Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:44

Bwa dat geloof ik toch niet.

De samenstelling van Hugho tov de andere twee is bijvoorbeeld al helemaal anders en hugho zit op 24 qua zetmeel+suiker. Niet goed dus.

De andere twee zitten mooi onder de 10.

Er zitten ook helemaal andere ingrediënten in. Om dus zomaar alles zonder graan of 'natuurlijke' brokken over één kam te scheren is wat kort door de bocht denk ik.

Maar dus, nu Hugho is afgevallen. Wat zouden jullie kiezen Superfit of Vitalbix?
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ardenvoer/

Citaat:
TS wil niet luisteren :)

Excuseer arun? Waar haal je dat? 8)7

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:46

Crines schreef:
Bwa dat geloof ik toch niet.

De samenstelling van Hugho tov de andere twee is bijvoorbeeld al helemaal anders en hugho zit op 24 qua zetmeel+suiker. Niet goed dus.

De andere twee zitten mooi onder de 10.

Er zitten ook helemaal andere ingrediënten in. Om dus zomaar alles zonder graan of 'natuurlijke' brokken over één kam te scheren is wat kort door de bocht denk ik.

Maar dus, nu Hugho is afgevallen. Wat zouden jullie kiezen Superfit of Vitalbix?
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ardenvoer/

Citaat:
TS wil niet luisteren :)

Excuseer arun? Waar haal je dat? 8)7

Je hebt het nu weer over voer en brokken.een vitamine mineralen korrel geef je handje per dag van heeft niks met krachtvoer te maken.denk dat je het niet snapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:53

Ah, zo is het wat duidelijker. Door je eerste posts leek het alsof je hem meer krachtvoer wilde geven, want Hugho is met zijn flinke dagelijkse dosis en 24% suiker en zetmeel krachtvoer in het kwadraat, en dat stond ook weer haaks op je vraag naar graanloos voer. 8-)

Als het om Metazoa gaat dan zit je weer met de verkeerde calcium/fosfor-verhouding, wat nog eens versterkt wordt door hun advies om luzerne bij te voeren:

Citaat:
Luzerne bevat net als metazoa meer calcium dan fosfor en magnesium. Bij graanproducten ligt de verhouding andersom, met losse granen of graan producten zou je de verhouding wel weer recht kunnen trekken!

Metazoa heeft een calcium - fosfor verhouding van 10,6 : 1
luzerne heeft een calcium - fosfor verhouding van 4 : 1

De optimale verhouding voor paarden moet zijn 2 : 1

Dat calciumoverschot houdt in dat je paard geen magnesium meer opneemt, en dat heeft je paard juist nodig, onder andere om een gelijkmoedig karakter te houden en goede hoeven te krijgen. Ik heb het in het verleden wel gevoerd, maar om deze reden en het feit dat magnesium ook helpt tegen jeuk (pony die zomereczeem had) zijn we ervan afgestapt.

Als ik naar Vitalbix kijk zie ik een prima calcium-fosfor verhouding met een mooie hoeveelheid magnesium, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik zie hoe idioot veel selenium is toegevoegd (meer dan 2 mg per dag is een dodelijke dosis, vitalbix heeft 3 mg/kilo maar adviseren bij een paard minimaal 390 gram en dat komt dus boven all selenium in je hooi op!) en dat er vrij veel ijzer is toegevoegd, iets wat je ook niet wilt als je niet weet hoeveel ijzer je paard zelf al opneemt op andere manieren (bijvoorbeeld via gras en hooi).

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:54

Citaat:
Je hebt het nu weer over voer en brokken.een vitamine mineralen korrel geef je handje per dag van heeft niks met krachtvoer te maken.denk dat je het niet snapt

Je geeft van Hugho, Vitalbix en Superfit zo'n 50 gram/100kg lichaamsgewicht. Dat zou op ongeveer 250gram komen voor ene paard van 500kg. En alledrie beweren ze een vitamine en mineralenbrok te zijn.... Ik denk dat ik het dus wel snap :Y)
Je hoeft ook niet zo aanvallend te doen hoor. Ik stel ook gewoon maar vragen omdat ik er zelf weinig over wist. Ik denk dat ik dat al voldoende heb aangegeven.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:54

Waarom geen healthy herbs?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:56

xyzutu2 schreef:
Als ik naar Vitalbix kijk zie ik een prima calcium-fosfor verhouding met een mooie hoeveelheid magnesium, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik zie hoe idioot veel selenium is toegevoegd (meer dan 2 mg per dag is een dodelijke dosis, vitalbix heeft 3 mg/kilo maar adviseren bij een paard minimaal 390 gram en dat komt dus boven all selenium in je hooi op!) en dat er vrij veel ijzer is toegevoegd, iets wat je ook niet wilt als je niet weet hoeveel ijzer je paard zelf al opneemt op andere manieren (bijvoorbeeld via gras en hooi).

Bizar dat ik vanmorgen nog heb gelezen dat er GEEN ijzer toegevoegd zou zijn. Pfft krijg zelf ook een punthoofd van dat voer :P

Op zich tevreden met de Vitalbix, maar wel nog klachten waarvan ik niet weet of ze met het voer te maken hebben dus ik kan niet alles zeggen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:58

Ik lees even mee. Die van mij (tinker hengst van bijna 5) staat nu op Metazoa, maar dat lust hij niet graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:00

Als dat al ergens staat, dan is dat een handig truukje dat veel paardenvoerfabrikanten gebruiken: 'geen ijzer toegevoegd' betekent alleen dat ze er geen ijzer als ingredient aan toe hebben gevoegd. Prik je daardoorheen, dan staat er op http://www.vitalbix.com/vitalbix-produc ... te-analyse 'Totaal ijzer: 397 mg'. :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:00

xyzutu2 schreef:
Ah, zo is het wat duidelijker. Door je eerste posts leek het alsof je hem meer krachtvoer wilde geven, want Hugho is met zijn flinke dagelijkse dosis en 24% suiker en zetmeel krachtvoer in het kwadraat, en dat stond ook weer haaks op je vraag naar graanloos voer. 8-)

Als het om Metazoa gaat dan zit je weer met de verkeerde calcium/fosfor-verhouding, wat nog eens versterkt wordt door hun advies om luzerne bij te voeren:

Citaat:
Luzerne bevat net als metazoa meer calcium dan fosfor en magnesium. Bij graanproducten ligt de verhouding andersom, met losse granen of graan producten zou je de verhouding wel weer recht kunnen trekken!

Metazoa heeft een calcium - fosfor verhouding van 10,6 : 1
luzerne heeft een calcium - fosfor verhouding van 4 : 1

De optimale verhouding voor paarden moet zijn 2 : 1

Dat calciumoverschot houdt in dat je paard geen magnesium meer opneemt, en dat heeft je paard juist nodig, onder andere om een gelijkmoedig karakter te houden en goede hoeven te krijgen. Ik heb het in het verleden wel gevoerd, maar om deze reden en het feit dat magnesium ook helpt tegen jeuk (pony die zomereczeem had) zijn we ervan afgestapt.

Dankjewel voor de analyse :j
Het gaat inderdaad om metazoa, maar blijkbaar wordt dat in België op de markt gebracht als Superfit.
maar wat is dan de conclusie? Geen enkel van de drie is een goed voeder? Wat moet ik hem dan wel geven? :') Of geef ik dan metazoa/superfit in combi met losse graanproducten?

Geryon

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:02

Ik zou dan zeker voor vitalbix gaan, vanwege de betere verhoudingen. De mijne doen het er goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:03

Mijn keuze zou zijn om alleen grasbrok te voeren + een goed vitaminesupplement (bvb de Balancer van Je Paard Gezond en Fit, of in mijn ogen nog iets beter Formula 4 Feet), en verder niets. Door de grasbrok (wel weken!) heb je gewoon een body waar je ook eventuele olie of poeders doorheen kunt mengen en that's all. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:05

Mijn warmbloed is vorig jaar gecastreerd op de leeftijd van 7 jaar. Ik heb verschillende voeders geprobeerd, en voer nu sinds een paar maanden ook de aveve sport mix zero. Eerlijk waar, niks dan lof! Hij is er knettergek op, hij moet de voerschep nog maar zien en hij staat te bouncen in de stal en likt de bak tot de laatste kruimel op.
Wat voor mij belangrijk was en nog altijd is, is ook iets waarop hij voldoende energie krijgt en dan bij voorkeur traag vrijkomende energie aangezien ik richting cross wil trainen. Daarnaast duurt een intensieve dressuurles of springles ook langer dan 5 minuten en heb ik niks aan explosief krachtvoer voor snelle energie. Dan is dat na 15 minuten opgebruikt en zit ik met een slome knol onder mijn kont. Als laatste had ik het idee dat hij granen niet goed kon verteren, en dat het meer moeite kostte om energie eruit te halen dan te kunnen gebruiken.

Hij kreeg een tijd lang aveve condition mix, eigenlijk topsportvoer voor eventers en duurtraining. Deed hij het goed op. Toen dat een keer op was heb ik een zak sport mix zero meegenomen, en dit blijkt ideaal. Ik kan 'm heet maken zonder controle te verliezen, zijn conditie gaat bij training heel goed vooruit, hij is alert, reageert (veel) beter op hulpen en is veel enthousiaster. Hij heeft nog regelmatig hengstenstreken, al zijn de scherpe kanten er wel af. Maar de alertheid en speelse is er wel nog. (vind ik persoonlijk perfect!)

Hij glanst zo al aardig, maar nu is het echt een spiegel. Naast dit voer krijgt hij ongeveer 1 baal hooi/dag van 25-30kg van een weiland dat specifiek onderhouden wordt voor sobere paarden (de eigenaar heeft zelf 2 haflingers en een fries). En hij staat op stro.

Als je hem graag wat voller wil, kijk dan naar een voer zoals de sport mix zero dat laag zit in suikers en zetmeel maar wel voldoende vetten voert. Vetten zijn langzaam vrijkomende energie, en bij mijn paard zorgen ze ook dat hij niet invalt bij werk. Die vetreserves die ze opbouwen spreken ze dan later aan voor energie bij spierontwikkeling. Olie bijvoeren kan, maar is niet noodzakelijk nodig. Voor buikvulling kan je altijd bietenpulp met zemelen voeren en daar het krachtvoer doorheen, als een soort slobber. Met 1x/week training bouw je trouwens niks op, dan moet je eerder uitgaan van 3-4x/week en telkens de intensiteit en duur gaan opschroeven.

beatje

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:10

Had ik ook al genoemd Varekaj en nog iemand.Maar ik denk dat het te simpel is.Ik heb er vooral voor gekozen omdat het ijzergehalte vergeleken met andere producten relatief lager is ,suiker/zetmeel gehalte is dan 10%.
Ik gaf is cavalor fiberforce dat is nog lager in suiker/zetmeel maar weer veel hoger in het ijzer gehalte.Bovendien ook al is ze niet echt fan lust ze de Zero liever dan de fiberforce.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:20

Yep beatje, had het al gezien. Melasse ben ik ook geen fan van maar het is wel granenvrij voer, het heeft een goed laag suikergehalte en hoger vetgehalte en de verhouding calcium en fosfor zit niet extreem uit verhouding. Dan vind ik die ene kleine toegift wel opwegen tegen alle andere voordelen. De mijne deed het even slecht op de fiberforce als op ander krachtvoer trouwens, hij heeft die vetten echt nodig blijkbaar. Want ja, met zijn nog deels aanwezige hengstenstreken verbruikt hij inderdaad wel wat meer energie. Ze zijn toch oplettender naar hun omgeving toe, iets steviger in het spelen en ga zo maar door. De mijne heeft als hengst wel altijd in groep kunnen staan met mijn 2 ruinen en shethengstje.

En dan verder een fikse dosis goed, kwalitatief hooi. Of 24/7 weidegang in de zomer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:25

beatje schreef:
Had ik ook al genoemd Varekaj en nog iemand.Maar ik denk dat het te simpel is.Ik heb er vooral voor gekozen omdat het ijzergehalte vergeleken met andere producten relatief lager is ,suiker/zetmeel gehalte is dan 10%.

Ik denk dat het logisch is dat dit AVEVE Sport Mix Zero voer in dit topic ondergesneeuwd raakt omdat het alles is wat TS niet wil; het is geen vitaminebrokje maar krachtvoer waarvan je een behoorlijke hoeveelheid moet voeren:
Sportpaarden: 600 - 850 g krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht = minimaal 3 kilo voer voor een paard van 500 kilo.
Recreatiepaarden: 300 - 500 g krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht = minimaal 1,5 kilo voer

Je kunt er ook niet minder van voeren, want dan loopt je paard weer vitamines en mineralen mis, en bovendien bevat het tarwezemelen, haverdoppen en melasse, en dat zijn volgens mij 3 dingen die de TS juist wil vermijden. En 10% suikers en zetmeel lijkt niet veel, maar als je vervolgens 2 kilo moet voeren dat tikt dat heel snel aan...
Dus persoonlijk vind ik het logisch dat er met dit advies minder wordt gedaan.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:29

Ik geef sportmix zero (vreemd dat je opmerkt dat het suikergehalte daarvan hoog is, want is niet zo) aangevuld met 250 tot 300g Vitalbix. Vitalbix kan ik echt aanbevelen. Je kan er ook advies vragen.

Metazoa heb ik een tijdje gegeven, maar daar werd mijn ene paard echt rillig van. Denk met de problemen die je hebt met je hengst, dit nu echt niet wilt. :+
Care4life idem. Paard reageerde er al na enkele dagen op.

Daarnaast elk 2 handjes Luzerne van vitalbix. Bevat hoogwaardige eiwitten en eiwitten hebben ze echt wel nodig. Zeker als je wilt spieren opbouwen.
Lijnzaadolie voeg ik ook toe.

Fiberforce heb ik ook nog geprobeerd ter vervanging van de sportmix zero, maar had er eentje die dat niet lustte.

En dan voorts regelmatig bloed afnemen, dat is de beste maatstaf naast je eigen ogen.

Mijn PRE's waren beiden laatbloeiers hoor. Mijn schimmel aan 6 en nu aan 8 is een compleet ander paard. Uiteraard is zijn training nu ook helemaal anders.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:32

Natuurlijk hoef je zoveel niet te voeren.Het is net als met wasmiddelen de meest epaarden komen met minder ook toe.
Soms moet je gewoon ergens in gaan compeseren in mijn geval is het ook iets meer suiker tegen veel minder ijzer.Bovendien is het praktisch verkrijgbaar voor de ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:33

Ik voer iets van 1kg denk ik, voor een paard van 550kg. En voor de rest dus een immense lading hooi. Ik hou me zelden aan de voeradviezen die op een verpakking staan en werkelijk waar nog nooit problemen mee gehad, integendeel.

@RebeccaC: mijn paard ging van Care4life immens veel drinken en plassen. Tot zo'n 70 liter water in 12u. Niet bepaald een succes dus.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:35

Ik zit met hetzelfde dilemma, voeder nu een recup mash van aveve en een sport mix zero van aveve, maar wil ook wat meer zekerheid dat ik effectiever voor mijn vierjarige jonge PRE merrie. Ze is echt nog een gupje en wil ze zo goed mogelijk ondersteunen in haar groei... Een jong paard van vier dat nog moet uitgroeien is imo iets totaal anders dan een 10-jarige die in balans gehouden moet worden. Of ben ik hier mis in?

Ik zou ook graag richting de vitaminemengelingen willen gaan, maar zie evengoed door de bomen het bos niet meer. Op dit moment is ze herstellende van mok, dus ik ga er van uit dat er iets niet in balans zit qua weerstand/vitaminen. Hier wil ik graag wat aan doen.

Bovendien vind ik het ook wel vrij belangrijk dat er in mijn regio (Limburg, BE) het voer verkrijgbaar is en ik geen uur moet rijden. Ik heb weinig opslagcapaciteit op stal, thuis ook niet, dus moet regelmatig bij kunnen gaan halen.

De equifyt PRE active.. Waarom viel die precies af? Ik las dat die per seizoen veranderde?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:35

Ok ik heb intussen al eens kunnen kijken bij F4F.
Dat goedje kost maar liefst meer dan 7 euro/kig :wow: En als ik bereken wat het me per dag gaat kosten is dat al gauw 1,6 EUR. (en dat is dan als ik de voordeelzak van 20kg koop)
Ik ga dr niet aan dood gaan natuurlijk, maar ik vind het toch prijzig eerlijk gezegd.

Ik ga de andere voorstellen straks eens bekijken :)

En idd de Sportmix Zero lijkt me niet geschikt aangezien het bedoeld is voor sportpaarden die veel energie verbruiken, dat is niet zo voorlopig.

En de reden dat zijn training niet helemaal omhoog gehaald wordt is omdat ik eerst zeker wil zijn dat hij het aan kan na de lyme. Daarvoor wil ik dus ook weer eerst ene bloedtest laten doen.

Oohja neile: dat het in de buurt te verkrijgen is vind ik toch ook belangrijk. Anders komen er ook weer verzendingskosten bij enzo.. Gelukkig heb ik wel wat plaats om een voorraad te leggen.

Wordt vervolgd... :)
Laatst bijgewerkt door Crines op 01-03-16 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:40

Sportmix zero is voor paarden met lichte arbeid hoor, staat ook op de verpakking "lichte sport".
Ik heb eentje die slechts 1 à 2 keer in de week "werkt" en eentje 3 keer.
En dit zijn echt geen zware trainingen.

Waar ik al voor leuke dingen over heb gehoord, is over het voedingsadvies van de kliniek in Merelbeke.
http://www.dienstpaardenvoeding.be/nl/eigenaar/hoe

Veel succes in elk geval.

Het is een hele zoektocht.
Ik heb in elk geval door aanpassen van voeding en weidegang mijn paard schuurvrij gekregen.
Maar wat bij de een werkt, werkt niet steeds bij de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:47

Sport mix zero is normaal voor lichte sport? Zal anders eens op de zak kijken, moet toch een nieuwe halen morgen. Topsport, lichte sport, al was het voor het circus... Kijk gewoon op het etiket naar de waardes of het voldoet aan wat je zoekt ;) Zoals ik al zei heb ik een tijd een muesli gegeven waar "topsport" op staat, aan 1,5kg/dag, en daar werd mijn paard absoluut niet heter van dan van ander voer. De zero mix is lichte sport volgens de zak en ik vind het voor een paard wat recreatief gereden wordt (en nu zelfs meer vakantie heeft dan wat anders) gewoon ideaal. Heeft ie vakantie, dan krijgt hij om de dag een halve voerschep (1 schep = 800gr). Komt ie meer in het werk, dan geef ik dagelijks tussen 1kg à 1,5kg afhankelijk van hoe intensief het wordt. Wat mij betreft heb je echt ruime marges om ermee te variëren binnen de behoefte die je paard op dat moment heeft.

Wat je ook kan overwegen als je een verdeler hebt in je buurt, is Dodson & Horrel. Duurder in aankoop maar je hebt er ook minder van nodig, zodat je op termijn wel goedkoper uit bent (je doet langer met een zak zeg maar). Die hebben ook redelijk wat varianten in hun assortiment, misschien kan je daar tussen vinden wat je zoekt?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:48

rebeccaC, en wat waren de zaken die gezegd werden over het voedingsadvies vanuit Merelbeke? Waarom was het zo goed, weet je dat? Ik vraag het omdat het giga cavalor logo me in het oog sprong bij het openen van je link, maar ik de opzet achter deze dienst wél interessant vind.

Crines, ik geef zelf ook de sportmix zero. Ik hoorde van een verantwoordelijke diervoeding van aveve die zelf ook paarden heeft, dat aveve ontzettend hard aan het zoeken en werken is naar betere paardenvoeding en dat ze wel mee zijn met het idee van 'completer voeren, minder suikers en zetmeel tov de standaard paardenvoeding'... Ik heb het op aanraden van een kennis beginnen geven en an sich ben ik er wel tevreden over, maar uiteindelijk is m'n paard toch ziek geworden van mok dus een verminderde weerstand. Nu, dat zal wel niet enkel aan het voer gelegen hebben (jong, pas verhuisd, nieuwe kudde, nieuwe weide, ander voer,...) maar toch. Ben zelf met dezelfde twijfel aan de gang als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:33

RebeccaC schreef:
Ik geef sportmix zero (vreemd dat je opmerkt dat het suikergehalte daarvan hoog is, want is niet zo) aangevuld met 250 tot 300g Vitalbix. Vitalbix kan ik echt aanbevelen. Je kan er ook advies vragen.

Zoals ik al letterlijk schreef: :) 10% suiker+zetmeel lijkt niet veel, maar als de fabrikant zijn hoeveelheid vitamines en mineralen heeft berekend op 300-500 gram voer per 100 kilo paard, dan voer je een paard van 1,70 dus 2 tot 3 kilo voer = 200 tot 300 gram zetmeel + suiker. Dat is veel.
Dan kun je natuurlijk gaan sjoemelen door minder dan de ADH te voeren, maar als je dat doet kun je beter gewoon een echt vitamin/mineralenbrokje voeren waar je maar weinig van hoeft te geven en waarvan je zeker weet dat je paard alles binnen krijgt.
Bovendien, als je gaat redeneren in de trant van dat je ook wel wat minder kunt geven dan kun je datzelfde toepassen op duurdere vitaminebrok. :)

@ TS: 2 andere merken vitamine/mineralenbrokjes die je kunt overwegen zijn Lexa en Atcom.
Maar aangezien dit topic veranderd is van de vraag van TS naar graanvrije & suikerloze vitamine/mineralenbrokjes in hoeveel kilo je het beste van welk krachtvoer kunt voeren, heb ik denk ik niet meer zoveel toe te voegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:17

Volgens mij kan je in Nederland veel makkelijker aan een vitaminebrok of kruidenmuesli geraken dan in België. De kruidenmix van alpenfiber (ofzoiets) is zo een voorbeeld. Via een kennis dit weekend vernomen dat ze dat in een dorp vlakbij verkopen, maar er wordt nergens promo van gemaakt of wat dan ook. Pavo C4L net hetzelfde, moet ik al zowat 20km voor gaan rijden naar een middelmaat ruiterzaak. De grote ruiterzaken hebben het niet, of ze zitten immens ver weg. Dodson & Horrel nog zo eentje, je moet maar net weten waar je een verdeler hebt. Ik heb er eentje op 10km van huis, maar die is vaker gesloten dan wat anders. En zo kan ik nog wel even doorgaan helaas. Havens, toch een gekend voer, kom je hier in de streek ook weinig tegen.

Wat zie je hier wel veel? Lannoo, Aveve (komen uit zelfde fabriek trouwens), Mijten in mindere mate en vooral Cavalor.