Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 16:50

Voor mijn minis weeg ik zo nu en dan wat ik voer. Om mijzelf te controleren en voor de conditie van het paard zelf.

Onze tinker mag ook geen onbeperkt, dat is er helaas wel 1 die zich letterlijk doodeet.

Wat ik begrijp krijgen ze tussen 8/9 sochtends buiten ruwvoer, dan tussen 12/1 en 3/4 en dan pas weer om 9 uur als ze de stal ingaan. Daarna pas weer sochtends. Tussen de laatste 2 en de eerste in de ochtend zit best veel tijd, en vaak hebben ze het binnen het uur/2 uur op.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:01

TS: misschien maak je de beste kans als je bij de stalhouder aangeeft dat je je zorgen maakt. De meeste mensen zijn niet zo onder de indruk van feitenkennis - maar iemand die zegt dat ze toptevreden is maar zich toch zorgen maakt, daar staan veel mensen wel voor open..

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:06

Mijn paard krijgt voordroog op pension. Van 8 tot half 4 onbeperkt op de paddock uit een grote slowfeeder samen met haar vriendjes en s' avonds om half 8 nog een kilo of 2 uit een tonnetje.

Ik vind het ook niet helemaal genoeg en ze heeft het om 9 uur op en staat me dan te lang zonder. Ik voer droog hooi bij dat ik in kleine baaltjes koop en doe zo'n anderhalve plak per dag in een slowfeeder hooinet.

Ik heb weinig verspilling, ene dag heeft ze het op en de andere dag niet, maar als ze wil is er wat te knabbelen. Voor mij werkt dit prima.

Mijn pensionstal vind dat ze genoeg voeren en willen dit niet aanpassen. Hun goed recht, ze doen verder ook niet moeilijk over het bijvoeren. Hun blij en ik ook weer blij.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:09

Kendra schreef:
TS: misschien maak je de beste kans als je bij de stalhouder aangeeft dat je je zorgen maakt. De meeste mensen zijn niet zo onder de indruk van feitenkennis - maar iemand die zegt dat ze toptevreden is maar zich toch zorgen maakt, daar staan veel mensen wel voor open..


Bedankt voor de tip! Ik vind het zelf gewoon lastig, zeker omdat het voor mij ook allemaal "nieuw" is kwa pensionstal.

tinker_sally

Berichten: 1462
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:26

Bij ons op stal, krijgen de paarden in feite ook een bepaalde hoeveelheid hooi. Dit wordt door ons als eigenaren zelf klaargelegd in stal.
Voor mijn paard werkte deze hoeveel niet, was veel te weinig.
En snachts om 0.00 uur was het al op en moest ze nog wachten tot 9 uur smorgens.
Ik had toen de optie gekregen om meer te betalen aan de staleigenaresse en dan ook meer hooi pakken.
Maar los het nu zelf op door kleine pakken hooi te kopen en die mag ik bewaren op stal in een hokje speciaal voor mij, slotje erop en niemand kan erbij.
Is nu de tweede winter dat ik dit doe en vind dit super werken.
1 Hooinet vul ik met hooi van stal, de andere 3 of 4 vul ik met mijn eigen hooi. Paard heeft heel de nacht eten, en ik bepaal zo zelf hoeveel ze krijgt.
En gelukkig stopt ze met eten als ze genoeg heeft.
Over heel de winter heb ik een 30 pakjes nodig, dus is ook te betalen.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:32

Ik voer 4 paarden van 400 kg 2 baaltjes van 25 kg per dag en dat is sochtends niet eens op. Staan wel 24/7 op een weiland. Ik heb op school geleerd 1kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht per 12 uur. Ik heb altijd grofstengelig hooi dus ze doen er ook lang genoeg mee. 25 kg per dag per paard is echt heel veel hoor.

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:41

Maak het bespreekbaar en stel een paar optie's voor.

Wij hadden op de stal waar ik stond 2 voerbeurten en wil je meer koop je een baal en hang je bv een slowfeeder erbij op.

Vind 8 kg voor een kleine pony niet extreem weinig, kijk ook eens hoelang ze ermee doen. Er zijn natuurlijk ook paarden die 20 kg nog wegkrijgen op een dag of paarden die helemaal die behoefte niet hebben.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:48

Probeer hetgene waar de staleigenaresse "bang" voor is te elimineren.

Wil ze niet meer voeren want dan gaan de kosten omhoog? Stel dan inderdaad voor om zelf een baal te kopen of iets meer te betalen.

Is ze bang dat ze het door de stal gaan lopen en niet opeten?
Doe het in een hooinet ;)

Komt vast goed, als je haar op een normale manier benaderd :)

hwn
Berichten: 4818
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:53

karuna schreef:
DatBenIkNou schreef:
Volgens mij is richtlijn 6 tot 9 kilo paard 600 kilo?


Droge stof het is 1 tot 2 % van lichaamsgewicht aan ruwvoer dat ze moeten binnen krijgen. Dan heb je voor 500 kilo paard meer dan 10 kilo hooi minstens nodig omdat hooi max 70 % droge stof bevat.


Even wat muggeziften: hooi bevat ongeveer 84% droge stof, zelfs mijn voordroog bevat nog meer dan 70% droge stof.

@TS, is het geen optie om de paarden op stro te zetten? Dan hebben ze ook hieraan al wat te knagen. Of vrees je voor verstoppingskoliek?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:54

Had ze door elkaar gehaald hooi en kuil. Voordroog/kuil dat ik gevoerd heb tijd zat op 65 % drogestof. Heb ik laten testen toen

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:56

Misschien kun je voorstellen dat jouw paarden bij de laatste ronde het dubbele krijgen, omdat je liever ziet dat ze meer ruwvoer krijgen en de tijd tussen de avond en ochtend langer is. En daarbij aanbieden extra te betalen, dan is de "verspilling" voor jouw portemonnee.
Als jij of je bijrijder er zelf dagelijks zijn aangeven dat je het zelf klaar zal leggen.

Het is zeker lastig dit soort gesprekken aan te gaan, succes!
Laatst bijgewerkt door Grit op 08-01-17 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:58

Ik vind het niet schokkend.
Mijn pony van 1.32 at op de max 9 kilo hooi, en dan was dat dus zeer arm hooi met weinig voedingswaarde.
Van rijker hooi at hij minder.
Als ik mijn pony nu 8 kilo geef groeit hij dicht.
Met zijn slowfeeder krijgt hij nu 8 kilo, waarvan ongeveer 5 kilo op gaat en hij absoluut niet mager is en met een goed gevulde buik staat.
Mijn pony van 1.32 at eens 10 kilo, gewogen en wel en volgens de dierenarts was dat echt heel erg veel om uberhaupt te kunnen verwerken voor dit formaat pony.
Ik zou een slowfeeder ophangen, meeste paarden die onbeperkt los hooi krijgen vind ik persoonlijk te dik, uitzonderingen nagelaten.
Hij knabbelt nu tussendoor ook wat stro weg, nou prima.
Echt als je hier 20 kilo per paard voorstelt lachen ze je echt uit denk ik, dat is echt heel erg veel imo.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:09

Ze staan in de nacht best wel lang zonder ruwvoer. Staan ze op stro?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:12

De richttlijnen die dierenartsen er op na houden is minimaal 1.2 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 18:24

Rizette schreef:
Ze staan in de nacht best wel lang zonder ruwvoer. Staan ze op stro?


Daar zit ik dus het meeste mee dat ze snachts zo lang met niks staan.

Ze staan op vlas, zelf wil ik ook liever niet dat ze op stro staat, die van mij eet (ook met voldoende ruwvoer) haar hele box leeg en dat heeft me al een keer een flinke koliek bezorgd. Daarom wil ik juist dat ze voldoende ruwvoer hebben, juist omdat ze al niet op stro staat.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:46

Ik voer mijn 2 ponys va 1.55 nu 15 kg hooi voor de nacht met 10kg stro en overdag krijgen ze nog 8 kilo bij. Voordroog vind ik geen fijn spul overigens en mijn paarden al helemaal niet.

8 kilo voordroog(!) voor de hele dag vind ik wel erg weinig en ik denk dat ze daar ook flink maagzweren van kunnen krijgen. Want dan moeten ze dik blijven op krachtvoer neem ik aan. De pensionhouder snap ik wel want hooi is duur.

Licor

Berichten: 2961
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:56

Hier krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi.. verdeeld over 1 of 2 voerbeurten.. en dat komt uiteindelijk neer op ongeveer 30 tot 35 kilo per dag voor een minishet, haflinger en draver..
Ze stoppen hier zelf met eten als ze vol zitten en ik probeer er altijd voor te zorgen dat er nog wat hooi over is bij n volgende voerbeurt. Al lukt dat niet altijd.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:06

Wat vervelend TS, vaak is het enige wat je als reactie krijgt "ze zien er toch goeduit" en dat is het dan. Ik heb jouw situatie aan de hand gehad met mijn vorige paard. Ook absoluut niet bespreekbaar.ik heb toen zelf 2x per dag een emmer luzerne bijgevoerd. Belachelijk natuurlijk maar ik moest wat.....ben daar de zomer daarop weg gegaan.

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:43

sharon2013 schreef:
Kendra schreef:
TS: misschien maak je de beste kans als je bij de stalhouder aangeeft dat je je zorgen maakt. De meeste mensen zijn niet zo onder de indruk van feitenkennis - maar iemand die zegt dat ze toptevreden is maar zich toch zorgen maakt, daar staan veel mensen wel voor open..


Bedankt voor de tip! Ik vind het zelf gewoon lastig, zeker omdat het voor mij ook allemaal "nieuw" is kwa pensionstal.


dat is helaas niet mijn ervaring.... Het lijkt wel alsof de meest recente pensionstaleigenaren die ik heb getroffen al moe worden van het 'normale' werk. Ligt er 1 sneeuwvlok buiten? Oh, dat scheelt, dan hoeven we de paarden niet in de paddock/wei te gooien. Elke dag stallen mesten? Hè hebben we dat beloofd volgens jou? Echt niet, ik ben geen poepvrouwtje! Wij mesten machinaal en dan 1 keer in de twee weken! Dat doet iedereen die machinaal mest hoor! Te weinig hooi? Onze sportpaarden krijgen minder hoor! Paarden graag niet meer naar buiten na half 3 (zomer en winter), anders blijven wij lopen.

Ik vraag me oprecht af waarom sommige mensen aan een pensionstal zijn begonnen. Ik wil: áltijd water, een schone stal, veel naar buiten en genoeg hooi. Dat mag je toch potdikkie verwachten voor het geld dat jij braaf per de eerste van de maand overmaakt? Om die vier dingen ook echt te krijgen (zonder erom te moeten vragen) in ruil voor jouw geld, dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt. Wát een ellende!

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:52

Ik denk dat veel ondervangen kan worden om dit soort dingen duidelijk af te spreken voor je je paard ergens stalt. Dan kun je altijd terugvallen op de afspraken die zijn gemaakt.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:55

Olympia96 schreef:
dat is helaas niet mijn ervaring.... Het lijkt wel alsof de meest recente pensionstaleigenaren die ik heb getroffen al moe worden van het 'normale' werk. Ligt er 1 sneeuwvlok buiten? Oh, dat scheelt, dan hoeven we de paarden niet in de paddock/wei te gooien. Elke dag stallen mesten? Hè hebben we dat beloofd volgens jou? Echt niet, ik ben geen poepvrouwtje! Wij mesten machinaal en dan 1 keer in de twee weken! Dat doet iedereen die machinaal mest hoor! Te weinig hooi? Onze sportpaarden krijgen minder hoor! Paarden graag niet meer naar buiten na half 3 (zomer en winter), anders blijven wij lopen.

Ik vraag me oprecht af waarom sommige mensen aan een pensionstal zijn begonnen. Ik wil: áltijd water, een schone stal, veel naar buiten en genoeg hooi. Dat mag je toch potdikkie verwachten voor het geld dat jij braaf per de eerste van de maand overmaakt? Om die vier dingen ook echt te krijgen (zonder erom te moeten vragen) in ruil voor jouw geld, dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt. Wát een ellende!


Wow, want kan jij dit goed verwoorden. Ondanks dat dit mijn eerste pension is voor mijn paardjes kan ik me hierin zeker vinden zoals jij het uitlegd. Helaas ook te vaak gezien via de bedrijven waar ik stage gelopen heb

Zilverroosje
Berichten: 516
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:56

Misschien zo'n grote little Bit hooitas gevuld klaarleggen? Goede bevestiging maken, werkt makkelijk.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:58

Grit schreef:
Ik denk dat veel ondervangen kan worden om dit soort dingen duidelijk af te spreken voor je je paard ergens stalt. Dan kun je altijd terugvallen op de afspraken die zijn gemaakt.


Ik ben midden in de zomer stel op sprong gekomen.(24/7 buiten) ik had dit nooit verwacht, en zoals de reactie boven jou, ik verwacht dat ze gewoon voldoende krijgen. Voor mij is ook de eerste keer en met alle stress eromheen heb ik op dat moment helemaal niet over zulke dingen nagedacht, ik was alang blij dat ik iets in zon korte periode gevonden had.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:08

Kom even zeg, zo dramatisch is het nu ook weer niet met 8 kilo?! Bij ons mag je overigens gewoon zelf extra pakken, wij maken dus voor de avond een slowfeeder en hangen die op.

Ik herken helemaal niet wat Olympia schrijft eerlijk gezegd. Op een vorige stal ben k zelfs kratjes gaan neerzetten omdat ons paard echt veels te veel kreeg toen zij op rust stond en echt moddervet werd. Die bleef gewoon vreten, dus voor sommigen werkt 'onbeperkt' ook helemaal niet hoor.

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:13

TS, ik bedoelde het ook zeker niet als kritiek. Ik had de luxe van op mijn gemakje rond te kunnen kijken en bijna alle stallen in de buurt vielen af op de tijd buiten (met name in de winter). Dan kwam nog de selectie voerbeleid. Het weinige wat overbleef was dan weer boven budget of er was een wachtrij.
Had ik op stel en sprong weg gemoeten had ik ook hoe dan ook op mijn twee belangrijkste "eisen" in moeten leveren.

Maar ik denk wel dat er op dit gebied veel fout gaat door vooraf de dingen niet goed af te spreken.