Voer met hoog eiwitgehalte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:47

Ik vind het practisch dat je agrob ook kan wellen in water. Dan is het makkelijk om iets doorheen te geven (poedertje).
Mijn merrie eet het heel langzaam wat ook een voordeel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:49

Sizzle schreef:
Ik vind het practisch dat je agrob ook kan wellen in water. Dan is het makkelijk om iets doorheen te geven (poedertje).
Mijn merrie eet het heel langzaam wat ook een voordeel is.

als je ze aan huis hebt is dat makkelijk, maar in pension niet heel eenvoudig.

Mungbean

Re: Voer met hoog eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:51

Hoezo?
Duurt nog geen 2 minuten. Bovendien kan het ook droog, vind het dubbel handig.
Ik heb mijn paard in volpension.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:06

In 2 minuten geweld? Dat is rap, ken alleen producten die langer staan.

En daarbij wil ik de pensioneigenaren niet opzadelen met het water erbij gieten. Gewoon hop uit de ton voeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:09

Dat kan ook gewoon :j

Het heeft als extra voordeel dat het snel welt en dan practisch is met bijv medicatie omdat niet plakkerig is maar mooi uitelkaar valt en het poeder er goed in te roeren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:12

Sizzle schreef:
Dat kan ook gewoon :j

Het heeft als extra voordeel dat het snel welt en dan practisch is met bijv medicatie omdat niet plakkerig is maar mooi uitelkaar valt en het poeder er goed in te roeren is.

Aaaa op die manier haha. Ja dan is het inderdaad ook een optie. De luzernebrok van Hartog is hier in het dorp te verkrijgen bij de dierenwinkel. Dat is natuurlijk wel handig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:15

Ik heb die van agrobs, die van Hartog heb ik vroeger gevoerd maar dan de losse niet geperste variant.
Met de brok van Hartog heb ik geen ervarin.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:25

Esther_r20 schreef:
Kan je die luzernebrok ook echt als brok voeren of moet het natgemaakt worden?

Kan allebei. Nat maken hoeft niet persé net zoals bij bietenpulp.

Kan je paard goed kauwen en geen schrok op kan je het gewoon zo voeren, het is een vrij harde brok anders kun je het een beetje nat maken voor het voeren en even laten weken.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:36

Je kan ook nog eens naar esparcette kijken, kan je in luzerne vorm en brokken om te weken vorm krijgen. Lijkt heel erg op luzerne, maar heeft voor veel paarden makkelijker opneembare eiwitten en een goede werking op de darmen

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:09

Mijn paard had ook eiwit te kort.(extreem)
Ik heb hem een boost gegeven met 1 kg merriebrok boven op mijn 2 kg basisbrok die hij al kreeg. Ook kreeg hij een extra schep luzerne na het rijden en lijnzaadolie!( per dag dus niet per voerbeurt)
Lijnzaadolie mag je best veel van geven. Zijn goeie vetten.

Daarna ben ik eens goed dingen gaan bereken en Nu als onderhoud staat hij op 1 kg basisbrok 1 kg muesli 2 kg draversbrok en om enzymen aan te maken nog ongeveer 1 kg grasmix( als ze op het land staan) of 1 kg luzerne als ze niet op het land staan.

Daarbij geef ik lijnzaadolie om de maag vettig te houden ( en ook voor de mooie vacht natuurlijk)

Dit is trouwens wel een paard van bijna 180 :j

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 06:42

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met bv spirulina? Of creatine?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:41

meiske1577 schreef:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met bv spirulina? Of creatine?

Ik gebruik creatine op dit moment als muscle builder na een blessure om de spieropbouw met de trainingen wat te versnellen. Wel tevreden over. Maar dit zou niet mijn voorkeur hebben als je een paard hebt wat ingevallen is op zn spieren door eiwittekort, dan zou ik aanvullen met luzerne oid.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:01

Ik heb zelf een 4 jarige die ik nu wat meer body wil geven, daarom krijgt hij elke dag een emmer bietenpulp (1,5 schep brok droog) en daarbij nog een emmer luzerne van subli (die zonder rotzooi en suiker) vitaminekorrel van Hovler voor de spieropbouw(echte aanrader) schep zemelen (maar volgens mij doe ik hierin de verhouding niet goed en moet ik 3 scheppen zemelen geven bij de pulp) 2 kopjes olie en magnesium en dit verdeeld over 2 voerbeurten. Verder krijgt hij onbeperkt hooi en 3 kilo sportbrok van havens van de staleigenaar. (feedback hierop is welkom)

Hij is in een korte tijd heel erg mooi en vol geworden, maar mis een beetje de pit, hij mag wel iets heter/vlotter. Hij is zeker niet traag maar mag wel iets meer frisheid hebben.
Zou haver dan een goede aanvulling zijn?(sorry ts dat ik je topic hiervoor gebruik, ik vond de antwoorden hierin wel erg prettig onderbouwd)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:20

CK88 schreef:
Ik heb zelf een 4 jarige die ik nu wat meer body wil geven, daarom krijgt hij elke dag een emmer bietenpulp (1,5 schep brok droog) en daarbij nog een emmer luzerne van subli (die zonder rotzooi en suiker) vitaminekorrel van Hovler voor de spieropbouw(echte aanrader) schep zemelen (maar volgens mij doe ik hierin de verhouding niet goed en moet ik 3 scheppen zemelen geven bij de pulp) 2 kopjes olie en magnesium en dit verdeeld over 2 voerbeurten. Verder krijgt hij onbeperkt hooi en 3 kilo sportbrok van havens van de staleigenaar. (feedback hierop is welkom)

Hij is in een korte tijd heel erg mooi en vol geworden, maar mis een beetje de pit, hij mag wel iets heter/vlotter. Hij is zeker niet traag maar mag wel iets meer frisheid hebben.
Zou haver dan een goede aanvulling zijn?(sorry ts dat ik je topic hiervoor gebruik, ik vond de antwoorden hierin wel erg prettig onderbouwd)

Ik vind dit al flink wat voer voor een vierjarige. Zeker met de sportbrok die hij krijgt. Ik zou het voor de frisheid dan eerder zoeken in evt afwisseling in training, paar weken vakantie, scherper op je hulpen maken etc. En niet direct nog iets aan je voer veranderen. Wat je wel nog kan proberen is de Kick Up van Cavalor, speciaal om je paard wat frisser te maken. Dit werkte bij mijn paard wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:24

CK88 schreef:

Dat is een beste portie voer voor een vierjarige! Hoeveel werk doet hij?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:21

Mijn paard is ook erg afgevallen op gewicht en spieren. Hij is insulineresistent en nog aant herstellen van hoefbevangenheid.
Ik vind het erg lastig wat ik hem aan eiwitten kan voeren, want van lucerne gaat hij schuren (zowel van hartog als de vitalbix zonder melasse).
Hij staat op onbeperkt schraal hooi, 400gr vitalbix daily complete, 300gr nutrimash en 60 ml lijnzaadolie.
Ik ben de nutrimash en lijnzaadolie aan het opvoeren, maar die hebben weinig aan verteerbare eiwitten toe te voegen.
Vandaag ben ik begonnen met de wheypoeder van vitela. Maar hij at spontaan zn slobber niet meer. Dus dat zal ik moeten gaan opbouwen.

Zijn er nog meer ideeën om eiwitten te geven aan een paard die weinig suikers mag? Mocht het met de wheypoeder niets worden..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:33

@vonneke het is alleen ruwvoer en het is om body te krijgen en dan 3x p/d kilo sportbrok. Werkt 4 keer per week waarvan 1x longe 1x buitenrit en 2x rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:45

Ik moet zeggen dat ik 3 kilo sportbrok sowieso al erg veel vind per dag, los van wat er allemaal nog aan bietenpulp, luzerne en zemelen bij komt. Stel dat je paard het lastig vindt om zetmeel te verwerken, dan zorgt nog meer zetmeel voor nog meer belasting van zijn systeem. In plaats van er nog meer doorheen te gooien zou ik eerder eens een voedingsdeskundige naar zijn hele dieet laten kijken om te zien of er misschien iets mist of dat bijvoorbeeld een tekort of teveel aan een bepaalde vitamine/mineraal de opname van de overige vitamines/mineralen mogelijk blokkeert. More is niet altijd more, zeker niet als het om vitamines en mineralen gaat.

@ Jotoma: ze zijn al een paar keer in het topic genoemd, maar sojaschroot en kokosschroot zijn ook goede eiwitbronnen. Sojaschroot is nagenoeg perfect qua aminozuurprofiel en wordt dus heel goed opgenomen door het paard, kokosschroot is ook een goede bron voor aminozuren maar werkt het beste als je er ook 10gr lysine bij voert, want daar heeft kokos in verhouding een tekort aan. Voer je die lysine erbij, dan schiet de opneembaarheid nog verder omhoog. Het wordt in de VS veel bij hoefbevangen paarden gebruikt, alleen bevat van nature wel nog wat suikers, zetmeel + suiker samen komt neer op 10-11%.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:54

Muscle pro van equiform nutricions. Simpel te voeren en werkt als een malle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:58

Goed om te horen dat dat echt werkt, ik was al een tijdje op zoek naar ervaringen daarmee. Het is wel opvallend dat het geen enkel eiwit of aminozuur bevat. Muscle Pro bestaat alleen uit rijstolie en dus vetten/vetzuren. Daarmee worden de spieren wel gevoed, maar ze leveren geen bouwstoffen voor het vergroten van die spier dus als je echt op zoek bent naar eiwitten dan kun je net zo goed lijnzaadolie of kokosolie voeren, daar zitten namelijk ook geen eiwitten in maar wel vetzuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:37

Anne_GTI schreef:
Muscle pro van equiform nutricions. Simpel te voeren en werkt als een malle.

Ik kan er op google niets over vinden in nl. Heb je een link?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:11

Ik heb destijds ook advies aan pavo gevraagd met tips het paard dikker te krijgen , zo kom ik op dit uit :)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:58

Jotoma schreef:
Mijn paard is ook erg afgevallen op gewicht en spieren. Hij is insulineresistent en nog aant herstellen van hoefbevangenheid.
Ik vind het erg lastig wat ik hem aan eiwitten kan voeren, want van lucerne gaat hij schuren (zowel van hartog als de vitalbix zonder melasse).
Hij staat op onbeperkt schraal hooi, 400gr vitalbix daily complete, 300gr nutrimash en 60 ml lijnzaadolie.
Ik ben de nutrimash en lijnzaadolie aan het opvoeren, maar die hebben weinig aan verteerbare eiwitten toe te voegen.
Vandaag ben ik begonnen met de wheypoeder van vitela. Maar hij at spontaan zn slobber niet meer. Dus dat zal ik moeten gaan opbouwen.

Zijn er nog meer ideeën om eiwitten te geven aan een paard die weinig suikers mag? Mocht het met de wheypoeder niets worden..

Niet perse uit de eiwithoek (dan zou ik beginnen met je gewone hooi minder schrale variant te geven) maar wij hebben een ppid pony die enorm opgeknapt is qua spieren en body van seniores priores. Bietenpulp met toevoegingen dus. Je zag hem echt met de week groeien in zn spieren. Echt een aanrader dus!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:02

Ik zeg ook Lucerne van Hartog.
Neem een kijkje op hun site, want er zijn meer producten met lucerne erin.

Als het jou gaat om eiwitten voor meer spieren.

En je hoeft er niet eens gek zoveel van te geven om de paarden goed in de spieren te krijgen.
Zo is mijn eigen ervaring en dat van stalgenoten.

Zelf ging ik voor gewoon lucerne van Hartog.

Van Pavo ben ik geen fan, zit te veel zooi in met te veel van dit en dat toevoegingen, natuurlijk raden ze aan om hun producten te gaan voeren, want ze willen verkopen.