtje...

Wat zou nog een optie zijn? Ik vind dat er al zoveel in gaat. Niet dat dat een probleem is, maar jeetje...
De Luzerne vind ze ook niet heul lekker maar eet het wel uiteindelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:23

Welke sportbrok,welke muesli en welke merriebrok geef je?

Moet toch eigenlijk wel zo zijn dat je paard wel aan moet komen he met dit voer.

jij wilde liefst subli voer toch?
Als je denkt dat het een eiwit verhaal en bespiering is kun je nog kijken naar subli atleet

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:32

Bietenpulp voeren

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:41

Geef Seniores Priores bij!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:05

Ik vind je paard (op de foto) wel te mager voor een jong paard. Ook de flanken zijn ingevallen en de heup(botten) steken wat uit.
Dat je paard nu niet snel aankomt is niet abnormaal. Eenmaal ingevallen, trekt dat niet zo snel bij juist omdat je paard aan het groeien is. Dus ik zou me niet zo heel veel zorgen maken. Dat hij niet snel aankomt vind ik niet heel raar. Als hij op de wei kan straks zal hij ook wel wat bijtrekken.
Wel vind ik de hoeveelheid die je s morgens voert scheef t.o.v. wat je s avonds voert.
Ik zou de sportbrok (s morgens) vervangen door de merriebrok en daar ook 1 a 1,5 van geven. Sportbrok heeft hij nog niet nodig en in de merriebrok zit alles wat een jong paard nodig heeft. Als je het teveel vindt kun je de hele schep muesli vervangen door een halve schep.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:33

Ik zou me niet teveel zorgen maken ik denk dat je paard vanzelf wel gaat bijtrekken, vergeet niet dat er een hoop energie naar het groeien gaat.
Ik vind je paard niet extreem mager,er mag zeker wat bij maar het is vooral weinig bespiering.
Ik zou de luzerne blijven geven, evt wat meer dan dat je nu doet. met daarbij een goede vitamine korrel. En ik zou dus juist stoppen met het geven van enorme hoeveelheden krachtvoer, senioren priores is erg fijn en vinden veel paarden ook lekker. Ik zou wel even goed kijken naar wat je sochtends en wat je savonds geeft want die verhouding vind ik nogal scheef. Ik weet niet of er sochtends tijd voor is maar je kunt dan evt voordat ze naar buiten gaan een emmer luzerne geven, dan heeft je paard nog wat extra vulling voor ze de wei op gaan.
Als je zelf toevallig smiddags komt kun je dan ook nog even een extra emmer luzerne geven.
Wat je ook nog zou kunnen doen is wat olie over het voer geven.

Grasbrok is ook iets waar je naar zou kunnen kijken.

Ik las dat je zelf extra hooi moet kopen om onbeperkt te kunnen voeren snachts, goed dat je dit doet! Neem je dit af van de stalhouder of kies je zelf waar je het vandaan haalt? Als het mogelijk is kun je dan ook kijken naar wat rijker ruwvoer

Nog even en dan zal het gras ook weer meer voedingswaarde bevatten en staat er misschien ook wel wat meer gras of kunnen ze op een andere wei dat zal ook een hoop schelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:45

bcd94 schreef:
Ik zou me niet teveel zorgen maken ik denk dat je paard vanzelf wel gaat bijtrekken, vergeet niet dat er een hoop energie naar het groeien gaat.
Ik vind je paard niet extreem mager,er mag zeker wat bij maar het is vooral weinig bespiering.

Ingevallen flanken heeft niks met bespiering te maken. Het paard is te mager, zeker voor een jong paard.
Eenmaal te mager trekken ze moeilijk bij juist omdat veel energie naar het groeien gaat.

Oppassen met lucerne (bevat veel suikers) en is ook geen volledig voer. 1 emmer is ruim voldoende.
De merriebrok verhogen. In de brok zit alles wat nodig is. De sportbrok heeft hij nog niet nodig. Bevat ook veel suiker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:19

Luzerne bevat weinig suiker (minder dan hooi), maar trekt wel de Ca:P-verhoudingen scheef bij meer dan 2kg per dag voeren, en levert relatief weinig extra energie ten opzichte van hooi (10% meer). Wel is het een hele goede eiwitbron.

Ik voer zelf graag pavo nature's best als een paard niet druk moet worden, maar wel echt aan moet komen. En dan rustig opbouwen naar bij voorkeur 3x 2 scheppen, maar anders 2x 3 scheppen (=5kg per dag). Maar Subli Seniores Priores of Dieetmix kunnen ook (niet alle paarden eten dieetmix zo goed, maar SP moet minimaal 4 uur geweekt worden). Reken op 5-6kg per dag dan en ook weer bij voorkeur verdeeld over 3 maaltijden, maar in ieder geval over 2 gelijke porties.

Sportmuesli's zijn in mijn ogen niet nodig bij dit paard, de verdeling moet wel beter tussen 's ochtends en 's avonds.

En weeg hoeveel scheppen je moet voeren, een schep is absoluut niet altijd een kg (bij voorkeur 4 scheppen wegen die door de standaard voerder geschept zijn. Tussen mijn moeder en ik zit bij de merriebrok zo'n 150-200g verschil per schep).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:37

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik voer de basismuesli van Subli. De rest is ook allemaal van Subli.

Subli atleet is nog niet bestelbaar via onze leverancier maar ga hier eens achteraan.

Bietenpulp vind ik te gevaarlijk gezien mijn oudje een Houdini is die Voertonnen los krijgt...

Inmiddels zijn we ook verhuisd en krijgt ze overdag ook onbeperkt hooi op het land.

Mizora, dank voor je uitgebreide post! Ik moet alles zelf doen dus ben de enige die voert, maar zal de scheppen eens wegen. Seniores priores is zeker mogelijk, mijn oudje krijgt dat ook. 5 kg, ongeweekt? Klinkt zoveel :o En dan de rest weglaten behalve de lucerne?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:52

Ik vind senior priores voor een jong paard en zeker voor dit paard niet nodig.

Gewoon ruwvoer (hooi of droge kuil van goede kwaliteit) blijft de basis.
Dus dat ze nu onbeperkt hooi krijgt is waarschijnlijk een groot deel van de oplossing.

Als je paard vrolijk is en goed in het haar zit zou ik me niet al te druk maken.
Groeien kost nu eenmaal energie en een jong paard mag er best wat schraal uitzien.

Ik heb ooit geprobeerd een schraal dressuurbeest dat maar groeide en groeide (in de hoogte) op gewicht te krijgen, maar hoeveel krachtvoer ik er ook in gooide, het werkte niet. Het enige dat hielp was gras, gras, gras..... Pas toen het paard 5 was en uitgegroeid kwam hij in proporties en werd het een mooi paard. Daarna nooit meer dan 2 kg krachtvoer aan jonge paarden gegeven, meer geven helpt toch niks.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:58

Ik zou beginnen met de rest weglaten naast de SP en de luzerne, maar wel rustig afbouwen en opbouwen. Dus een halve schep per 4 dagen per maaltijd. Ik zou het dus als volgt doen (SP droog gewogen, maar uiteraard geweekt gevoerd):

Dag 1-4:
O: 0.5 schep sportbiks + 0.5kg SP
A: 1.5 schep merriebrok + 0.5kg basismuesli + 0.5kg SP + luzerne

Dag 5-8:
O: 0.5 schep sportbiks + 1kg SP
A: 1.5 schep merriebrok + 1kg SP + luzerne

Dag 9-12:
O: 0.5 schep sportbiks + 1.5kg SP
A: 1 schep merriebrok + 1.5kg SP + luzerne

Dag 13-16:
O: 2kg SP
A: 0.5 schep merriebrok + 2kg SP + luzerne

Dag 17+:
O: 2.5kg SP
A: 2.5kg SP + luzerne

Ja, 5kg SP is best een berg, maar je voert nu ook al 3.5kg voer, want zowel de sportbrok als de merriebrok is ruim meer dan een kg per schep (afgestreken), de basismuesli van Subli is toevallig ook vrij compact en 1kg per afgestreken schep (normale muesli's zitten tussen de 600-900g). SP was bij mij zo'n 800-850g/schep. Eventueel kan je 1kg merriebrok erin houden (of je dat dan 's ochtends, 's avonds of over 2 porties verdeelt, maakt mij eigenlijk niet uit. Maar het vervangt wel de SP, dus dan voer je in totaal nog maar 4kg SP).

Door SP te gaan voeren geef je een rustige energiebron die behoorlijk goed voor de darmen is. De sportbrok is 34% zetmeel+suiker, de merriebrok is 35% z+s en de basismuesli is 30% z+s, je voert zeker 's avonds daardoor een hele grote berg aan zetmeel en dat verstoort de darmen. Je wilt eigenlijk niet boven de 1g Z+S/kg lichaamsgewicht per maaltijd uitkomen. Met 1.5 schep merriebrok (zo'n 1.8kg) en 1 schep basismuesli (1kg), geef je in totaal zo'n 630+300=930g zetmeel en suiker in één keer. De kans is behoorlijk dat ze het daardoor juist minder goed verteert.

Met 2.5kg SP voer je slechts 325g z+s per maaltijd. En ook met 2kg SP+0.5kg merriebrok voer je alsnog minder dan 500g Z+S/maaltijd (435g om precies te zijn).

Ik zit op het moment nog te twijfelen of het handig is om die kg merriebrok erbij te blijven geven, want SP is heel laag in vitaminen en mineralen, eigenlijk moet je er 1.2kg/100kg paard van geven voor de correcte dosering. Maar je paard eet er wel hooi naast, dus dat compenseert nog iets. Van merriebrok moet je 0.5kg/100kg paard geven, dus met 1kg merriebrok bij een paard van 500kg hoort te wegen ongeveer, voer je al voor 200kg aan vitaminen en mineralen. De 4kg SP vult dan voor de overige 300kg de vitaminen en mineralen netjes aan. Het nadeel is dat je paard waarschijnlijk een tijdje moet herstellen van te veel zetmeel krijgen en soms wil het echt weglaten van een traditionele brok daarbij helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:20

Mizora ik begrijp niet waarom je een jong paard volledig op de SP zou willen hebben. SP is een aanvullend voer dus beslist niet toereikend. Het is slobber, met name bedoeld voor oude paarden met slechte of geen tanden.
Of als aanvullende voeding om paarden wat dikker te krijgen. Maar niet als totaalvoer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:25

Babootje schreef:
Mizora ik begrijp niet waarom je een jong paard volledig op de SP zou willen hebben. SP is een aanvullend voer dus beslist niet toereikend. Het is slobber, met name bedoeld voor oude paarden met slechte of geen tanden.
Of als aanvullende voeding om paarden wat dikker te krijgen. Maar niet als totaalvoer.

Nee, SP is een compleetvoer, en in eerste instantie inderdaad voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen kauwen. Het advies is inderdaad om wel hooi te blijven aanbieden, maar dat is dan grotendeels als bezigheidstherapie en niet zo zeer als voer waar ze energie uit halen.
Het is daarom juist ook geschikt als aanzet voer omdat het minder kauwen vereist en vrijwel alle paarden meer kauwbehoefte hebben dan ze hier uit halen. Een verder gezond paard zal makkelijk richting de 2% van het gewenste lichaamsgewicht aan hooi naast een deels of zelfs volledig rantsoen SP eten. Totaal gaan er dus flink meer calorien naar binnen en omdat die deels ook nog eens makkelijker opneembaar zijn (al klein gemaakt nl) worden ze dan veel makkelijker dikker. Daarnaast heeft een ruwvoervervanger minder uitnodiging tot stuiteren (verbrand weer veel energie) en het is lichter verteerbaar (dus het opnemen ervan kost minder).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:13

Er staat op de subli website dat SP een aanvullend voer is.

Paarden moeten kauwen. Dat is belangrijk voor het spijsverteringsstelsel.
Prima dat het spul er is voor paarden die meer goed kunnen kauwen, maar ik zou het niet verstandig vinden zoveel SP aan een paard te geven die gewoon goed kan kauwen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:45

SP is zeker wel een compleet voer, staat ook gewoon op de verpakkingen. Ideaal voor oudjes maar zeker ook voor jonge paarden hoor. Ik heb mijn jonge iets schrale merrie naast haar gewone voer een aantal weken 1 kg sp bijgegeven en je zag haar opvullen. Toen ze er goed uitzag ben ik daar weer mee gestopt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:21

SuperZodiaX schreef:
SP is zeker wel een compleet voer, staat ook gewoon op de verpakkingen. Ideaal voor oudjes maar zeker ook voor jonge paarden hoor. Ik heb mijn jonge iets schrale merrie naast haar gewone voer een aantal weken 1 kg sp bijgegeven en je zag haar opvullen. Toen ze er goed uitzag ben ik daar weer mee gestopt

Op de site van Subli zelf staat dat SP een totaalvoer is voor paarden en pony's met pensioen die geen arbeid verrichten. Het is speciaal ontwikkeld voor paarden met een slecht gebit
Voor paarden die wat ouder zijn maar nog wel werken, wordt al aangeraden er iets bij te voeren. Voor paarden die nog wel goed kunnen kauwen, wordt aangeraden om ze dat vooral te laten doen, omdat kauwbewegingen belangrijk zijn voor een gezond gebit en voor de werking van het spijsverteringsstelsel
Logisch nadenkend kun je zelf al concluderen dat SP voor paarden in de groei, met een hogere energiebehoefte, al helemaal niet als totaalvoer gegeven zou moeten worden. En dat er geen enkele reden is om een jong paard dit als totaalvoer te geven omdat deze nog prima kan kauwen. Er zijn heel wat andere, mogelijk betere, keuzen.
Bij Subli kun je overigens ook een voeradvies via de website aanvragen. Als je dan toch graag Subli voert, zou ik dat sowieso doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:46

Als je het naast onbeperkt hooi geeft, voer je het niet als totaalvoer, maar als grote hoeveelheid lichaamsvriendelijk "kracht"voer. Het enige nadeel aan SP is at het laag in vitaminen en mineralen is, dus als je er geen echt krachtvoer meer naast voert (of mineralenbrok), moet je er veel van voeren om van dat gedeelte ook voldoende te voeren.

De VREp, verteerbaar (ruw) eiwit paard, is gelijk aan de basismuesli. Het is dus niet dat je weinig eiwit bijvoert. De ewpa is trouwens ook vrijwel gelijk (0.77ewpa vs 0.78ewpa). Het ruw vet is wat hoger, de hoeveelheid ruwe celstof is veel hoger. Ruwe celstof is de voeding voor de darmbacteriën. Ja, deze halen ze ook uit hooi, maar soms is het handiger om deze extra toe te voegen. Het zetmeelgehalte is veel lager dan basismuesli (7.7% vs 26%), waardoor het veel geschikter is om grote hoeveelheden van te voeren. Het bevat alleen de helft tot 1/3e van de vitamine en mineralen, waardoor je er in plaats van 500-600g/100kg van moet voeren voor een volledig rantsoen, je 1.2kg/100kg moet voeren. Zou je dat met de basismuesli doen, dan zou er overloop van zetmeel in de blinde darm zijn, daarmee de darmbacteriën in de blinde darm ernstig beschadigen, waardoor er risico op koliek is en in ieder geval de vertering van vezels gigantisch verslechterd.

Dat verhaal van PaardNatuurlijk dat paarden verslaafd zijn aan krachtvoer en dat dat de reden is dat paarden het niet redden op ruwvoer, is veel te zwart-wit. Maar het is wel zo dat je de vezelvertering, en daardoor de energieopname uit ruwvoer, gigantisch kan verslechteren en het darmstelsel van slag kan brengen door te veel zetmeel en suiker te voeren. En dan ontstaat dus wel dat effect. Niet ieder paard redt het op ruwvoer, maar veel krachtvoer is altijd een risico en met SP kan je dat risico stevig verkleinen. Dat is de reden dat ik voor SP kies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:39

Bedankt! Ik ben inmiddels gestart met de sp. Ik ben heel benieuwd. Ik bouw het langzaam om en kijk even aan of in totaal 5 kg echt nodig is.
Morgen zandkuurtje, ik denk dat dit ook wel gaat helpen (hoop ik...)