Supplement opbouw spieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:52

De marstall amino muesli heb ik inderdaad ook naar zitten kijken en klinkt goed. Ik schrok alleen van de aanbevolen hoeveelheid die je ervan moet voeren zo'n drie tot vier kilo.
Nu zal dat in combinatie met vitalbix wel minder zijn omdat je dan natuurlijk al vitaminen en mineralen aanvult...

Daihyo

Re: Supplement opbouw spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:58

Dan is de Marstall Amino-Muskel PLUS misschien beter. Daar voer je net zoveel van als een vitaminebrokje, na het werken. Is echt een supplement en voer je maar een klein beetje van :j
Dan zou je de C4L gewoon bij kunnen blijven voeren.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:00

Ik geeft mijn paard musle impuls van super horse en afther work zodat hij minder verzuurd. Dit heeft echt wonderen verricht. Goed ruwvoer is ook erg belangrijk voor de groei van een jong paard

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:14

Ik geef nu de build en glow van dodson and horell.
Heb al eerder de build up cubes gegeven en dat had een heel goed en snel effect.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:30

Zoveel opties :) vind het maar moeilijk waar je nu goed aan doet.

Aan de ene kant denk ik, moet het simpel houden en "gewoon" naast ruwvoer kiezen voor alleen sportsfit en dan tijdelijk een supplement om de spieroobouw te ondersteunen. Mijn andere paard heeft het altijd heel goed gedaan op de sportsfit maar is nu al geruime tijd geblesseerd dus daarom heb ik hem op de vitalbix gezet.

Aan de andere kant wil ik niet teveel suikers en zetmeel of andere balaststoffen voeren dus zou ik dan denken aan vitalbix en dat naar hoeveelheid werk aanvullen met een muesli voor energie en spieropbouw, zoals bv de topsport of amino.
Ik ben dan echter ook weer bang om teveel of scheef te gaan voeren en het te moeilijk te maken.

Vraag me ook af of ik nog lijnzaadolie bij moet voeren bij zo'n speciaal voer omdat daar al best veel olie in zit?

Heb nu mijn andere paard staan wat door overbelasting door een andere blessure aan 1 been bevangen is geworden en daardoor vind ik het nu met dit nieuwe paard ook moeilijk om te kiezen voor het juiste voer, ben bang om teveel te geven van alles.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:22

Van vitalbix daily complete moet een paard in rust 75g/100kg, van andere voersoorten hangt het van het product af.

Ik heb eerder in dit topic voor een aantal voersoorten uitgerekend hoeveel je ervan moet voeren om voldoende mineralen te geven, omdat er toen ook over marstall werd gezegd dat je daar zo veel van moet voeren. Ik heb dus niet gekeken naar wat de fabrikant als advies gaf, maar gekeken naar de mineralen en vitaminen in de analyse en deze vergeleken met wat een paard in rust nodig heeft.

Equifyt natürmuesli: 500g/100kg paard
Marstall complete: 500g/100kg paard
Marstall Amino Sport: 400g/100kg paard
Marstall Cornmuesli: 400g/100kg paard
Pavo Topsport: 500g/100kg paard (maar advies fabrikant is maximaal 1kg en de rest aanvullen met ander krachtvoer)

Ik zou, als je maximaal een kg bij wilt voeren na het rijden, gewoon 75g/100kg vitalbix blijven voeren omdat de mineralen- en vitaminenbehoefte van een paard ook wat omhoog gaat met rijden.

Scheef gaan doe je in principe niet met complete krachtvoeders. Je brengt het eerder weer wat meer in balans omdat het ene product de ene kant op scheef is en het andere product juist een beetje anders scheef is. Te veel qua mineralen hoef je ook nog niet bang voor te zijn, maar ik zou niet meer dan het dubbele van de hier genoemde hoeveelheden gaan voeren (dus én 0.5kg/100kg paard marstall amino sport én 75g/100kg paard vitalbix dc), omdat je dan het risico van overdoseren gaat krijgen. Maar je hoeft daar echt niet per direct bang voor te zijn.

Kijk naar je paard: wordt hij te dik, dan moet je minder gaan geven of een geconcentreerder eiwitproduct. Blijft hij schraal, dan mag je nog wat meer geven.

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:50

Er zijn inderdaad vele opties en mogelijkheden. NAF M Power heb ik goede verhalen over gehoord! :j

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:53

Ik voerde 'Atleet' van Subli bij, heel erg tevreden over. Paard groeide ontzettend snel en werd ook een stuk soepeler door het lijf. Je voer ongeveer 1 gram per lichaamsgewicht, dus met de zak kun je ook wel een tijdje vooruit. Bij de Welkoop te koop.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:03

Myobuilder of megabol van synovium. Megabol bevat gamma oryzanol, een plantaardig hormoon dat de spierontwikkeling bevordert. Heb daar erg goede ervaringen mee. Het test wel positief op doping dus niet gebruiken in het wedstrijdseizoen. Paard moet hiervoor wel vol in training staan. Myobuilder bevat ook gamma oryzanol en daarnaast creatine en vitamine E. Heb ik staan maar nog niet gevoerd.
Myoplast heb ik in het verleden ook wel gebruikt voor paarden die wat extra ondersteuning nodig hadden bij de spieropbouw maar het bevat inderdaad relatief veel suiker en daarom kies ik er nu niet meer voor. Het werkte wel.
Verder inderdaad lucerne, en evt een sportbrok met een hoog eiwitgehalte. Er wordt ook weleens aangeraden om een slap jong paard merriebrok te geven, daar zit nog meer eiwit in.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:16

ellepel schreef:
Welke rijstolie gebruik jij?

gewoon die van de ah alleen moet je zorgen dat je niet de frituurvariant pakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:00

Amanda schreef:
Je zou eens naar de Marstall Amino-Muskel PLUS kunnen kijken. Dat is een supplement.
http://www.marstall.nl/producten/univer ... .tpl&pop=0

Of als je echt een muesli wilt, dan deze versie: http://www.marstall.nl/producten/sport- ... egory_id=2

Als je de eiwitten niet per se in de vorm van brokjes/muesli hoeft te voeren en poeder ook mag, dan zou je ook kunnen kijken naar Whey Isolaat: https://www.powersupplements.nl/pure-wh ... late-2000g

Stel dat je van de Marstall 100gr/dag/groot warmbloed voert (€ 38/3,5 kilo), dan voer je in totaal maar 22gram essentiele aminozuren. De rest bestaat uit tarwe, mais en melasse. Hier doe je dan 35 dagen mee.
Whey Isolaat bestaat echter voor 90% uit essentiele eiwitten, dus als je daar 30 gr/dag van voert dan voer je diezelfde hoeveelheid essentiele aminozuren puur zonder ballast in de vorm van zetmeel of suikers en ben je ook nog veel goedkoper uit, want de Isolaat kost € 40/2 kilo) en daar doe je 60 dagen mee.
Aangezien er maar 0,2gram lactose per 100gr isolaat in zit kun je hier ook meer van voeren; [***] krijgt 60gr per dag aangezien dat de normale paardendosis is voor whey.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:44

Geef jij niet meer die van vitella Xyzutu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:13

Ik schakel nu over van vitella whey concentraat naar de whey isolaat. De Vitella beviel prima en heeft ook precies dezelfde werking, alleen zit daar nog iets van 4gr lactose in per 100 gram terwijl er in de isolaat maar 0,2 gram lactose zit. Dus nu voer ik die twee gemengd omdat ik nog whey concentraat heb staan om straks alleen nog maar whey isolaat te voeren. De isolaat is wel iets duurder maar dat vind ik wel de moeite waard als ik dan vervolgens nooit meer wakker hoef te liggen over lactose in de paardendarm. ;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:50

Care 4 Life is ook vrij hoog in vitamines en mineralen. Is vitalbix dan nog wel nodig??

Ik voer die van mij (600 kg) 1 volle schep care 4 Life als basis.
En wat havens mix, dat krijgt ze ook na het werk.
Als ze straks niet meer op de wei komt en ze komt wat meer in training dan moet ik nog wel wat erbij gaan geven zodat het niet te scheef komt.

Esparcette is misschien ook nog een idee om bij je KV te geven. Is hoger in eiwitten dan lucerne.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:24

Hangt er vanaf. Hoeveel weegt een volle schep care4life? Havens mix heeft geen uitgebreide analyse en gezien het bestaat uit timothee, lijnzaad(olie) en luzerne bevat het ongeveer 0.1mg selenium/kg dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

Esparcette zit hoog in het selenium (0.59mg/kg) dus daar moet wel rekening mee gehouden worden (met maximaal een kg bij een paard van 500kg zit je eigenlijk altijd wel veilig).

Ik heb pas berekend (dus de inhoud vergeleken met de waardes gegeven door het cvb, niet het advies van de fabrikant) wat je van de verschillende soorten voer van pavo moet voeren voor voldoende mineralen en vitaminen:
Care4life : 150g/100kg paard
Liga : 400g/100kg paard
Summerfit : 50g/100kg paard
18+ : 400g/100kg paard
Basis+ : 600g/100kg paard
Cerevit : 600g/100kg paard
Condition : 500g/100kg paard
Vitalcomplete : 30g/100kg paard

Als een schep care4life 900g bevat, dan hoef je er niets meer naast te voeren. Als het minder is, dan moet je het wel aanvullen. Bij bijvoorbeeld 600g/schep, voer je maar 2/3e van de benodigde vitaminen en mineralen bij een paard van 600kg en zou je optimaal nog 150g vitalbix daily complete bijvoeren (1/3e van 75g/100kg paard) of 60g pavo vitalcomplete.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:55

Een schep care for life is volgens Pavo ongeveer 1 kg, dus voldoende voor een paard op rust.

Ik heb gelukkig nog voor twee weken care for life in huis, kan ik even nadenken en informeren bij de verschillende fabriekanten.

Ik wil de care for life wel graag vervangen omdat er veel kruiden in zitten die ik niet te lang wil blijven voeren en omdat ik hem graag iets voller in de bespiering wil krijgen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:30

Ik ga van t weekend eens wegen wat precies een schep weegt.

Bizar hoeveel je van andere voeders zou moeten voeren.

Ik kom zelf ook altijd weer op c4l uit als t om de basis gaat. (Ik wil geen vital complete voeren en andere vitamine korrels komen toch minder goed uit de verf qua gehaltes)
Ik vind de kruiden ook een nadeel voor de lange termijn, en de aanwezigheid van soja.
Paard doet het toch echt hartstikke goed op zoals het nu gaat. Dus daarom verander ik gewoon maar niet.
Maar blijft altijd mijn ogen en oren open houden als ik een verbetering kan maken. Sta altijd open voor.

Mijn vraag was dus ook ten behoeve van de TS; want als zij standaard c4l voert wat bij de stalprijs inzit; dan kan ze de vital bix weglaten en Evt nog wat extra pavo topsport in combinatie met lucerne/esparcette geven. Dan is ze kostentechnisch ook gunstig uit.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:57

Ik denk nu over drie opties, naast uiteraard het hooi:

1. Om als basis de vitalbix dc aan te houden, 450 gram per dag ( 75 gram per 100 kilo).
Op dagen dat gewerkt wordt dit aanvullen met de active+ muesli, deze bevat per kilo 280 gram vitalbix dc, dit wordt dan dus 1 kilo active+ en 170 gram vitalbix dc.
Dit aanvullen met 3 keer daags een schep Pavo daily complete, de ruwvoermix van Pavo om het kauwen te bevorderen. Dit maakt ongeveer 600 gram per dag.
En dan nog dagelijks 400 gram nutrimash met eventueel een supplement ( geef nu magnesium en vitamine E bij). En dagelijks 90 ml lijnzaadolie.
Deze optie bestaat dus volledig uit vitalbix producten, wat op zich wel fijn is omdat deze op elkaar afgestemd zijn.

2. De vitalbix producten, zoals in optie 1 beschreven, echter ipv de active+ muesli te kiezen om aan te vullen met Pavo sportsfit of Pavo topsport of marstall amino muesli. Ik vraag me dan alleen af in welke verhouding ik dit het beste kan combineren en of ik als ik voor de topsport kies nog wel goed eraan doe om lijnzaadolie bij te voeren.

3. Naast het hooi volledig te kiezen voor de Pavo sportsfit en tijdelijk een supplement voor de spieropbouw. Ik heb dan maar 1 soort voer nodig en het wordt dan wel minder ingewikkeld. Ik zou het wel willen mengen met een hand Pavo daily complete om het kauwen te bevorderen. Echter, om in alle vitaminen en mineralen te voorzien moet ik dan volgens Pavo 450 gram per 100 kilo lichaamsgewicht voeren, dit komt op 2,7 kilo per dag, wat best veel is (3,8 voerschep bij 700 gram per schep).
Op rustdagen voer ik liever minder, en dan zou ik dus een tekort aan vitamines en mineralen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:40

Optie 1 lijkt me een hoop werk, maar vooral ook zoveel voer; ik weet niet of je paard alleen spieren nodig heeft of ook mager is, maar je voert op deze manier bijna 2,2 kilo voer om 254 gram eiwitten te voeren. Van die eiwitten is bovendien maar zo'n 60% door het lichaam opneembaar, dus krijgt je paard uiteindelijk maar zo'n 170 gram aminozuren binnen die hij om kan zetten naar spieren. Voor een paard dat verder een gezond gewicht heeft/te dik is is de overige 2 kilo voer dus grotendeels ballast.

Dat betekent trouwens niet dat dit slecht is, maar voor [***] is zo'n dieet bijvoorbeeld geen optie omdat hij weliswaar meer spieren nodig had, maar ook te vet is/was.
Bij hem heb ik het dus zo ingericht dat die ene kilo voer die hij krijgt voor 270-300gr uit essentiele (dus opneembare) aminozuren/eiwitten bestaat (de totale hoeveelheid eiwitten is dus nog hoger) en de rest van die kilo uit ruwvoer/vezels plus vitamines/mineralen bestaat. Dat lukt door Esparcette te combineren met whey poeder en sojaschroot, met een vitamine/mineralenbrokje erdoorheen.

Nu vliegen de kilo's spieren eraan zonder dat hij (nog 8-) ) dikker wordt, dus dat is voor ons de ideale mix; eigenlijk puur ruwvoer met eiwittoevoegingen. Als ik normaal paardenvoer zou moeten gebruiken om die 270 gr opneembare eiwitten te halen dan zouden wij ook kilo's voer moeten voeren en dan zou hij zo vet worden dat je die spieren niet eens meer zou kunnen vinden. Dit dieet is vrij extreem omdat [***] zo vreselijk slecht is in eiwitten opnemen uit gras/hooi en daar echt spieratrofie van krijgt als hij alleen dat eet, maar als je paard beter is in eiwitten opnemen dan zou je ook een gematigdere versie daarvan kunnen nemen. Het handige van als je zelf de eiwitten toevoegt is dat je ook zelf kunt bepalen hoeveel je er voert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:51

Essentiele aminozuren en opneembaar eiwit (vrep) is niet hetzelfde. Een paard moet zowel voldoende totaal opneembaar eiwit binnen krijgen als voldoende essentiële aminozuren.

Ruw eiwit is eigenlijk niet alleen eiwit, wat ze doen is dat ze het verbranden, het stikstof (N)-gehalte bepalen en dat vermenigvuldigen met 6.25. Dat kan dus ook ureum of ammoniak zijn, waar paarden nauwelijks wat mee kunnnen.

Ook in krachtvoer wordt soja en luzerne gebruikt om aan voldoende eiwitten (vrep) en de juiste essentiele aminozuren te komen. Dus als je daarvoor krachtvoer gaat voeren, dan kom je er bedrogen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:10

Klopt, ik had het iets te snel getypt omdat ik eerst ook nog de hoeveelheid lysine per voersoort uit optie 1 erbij had gezet, maar dat werd wel erg ingewikkeld. De uitkomst was dat als het om lysine ging je met die 2,2 kilo voer waarschijnlijk net zoveel of zelfs minder lysine voert dan wanneer je 1 schepje van 10 g L-lysine voert. Ik ben niet per se fan van supplementen, maar als het om eiwitten/aminozuren gaat dan is het efficienter om eiwitbronnen los toe te voegen (whey, lysinepoeder, luzerne, esparcette, sojaschroot, kokosschroot) aan bijvoorbeeld je vitamine/mineralenbrok dan om gewoon meer kilo's krachtvoer te voeren waar misschien maar 8% opneembaar eiwit in zit.

Ter vergelijking; om 110 gram opneembaar eiwit aan je paard te geven moet je:
- 1 kilo Vitalbix Active Plus voeren, of
- 240 gr sojaschroot, of
- 110 gr whey isolaat
Dan is de belangrijkste vraag als het om de vitalbix gaat; heeft die overige 890 gram Vitalbix ook nut voor je paard? Zo ja, dan is dat geen probleem. Zo nee, dan zijn er ook efficientere manieren om meer eiwitten/aminozuren te voeren, zoals bv die sojaschroot of whey of luzerne/esparcette of aminozuurpreparaten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:34

Even een complexere kwestie: mijn paard gaat schuren op zowel lucerne als wheypoeder.
Mijn hooi moet ik nog laten analyseren, maar gezien hij alleen arm hooi krijgt denk ik niet dat er voldoende in zit.

Zou hij vd eiwitten gaan schuren?
Rijk gras kan hij ook niet goed tegen. Maar hij heeft echt eiwitten nodig voor spieropbouw.

26 juni
Afbeelding

Iets vertekend beeld omdat t in de stal is met de deur dicht, maar dit was gister.

Afbeelding

Lang verhaal kort: paard heeft net een half jaar medische ellende achter de rug. Moet dus terug komen vanaf 0.
Heeft onbeperkt hooi en verder 400gr vitalbix, 600gr nutrimash, 700gr pulp en 150ml lijnzaadolie

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:00

Laura1982 schreef:
Ik geeft mijn paard musle impuls van super horse en afther work zodat hij minder verzuurd. Dit heeft echt wonderen verricht. Goed ruwvoer is ook erg belangrijk voor de groei van een jong paard

Ik heb ook goede ervaringen met Muscle impuls, in combinatie met lucerne of ander goed ruwvoer en omega 369 mix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:47

Jotoma schreef:
Zou hij vd eiwitten gaan schuren?
Rijk gras kan hij ook niet goed tegen. Maar hij heeft echt eiwitten nodig voor spieropbouw.

Rijk gras vind ik zelf altijd een lastig begrip, want bedoel je dan veel suikers of veel eiwitten of veel van allebei.
Je zou Coolstance Copra (heb ik dus net een zak van staan die meneer niet lust... :') ) of sojaschroot kunnen proberen als alternatieve eiwitbronnen, maar als hij niet allergisch is voor de specifieke voersoorten maar voor een teveel aan eiwitten dan zal hij daar ook op blijven schuren. Inderdaad een lastig probleem.
Heeft hij ook een opgezwollen koker? Dat wordt ook vaak in verband gebracht met nieren die moeite hebben met eiwitten. Misschien dat een bloedanalyse handig is om zo te kijken of alle organen wel helemaal functioneren zoals ze moeten?

Een compleet andere route; stel dat de organen goed zijn en er alleen iets mis is met hoe zijn darmen het voedsel verteren dan, zou je kunnen kijken naar Fir Carbonclay. Dat wordt aan paarden/koeien/enz gegeven om de eiwitopname in de darmen te verbeteren. Dan voeg je dus niet meer eiwitten toe, maar zou hij toch meer op kunnen nemen. Ook bindt het (micro)toxines, iets waar paarden met een langere ziektegeschiedenis vaak overgevoelig voor zijn geworden en op kunnen reageren met maag/darmproblemen, jeuk enz.
Maar goed, dat is een compleet schot in het duister dus ik snap het ook als je niet op de zoveelste bak met exotisch poeder zit te wachten om uit te proberen... :(:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:46

Sorry, rijk in suikers/fructaan.

De coolstance en fir carbonclay staan op mn lijstje! De eerste twijfelde ik dus omdat ik niet weet of de overgevoeligheid is voor eiwitten.
Ik kan me anderzijds niet voorstellen dat het teveel aan eiwitten was, want hij krijgt alleen schraal hooi. Maar goed, dat is nog niet geanalyseerd. Dat baseer ik op de info van de boer en hoe mijn gevoelige paard erop reageert (ir/hb/eczeem). Hij heeft geen opgezwollen koker.
Ik verwacht niet dat er iets mis is met de organen als ik kijk naar zijn gezondheid over de afgelopen zes jaar. Dat is met lucerne twee keer eerder mis gegaan, dus vandaar met wheypoeder mijn link naar eiwitten.

Hij heeft nooit spierproblemen gehad. Dit is in de afgelopen zes maanden gekomen nadat hij zo slecht is geworden van HB en door mijn (*&^&*)& weegschaal veel te weinig hooi heeft gehad a 3 maanden lang.
Dus in 6 maanden tijd spierverlies.. en nu weer 3,5 week heel rustig aan aan t opbouwen zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. Misschien moet ik dat eerst wat meer tijd geven voor ik er meer eiwitten in wil stoppen.

Mocht je je coolstance niet kwijt raken, ik houd hem in mn achterhoofd om van je over te nemen :)