Elk paard heeft een eigen 'karakter', gevormd door z'n genen en door wat hij heeft meegemaakt (net zoals bij mensen). Wat voor het ene paard wel werkt, kan voor het andere paard totaal averechts werken. Parelli heeft dat heel mooi vormgegeven (of in hokjes geduwd
) om voor ons een inschatting te kunnen maken welke aanpak bij welk paard het beste werkt.Bepaalde (negatieve) eigenschappen kunnen door externe factoren en door interne factoren worden beïnvloed. Bijvoorbeeld: een paard wat van nature heel sloom is, kan door een slecht stalbeleid, slecht voer en niet passende training nog slomer worden of juist totaal gaan staken. Het is juist zaak dat je zowel de interne factoren (training) en de externe factoren (huisvesting en voer) zoveel mogelijk optimaliseert, zodat de negatieve eigenschappen van je paard zo min mogelijk naar voren komen en je het beste uit je paard kan halen.
Wat ik daarmee probeer te zeggen is: ALLEEN ander voer zal niet het gewenste effect bereiken, ALLEEN een goede huisvesting zal niet ineens een vlot paard tevoorschijn toveren en ALLEEN een verandering in je training zal er ook niet voor zorgen dat je paard het beste uit zichzelf kan halen. Juist een combinatie kan ervoor zorgen dat je het probleem oplost.
Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat je paard een right brained introvert paard is. Om dit te kunnen 'controleren', kun je onderstaande tabel invullen. Eerste en plaatje van een reeds ingevulde 'chart', zodat je een beetje begrijpt wat de bedoeling is, daaronder een lege.
http://lh4.ggpht.com/_cdXtojd7-ZE/Skp4f ... imgmax=800
Dit paard is volgens de chart dus overwegend left brained extrovert. Hij vertoont wat eigenschappen van andere 'taartpunten', maar eigenlijk totaal geen eigenschappen van het tegenovergestelde karakter en de meeste karaktereigenschappen van het taartpuntje left brained introvert.

Als je er dan achter bent welk karakter je paard overwegend heeft, dan kun je daar je training op aanpassen. Op internet zijn er honderden voorbeelden te vinden wat je precies het beste kunt doen met welk type paard. Hieronder alvast een paar do's en dont's:

Ik wil je niet naar een bepaalde 'natural' kant pushen of iets dergelijks, deze technieken zijn ook prima toe te passen in een reguliere training. Ik hoop dat je er iets aan hebt.