Hoeft niet op de dag

Ochtend, namiddag en laat op de avond werkt hier prima!
Misschien is dat wel te doen voor je?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:Het gaat hier niet om het aantal keer per dag, maar om de hoeveelheid ruwvoer. Als ze het op hebben bij de volgende voerbeurt, leg je er de volgende keer gewoon wat meer neer. Net zo lang totdat het niet meer helemaal op gaat.
Dat kun je ook gewoon doen met 2 voerbeurten per dag
Faline schreef:Ik weet niet hoe je het voert? Op de grond lopen ze het waarschijnlijk uit elkaar en gaat er een hoop verloren.
Anders kun je evt aan hooinetten denken? Die van de EJ zijn wel geschikt, die gaatjes zijn ook niet super klein en er kan flink wat in. Ik heb ze zelf ook in de stal hangen, paarden kunnen er van 8 's avonds tot 8 'sochtens mee en dan zijn ze nog niet leeg. (ik prop ze wel dan helemaal goed vol) Ik heb o.a die van EJ, die gaatjes zijn ook niet heel klein, dan kunnen ze ook gewoon door eten.
Ik heb deze twee
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _3004.html
Paard wat dun bleef voerde ik zonder hooinetten, maar wij hebben stallen waar we buiten de stal aan de voorkant op de grond kunnen voeren, (zoals bij de opfok) dan lopen ze er ook niet doorheen.
Wat ik daar voor gooide past niet in 1 hooinet denk ik![]()
Maar je kan er dan evt ook 2 neerhangen of eentje die nog groter is.
VeraaaBalloo schreef:niet opgebouwd en nergens last van gehad terwijl dit een koliekgevoelige merrie was. Het verstoppingsverhaal gaat volgens mij vooral op voor maïsmeel dat zou gaan klonteren. De geplette maïsvlokken waar ik het over heb zitten volgens mij ook in sommige muesli.eva1969 schreef:Een aantal jaar terug heb ik onze schrale haflingermerrie een tijdje een schep maïsvlokken per dag bijgevoerd, ik vond dat ze heel snel bijtrok en ze at het graag.
Heb je dit ook opgebouwd? En nooit last gehad van winderigheid of verstoppingen en koliek?
eva1969 schreef:Een aantal jaar terug heb ik onze schrale haflingermerrie een tijdje een schep maïsvlokken per dag bijgevoerd, ik vond dat ze heel snel bijtrok en ze at het graag.
Duhelo schreef:ik voer aan mijn oude trekpaardmerrie ook pulp bij.
Nu krijgt ze dagelijks:
-1 schep basismengeling
-1/4 schep linamix (lijnzaadbrok) + glucosamine spul
- onbeperkt hooi, en staat nog op de weide
- een portie vitaminebrok
4-5 keer per week extra:
- 1 schep droge pulp (uiteraard geweekt, dus iets meer dan een grote halve emmer).
- 1 schep zemelen met een geut olie
- 1 schep luzernebrok
ze weegt een goede 800 kilo en doet het hier supergoed op.
Wiske2 schreef:Ik lees veel over bijvoeren maar waarom is je paard schraal?
Hoe oud is hij?
Heb je wormen laten checken en tanden? Want met het voer wat je al geeft hoeft hij niet schraal te zijn.
Misschien maagzweren?
En iemand zei dat senior priores zelfde als bietenpulp is of veel bevat?
Ik zie het niet op de zak staan.
connie64 schreef:Nee inderdaad en "grotendeels" uit die zak en dan nog wat los klinkt in ieder geval niet als enorme hoeveelheid.hoeveel kilo hooi dan wel kuil krijgt hij? wat weegt hij?
hoeveel uren is hij in beweging (dressuur, buitenrijden, springen?)
je zegt dat hij t dubbele krijgt van wat de rest krijgt maar dat is geen voermeter...
VeraaaBalloo schreef:Duhelo schreef:ik voer aan mijn oude trekpaardmerrie ook pulp bij.
Nu krijgt ze dagelijks:
-1 schep basismengeling
-1/4 schep linamix (lijnzaadbrok) + glucosamine spul
- onbeperkt hooi, en staat nog op de weide
- een portie vitaminebrok
4-5 keer per week extra:
- 1 schep droge pulp (uiteraard geweekt, dus iets meer dan een grote halve emmer).
- 1 schep zemelen met een geut olie
- 1 schep luzernebrok
ze weegt een goede 800 kilo en doet het hier supergoed op.
Wat is zemelen?![]()
En wat is de reden dat jije de rest 4 of 5 keer in de week doet en niet dagelijks?