Seniores priores, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla_90

Re: Seniores priores, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:10

Ik durf het niet te voeren als het geen 4 uur heeft geweekt. Met het oog dat het anders in de buik/maag/darm etc op gaat zetten en je koliek vorming creeert

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:15

Kijk uit met kokend heet water en heet water, vitaminen e.d. kunnen daar niet tegen, de kwaliteit van je voer zal er op achter uit gaan.
Warm water kan wel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:16

Ik voer het ook echt niet eerder. Als ik zie hoeveel het heeft uitgezet na 4 uur weken durf ik niet uit te proberen wat er in die buik gebeurd. Ik doe ook vaak wat meer dan 1:3 water erbij voor zekerheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:18

Dan was mijn pony al een keer of tig dood gegaan aan koliek :=

Ik voer al 3 jaar dagelijks bietenpulp, regelmatig nadat het korter geweekt heeft dan 4-6 uur, maar wel nadat ik gecontroleerd heb dat het goed is uitgezet.

Ooit wel eens gezien hoeveel gewone brok nog zwelt als je dat nat maakt? Dat kan een paardenmaag ook prima hebben zonder koliek.
Mijn pony vindt het lekkerder als ik er geen vloeibare pap van maak, maar me gewoon aan de aanbevolen hoeveelheid water houd.

En als je het 4 uur laat staan en vergelijkt met dezelfde hoeveelheid die je met kokend water hebt aangemaakt, zul je zien dat het niet (veel) meer uitzet na een half uur.
Ik voel het met de hand na (ik wil nl ook dat het voldoende is afgekoeld) en dan voel ik geen harde stukjes meer.
Dan durf ik het veilig te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:26

Heb f jaaaaaren terug weleens gevoerd maar nam t toen altijd mee vanaf huis en vond dat niet zo heel ideaal.
Misschien ga ik dan wel voor speedibeet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:54

Ik doe altijd 4 liter. Dat geeft een prima verhouding. Maar minder dan 4 uur durf ik echt niet aan. Mijn paard heeft een slokdarmverlamming en ik zit niet op verstoppingen te wachten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:18

Sanet schreef:
Ik doe altijd 4 liter. Dat geeft een prima verhouding. Maar minder dan 4 uur durf ik echt niet aan. Mijn paard heeft een slokdarmverlamming en ik zit niet op verstoppingen te wachten.

Ik voeg 4 liter toe aan 1/2 kg SP en 1/2 kg pulp.
Pulp is 1 deel droog product met 5 delen water, dus 2,5 l voor de pulp.
SP is 1 deel droog product met 3 delen water dus 1,5 l voor de SP.
Dit geeft een mooie "droge" substantie zonder harde stukjes (=niet volledig geweekt).
Als ik het natter maakt, vindt ponylief het minder lekker en knoeit hij er meer mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:24

Ik maak het aan met heel heet water en geef het zodra het afgekoeld is tot lauw warm. Ik geef het zo al jaren en dat gaat prima. Het zet niet meer uit als het langer staat. Met koud water gaat het niet zo snel.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:08

Jessix schreef:
Ik maak het aan met heel heet water en geef het zodra het afgekoeld is tot lauw warm. Ik geef het zo al jaren en dat gaat prima. Het zet niet meer uit als het langer staat. Met koud water gaat het niet zo snel.

Hier sluit ik mij bij aan. Als je het met heet of kokend water maakt, kun je het binnen een uur wel voeren. Het zet dan namelijk vele malen sneller uit.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:01

Tancreda4 schreef:
Ik voer het ook echt niet eerder. Als ik zie hoeveel het heeft uitgezet na 4 uur weken durf ik niet uit te proberen wat er in die buik gebeurd. Ik doe ook vaak wat meer dan 1:3 water erbij voor zekerheid.

Of ik het een half uur met warm water of 4 met koud laat weken de uiteindelijke hoeveelheid blijft hetzelfde daarom voer ik juist wel gewoon met half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:00

Is het haalbaar om een week tevoren te gaan weken? In Spanje, bij de stichting waar ik geweest ben geven ze bietenpulp en weken ze in grote getallen klaar en vullen daarmee elke dag de bakjes. Eens in de zoveel tijd werd het opnieuw geweekt en konden ze weer 'n paar dagen vooruit.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:07

Bah nee !!!!! het wordt vies, zuur, komt een korst op, vliegen, getver...
hier is het na een warme dag al te goor om te voeren vinden wij....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:14

Nee lijkt me niet zo lekker, helemaal niet met warm weer. Wordt inderdaad zuur.
Ik maak het hooguit een dagdeel van te voren, maar mijn paarden vonden het, het lekkerste als ik het een uurtje van te voren maakte met heet water zodat het nog lauw warm was als ze het konden eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:15

ElCamino schreef:

Maar hoe doe je dit in de zomer als je alleen savonds komt en je zelf klaar moet zetten voor de volgende dag?

Ik maak bijv om 18:00 uur klaar voor de volgende ochtend 08:00 en 17:00 uur. Zet het klaar voor stal houder, zodat hij het kan voeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:15

Jessix schreef:
Nee lijkt me niet zo lekker, helemaal niet met warm weer. Wordt inderdaad zuur.
Ik maak het hooguit een dagdeel van te voren, maar mijn paarden vonden het, het lekkerste als ik het een uurtje van te voren maakte met heet water zodat het nog lauw warm was als ze het konden eten.

Maar moet minimaal 4u weken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:16

Met heel heet/kokend water erop niet. Als het eenmaal is uitgezet, wat snel gaat bij hogere temperatuur dan zet het niet nog verder uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:19

Op de zak staat toch echt 4 uur. Niks over heet of koud water. Ik zal Subli eens vragen. Heb bovenstaande vraag ook bij hun neergelegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:20

AmoorM schreef:
Op de zak staat toch echt 4 uur. Niks over heet of koud water. Ik zal Subli eens vragen. Heb bovenstaande vraag ook bij hun neergelegd.

Ja dat weet ik. Ik heb het zelf 4 jaar lang dagelijks gevoerd. Maar je hoeft het niet van me aan te nemen of met me eens te zijn natuurlijk. :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:23

Ik maak het wel aan met kokend water en vul het aan met koud maar voer het altijd een half uur tot één uur na het maken als het ingedikt is gooi ik er nog meer water bij dat het bijna soep wordt ... voer het al jaren zo ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:27

candalisa schreef:
Ik maak het wel aan met kokend water en vul het aan met koud maar voer het altijd een half uur tot één uur na het maken als het ingedikt is gooi ik er nog meer water bij dat het bijna soep wordt ... voer het al jaren zo ...

Ja die van mij eten liever een dikke pap, maar graag wel nog een beetje warm. Ik maakte het als eerste, ging dan stallen doen en andere klusjes en dan konden ze het eten. Het ontbijt van mijn senior werd wel altijd 's avonds laat gemaakt, omdat dat wat tijd betreft praktischer was. Het zag er na meer dan 4 uur weken echt niet anders uit. Ik deed er dan nog wel een beetje heet water op voor de gewenste temperatuur. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:30

AmoorM schreef:
ElCamino schreef:

Maar hoe doe je dit in de zomer als je alleen savonds komt en je zelf klaar moet zetten voor de volgende dag?

Ik maak bijv om 18:00 uur klaar voor de volgende ochtend 08:00 en 17:00 uur. Zet het klaar voor stal houder, zodat hij het kan voeren.

Ik zet emmers water klaar en een bakje er bovenop met hetgeen geweekt moet worden (ik voer nu geen SP meer, wel andere dingen die moeten weken). Stalhoudster pakt ene emmer om te voeren en kiept in andere emmer het bakje leeg om te weken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:39

Jessix schreef:
candalisa schreef:

Ja die van mij eten liever een dikke pap, maar graag wel nog een beetje warm. Ik maakte het als eerste, ging dan stallen doen en andere klusjes en dan konden ze het eten. Het ontbijt van mijn senior werd wel altijd 's avonds laat gemaakt, omdat dat wat tijd betreft praktischer was. Het zag er na meer dan 4 uur weken echt niet anders uit. Ik deed er dan nog wel een beetje heet water op voor de gewenste temperatuur. :D

Ik doe er vaak nog een beetje musli bij om het wat dikker te maken maar maak het wel nat genoeg dat ik weet dat het goed geweekt is ... je ziet ook dat het na een tijd niks meer opneemt... mijn merrie wilt het liefst alles onder kneuteren dus dan maar lekker nat