Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:29

Dit gaat nu om de vitalbix daily (zit 408 mg totaal koper in, maar in wat ?? ).
Het supplement wat ik nu geef zit je met verschillende koperverbindingen en dat totaal zit op 461 mg, maar is dat ook weer per kg of per hoeveelheid die je geeft ..

Ik snap er maar weinig van. Er is toch haast niemand op deze manier met voeding bezig?
Het gros van de mensen geeft gras of hooi, een algemene vitaminenkorrel of krachtvoer en klaar. En die paarden hebben die tekorten niet ... (hier op stal toch niet, van de paarden waar ze bloed hebben laten trekken). Kan me ook niet voorstellen dat die paarden al die tekorten wel zouden hebben maar dat niemand het merkt ...

Maar dan ga ik er dus vanuit dat die waarden per kg zijn?

Maris

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:49

Ja, er staat b.v ook dat 30 gram suiker = 3% . Dus dan gaat het over 1000 gram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:12

Maris schreef:
Meestal heeft het geven van maar 1 mineraal niet zoveel zin, omdat alles in verhouding tot elkaar hoort te staan. Misschien dat daarom ook het koper supplement niet aanslaat. Geef je veel calcium aan hem ( bietenpulp of lucerne b.v. ) ?

edit : ik lees even terug en zie dat je 1 kg bietenpulp geeft.
En ook dat je spirulina geeft. Ergens gaat bij mij een belletje rinkelen, haalt dat geen zware metalen uit het lichaam ??? Zink en koper oa zijn ook metalen .....

Ik had deze even gemist .. zag het toevallig met teruglezen.

Hij krijgt zelfs 2 kg bietenpulp per dag (aangevuld met lijnzaadvlokken). Luzerne krijgt hij verder niet (buiten datgene wat in de Sportmix Zero zit). De Spirulina kreeg hij in het hooikoorts-seizoen (dus niet toen het kopertekort voor het eerst naar boven kwam) maar ben ik nu recent mee gestopt. Hoelang zou dat nawerken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:20

Dat weet ik even niet, ik heb nooit spirulina gevoerd. Dat is toch om afvalstoffen op te ruimen ?

Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat het ook zink en koper uit het lichaam haalt.

Blijft allemaal een grote zoektocht hè ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:26

Denk onder andere ja. Het werkt ondersteunend en zou helpen tegen allergieën en dergelijke (maar heb er niet zoveel van gemerkt).
http://www.equipowerproducts.com/Produc ... rstand.php
Hier staat inderdaad wel wat jij zegt ... dat het ontgift en zware metalen absorbeert.

Nu heeft de appaloosa nooit spirulina gehad, dus denk niet dat het een verklaring is ...

Ik ben wat verder met mijn berekeningen ..
Als ik het bekijk kom ik met bv. de Vitalbix Daily op hogere waarden uit dan hetgeen ik nu geef (de combi krachtvoer & vitaminenkorrel is dat). De balancer van gezond en fit zit nog hoger maar daarvan is niet bekend of er ijzer in zit (ze beweren van niet maar dat gaat dan in principe om toegevoegd ijzer want er zit altijd wel iets van ijzer in) en zit hoger in selenium.

Dus dat is dan weer een beetje denken "wat is het beste om te doen", al kan ik bij de Vitalbix Daily natuurlijk wel nog makkelijk verhogen qua dosering, heb nu ongeveer hetgeen genomen wat voor die van mij geldt en makkelijk te berekenen was..

Een grote zoektocht ja, en kan nu niet zeggen dat ik het zo leuk vind :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:40

Sabine,weet je ook welke aminozuren er allemaal in je suplementen zitten?
Wat ik eigenlijk op de 2 foto's zie van jou zonet is meer een wat arme bespiering op de rug,
Je bedoeld toch dat je dat "dakje" op de kont ziet?
Ik zie dat juist wel bij paarden die wat aminozuren missen in de voeding

Als je voer laag in aminozuren zit kan dat ook dat veroorzaken he, en aminozuren zijn ook weer nodig voor de opname van koper etc uit de voeding.

Heb je al een overzichtje met wat er nu allemaal in je voeding zit aan gehaltes van alles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:56

Beste TS,

Ik heb geen ervaring met koper tekort bij mijn paarden, maar herken je zoektocht en het "gek worden" van allerlei tabellen, rekenmethodes en verhoudingen erg goed.

Ik heb in het verleden veel advies gekregen van Drs. Annette van Weezel van Equilin. Zij is dierenarts en heeft ook een aantal supplementen ontwikkeld. Volgens mij ook eentje waar juist geen selenium inzit.

Hier in het topic ook al veel goede adviezen zie ik, maar het is zo ontzettend lastig om alles in de juiste verhouding te geven. Een heleboel hangt ook nog weer af van hetgeen er in je ruwvoer zit. Op wat voor land (grond) je paarden grazen en waar dus ook je hooi van gewonnen wordt.

Ik zit bijvoorbeeld vlak bij zee en uit ruwvoeranalyses blijkt het jodium gehalte erg hoog. Dat wil ik dus bijvoorbeeld weer niet in een supplement hebben.

Veel succes, ik hoop dat je paardjes snel opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:19

Dank je wel :) Het stomme is dat er bij mij dus een belangrijke schakel ontbreekt (nl. wat zit er in het hooi en hoeveel krijgen ze daarvan binnen) dus dat maakt het nog moeilijker. Langs de andere kant staat de hele stal (+- 30 paarden) op datzelfde ruwvoer en die hebben echt niet allemaal dezelfde tekorten als die van mij.

Dus ik neig er momenteel gewoon naartoe om iets te proberen waar relatief veel koper/zink in zit, zonder al teveel ijzer en selenium en dan kom ik op de Vitalbix Daily. Dit dan ter vervanging van mijn krachtvoer & vitaminenkorrel. De rest blijft dan wel gelijk (dus het hooi, de bietenpulp/lijnzaadvlokken en de aparte supplementen die de ene pony krijgt) en dan na een paar maanden nog maar eens kijken ..

Vitalbix Daily trekt mij ook aan omdat daar ook aminozuren in zitten en heb, zoals ellepel ook zegt, het idee dat daar ook het nodige ontbreekt.. Ik bedoel inderdaad dat "dakje" op de kont :j En de verhoging net daarvoor van de wervels (?). Ik vind ze sowieso de laatste tijd al schraal in de bovenlijn dus daar ben ik ook mee aan het puzzelen. Zou fijn zijn als alles in 1 product zou zitten ;)

Wat voor overzicht bedoel je ellepel?
Wat ze nu krijgen vind je hier: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451 & https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... zero/ef285

Voor mezelf heb ik op dit moment een overzicht van koper, zink, ijzer, vitamine E & selenium in de producten die ze nu krijgen en een paar producten die interessant lijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:24

Kan natuurlijk ook nog een probleem met de opname van die stoffen zijn in de darmen... Dan krijg je een beetje het KPU verhaal ( is stofwisselingsziekte die in Duitsland wordt genoemd soms ). Nog meer om te lezen.... :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:27

Ohja, dat moest ik ook nog :P
Maar toevallig bij 2 paarden? Nuja, ze hebben wel een bepaalde leeftijd natuurlijk, misschien dat het dan meer/makkelijker voorkomt .. Denk dat de algehele opname van stoffen misschien wel minder is, en als er dan toevallig al wat aan de lage kant in het voer zit wat ze dus niet compleet meer kunnen opnemen (wat al die andere paarden op stal dan weer wel kunnen) ...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:29

Misschien zijn er best nog meer paarden op stal die b.v. dat kopertekort hebben, alleen hebben die paarden minder oplettende eigenaren misschien ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:34

Zou kunnen, van een aantal paarden zijn het voorbije jaar zeg maar volledige bloednames gedaan (dus inclusief dat soort mineralen) en die zouden op dat gebied geen tekorten hebben. Nu heb ik die uitslagen niet gezien en de eigenaren hebben dit ook enkel via de DA gehoord dat het in orde was enzo, dus of dat betekent dat ze daadwerkelijk ok zijn of dat de DA niet veel van het tekort maakt (want dat doet die van mij ook niet) weet ik niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:07

Volgens mij las ik dat de paarden wel hetzelfde hooi krijgen? Dus van hetzelfde perceel en/of dezelfde leverancier? Als dat het geval is, dan is een ruwvoeranalyse de eerste stap in mijn ogen. Dan weet je echt wat ze krijgen en waar het scheef trekt.
Voor ongeveer 120,= heb je een uitgebreide analyse. Die kun je dan laten zien aan de supplementen samenstellers.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:34

Dank je Jet, ik had ze inderdaad al eens gelezen :)

@ [***] : ze krijgen inderdaad hetzelfde hooi, net als de 28 andere paarden die daar staan. Sta gewoon op een pensionstal, volpension, en zorg dus niet zelf voor het (ruw)voer. Momenteel hebben we al een tijdje bepaald hooi, maar dit wisselt nogal eens afhankelijk van de beschikbaarheid bij verschillende boeren. Dus een analyse heeft geen zin, en elke keer bij wisseling 120 euro voor een idee voor mijn pony's gaat het niet worden denk ik ;)

Heb nog iets ... na een hele dag bekijken en vergelijken ben ik tot dit gekomen:
[VS] Vitalbix Daily Complete of Agrobs seniormineral?

Ik hoop het eigenlijk "gewoon" op deze manier te kunnen oplossen, ookal zal dat vast te simpel zijn, ik hoop er voor nu even op, geeft me even rust 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:44

[***] schreef:
Dank je wel :) Het stomme is dat er bij mij dus een belangrijke schakel ontbreekt (nl. wat zit er in het hooi en hoeveel krijgen ze daarvan binnen) dus dat maakt het nog moeilijker. Langs de andere kant staat de hele stal (+- 30 paarden) op datzelfde ruwvoer en die hebben echt niet allemaal dezelfde tekorten als die van mij.

Dus ik neig er momenteel gewoon naartoe om iets te proberen waar relatief veel koper/zink in zit, zonder al teveel ijzer en selenium en dan kom ik op de Vitalbix Daily. Dit dan ter vervanging van mijn krachtvoer & vitaminenkorrel. De rest blijft dan wel gelijk (dus het hooi, de bietenpulp/lijnzaadvlokken en de aparte supplementen die de ene pony krijgt) en dan na een paar maanden nog maar eens kijken ..

Vitalbix Daily trekt mij ook aan omdat daar ook aminozuren in zitten en heb, zoals ellepel ook zegt, het idee dat daar ook het nodige ontbreekt.. Ik bedoel inderdaad dat "dakje" op de kont :j En de verhoging net daarvoor van de wervels (?). Ik vind ze sowieso de laatste tijd al schraal in de bovenlijn dus daar ben ik ook mee aan het puzzelen. Zou fijn zijn als alles in 1 product zou zitten ;)

Wat voor overzicht bedoel je ellepel?
Wat ze nu krijgen vind je hier: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451 & https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... zero/ef285

Voor mezelf heb ik op dit moment een overzicht van koper, zink, ijzer, vitamine E & selenium in de producten die ze nu krijgen en een paar producten die interessant lijken.

Tja, wat wil je nou :) Die van mij krijgen al jaren hooi + Vitalbix daily complete, inderdaad vanwege het ijzer/koper/zink/mangaanverhaal, en reken maar dat het minder goed met ze gaat dan ik zou willen.

Daarom is mijn insteek ook anders. Ik kijk wel uit om tabellen te gaan maken want dan word ik gestoord. Het heeft ook geen zin. Het gaat er niet om wat je aan absolute microgrammen van wat dan ook in je paard stopt. Het gaat erom dat er ergens in je paard een verstoring zit die ervoor zorgt dat hij het niet op kan nemen. In normaal hooi plus een geschikte vitamiine-mineralenkorrel en eventueel nog wat gras en andere planten zit, op natrium/zout na, alles wat je paard nodig heeft. Dus dat is het probleem niet. Het probleem zit dan toch in de lever/dunne darm/dikke darm.

Dat is mijn redenatie en dat is waar ik me op richt. Het tekort is een symptoom (van een verstoring in de opnamemogelijkheid). Het is niet de oorzaak. Richt je op de oorzaak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:57

Een oplossing zou fijn zijn :)
Het is moeilijk om te bepalen waar de oorzaak ligt als je pony's eigenlijk gezond zijn. Geen leverproblemen, geen maagproblemen, geen darmproblemen (als in diarree, of gevoelig voor koliek, of dat soort dingen, ik heb natuurlijk niet in de darmen gekeken), geen hart- of longproblemen (anders dan wat benauwd met extreem warm weer en gekende allergie bij de andere), geen cushing of andere toestanden.

Wat een oorzaak zou kunnen zijn: ouderdom, en daardoor automatisch minder kunnen opnemen dan een ander paard. Wat ik dus hoop recht te trekken door ze meer aan te bieden van hetgeen waar ze tekort van hebben.

Maar anders dan dat kan ik met alle wil van de wereld geen oorzaak vinden (en de DA ook niet want die is er uiteraard al een paar keer bij geweest ;) ).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:59

Hebben jouw paarden of één van beide het laatste jaar nog reguliere medicatie als bijvoorbeeld prednison gehad? Dat heeft ook vaak een verstoorde darmflora tot gevolg, het ene paard kan dat weer makkelijker op orde krijgen dan het andere. Zelfs een vroegere wormbesmetting kan er voor gezorgd hebben dat er littekenweefsel in de darmen zit, waardoor mineralen minder goed worden opgenomen.

Ben je er wel eens bij als er ruwvoer gevoerd wordt? Misschien kan je het dan eens in een hooinet doen en met een unster wegen? Dan heb je een beetje inzicht in de hoeveelheid die ze per keer krijgen.

Overigens is het mij wel bekend dat mensen met paarden vaak paarden hebben die "niets" mankeren, vaak omdat ze het gewoonweg zelf niet zien/merken. Als je je meer verdiept in je paarden, merk je kleinere veranderingen al op en lijkt het dus alsof jouw paarden vaker iets mankeren dan die van anderen...

En natuurlijk: sterkte ermee hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:02

[***] schreef:
Een oplossing zou fijn zijn :)
Het is moeilijk om te bepalen waar de oorzaak ligt als je pony's eigenlijk gezond zijn. Geen leverproblemen, geen maagproblemen, geen darmproblemen (als in diarree, of gevoelig voor koliek, of dat soort dingen, ik heb natuurlijk niet in de darmen gekeken), geen hart- of longproblemen (anders dan wat benauwd met extreem warm weer en gekende allergie bij de andere), geen cushing of andere toestanden.

Wat een oorzaak zou kunnen zijn: ouderdom, en daardoor automatisch minder kunnen opnemen dan een ander paard. Wat ik dus hoop recht te trekken door ze meer aan te bieden van hetgeen waar ze tekort van hebben.

Maar anders dan dat kan ik met alle wil van de wereld geen oorzaak vinden (en de DA ook niet want die is er uiteraard al een paar keer bij geweest ;) ).

Nee, de veearts kon bij die van mij ook niks vinden. Maar mijn ruin heeft leverproblemen (gehad) en de symptomen die hij nu heeft komen daar vandaan. Heeft ook maar een paar jaar geduurd voordat ik dat doorkreeg. Volgens de veearts is er nog steeds niks aan de hand.

Mijn merrie is ook op leeftijd (27) en is gevoelig op de dikke darm. Dat hoort bij haar type. Dus daar krijgt ze ondersteuning voor. In de winter ook voor de blaas en de nieren. En dan blijft ze vrolijk en blijven de ribben netjes bekleed met voldoende vlees.

Een pasklare oplossing heb ik niet voor je. Maar je zou je natuurlijk op wat anders kunnen richten dan de microgrammen in je tabellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:14

Kan ik, maar ik heb me al op vanalles gericht, behalve op het daadwerkelijk uitrekenen van bepaalde dingen. Dus ik dacht "doe dat nu maar eens". Je weet het maar nooit, ik dacht dat ik compleet voerde met hetgeen ze kregen, maar als ik nu de getalletjes vergelijk kan ik door iets simpeler te gaan voeren meer van de benodigde stoffen binnenkrijgen, dus dat is wel handig om te weten. Of ze die ook gaan opnemen is een andere vraag, maar als ze al niet binnenkomen wordt opnemen zeker moeilijk.

Hoe kom jij dan op leverproblemen als er niks te vinden is?

@ Jet : goh .. cortisone op zich niet volgens mij, maar wel andere medicatie :j De appaloosa is vorig jaar zwaar ziek geweest en is toen meer dan een maand met doxycycline behandeld, de andere heeft vorig jaar een (lichte) longontsteking gehad en heeft toen 2 weken antibiotica gehad maar kan nu niet meteen zo uit het hoofd zeggen welke. Zou dat er mee te maken kunnen hebben dat het nu zo moeilijk lijkt te gaan? Uiteraard weet ik niet hoe hun waarden daarvoor waren (koper & zink dan bedoel ik). Wormen ed verwacht ik niet meteen, ze hebben nooit wormen gehad in de tijd dat ik ze heb (ruim 10 & 5 jaar).

Kan wel eens zien om het te wegen :j Maar ik wil het niet doen over komen alsof ik twijfel aan de hoeveelheid ofzo, want ik ben er zeker van dat ze meer dan genoeg krijgen. Dus moet eens even zien hoe ik dat ga aanpakken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:21

[***] schreef:
Hoe kom jij dan op leverproblemen als er niks te vinden is?

- zijn gedrag. Hij was agressief en boos en dat is eigenlijk helemaal weg sinds ik zijn vuurenergieën (hart en pericardium in dit geval) en houtenergieën (lever) beter in balans heb gebracht.

- spierstijfheid. Door logische redenering besefte ik ineens: de lever zuivert het bloed. Wat als het daar misgaat en zijn minder-schoon-dan-nodig bloed onvoldoende in staat is om voor een goede spierstofwisseling te zorgen.

Mijn ruin is een vuurpaard in een hout-lichaam. Dat is het allereerste waar ik naar kijk. Het is logisch, en het is niet moeilijk om te vinden hoe ik hem kan helpen nu ik weet waar ik moet zoeken. Na een zoektocht van 7 jaar voordat eindelijk het kwartje viel.

Mijn merrie is een watertype met op fysiek vlak metaal- en waterproblemen. Andere klachten dus, want ook andere verstoringen. Maar wel logisch en goed op te lossen. Bij beide zit het probleem niet in het huidige voer. Wel in hun "zwakkere" organen. Dus die ondersteun ik zodat ze zo goed mogelijk kunnen functioneren. De klachtjes die ze hebben worden vaak als onbeduidend afgeschreven door veeartsen en worden ook meestal niet in verband gebracht met het bijbehorende orgaan. Daar kan ik ook niks aan doen. Dat is nou eenmaal de westerse wetenschap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:38

Heb je ook al eens gewoon flink rijk gevoerd, ze zijn immers ook gewoon al wat op leeftijd.
Voor get gewicht aangeraden senioren voer zou ik eerst een tijd proberen als er zo weinig spier aan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:43

@ Koper : En de levertesten waren gewoon normaal dan als ik het goed begrijp?
Wat doe jij nu dan om die lever in balans te brengen? De darmen heb je verder geen problemen/ervaringen mee? (omdat daar de opname gebeurd, en daar lijkt mij het probleem te zijn, maar ben er nog niet uit of het is door gewoon te weinig aanbod, of een echt probleem. Dus eerste stap is meer aanbod, als het dan nog niet lukt dan moeten we verder gaan zoeken.

@ Sizzle : wat versta jij onder flink rijk voeren? Ze zijn altijd aan de dikke kant geweest (of noem het maar gewoon vet met periodes := ) dus ik ben altijd voorzichtig met voeren. Nu zijn ze op zich nog dik genoeg, alleen de bovenlijn begint af te takelen. En eentje is enorm suikergevoelig dus daar moet ook rekening mee gehouden worden en volgens mij zit er in veel seniorenvoer zoals het genoemd wordt ook veel suikers/zetmeel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:46

Eiwitrijk.
Meestal zit er in senioren voer meer eiwit en hogere concentratie mineralen omdat oudere paarden nou eenmaal vaak beperkter opnemen.

Wat hebben deze paarden vroeger gedaan? Soms zijn ze ook gewoon oud met die leeftijd, niet ieder paard wordt fluitend 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:51

Ik heb dit geprobeerd door terug krachtvoer te gaan geven, maar deze hoeveelheid blijkt niet te werken (misschien dat meer of iets anders wel gaat werken maar dan ga ik voor nu liever voor een vitaminen/mineralenbrok waar in verhouding veel koper & zink in zitten en ook aminozuren).

Wat ze gedaan hebben .... De ene is een aantal jaar manègepony geweest maar van daarvoor weet ik niks. De andere heeft altijd buitenritten gelopen en een paar endurance/TREC wedstrijden. Dus om nu te zeggen dat ze een zwaar (sport)leven hebben gehad zou ik niet durven beweren ..