Bevangen paard en traktatie's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:53

_O-

Dames, houden we het even gezellig? :=

Ik Ga geen wortels voeren.
Punt. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:02

vaak zijn paarden na een ernstige of meerdere lichte aanvallen van hoefbevangenheid insuline resistent.Daarom gaat de stofwisseling zo bijzonder om met fructanen.
Een vitamine en mineralen supplement zou beter zijn dan muslie,granen of biks.Met wat extra magnesium.
Mocht het paard teveel gewicht verliezen kun je wat geweekte pulp geven.
Een beloonsnoepje heb ik geen verstand van,daar doe ik niet aan. :D

EJuniorJoost

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:17

Zo ie zo is het belangrijk dat je vitamine E en magnesium bij voert, maar ook snel die ijzers eraf! Inmiddels ben ik met mijn pony ervaringsdeskundige..

- ijzers eraf
- niks uit plastic voeren (kuil dus)
- magnesium en vitamine E
- eiwitten hebben paarden nodig, maar met fructaan en suikers zo min mogelijk

even heel simpel en kort samen gevat over de voeding..

waarom ijzers eraf?

Het houd de bloedsomloop tegen en wanneer het paard beweegt zet de hoef uit net als je eigen voet.

wij waren ervan overtuigd dat mijn pony nooit zonder ijzers kon, maar deze winter moesten de ijzers er wel af.. ijzers zijn pure symptoom bestrijding, maar goede hoefverzorging is erg belangrijk!

voor gevoelige zolen heb je heel veel verschillende soort goede hoefschoenen.

mijn pony krijgt:
hooi, care4life, vitamine e, magnesium, groene thee, kurkema en nog een paar dingen, maar dat doet mijn moeder altijd haha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:21

uitkijken met dit soort ''adviezen''Het ene paard is het andere niet en de ene hoefbeenkanteling is ook de ander niet.Ik ben ook ervaringsdeskundige,heb mijn paard 6 maanden van de ijzers afgehaald....omdat iemand hetzelfde riep als jij.Paard bewoog niet meer.Nee,dat is goed voor de bloedsomloop :7

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:21

je mag mij trouwens altijd een PB sturen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:22

EJuniorJoost schreef:

wie ik???Mijn paard is vorig jaar ingeslapen...dus dat lijkt mij niet meer nodig.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:24

geerke schreef:
uitkijken met dit soort ''adviezen''Het ene paard is het andere niet en de ene hoefbeenkanteling is ook de ander niet.Ik ben ook ervaringsdeskundige,heb mijn paard 6 maanden van de ijzers afgehaald....omdat iemand hetzelfde riep als jij.Paard bewoog niet meer.Nee,dat is goed voor de bloedsomloop :7

hoefschoenen eronder en zoveel mogelijk laten stappen. dit kan wel een jaar duren.

edit: je paard is er niet meer, sorry
Laatst bijgewerkt door EJuniorJoost op 30-04-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:24

geerke schreef:
EJuniorJoost schreef:

wie ik???Mijn paard is vorig jaar ingeslapen...dus dat lijkt mij niet meer nodig.

nee TS, is je paard hierdoor ingeslapen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:26

fijn dat ik het verkeerd heb aangepakt...ik heb ook maar pas 24 jaar ervaring met hoefbevangenheid dus weet niet beter.

Nee....mijn paard was 28 had cushing en IR....ga je mij nu ook vertellen hoe ik dat had moeten oplossen?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:26

IngridM schreef:
Koper schreef:
Jij bent maar een beetje hardleers he?

Overigens wel ontzettend fijn voor je dat je geen ervaring hebt met eczemers, insulineresistente, hoef- of spierbevangen paarden die gewoon beroerd worden op penen.

Reageer eens normaal zeg tjezus

wortels zijn geen paarden voer ;)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:28

geerke schreef:
fijn dat ik het verkeerd heb aangepakt...ik heb ook maar pas 24 jaar ervaring met hoefbevangenheid dus weet niet beter.

Nee....mijn paard was 28 had cushing en IR....ga je mij nu ook vertellen hoe ik dat had moeten oplossen?

Had mijn reactie aangepast. Inmiddels 7 jaar een pony die chronisch bevangen is. Zijn hoeven stonden bol en werd door de hoefsmid die er ijzers onder deden afgeschreven, werd niks meer zei hij.. Nou dat zien we NOT. Ijzers zijn wat mij betreft nergens goed voor...

EJuniorJoost

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:31

Hoefbeslag

Traditionele hoefsmeden willen doorgaans hoefijzers plaatsen onder een hoefbevangen paard. Ze zijn tenslotte smid en zo worden ze nou eenmaal opgeleid.

Wij hebben echter ernstige bezwaren tegen het gebruik van hoefijzers onder hoefbevangen paarden. Allereerst gelden natuurlijk de standaardbezwaren tegen hoefijzers: hoefijzers zijn slecht voor de hoeven. Maar bij een hoefbevangen paard zijn hoefijzers helemaal af te raden. We hebben hiervoor de volgende redenen:

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het belangrijk dat je de hoefwand vrij houdt van dracht. We raden aan om de hoefwand wekelijks bij te raspen, maar wanneer er een hoefijzer is geplaatst kun je daar niet meer bij. Als je geluk hebt zorgt de hoefsmid er nog voor dat de hoefwand in ieder geval aan de voorkant niet op het ijzer steunt, maar aangezien hoeven nou eenmaal groeien en de hoefsmid niet iedere week de ijzers vervangt gaat het al snel mis. Het paard staat dan op de hoefwand, wat niet alleen pijnlijk is maar ook zorgt dat de nieuwe witte lijn direct weer losscheurt.
Wanneer een paard hoefbevangen is geraakt is er in de hoef nogal wat aan de hand. Afgestorven weefsel (van de oude witte lijn) moet worden opgeruimd, nieuw weefsel moet worden aangemaakt, het hoefbeen rust op de zool die daardoor ontstoken raakt, etc. Een optimale bloedsomloop is van het grootste belang bij de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen. Maar hoefijzers verhinderen de doorbloeding doordat ze het hoefmechanisme belemmeren. De genezing stagneert.
Hoefijzers worden vastgenageld met nagels die... in de witte lijn worden geslagen! En hoefbevangenheid is nou juist een ontsteking en loslating van die witte lijn! De witte lijn, die al ontstoken is en sterk verzwakt is wordt dan ook nog eens doorboord met lichaamsvreemd materiaal. Er is niet veel inzicht voor nodig om te kunnen beseffen dat dit nooit goed kan zijn

bron: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html

en nee ik ben absoluut niet paard natuurlijk!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:32

Hoihoi, waar ik inmiddels wel heel erg blij mee ben is glucobalance van Phytonics. Ben het mijn hoefbevangen pony gaan geven en hij werd minder opgeblazen en zijn manenkam werd minder. Dit was wat ik kon zien. Ik ben het gaan voeren omdat ik ook zulke goede resultaten zag bij 2 andere vriendinnen en er goede dingen over hoorde. Ik hoop zo mijn pony met graasmasker het land op te kunnen gooien deze zomer.

Ik heb de Force in het verleden gegeven aan mijn paarden. Ruikt lekker en is een prima brokje. Bij ons op stal aten alle paarden het. Ik ben alleen wat huiverig voor het lang voeren van vitamine brokjes...ben dan bang dat ze op de duur teveel binnenkrijgen van iets wat ze misschien niet nodig hebben. Dus misschien iets om af te wisselen? Ik geef aan mijn pony nu geen care4life meer maar dieetmix van Subli en daar doet hij het onwijs goed op. Ik hoorde er goede dingen over en kreeg het aangeraden ook. En ze vinden het lekker.

Super dat je er zo mee bezig bent hoor! Ook dat je al zoveel minder voert. Ik denk ook dat je nog wel wat terug kan in de hoeveelheid voer, maar als het nu goed gaat gaat het goed toch?

De safe&sound van dodson en horell is overigens ook supermooi voer. Ik vond het alleen erg slecht verkrijgbaar maar vind het zeker een aanrader!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:33

Hmm, nu wil ik ook weer even reageren EJuniorJoost.
Heb inmiddels ook heel wat ervaringen opgedaan wat hoefbevangenheid betreft, van hoefschoenen en natuurlijk bekappen tot de smeden van hoofcare en hun breakover beslag en in voeding al net zo.
Ja soms lijkt iets 'de' oplossing tot je na een paar jaar ineens weer met hetzelfde komt te kijken en niets meer lijkt te kloppen van wat je zeker meende te weten dat echt zou werken.

Maar ik had simpelweg nooit de echte oorzaak gevonden !!!
En dat was cushing.
En dan kun je nog zo goed bekappen, nog zulke fijne hoefschoenen hebben, nog zo letten op voeding en de juiste supplementen, het paard maakt simpelweg zichzelf ziek in bepaalde periodes van het jaar.

Helaas kwam ik daar wat te laat achter.
In de hoef was al blijvende schade ontstaan door al het ge-emmer vooraf.

Oorzaak vinden is dus altijd het allerbeste en dan pas kijken wat de beste aanpak is voor specifiek dat paard. En daar mag best een versnapering bij zitten.

Toevoeging:
Safe & Sound heb ik geen goede ervaringen mee. Ze vonden het niet lekker en zat mij te veel soja in. Verder deed het destijds ook niets.
Veel vitaminebrokken en poeders hoeven ze hier niet, de metazoa juist wel. Het is dus uit proberen wat ze lekker vinden.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:59

Isapaardje schreef:
Hmm, nu wil ik ook weer even reageren EJuniorJoost.
Heb inmiddels ook heel wat ervaringen opgedaan wat hoefbevangenheid betreft, van hoefschoenen en natuurlijk bekappen tot de smeden van hoofcare en hun breakover beslag en in voeding al net zo.
Ja soms lijkt iets 'de' oplossing tot je na een paar jaar ineens weer met hetzelfde komt te kijken en niets meer lijkt te kloppen van wat je zeker meende te weten dat echt zou werken.

Maar ik had simpelweg nooit de echte oorzaak gevonden !!!
En dat was cushing.
En dan kun je nog zo goed bekappen, nog zulke fijne hoefschoenen hebben, nog zo letten op voeding en de juiste supplementen, het paard maakt simpelweg zichzelf ziek in bepaalde periodes van het jaar.

Helaas kwam ik daar wat te laat achter.
In de hoef was al blijvende schade ontstaan door al het ge-emmer vooraf.

Oorzaak vinden is dus altijd het allerbeste en dan pas kijken wat de beste aanpak is voor specifiek dat paard. En daar mag best een versnapering bij zitten.

Toevoeging:
Safe & Sound heb ik geen goede ervaringen mee. Ze vonden het niet lekker en zat mij te veel soja in. Verder deed het destijds ook niets.
Veel vitaminebrokken en poeders hoeven ze hier niet, de metazoa juist wel. Het is dus uit proberen wat ze lekker vinden.

ja cushing is iets heel erg.. mijn pony is getest en gelukkig heeft hij dat niet! geef je medicatie?

TS PDDI/IR laten testen is wel belangrijk.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:10

Betreft de ijzers, sorry maar daar ga ik niet eens op in.

Betreft de Voeding iedereen heel erg bedankt! Ik heb de vitamine korrel besteld en ga daar is mee aan de gang :)

Betreft het overschot. Wanneer een paard teveel binnen krijgt aan vitamines, plassen ze dit gewoon weer uit ;) dus daar ben ik niet zo bang voor :)

Hij krijgt nu idd ook vitamind e bij, volgens mij zit daar ook extra magnesium in, maar dat weet ik niet zeker. Ik voer dit mijn andere paard, dus ben hem het ook gaan geven, leek mij niet verkeerd.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:16

Ts, wat goed zeg dat je hem toch hebt gekocht en, ja zou zo maar een penny-verhaal kunnen zijn haha, en wat is hij mooi onder het zadel ..!

Er zijn al allemaal goede tips en adviezen gegeven, daar zou ik niets aan toe kunnen voegen, behalve over het voeren van oud hooi; ik weet het niet zeker maar ik meen ooit gelezen te hebben dat het suikergehalte in hooi niet afneemt als het langer blijft liggen.
Het is ivm het fructaangehalte in gras belangrijk om geen hooi van de eerste snede te voeren, dat is van gras wat in het voorjaar is gaan groeien en meer fructaan bevat dan gras wat later in het jaar groeit.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:21

Malyma schreef:
Ts, wat goed zeg dat je hem toch hebt gekocht en, ja zou zo maar een penny-verhaal kunnen zijn haha, en wat is hij mooi onder het zadel ..!

Er zijn al allemaal goede tips en adviezen gegeven, daar zou ik niets aan toe kunnen voegen, behalve over het voeren van oud hooi; ik weet het niet zeker maar ik meen ooit gelezen te hebben dat het suikergehalte in hooi niet afneemt als het langer blijft liggen.
Het is ivm het fructaangehalte in gras belangrijk om geen hooi van de eerste snede te voeren, dat is van gras wat in het voorjaar is gaan groeien en meer fructaan bevat dan gras wat later in het jaar groeit.

Dat bedoelde ik ook met "oud" hooi, haha ik weet niet hoe ik het anders moet noemen..

Maar hij eet nu lekker met de rest mee hoor, dus krijgt gewoon voordroog hooi :)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:46

Nadiine__x schreef:
Malyma schreef:

Dat bedoelde ik ook met "oud" hooi, haha ik weet niet hoe ik het anders moet noemen..

Maar hij eet nu lekker met de rest mee hoor, dus krijgt gewoon voordroog hooi :)

Oh haha, ja, dat kon natuurlijk ook!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:59

Malyma schreef:

Ligt er maar aan in welk groeistadium van de plant je het maait. Goed hooi is gemaakt van gras wat uitgebloeid is. Of dat eerste of tweede snede is maakt niet uit.

TS voordroog is niet zo geschikt voor een paard wat gauw hoefbevangen is. Voordroog is gefermenteerd, dus het gras is voorverteerd door de bacterieën die in de baal zitten. Dat is niet zo gezond voor de spijsvertering van een gevoelig paard. Je kunt beter op zoek gaan naar een goede kwaliteit hooi.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 22:20

Koper schreef:
Malyma schreef:

Ligt er maar aan in welk groeistadium van de plant je het maait. Goed hooi is gemaakt van gras wat uitgebloeid is. Of dat eerste of tweede snede is maakt niet uit.

TS voordroog is niet zo geschikt voor een paard wat gauw hoefbevangen is. Voordroog is gefermenteerd, dus het gras is voorverteerd door de bacterieën die in de baal zitten. Dat is niet zo gezond voor de spijsvertering van een gevoelig paard. Je kunt beter op zoek gaan naar een goede kwaliteit hooi.

Tja ik sta nou eenmaal op een pensionstal, en ook bij zijn vorige stal kreeg hij voordroog hooi.

Hij word ziek zodra hij het land op gaat, eb zolang hij niet ziek word van zijn ruwvoer ga ik daar ook geen drama om maken. Ze letten goed op hem en kijken per baal of hij mee kan eten of niet.

Ik loop hier al van jongs af en aan, hebben diverse "medische" probleem eters gehad, even alles op 1 hoop gooiend en ze werden hier allemaal nooit meer ziek.. Dus ik vertrouw op hun kennis.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:30

Let ook op met de extra supplementen die je bijvoert. Een heel aantal 'bekende' merken hebben dextrose (en varianten hierop) als bindmiddel/opvulling. Je geeft ze dan in feite gewoon een schep (dure :+) poedersuiker.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:35

EJuniorJoost schreef:
Zo ie zo is het belangrijk dat je vitamine E en magnesium bij voert, maar ook snel die ijzers eraf! Inmiddels ben ik met mijn pony ervaringsdeskundige..

- ijzers eraf

waarom ijzers eraf?

Het houd de bloedsomloop tegen en wanneer het paard beweegt zet de hoef uit net als je eigen voet.

wij waren ervan overtuigd dat mijn pony nooit zonder ijzers kon, maar deze winter moesten de ijzers er wel af.. ijzers zijn pure symptoom bestrijding, maar goede hoefverzorging is erg belangrijk!

mijn pony krijgt:
hooi, care4life, vitamine e, magnesium, groene thee, kurkema en nog een paar dingen, maar dat doet mijn moeder altijd haha.

Ik kan dit advies echt aanbevelen. Ik heb in 2014 een welsh opgevangen die zo hb was dat de hoefbenen aan vier benen door de zolen heen waren gebroken. Ook met hetzelfde dieet paardje weer goed gekregen. En In het begin heb ik haar hoefschoenen laten dragen om haar zonder pijn veel te laten bewegen. De hoefwerking moet in dit soort gevallen haar werk doen en de ijzers belemmeren dat. Verder deed de kurkuma haar werk als ontstekingsremmer.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:58

:j
paleoceen schreef:
EJuniorJoost schreef:

- ijzers eraf

waarom ijzers eraf?

mijn pony krijgt:

Ik kan dit advies echt aanbevelen. Ik heb in 2014 een welsh opgevangen die zo hb was dat de hoefbenen aan vier benen door de zolen heen waren gebroken. Ook met hetzelfde dieet paardje weer goed gekregen. En In het begin heb ik haar hoefschoenen laten dragen om haar zonder pijn veel te laten bewegen. De hoefwerking moet in dit soort gevallen haar werk doen en de ijzers belemmeren dat. Verder deed de kurkuma haar werk als ontstekingsremmer.

Sorry, maar vind dit erg overtrokken. Een pony met 4 hoefbenen door de zool heen die met alleen maar hoefschoenen en kurkuma kon rondlopen?
Pony hier had er 1 door en 1 bijna. Die kon zelfs met de hoogste pijnmedicatie amper lopen en gaf ook duidelijk nog heel veel pijn aan.

Aan ts, bij mijn eigen paard ben ik na hb ook de force gaan geven. Dat is bij haar de beloning. Verder krijgt ze heel soms een appeltje.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:27

nuscaniels schreef:
:j
paleoceen schreef:

Sorry, maar vind dit erg overtrokken. Een pony met 4 hoefbenen door de zool heen die met alleen maar hoefschoenen en kurkuma kon rondlopen?
Pony hier had er 1 door en 1 bijna. Die kon zelfs met de hoogste pijnmedicatie amper lopen en gaf ook duidelijk nog heel veel pijn aan.

Aan ts, bij mijn eigen paard ben ik na hb ook de force gaan geven. Dat is bij haar de beloning. Verder krijgt ze heel soms een appeltje.

Je staat lekker open voor advies merk ik.

Ik geef idd naast de kurkuma, kool magnesium natriumbicarbonaat brandnetels en vooral veel beweging. En dat kon door de hoefschoenen idd.
Ik verzin het niet dat we de pony weer op de been hebben gekregen hierdoor. En ik heb het niet alleen gedaan met vooral met veel hulp van Gerrit smit uit Rijssen. www.smit-Rijssen.nl
Voor meer info mag men me pb'en.