oplossing hooiverspilling in stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: oplossing hooiverspilling in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:49

Elke dag hooi verspillen is op den duur natuurlijk duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:51

Toch heb ik niet het geld om 4 van die dingen aan te kunnen schaffen a €200 per stuk.. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 23:06

Snap ik. Maar €200 is hier 50 baaltjes hooi en doen we amper 4 weken mee. Als je daar continu van verspilt.......
Paarden kosten nou eenmaal geld.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 23:21

Ik voer met de little bit hooitassen, ben erg te spreken over de tassen.
De meeste hooinetten had mijn paard snel kapot, maar de hooitassen lijken duurzaam.
Mijn enige punt is, dat ik de ideale oplossing voor een natuurlijke eethouding nog niet heb gevonden.

Ik wil de tas niet los in de stal leggen (heb een enorme smeerkees), dus de tas hangt aan een draaibare haak tegen de stalwand.
Aan het plafond wil ik hem niet hangen, omdat ze dan helemaal met een weggedrukte rug staat te eten.
Dus tips zijn welkom, om een voorkeurshouding te voorkomen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:02

superpony schreef:
Snap ik. Maar €200 is hier 50 baaltjes hooi en doen we amper 4 weken mee. Als je daar continu van verspilt.......
Paarden kosten nou eenmaal geld.

Paarden kosten nou eenmaal geld vind ik zo'n dooddoener.
Tuurlijk kosten ze geld maar dat bekend nog niet dat daarom elke eigenaar die een oplossing voor een hooi probleem zoekt ff 200 euro per paard aftikt.

De Haybar bevalt hier qua veiligheid ed heel goed maar denk dat geen enkele bak garantie geeft op niet smeren, je hebt ze er bij (ook bij ons) die vrolijk alles als nog er uit gooien en dan pas gaan eten of het toch door de stal lopen.

Op mijn oude stal hadden ze gewoon een dicht houden schot in de hoek gemaakt en daar gooiden ze het hooi achter, prima oplossing, goedkoop, veilig en zelf te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:16

Er zijn meer oplossingen, maar het kost vaak geld of tijd en inzet. Wij doen erg veel zelf. Ik werk niet veel uren, maar mijn man doet het naast een 60urige werkweek.

En ja, het kan een dooddoener zijn. Maar paarden kosten geld. Als je geen 200 euro hebt, moet je jezelf afvragen of je voldoende hebt om ze te onderhouden.

Mensen willen dat alles makkelijk is, zelf weinig doen en het mag niks kosten. Als je voor 200-300 in pension staat, kun je echt niet verwachten dat die alles gaan doen.

Zo is het nou eenmaal. ipv de haybar is idd een houten schot of van dik rubber een oplossing. Paarden trekken het er alsnog uit, maar goed....

Je ziet ook dat stallen te klein zijn. Bij ruime boxen zie ik ook dat paarden hun hooi schoner houden. Wij hadden 4 stallen, nu 3 en het hooi wordt nooit verspild. Er blijft hooguit wat over. Buiten wel wat verspilling. Dat kost me ook hooi, want ik gooi het weg wat ernaast is gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:21

Het gaat bij mij niet om 200 euro, maar om 800 euro want ik heb 4 stallen. Dat is best een verschil, en nee dat heb ik niet zomaar. Een schot hebben wij ook aan zitten denken, ik heb alleen niet echt een idee hoe zoiets er dan uit zou moeten komen te zien qua formaten (hoe hoog/ breed?) en hoe we dat veilig vast kunnen zetten?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:27

Mijn merrie heeft 3 tot 5 hooinetten in haar stal hangen afhankelijk van het weer.
Wel met grote mazen. Denk de grootste bijna.
Zij vertikt het om uit die hele kleine mazen te eten.
Ooit geprobeerd en stond ze een week haar hooi niet aan te raken dus die netten verkocht en grote mazen genomen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:30

Een kennis heeft 2 latjes geplaatst op de linker wand en achter wand. Daar dan de plank tegenaan gemaakt. Haar kleine pony eet er netjes uit. Haar grotere trekt alles eruit, maar die kan er ook makkelijker in. Ongeveer zo hoog als de voorbenen, dus tot de borst.

Ik heb ze ook weleens gezien van dik rubber. Dat geeft iets mee, mocht je paard graag liggen bijv. Maar het hangt ook af van de maten van je stallen. Wij hebben relatief kleine paarden in ruime stallen en ze staan er weinig in.

Misschien zou ik zelf dubbele latjes maken dat ik het schot erin en eruit kan schuiven, want eentje zou er zeker weten in mesten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:54

Shanna schreef:
Het gaat bij mij niet om 200 euro, maar om 800 euro want ik heb 4 stallen. Dat is best een verschil, en nee dat heb ik niet zomaar. Een schot hebben wij ook aan zitten denken, ik heb alleen niet echt een idee hoe zoiets er dan uit zou moeten komen te zien qua formaten (hoe hoog/ breed?) en hoe we dat veilig vast kunnen zetten?

Tegen beide wanden een lat rechtop en daar stevige planken/balken tegenaan schroeven.
Hoogte houden ze hier borsthoogte aan. Dan hebben ze geen last er van met onderin eten en hebben ze niet de neiging er overheen te stappen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:30

Ik heb inmiddels een hoekbak gemaakt. 2 planken van 90cm haaks en dan 1 van 120cm daartegenaan tot driehoek. Ze heeft hem 2x over de kop getrokken, maar laat hem nu netjes staan. (ik wil voor een experimentje niet in mijn stalwanden schroeven) Ze gooit het hooi er helaas wel uit, dus ben blij dat ik geen duur ding gekocht heb. Maar 3x daags het hooi teruggooien heeft wel redelijk resultaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:03

Hoe hoog heb je hem gemaakt, misschien dat ophogen een oplossing is voor het uitgooi probleem?
Gezien je experimentje nog wel aanpasbaar is kan je dat nog proberen denk ik.

Fijn dat het begin er is en je een deel van de oplossing hebt.

Je zou qua bevestiging als je dat graag wilt deze met een oog kunnen maken in de hoek en een oog in je stal, karabijnhaak er aan en dan is hij toch verplaatsbaar als je wilt maar niet meer van de kant te trekken of om te gooien voor de paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:43

Of er een hooinet in maken tegen verspilling. Hoeft geen kleine maas te zijn, maar net even ter voorkoming van neus door de bak roeren en alles ernaast gooien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:56

Shanna schreef:
Toch heb ik niet het geld om 4 van die dingen aan te kunnen schaffen a €200 per stuk.. ;)

De grote stallen die ze hebben aangeschaft zijn er onwijz blij mee. Hoeven nog maar 1X daags hooi te vullen ipv 2 of 3 voer rondes te moeten doen.
Scheelt Tijd en werk voor het personeel.

Ik snap dat het duur is in aanschaf maar zonder BTW kosten ze lang geen 200 € ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:47

Ik ben gewoon een particulier haha :+

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:58

Ik heb zelf een slowfeeder, er vallen wel wat sprietjes uit maar dat is zeker niet veel en de mijne gaat nogal ruig om met haar hooinet :D