Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:37

superpony schreef:
Jonge paarden hebben soms ups and downs tijdens de groei, maar te dik komt door verkeerd ruwvoer en te weinig bewegen. Weides en paddocks zijn vaak veel te klein om echt te rennen, spelen etc.

De bijna 2 jarige staat op 1,5 hectare. Daar kan wel gerend worden :D
Het is grof van stengel wat er gevoerd wordt, het was al in de aar met maaien.
Het gras wat er staat is speciaal gras voor paarden.

Ik zie aan haar bouw en aanleg dat dit bij haar altijd een punt van aandacht zal blijven.
Haar even oude maatje ziet er gewoon uit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:40

Over het voeren laat ik me niet uit, maar ik vind 2x per dag kijken bij je paarden ook wel noodzaak..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:45

Onze koudbloeden kudde (gemengd jong en oud) krijgen om de zoveel dagen gewoon n nieuwe grote baal van de boer. Deze maken ze zelf stuk (vond ik wat eng, maar ze eten echt niks op van t zeil ed). Is deze weer op krijgen ze een nieuwe. Dit wordt hier al jaren bij alle kuddes gedaan zonder problemen.

Werkt eigenlijk perfect :) ondanks de leeftijdsverschillen en verschillende behoeftes doen ze het er bij ons allemaal top op.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:54

Little_Gift schreef:
Mijn sporttype Haflinger x New Forest merrie heeft jaren op volpension gestaan en werd 6 dagen op 7 intensief gereden of anderszins gewerkt... kreeg daar maar beperkte porties hooi en was altijd te dik!

Nu staat ze sinds 6 maanden in "eigen beheer" op eigen land, komt elke dag de hele dag buiten en krijgt onbeperkt hooi zoveel ze wil (dus continu toegang tot hooi) en... heeft nog nooit zo slank gestaan!
Ze is geen grammetje te dik meer, je ziet haar ribben bij beweging én ze wordt veel minder intensief gewerkt dus ze verbrandt veel minder... maar ze straalt gewoon!

Hier net hetzelfde, mijn pony heeft 6 maanden in eigen beheer gestaan, onbeperkt hooi en veel naar buiten, weinig werk, we kregen er geen grammetje vet op. Aangezien dat voor deze pony echt een groot probleem werd uiteindelijk de stap gezet naar een pensionstal waar hij minder hooi krijgt en veel meer werkt, inmiddels begint hij toch echt aan de dikke kant te worden :) Niet té dik, maar er mag toch niet veel meer bij :p

Meer ruwvoer, dat beter verdeeld wordt doorheen de dag, versnelt het metabolisme van een paard. Ze slaan niet langer alles op wat ze binnen krijgen. Bij mensen is dat net zo, iemand die wil afvallen krijgt de raad om op geregelde tijdstippen kleine porties te eten, in plaats van 2x per dag een maaltijd :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:10

Jester_ schreef:
Over het voeren laat ik me niet uit, maar ik vind 2x per dag kijken bij je paarden ook wel noodzaak..

Staat denk ik nergens dat iemand dat niet doet.... maar ze redden ze zich ook wel eens met 1x een bezoekje van de baas denk ik.
Direct aangrenzend een paardenbuur, die kijkt de hele vanuit zijn raam op ze uit...
Eigenlijk staan ze nooit zonder toezicht.

Onbeperkt voeren haalt eigenlijk voornamelijk de haast uit je dag doordat je niet hoeft te plannen en rennen om op tijd hooi te gaan voeren.
Bovendien kun je, wanneer de situatie eens zo is, dan ook volstaan met 1 bezoekje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:06

Eline91 een paard is geen mens. Er zal meer veranderr zijn voor jouw pony. Bijv kwaliteit ruwvoer.

Ze gaan juist opslaan als ze lang niks krijgen of bij verandering van seizoenen.

Als toevoeging: een paard dat 24/7 beschikking heeft eten, eet niet 24/7. Dat duurt bij sommigen even, maar ook mijn obesitas pony rust vaak tussendoor, kroelt met de anderen,speelt etc. Dus ze maken er zelf "porties" van.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:07

Ik ben mij er ook in gaan verdiepen: De meeste paarden (vr)eten zoveel hooi om tekorten aan te voelen. Dit zou je simpelweg moeten kunne oplossen met een vitamine brok, denk aan Metazoa bronx of vibrafit.
Als ze genoeg vitamines binnen krijgen laten ze de brokjes liggen. Mijn merrie eet met vlagen meer brokjes, vooral als het koud is. verder krijgt ze onbeperkt hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:17

Mijn merrie stopt juist met eten wanneer er een onbalans in het ruwvoer zit. In het begin vond ik dat ze niet moest zeuren en dat ze 't gewoon maar op moest eten. Inmiddels weet ik dat als zij het niet eet het hooi ook niet deugt ook al zie ik het er niet aan af.

Mijn ruin vreet wel alles (behalve banaan).

Ninx je weet me te vinden :D

mysa
correspondent/vertaler

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:04

Onbeperkt gaat hier niet voor bevangengevoelige.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:12

Hier ook op zoek naar de onbeperkte mogelijkheden
2 van de 3 zijn al te dik en de shetlandertjes groeien ook dicht ben ik bang zo...
Iemand andere ervaringen met onbeperkt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:50

mysa schreef:
Onbeperkt gaat hier niet voor bevangengevoelige.

ja kan ook onbeperkt arm hooi gemengd met stro in kleine slowfeeders geven...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 20:14

Zit nu met een hoester... en sowieso stofgevoelige.... dus alles weken, onbeperkt is dan sowieso even lastig... tssssss, paarden.... je kunt beter gaan scrabbelen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:27

Ook paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid kunnen onbeperkt eten MITS het hooi van goede kwaliteit is.

Hooi is op zich niet stoffig. Het lastige is dat je afhankelijk bent van hoe het wordt opgeslagen. Tenzij je zelf een grote, geventileerde schuur of loods hebt natuurlijk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:38

Ik heb 1 dame die volgens de vorige eigenaar niet tegen hooi zou kunnen. Ze zou dikke groene klodders ophoesten.
Nu moet ik zeggen ze was niet gewent om 24/7 buiten te staan. En altijd frisse schone lucht doet haar denk ik erg goed. Ze krijgt van mij dus wel droog hooi vanaf grond niveau. Geef haar met d'r hapje vitalbix een aantal druppels kamilosan. En het blijft bij af en toe een hoest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:07

Utrolig schreef:
Ik ben mij er ook in gaan verdiepen: De meeste paarden (vr)eten zoveel hooi om tekorten aan te voelen. Dit zou je simpelweg moeten kunne oplossen met een vitamine brok, denk aan Metazoa bronx of vibrafit.
Als ze genoeg vitamines binnen krijgen laten ze de brokjes liggen. Mijn merrie eet met vlagen meer brokjes, vooral als het koud is. verder krijgt ze onbeperkt hooi.

Dat heb ik ook ervaren. Als ruwvoer niet van goede kwaliteit is, blijven ze eten. In ons geval was dat met kuil, dus ook qua structuur niet goed.
Als ik het perfect kon doen, zouden ze nog veel meer aangeboden krijgen, dus meer takken etc. Ook al is je hooi wel van goede kwaliteit, het blijft heel eenzijdig voor een paard om zo te eten.
Als je kuddes in de echte natuur bestudeert, eten ze niet alleen gras. Ze gaan echt niet zichzelf vol staan proppen met het gras en gaan weer door naar andere bladeren, takken, mossen etc.
In de natuur zoeken ze en gaan ze van het ene, door naar het andere. Bij 1 bak hooi, gaan ze door tot ze daar voldaan van raken.

Elk paard kan op onbeperkt staan nogmaals. Het ligt alleen aan je ruwvoer en beweging.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:45

superpony schreef:
Als je kuddes in de echte natuur bestudeert, eten ze niet alleen gras. Ze gaan echt niet zichzelf vol staan proppen met het gras en gaan weer door naar andere bladeren, takken, mossen etc.

Elk paard kan op onbeperkt staan nogmaals. Het ligt alleen aan je ruwvoer en beweging.

Ik pak deze twee stukjes er even uit :) Helemaal mee eens. Ons groepje (zie onder) hebben we in de zomer 24/7 op strookbegrazing, maar wel ruime stroken. Ze mogen het vorige strookje nog niet op hebben als we een nieuwe geven. Het strookje is alleen om te zorgen dat ze niet alles platstampen en in het lange gras mesten. Ze kunnen vanuit de wei de track op en naar de paddock (daar is de schuilstal en het water). Onderweg komen ze de hooibakken tegen; daar zit ook in de zomer altijd hooi in (in een hooinet om verspilling/knoeien te voorkomen). We kunnen aan de hoeveelheid hooi die ze eten goed zien op welk weiland ze staan; het weiland met langer, grover gras wordt minder aangevuld met hooi dan een verser weiland met korter, malser gras.
Ook eten ze graag takken en kruiden (die we voor ze klaarleggen op het stoepje, omdat ze niet overal zelf bij kunnen).

Wij hebben ons groepje (Shet, Welsh, Quarter, KWPN'er) op onbeperkt hooi staan; ze zijn allemaal goed op gewicht. De Welsh is hb-gevoelig en gevoelig voor stoffig hooi, maar valt ook snel in. Gelukkig hebben we een fijne hooiboer waar we afspraken mee kunnen maken. We hebben nu grove balen met wat minder voedingsstoffen en balen met fijner hooi en wat meer voedingsstoffen. We mengen dat nu in verhouding 2:1. De balen staan in een goed geventileerde schuur opgeslagen (maar geen kapschuur), waardoor het niet erg stoffig is en we het niet nat hoeven te maken. Moeten we dat wel doen, dan is het meer werk, maar dat hebben we er voor over.
Onze beesten lopen allemaal meerdere keren per week, in de winter wat minder fanatiek dan in de zomer. Ze hebben ook een track waar ze gebruik van kunnen maken en we dagen ze ook uit om die te gebruiken; hooi voeren we grotendeels op de track en het water in de paddock. In de zomer is de langste looproute van wei naar water ca. 400 meter.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:50

wat voor kruiden en takken geef je dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:54

Brandnetel, kleefkruid, distel, braam, framboos, wilg, berk, paardenbloem, smalle en brede weegbree, fluitekruid, duizendblad, zilverschoon, meidoorn.

De brandnetel blijft meestal een dagje liggen, dan zit de brand er nog teveel in. De dag erna is het meestal op.

Het is overigens wel leuk om te zien dat elk paard z'n voorkeur heeft. De shet is fan van distels, de Welsh van brandnetel en de Quarter van frambozen. De KWPN'er doet een beetje van alles wat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:32

Wij hebben ons hooi trouwens in netten in ibc bakken en in Nederland wordt normaal gesproken je hooi dan nat :) Ik vind ook wel wat stof en zand op de bodem, maar dat is niet veel in verhouding. Aan kuil zit ook zand en stof, maar kleeft het aan.

Wij hadden een boomstronkje. Die ligt nu even bij onze buurtjes. De pony naast ons begon daar meteen aan. Is leuk, anders etc en dat willen ze graag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:37

Wanneer ik brandnetels knip staat mijn ruin al achter mij te wachten en brandt eerst z'n muil omdat hij niet het geduld heeft om die paar minuten te wachten :+

Verder voer ik bijna alles wat Hilary ook noemt. Afgelopen zomer waren de brandnetels en bramenbladeren erg in trek. Het jaar ervoor juist de paardenbloemen. Riet en rozebottels doen het bij die van mij altijd erg goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:57

Mijn 2 jarige Welsh cob staat met twee shetjes en die krijgen onbeperkt ruwvoer (mooi stengelig voordroog)
Hij is niet mager maar doet natuurlijk ook niet bijster veel, zit wel prachtig in z'n vacht en is blij en beweeglijk. Shetjes zijn ook gewoon goed, mooi opgewicht, en word momenteel niet mee gewerkt (oud en jonkie)

Welsh atje krijgt vrijwel onbeperkt, staat flink in t werk en wordt nog aardig bijgevoerd. Zou iets voedzamer ruwvoer kunnen hebben dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:55

Als een paardje wat meer moet hebben, zou je die apart wat moeten bijvoeren.

Die van ons komen 's avonds naar binnen en krijgen in de avond en ochtend wat voer naast onbeperkt hooi.
De 24jr merrie krijgt speedibeet, wiesencobs, force en 18+. Geen bergen, maar ze mag wel iets meer hebben. De andere 3 krijgen force bij een klein handje muesli. Voor de vitamines en het idee tijdens de voerrondes.
Als ze buiten staan, krijgen ze allemaal een bakje. Ik mest dan uit en sta er wel bij. Van de merrie pikt niemand en de rest hebben hetzelfde en zijn even snel klaar.

Er zijn ook mensen die emmers aan halsters gebruiken om apart bij te voeren. Maar dan zou ik ook beginnen met ruwvoervervangers en vitamines, als het puur om gewicht gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:16

Laat je ruwvoer analyseren. Ruwvoer met een lager suiker gehalte zet minder aan en is minder lekker waardoor ze eerder stopen met eten. 2 vliegen in 1 klap.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:34

Hier eet de c pony zich te barsten , dus weer op rantsoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:55

Ik geef naast stro ook wel eens wilgentakken. Is ook een vorm van ruwvoer. Ze zijn er uren zoet mee.

Onbeperkt ruwvoer hoeft niet uitsluitend uit hooi te bestaan.