4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:39

Jester_ schreef:
En gras geeft juist enorm veel energie! Hier zijn ze allemaal loperig, de 1 krijgt 3 korrels brok voor de sier en loopt toch 5/6 per week en dan flink aan de bak.. gras halen ze zoveel uit

Mee eens... Mijn paard werkt om de andere dag een uur, en dan ook echt werken dat ze tot op haar kont zweet. Ze krijgt maar een halve schep mix van pavo met laag eiwit-gehalte. Na trainingen elektrolyten omdat ze zo gezweet heeft en de volgende dag weer lekker uitlopen op de wei. De dag nadien kan ik perfect weer een zware training doen en is ze volledig hersteld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:39

Heleennn schreef:
Jester_ schreef:
En gras geeft juist enorm veel energie! Hier zijn ze allemaal loperig, de 1 krijgt 3 korrels brok voor de sier en loopt toch 5/6 per week en dan flink aan de bak.. gras halen ze zoveel uit

Mee eens... Mijn paard werkt om de andere dag een uur, en dan ook echt werken dat ze tot op haar kont zweet. Ze krijgt maar een halve schep mix van pavo met laag eiwit-gehalte. Na trainingen elektrolyten omdat ze zo gezweet heeft en de volgende dag weer lekker uitlopen op de wei. De dag nadien kan ik perfect weer een zware training doen en is ze volledig hersteld.

Laag eiwit gehalte? Neem aan dat het dan gaat om eentje die gevoelig is voor jeuk/eczeem?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:40

Heleennn schreef:
Jester_ schreef:

Heeel even offtopic, welke mix van pavo?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:43

Nee ze is niet gevoelig voor jeuk of exceem. Ze krijgt gewoon via het gras al voldoende binnen dus ik vind het overbodig om er dan nog zo'n zware brok bij te geven. Ze heeft veel aanleg om dik te worden en dan is een magere maar toch energierijke voeding ideaal. Mijn paarden krijgen Pavo Condition mix. Ik heb ook een tinker, die moet sowieso sober gevoerd worden en doet het ook super op een half schepje pavo condition. Dat wordt natuurlijk wel aangevuld met een goede portie hooi 's morgens en 's avonds en het gras op de weide overdag.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:46

Ik begrijp het niet helemaal... Je bent instructrice tot ZZL en lest bij * en dan vraag je op bokt hoe je een 4 jarige meer looplust moet geven? Ik zou toch denken dat je dat zelf weet of je vraag bij * neerlegt, hij weet je echt wel antwoord te geven.
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam instructie verwijderd.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:47

Heb net kunnen regelen dat ik haar einde vd dag zelf op de wei kan zetten. Is dan ongeveer om de dag een uurtje, naast dat ze in de paddock komt.

Heleennn

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:48

Dat is heel fijn! Dat zal haar goed doen en wat frisse energie geven!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:49

Jester_ schreef:

Niet alleen dat maar ik denk dat het nog meer een mentaal kwestie is.
Op de wei met anderen kan een paard immers doen waar hij voor gemaakt is en daar worden ze gelukkig en energierijk van.

Ik zie in de zomer ook altijd veel meer blije paarden dan in de winter.
De paddock van ts is natuurlijk wel mooi groot, dat vind ik wel erg mooi op die stal. Meestal zijn het maar postzegeltjes waar een paard net aan zijn kont kan keren.

Wel is het jammer dat het dier alleen staat.
Paarden zijn sociale dieren, zijn de hele dag sociaal bezig. Pff ik moet er niet aan denken 24 uur per dag alleen te zijn zonder met iemand te kunnen praten of alleen maar over een schutting mag schreeuwen naar mijn buurvrouw.
Kan er niet een pony bij waar ze lekker mee kan spelen. Want ze is ook nog maar 4 jaar oud. Zo'n dier is nog volop in ontwikkeling...geestelijk en lichamelijk.
Mijn fjord stond vorig jaar ook apart ivm ziekte ...binnen 3 weken had ik een depressief paard. Werken deed hij nog wel maar ik zag hem op de wei gewoon wegkwijnen.
Dit jaar gelukkig anders en staat hij in de HB groep en het is weer een blij paard op de wei. (in de winter staat hij op de loopstal met mijn haflinger)

En misschien is het ook wel gewoon het karakter van het dier.
Ik heb een fjord en die is ook koetel de koet. Doet alles heel braaf maar een vlotte zal het nooit worden. Terwijl mijn haflinger en de fjorden op mijn stal een stuk vlotter zijn.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:51

_Harry schreef:
Ik begrijp het niet helemaal... Je bent instructrice tot ZZL en lest bij *en dan vraag je op bokt hoe je een 4 jarige meer looplust moet geven? Ik zou toch denken dat je dat zelf weet of je vraag bij * neerlegt, hij weet je echt wel antwoord te geven.

Haha, dat vraag ik me inmiddels ook af. Ik probeer al steeds uit te leggen dat het mij meer om het voer gaat. Misschien heeft iemand ergens goede ervaring mee. Heb via bp al verschillende tips gehad. Ben in mijn eerste bericht niet duidelijk geweest zie ik, maar ik plaats het ook niet op rijtechnisch forum....
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam instructie verwijderd.

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:53

_Harry
Je bent me net voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:53

Ik denk dat je meer haalt uit vitall bix of metazoa dan gewone brok op te schroeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:55

Heleennn schreef:
Nee ze is niet gevoelig voor jeuk of exceem. Ze krijgt gewoon via het gras al voldoende binnen dus ik vind het overbodig om er dan nog zo'n zware brok bij te geven. Ze heeft veel aanleg om dik te worden en dan is een magere maar toch energierijke voeding ideaal. Mijn paarden krijgen Pavo Condition mix. Ik heb ook een tinker, die moet sowieso sober gevoerd worden en doet het ook super op een half schepje pavo condition. Dat wordt natuurlijk wel aangevuld met een goede portie hooi 's morgens en 's avonds en het gras op de weide overdag.

Aah oké, staat je paard in zulk rijk gras dan?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:58

Voor de duidelijkheid: ik heb altijd wat energierijkere paarden gehad. Vandaar dat ik nooit echt iets heb bijgevoerd. Daar ben ik nu naar op zoek.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:00

Janine: aangezien de weides heel de winter en een stuk van het voorjaar 'rusten' en dan ook nog eens elk jaar in maart/april bemest worden gaan ze bij de opening van de weides steeds op een erg vette wei. We moeten dus ook steeds voorzichtig opbouwen tot ze er een hele dag op kunnen. Maar zelfs dan wil ik geen risio's nemen. Ik voer een keer of 3 per week wat extra mix bij 's middags om haar lijnzaadolie te voeren. Dus daar hou ik ook rekening mee in het vaste voerschema. Het zou een ander verhaal zijn als ik ze zoals vele stalgenoten maar 3 uurtjes op de wei zet maar dat wil ik niet. voor dat half jaar dat ze dan op de weides kunnen wil ik ze er ook gewoon 5 of 6 uur op hebben staan zodat ze in totaal ongeveer 10 uur buiten lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:00

Cowgirl schreef:
En misschien is het ook wel gewoon het karakter van het dier.
Ik heb een fjord en die is ook koetel de koet. Doet alles heel braaf maar een vlotte zal het nooit worden. Terwijl mijn haflinger en de fjorden op mijn stal een stuk vlotter zijn.

Ik weet niet of het karakter is, misschien meer karakter-built. Bepaald door de rangorde zeg maar...

Ik heb een paard dat in een kudde van 7 (totaal) staat, verreweg de laagste in de rangorde. In de winter kunnen ze allemaal (er kunnen nog wel een paar bij) onder de overkapping staan te eten. Er liggen dan 8 (!) bulten hooi. Maar die van mij wordt overal weggejaagd door de merries en staat dus buiten bij het 9e (!!!) bultje te eten.
Hij heeft wel 2 ruinenvriendjes, maar die staan hoger in rangorde dus hij is op zo'n eetmoment gewoon de pisang.

Dit resulteert erin dat hij onder het zadel niet zo heel veel bravoure heeft van nature. Op wedstrijd nog wat erger dan thuis. Alsof hij liever niet wil opvallen tussen de vreemde paarden.
Ik weet niet of dit ook echt zo werkt hoor, maar ik kan me voorstellen dat het meespeelt.

Ik kan hem wel gretiger laten worden, een stukje vertrouwen, veel positief belonen en prikkelen/uitdagen. Dan wordt hij onwijs mooi en stoer. Maar het is wel een stukje rijderij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:02

Heleennn schreef:
Janine: aangezien de weides heel de winter en een stuk van het voorjaar 'rusten' en dan ook nog eens elk jaar in maart/april bemest worden gaan ze bij de opening van de weides steeds op een erg vette wei. We moeten dus ook steeds voorzichtig opbouwen tot ze er een hele dag op kunnen. Maar zelfs dan wil ik geen risio's nemen. Ik voer een keer of 3 per week wat extra mix bij 's middags om haar lijnzaadolie te voeren. Dus daar hou ik ook rekening mee in het vaste voerschema. Het zou een ander verhaal zijn als ik ze zoals vele stalgenoten maar 3 uurtjes op de wei zet maar dat wil ik niet. voor dat half jaar dat ze dan op de weides kunnen wil ik ze er ook gewoon 5 of 6 uur op hebben staan zodat ze in totaal ongeveer 10 uur buiten lopen.

Aaah zo, ja hier worden de weides niet bemest en we hebben echt vogeltjeshooi.
Die bij ons staan er ook gewoon van 8 uur 's ochtends tot vlak voor zonsondergang in. Op een enkele dag na.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:10

paardje schreef:
Heb net kunnen regelen dat ik haar einde vd dag zelf op de wei kan zetten. Is dan ongeveer om de dag een uurtje, naast dat ze in de paddock komt.

Dat is heel fijn!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:11

En gewoon een schep haver erbij geven? Beetje opbouwen en kijken tot hoeveel je kan gaan dat het handteerbaar blijft

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:17

Ik geef mijn paard redcell (gemixt in de muesli) om hem net dat tikkeltje meer energie te geven. Voor mijn gevoel heeft het hem erg geholpen en houdt hij het rijden nu een stuk beter vol. Misschien is dat iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:19

paardje schreef:
Voor de duidelijkheid: ik heb altijd wat energierijkere paarden gehad. Vandaar dat ik nooit echt iets heb bijgevoerd. Daar ben ik nu naar op zoek.

mja, waarom het in voer zoeken als het op de weide gooien een grote kans van slagen heeft, en een natuurlijke, het zij niet noodzakelijke toevoeging is voor een paard. Zeker voor zo'n jonkie. Die moet kunnen ravotten, grazen, klooien, maar vooral lichamelijk contact hebben met soortgenoten. En dan zeggen geen mogelijkheid, dat moet je zelf creeren. En een uurtje op de weide gaat er niks aan verbeteren want ik begrijp dat ze dan ook nog alleen zal staan?

Zorg gewoon dat je een paardwaardige situatie creert, dan hoef je er wellicht ook geen voer in te stoppen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:21

Meer eens dan wat joolien schrijft kan ik het niet worden.
Dat is de basis voorwaarde waarna je verder gaat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:27

Als het voer het paard niet looplustiger maakt en de wei en eventuele vriendjes ook niet, dan heb je misschien gewoon een wat flegmatieker paard. En als je dat niet gewend bent is dat niet fijn rijden. Ook al ligt het tempo dan hoog kan het toch aanvoelen of de motor elk moment kan afslaan. Dan heb je gewoon met het karakter te maken. Je zou dan kunnen proberen te rijden voordat ze naar buiten gaat en wat gebruik maken van de stalmoed die ze dan misschien nog heeft. Kan qua tijd natuurlijk heel lastig zijn, als je bijv een baan hebt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:33

Mousmous schreef:
Als het voer het paard niet looplustiger maakt en de wei en eventuele vriendjes ook niet, dan heb je misschien gewoon een wat flegmatieker paard. En als je dat niet gewend bent is dat niet fijn rijden. Ook al ligt het tempo dan hoog kan het toch aanvoelen of de motor elk moment kan afslaan. Dan heb je gewoon met het karakter te maken. Je zou dan kunnen proberen te rijden voordat ze naar buiten gaat en wat gebruik maken van de stalmoed die ze dan nog heeft. Kan qua tijd natuurlijk lastig uitkomen, als je bijv een baan hebt.

Zou heel goed kunnen dat het haar karakter is, maar zo snel geef ik het niet op. Het is gewoon een erg leuk paard en ik wil proberen haar wat vlugger te maken. Dat zit hem voornamelijk in een rijtechnisch stuk, maar ik heb het vermoeden dat voer hier ook iets in kan betekenen. Rijden voor het naar buiten gaan zou perfect zijn, maar lukt mij niet met werk. De stal is voor mijn werk nog niet eens open.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:35

Bedankt voor jullie tips qua voer. Ik houd dit topic er na mijn vakantie bij en ga me er dan eens goed in verdiepen wat ik zou kunnen gaan bijvoeren.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:36

Als ik paarden heter wil hebben dan voer ik cavalor endurix