Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Meestal heeft het geven van maar 1 mineraal niet zoveel zin, omdat alles in verhouding tot elkaar hoort te staan. Misschien dat daarom ook het koper supplement niet aanslaat. Geef je veel calcium aan hem ( bietenpulp of lucerne b.v. ) ?
edit : ik lees even terug en zie dat je 1 kg bietenpulp geeft.
En ook dat je spirulina geeft. Ergens gaat bij mij een belletje rinkelen, haalt dat geen zware metalen uit het lichaam ??? Zink en koper oa zijn ook metalen .....
[***] schreef:Dank je welHet stomme is dat er bij mij dus een belangrijke schakel ontbreekt (nl. wat zit er in het hooi en hoeveel krijgen ze daarvan binnen) dus dat maakt het nog moeilijker. Langs de andere kant staat de hele stal (+- 30 paarden) op datzelfde ruwvoer en die hebben echt niet allemaal dezelfde tekorten als die van mij.
Dus ik neig er momenteel gewoon naartoe om iets te proberen waar relatief veel koper/zink in zit, zonder al teveel ijzer en selenium en dan kom ik op de Vitalbix Daily. Dit dan ter vervanging van mijn krachtvoer & vitaminenkorrel. De rest blijft dan wel gelijk (dus het hooi, de bietenpulp/lijnzaadvlokken en de aparte supplementen die de ene pony krijgt) en dan na een paar maanden nog maar eens kijken ..
Vitalbix Daily trekt mij ook aan omdat daar ook aminozuren in zitten en heb, zoals ellepel ook zegt, het idee dat daar ook het nodige ontbreekt.. Ik bedoel inderdaad dat "dakje" op de kontEn de verhoging net daarvoor van de wervels (?). Ik vind ze sowieso de laatste tijd al schraal in de bovenlijn dus daar ben ik ook mee aan het puzzelen. Zou fijn zijn als alles in 1 product zou zitten
Wat voor overzicht bedoel je ellepel?
Wat ze nu krijgen vind je hier: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451 & https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... zero/ef285
Voor mezelf heb ik op dit moment een overzicht van koper, zink, ijzer, vitamine E & selenium in de producten die ze nu krijgen en een paar producten die interessant lijken.
[***] schreef:Een oplossing zou fijn zijn
Het is moeilijk om te bepalen waar de oorzaak ligt als je pony's eigenlijk gezond zijn. Geen leverproblemen, geen maagproblemen, geen darmproblemen (als in diarree, of gevoelig voor koliek, of dat soort dingen, ik heb natuurlijk niet in de darmen gekeken), geen hart- of longproblemen (anders dan wat benauwd met extreem warm weer en gekende allergie bij de andere), geen cushing of andere toestanden.
Wat een oorzaak zou kunnen zijn: ouderdom, en daardoor automatisch minder kunnen opnemen dan een ander paard. Wat ik dus hoop recht te trekken door ze meer aan te bieden van hetgeen waar ze tekort van hebben.
Maar anders dan dat kan ik met alle wil van de wereld geen oorzaak vinden (en de DA ook niet want die is er uiteraard al een paar keer bij geweest).
[***] schreef:Hoe kom jij dan op leverproblemen als er niks te vinden is?