Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:27

KoudbloedKim schreef:
Uiteraard apart geweekt. :)
En we geven het niet meer, dus ik heb ook niet echt advies nodig hierover.
Wilde alleen kijken of er meer mensen waren met paarden die gevoelig reageren hierop.
Er zijn dus wel een aantal. :j

Papilio, bizar! Ik ben niks tegen gekomen, zal zo nog eens kijken of ik iets vind.
Maar ik denk eigenlijk dat dat niet het geval was, omdat de andere 2 paardjes er niet ziek van zijn geworden.

Het zat bij mij in een klontje slobber toen ik er met m'n vinger langs ging zag ik wat Oranje en toen keek ik verder en was t plastic

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:28

Heb je melding gemaakt? En welke houdbaarheidsdatum staat er op de zak? Dan kijk ik toch even of dat overeenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:43

Ik lees nu trouwens pas dat je het voeren van deze slobber/Speedibeet-mix in slechts 5 dagen tijd hebt 'opgebouwd' van 0 schep naar 4-5 scheppen per dag? En dan heb je het alleen nog maar over de droge bestanddelen?

Dat is natuurlijk geen opbouwen. Geen wonder dat een paard daar problemen van krijgt; paarden zijn juist extreem slecht in snelle voerwisselingen en zo'n extreem snelle overgang van koude droge merriebrok naar kilo's warme zachte pap is natuurlijk funest voor maag en darmen. Elke dierenarts kan je vertellen dat de meeste koliekgevallen in het voorjaar zijn als paarden opeens weer op het gras mogen. Dat moet dan ook heel langzaam opgebouwd worden. Datzelfde geld voor slobber & co: geen wonder dat ze daar koliek van krijgt als je haar zo abrupt met zulke hoeveelheden overvalt.
Gewoon even heel basic: zelfs voor een overgang van dezelfde hoeveelheid voer A naar dezelfde hoeveelheid voer B moet je al een dag of 7-10 uittrekken; en jullie voeren opeens in 5 dagen tijd kilo's nieuw voer met nieuwe structuur bij?
Basic ding nummer 2: heb je die bak met geweekte slobber wel eens op een weegschaal gezet? Weet je dat een paard als absolute max 3 kilo krachtvoer per keer mag hebben omdat de maag niet meer kan verwerken, en dat 1 a 2 kilo al veiliger is als het om koliek/maag/darmklachten gat?
En dan hebben we het hier over een maag die bovendien niet eens de tijd (lees: weken de tijd) heeft gehad om aan deze enorme toename van voervolume te wennen?

Natuurlijk snap ik dat je geen kritiek wilt. :) En natuurlijk snap ik dat jij vindt dat kritiek op jouw gebrek aan voerbeleid niet meer van toepassing is aangezien jullie al met voeren gestopt zijn.
En natuurlijk vind ik dat je kritiek mag hebben op voerfabrikanten, maar als je (in elk geval al 1 van) dit soort basic voerfouten maakt, dan vind ik het wel érg twijfelachtig als je vervolgens dit topic verandert in een klacht tegen Pavo want 'die maken slecht voer'.

Heel simpel: met een 'voerbeleid' als dat van jullie ligt de koliek in 99% van de gevallen toch echt aan hoe er gevoerd wordt - niet aan wat er gevoerd wordt. Pavo op basis van jullie kolieken beschuldigen van slecht voer is hetzelfde als wanneer ik de boer zou beschuldigen van 'slecht gras' omdat mijn paard koliek krijgt als ik hem in het voorjaar vers uit de stal meteen een hele dag op het gras zet en hij daar koliek van krijgt.
En ja, misschien zijn er anderen die wél goed opbouwen en wél zinnige hoeveelheden voeren en waarvan het paard inderdaad niet tegen slobber/Speedibeet kan, maar dan moeten die twee voorwaarden wel eerst uitgesloten zijn - en dat is bij jouw paard gewoon absoluut niet het geval: maakt niet uit wat je erin stopt, als je er zonder goed op te bouwen er te grote hoeveelheden krachtvoer tegelijk in stopt, krijgt ieder paard (koliek)problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:50

Wil je me geen woorden in de mond leggen? Bedankt. :)

Wij zijn op advies begonnen op zondag met 2x 1 schep slobber, de 2de dag 1,3 schp, de 3de dag 1,5 schep, de 4de dag 1,8 schep en de 5de dag op 2 scheppen.
We kwamen daar af en toe ietsje boven het bovenste randje, vandaar mijn 2/2,5, maar dit was uiteindelijk veel dichter bij de 2 dan bij de 2,5.
De andere 2 paarden hebben hier ook van gegeten.

Ik beschuldig niemand, heb niks tegen Pavo, ook nooit eerder problemen mee gehad.
Als je hierover een discussie wil houden, stuur me dan even een pb, dan hoeft dat niet in een nuttig topic waarin ik om ervaringen vraag.
Dit gaat niet over ons voerbeleid dat wij in overleg met een kundige dierenarts hebben opgesteld.
Daarover kun je je eigen topic openen als je daar behoefte aan hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:03

Ik leg je niets in de mond, maar ga alleen af op wat je zelf in je eerste post hebt beschreven. Ik zie alleen dat je hier ineens gaat vragen of mensen nog meer klachten hebben over Pavo, en dat is natuurlijk gek als er al door verschillende mensen wordt aangegeven dat het grootste probleem waarschijnlijk in de eerste plaats bij jouw voerbeleid zit.

Even over het on-topic blijven, je schrijft zelf in de openingspost:
Citaat:
Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen zijn waarvan de paarden koliek kregen na het voeren van slobber, ondanks opbouwen.

Er was in jouw geval geen sprake van opbouwen, wat anderen ook al hebben aangegeven. Dat deed je natuurlijk niet expres, blijkbaar heeft een dierenarts gezegd dat het zo moest, maar dat neemt niet weg dat dit geen opbouwen is. Natuurlijk, het is een schema, maar het is een voer-vermeerder-schema, geen opbouw-voor-de-paardenmaag/darmen schema.

Los daarvan zit er ook een probleem in de hoeveelheid die je voerde:

De hoeveelheid die je nu dus al teruggeschroefd hebt naar 2 scheppen.. :)
Even voorgerekend: als je 2 schep slobber neemt, dan heb je het over 2 x 0,6 kilo = 1,2 kilo droog gewicht. Daar moet je van Pavo minimaal hetzelfde gewicht aan water bij doen = 2,4 kilo voer in totaal. Dat is dus al meer dan door voedingsdeskundigen aangeraden wordt - zeker bij een maag die hier niet langzaam (dus weken tijd) aan gewend is.
Jullie doen daar nog extra geweekte speedibeet bij: als dat 2 handjes zijn (laten we het laag inschatten, dus 200 gram droge Speedibeet) dan moet daar 5x dat gewicht aan water bij van Pavo = al meer dan 1 kilo voer.
Doe die kilo bij de slobber, en je voert 3,6 kilo krachtvoer per voerbeurt
1x per dag zou dat al erg fout zijn, maar dat doen jullie 2x op een dag. Dat kan gewoon niet. Het is jammer dat de dierenarts dat soort basics niet begrepen heeft, maar dat maakt jullie voerbeleid niet minder schadelijk. Zulk voeradvies zou voor mij de reden zijn om toch eens naar een andere dierenarts om te kijken - maar die opmerking is inderdaad wél off topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:11

Kijk, de manier van schrijven in de reactie hierboven is al een stuk vriendelijker. :)
Het kan natuurlijk onbedoeld zo overkomen via internet.

Het ging mij ook in de OP niet zozeer om de Slobber van Pavo maar eigenlijk meer om slobber in het algemeen, het merk maakte mij daarbij niet uit, maar wij voerden die van Pavo, vandaar dat ik dat er bij heb gezet.
Ik neem aan dat de bestandsdelen in Slobber over het algemeen wel overeen komen, welk merk je ook voert.

Ik ging inderdaad uit dat als je dat advies krijgt, dat het goed is.
Verder lees ik altijd van alles (voer/medicatie) de bijsluiter na en bel ik als hier iets anders wordt aangegeven.
Zo moesten wij dit weekend beginnen met het spuiten van AB bij een ander paard en kwam de voorgeschreven hoeveelheid niet overeen met wat in de bijsluiter stond.
Ik heb toen daar achteraan gebeld en het klopte wel, maar ik wil dan toch gewoon bevestiging hebben, want ik kan het ook verkeerd gehoord of onthouden hebben.

2 x 0,4 kilo, we wegen af. :)
Dus dat is 0,8 kilo droog gewicht.

Ik wil daar op zich best naar kijken en het dan minimaal op gaan bouwen om te kijken of dat verschil maakt, maar het lijkt me slimmer om er nu gewoon even helemaal niet meer mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:24

Ik zou inderdaad zeker even wachten met opnieuw slobber toevoegen. :j

Wat je ook altijd kunt doen - stel dat je het weer wilt gebruiken - is beginnen door een kleine hoeveelheid slobber door de normale merriebrok heen te mengen. Door de brok wordt je paard namelijk gestimuleerd om te blijven kauwen. Vooral schrokkers kunnen bij (erg natte) slobber in de verleiding komen om het te gaan drinken terwijl het wel de bedoeling is dat ze blijven kauwen op de vezels en zo ook speeksel toevoegen voor een goede vertering. Mocht dat goed gaan, dan kun je de slobber los gaan geven, maar dan zou ik wel een paar grote stenen in de bak leggen, weer om het drinken tegen te gaan.

Bij een paard met CPL zou ik ook eerder kiezen voor alleen Speedibeet/bietenpulp bijvoeren, aangezien de meeste slobbers erg veel suiker/zetmeel hebben. Speedibeet/bietenpulp is minder belastend voor het systeem. Een andere bijvoeroptie is gewoon geweekte grasbrok. Dan kun je wel iets extra's voeren, maar die extra is niet belastender dan hooi, en dat kun je vaak ook wat sneller opbouwen dan als het om voer gaat dat hoog in suiker/zetmeel zit. Als je wilt dat je paard meer aankomt, dan kun je ook gewoon olie toevoegen. [***] is bijvoorbeeld in 3 maand tijd zo'n 200 kilo aangekomen, alleen door grasbrok en olie (plus een vitaminebrok) te voeren naast het hooi/gras. Hoe simpeler het voer, hoe meer paarden eruit kunnen halen lijkt het wel.
Maar eerst zou ik ook even alles weer tot rust laten komen, want het lichaam heeft natuurlijk wel een klap gehad van zoveel veranderingen (en dierenartsbehandelingen) in zo'n korte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:33

Ja, dat is nog wel een optie, om het te mengen met merriebrok.
We willen nu binnenkort eerst het andere alternatief proberen en ik ga er vanuit dat het dan ook gewoon weer goed zal komen.

Inderdaad is het nu belangrijk dat het lichaam en de darmen weer tot rust komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:48

Klinkt verstandig.
Mocht je weer nieuw voer proberen en je wilt geen voedingsdeskundige inschakelen, dan zou je ook voordat je iets nieuws doet een topic op Bokt kunnen openen. Helemaal omdat je met jullie paard niet de standaard voeradviezen kunt volgen; je kunt bijvoorbeeld niet de normale voeradviezen x 1000 kilo doen, daar zijn die gewoon niet op gebaseerd en dan loop je het risico op overschotten qua vitamines en mineralen of op hoeveelheden die de maag niet aankan. Ook CPL stelt weer specifieke voereisen, net als wanneer er nog melk wordt gegeven. Natuurlijk zul je niet met elke tip iets kunnen doen, maar er zullen ook altijd wel tips tussen zitten waar je wel iets mee kunt en het is handiger om die vooraf te krijgen dan achteraf.
Mocht je iets slobberigs mengen met merriebrok, dan zou ik de brok er wel als laatste in gooien, anders wordt ook dat pap en is er alsnog niets om op te kauwen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:50

Ik vind het trouwens wel super spul, mijn oudje moest ook aankomen en door de slobber is ze zeker bijgetrokken! Ik zou het over een tijdje gewoon weer rustig opbouwen, zonder de speedibeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:58

Klopt, er zitten sowieso altijd wel tips tussen die je kunt gebruiken.

Als het goed is hebben we het straks niet meer nodig, maar mocht dat wel zo zijn, gaan we het op die manier proberen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:57

Interessant hoe dit topic verloopt! Ik heb de eerste post blijkbaar niet goed gelezen. Ik dacht dat je 4/5 van een schep per dag voerde (na het opbouwen). Gelukkig bleken andere beter in lezen! Ik ben het volledig met xyzutu2 (lastige naam :) ) eens. Zoveel slobber/brok kan een paardenmaag niet aan. Een snel rondje Google vertelde mij dat er in een paardenmaag max 8-15 liter past. Dus een emmertje.
En bij voorkeur 'ligt' er een mooi bodempje ruwvoer in diezelfde maag. Kortom er blijft bar weinig ruimte over.
Ik ben ook wel benieuwd naar de verklaring van jullie dierenarts. Kijk, dat een fabrikant graag wilt dat je veel kilo's product voert kan ik begrijpen. Maar een dierenarts? Die heeft er voor geleerd en hoeft als het goed is niet te googelen dat twee scheppen droge slobber per keer niet goed zal gaan.

Ik hoop dat het weer snel beter gaat met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:59

Misschien zijn onze schepbakjes kleiner dan, want het was een halve tot driekwart voerbak inclusief ruim voldoende water. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:07

Misschien heb ik er over heen gelezen en is dit nu dubbel,zo ja sorry :o
Wat voor paard krijgt dit te eten en wat is de reden?Krijgt het paard normaal ook een brok of muesli met granen gevoerd?

Mijn oudste merrie krijgt ook koliek van slobber,maar zij is vrij gevoelig voor tarwe en dat zit er veel in verwerkt..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:10

Dat is toch ook hartstikke veel.
Ik had bij het lezen van de op ook die hoeveelheden niet in gedachte.

Hier krijgt ook 1 paard 1 keer dag slobber.
En dat is zo'n bak die je op kunt hangen.
Zijn minder breed als gewone voerbakken heb ik het idee.
Maar die is nog niet kwart vol.
Maar dat is geen schrokker en laat altijd wat staan. Die kan niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:11

Pleiada: Het gaat om een merrie met een veulen aan de voet.
Veulen is 7 maanden en we wilden vorig weekend af gaan spenen, maar door omstandigheden was dit niet mogelijk.
Ze krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer en 2x per dag een halve schep merriebrok.
Ze kreeg sinds 6 November Slobber bijgevoerd, opgebouwd naar 2x per dag een halve voerbak (gewoon standaard bak die je op kunt hangen), soms iets meer dan de helft.
Daarvan liet ze dan vaak nog een deel over, omdat ze dat met haar enorme snoet niet uit de emmer kreeg.

Bedankt voor de tips. :)
Mocht ik het in de toekomst nog eens gaan proberen/nodig hebben, zal ik ze zeker gebruiken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:31

Als het om je trekpaard merrie Kim gaat zou ik haar eerlijk gezegd niet dat dieet geven..Doordat ze zo sober zijn zijn ze volgens mij erg gevoelig..Qua spijsvertering maar ook gevoelig voor CPL en dan zijn voeders met granen niet zo geschikt voor ze denk ik..Als ze iets extra's nodig heeft kan je ook iets geven wat hoog is in essentiële aminozuren zoals esparcette,lucerne of aminoral van eggersman..Aminoral is wel met soja,maar ik vind het super spul omdat dit het enige is wat ervoor zorgt dat mij oudere merrie vol blijft in de winter..Zij heeft een paar keer einschuss gehad en mag daardoor en door haar gevoelige spijsvertering weinig granen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:34

Ze komt qua vitamines en mineralen niks te kort verder, maar ze mag wel voller worden.
We hopen dat dat straks met afspenen weer zal gebeuren en dat we het tot die tijd nog even vol kunnen houden.
Ze lijkt nu in ieder geval niet verder meer af te vallen, dus dat is wel fijn. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:38

Als je wil dat ze voller wordt heb je dus iets met eiwitten nodig en niet iets wat hoog in zetmeel is,dat heeft niets met vitaminen en mineralen te maken..Daarom dus esparcette,lucerne,aminoral :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:40

Dat is inderdaad plan C. :j
Plan B is afspenen en we hopen dat dit over ongeveer 2 weken kan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:45

Komt vast goed allemaal :j Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:45

Dankjewel!

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:52

xyzutu2 schreef:
Ik lees nu trouwens pas dat je het voeren van deze slobber/Speedibeet-mix in slechts 5 dagen tijd hebt 'opgebouwd' van 0 schep naar 4-5 scheppen per dag? En dan heb je het alleen nog maar over de droge bestanddelen?

Dat is natuurlijk geen opbouwen. Geen wonder dat een paard daar problemen van krijgt; paarden zijn juist extreem slecht in snelle voerwisselingen en zo'n extreem snelle overgang van koude droge merriebrok naar kilo's warme zachte pap is natuurlijk funest voor maag en darmen. Elke dierenarts kan je vertellen dat de meeste koliekgevallen in het voorjaar zijn als paarden opeens weer op het gras mogen. Dat moet dan ook heel langzaam opgebouwd worden. Datzelfde geld voor slobber & co: geen wonder dat ze daar koliek van krijgt als je haar zo abrupt met zulke hoeveelheden overvalt.
Gewoon even heel basic: zelfs voor een overgang van dezelfde hoeveelheid voer A naar dezelfde hoeveelheid voer B moet je al een dag of 7-10 uittrekken; en jullie voeren opeens in 5 dagen tijd kilo's nieuw voer met nieuwe structuur bij?
Basic ding nummer 2: heb je die bak met geweekte slobber wel eens op een weegschaal gezet? Weet je dat een paard als absolute max 3 kilo krachtvoer per keer mag hebben omdat de maag niet meer kan verwerken, en dat 1 a 2 kilo al veiliger is als het om koliek/maag/darmklachten gat?
En dan hebben we het hier over een maag die bovendien niet eens de tijd (lees: weken de tijd) heeft gehad om aan deze enorme toename van voervolume te wennen?

Natuurlijk snap ik dat je geen kritiek wilt. :) En natuurlijk snap ik dat jij vindt dat kritiek op jouw gebrek aan voerbeleid niet meer van toepassing is aangezien jullie al met voeren gestopt zijn.
En natuurlijk vind ik dat je kritiek mag hebben op voerfabrikanten, maar als je (in elk geval al 1 van) dit soort basic voerfouten maakt, dan vind ik het wel érg twijfelachtig als je vervolgens dit topic verandert in een klacht tegen Pavo want 'die maken slecht voer'.

Heel simpel: met een 'voerbeleid' als dat van jullie ligt de koliek in 99% van de gevallen toch echt aan hoe er gevoerd wordt - niet aan wat er gevoerd wordt. Pavo op basis van jullie kolieken beschuldigen van slecht voer is hetzelfde als wanneer ik de boer zou beschuldigen van 'slecht gras' omdat mijn paard koliek krijgt als ik hem in het voorjaar vers uit de stal meteen een hele dag op het gras zet en hij daar koliek van krijgt.
En ja, misschien zijn er anderen die wél goed opbouwen en wél zinnige hoeveelheden voeren en waarvan het paard inderdaad niet tegen slobber/Speedibeet kan, maar dan moeten die twee voorwaarden wel eerst uitgesloten zijn - en dat is bij jouw paard gewoon absoluut niet het geval: maakt niet uit wat je erin stopt, als je er zonder goed op te bouwen er te grote hoeveelheden krachtvoer tegelijk in stopt, krijgt ieder paard (koliek)problemen.

Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn vorige reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:59

Ik heb hier ook al uitgebreid op gereageerd. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:30

Is er ook in het bloed gekeken of er een worm infectie is. Vooral bloedwormen zijn in mest zelden te zien en na de eerste vorst komen bloedwormen vaak plots tevoorschijn. En veroorzaken vaak vage koliek die niet terug te vieren zijn naar iets. Mijn merrie had het zelfde. Vaak na een inspanning ontstond koliek. Na weken en 4 vage koliekaanvallen bleek uit bloedonderzoek een ernstige bloedwormen infectie.