Ik lees nu trouwens pas dat je het voeren van deze slobber/Speedibeet-mix in slechts 5 dagen tijd hebt 'opgebouwd' van 0 schep naar 4-5 scheppen per dag? En dan heb je het alleen nog maar over de droge bestanddelen?
Dat is natuurlijk geen opbouwen. Geen wonder dat een paard daar problemen van krijgt; paarden zijn juist extreem slecht in snelle voerwisselingen en zo'n extreem snelle overgang van koude droge merriebrok naar kilo's warme zachte pap is natuurlijk funest voor maag en darmen. Elke dierenarts kan je vertellen dat de meeste koliekgevallen in het voorjaar zijn als paarden opeens weer op het gras mogen. Dat moet dan ook heel langzaam opgebouwd worden. Datzelfde geld voor slobber & co: geen wonder dat ze daar koliek van krijgt als je haar zo abrupt met zulke hoeveelheden overvalt.
Gewoon even heel basic: zelfs voor een overgang van dezelfde hoeveelheid voer A naar dezelfde hoeveelheid voer B moet je al een dag of 7-10 uittrekken; en jullie voeren opeens in 5 dagen tijd kilo's nieuw voer met nieuwe structuur bij?
Basic ding nummer 2: heb je die bak met geweekte slobber wel eens op een weegschaal gezet? Weet je dat een paard als absolute max 3 kilo krachtvoer per keer mag hebben omdat de maag niet meer kan verwerken, en dat 1 a 2 kilo al veiliger is als het om koliek/maag/darmklachten gat?
En dan hebben we het hier over een maag die bovendien niet eens de tijd (lees: weken de tijd) heeft gehad om aan deze enorme toename van voervolume te wennen?
Natuurlijk snap ik dat je geen kritiek wilt.

En natuurlijk snap ik dat jij vindt dat kritiek op jouw gebrek aan voerbeleid niet meer van toepassing is aangezien jullie al met voeren gestopt zijn.
En natuurlijk vind ik dat je kritiek mag hebben op voerfabrikanten, maar als je (in elk geval al 1 van) dit soort basic voerfouten maakt, dan vind ik het wel érg twijfelachtig als je vervolgens dit topic verandert in een klacht tegen Pavo want 'die maken slecht voer'.
Heel simpel: met een 'voerbeleid' als dat van jullie ligt de koliek in 99% van de gevallen toch echt aan hoe er gevoerd wordt - niet aan wat er gevoerd wordt. Pavo op basis van jullie kolieken beschuldigen van slecht voer is hetzelfde als wanneer ik de boer zou beschuldigen van 'slecht gras' omdat mijn paard koliek krijgt als ik hem in het voorjaar vers uit de stal meteen een hele dag op het gras zet en hij daar koliek van krijgt.
En ja, misschien zijn er anderen die wél goed opbouwen en wél zinnige hoeveelheden voeren en waarvan het paard inderdaad niet tegen slobber/Speedibeet kan, maar dan moeten die twee voorwaarden wel eerst uitgesloten zijn - en dat is bij jouw paard gewoon absoluut niet het geval: maakt niet uit wat je erin stopt, als je er zonder goed op te bouwen er te grote hoeveelheden krachtvoer tegelijk in stopt, krijgt ieder paard (koliek)problemen.