Ah, zo is het wat duidelijker. Door je eerste posts leek het alsof je hem meer krachtvoer wilde geven, want Hugho is met zijn flinke dagelijkse dosis en 24% suiker en zetmeel krachtvoer in het kwadraat, en dat stond ook weer haaks op je vraag naar graanloos voer.
Als het om Metazoa gaat dan zit je weer met de verkeerde calcium/fosfor-verhouding, wat nog eens versterkt wordt door hun advies om luzerne bij te voeren:
Citaat:
Luzerne bevat net als metazoa meer calcium dan fosfor en magnesium. Bij graanproducten ligt de verhouding andersom, met losse granen of graan producten zou je de verhouding wel weer recht kunnen trekken!
Metazoa heeft een calcium - fosfor verhouding van 10,6 : 1
luzerne heeft een calcium - fosfor verhouding van 4 : 1
De optimale verhouding voor paarden moet zijn 2 : 1
Dat calciumoverschot houdt in dat je paard geen magnesium meer opneemt, en dat heeft je paard juist nodig, onder andere om een gelijkmoedig karakter te houden en goede hoeven te krijgen. Ik heb het in het verleden wel gevoerd, maar om deze reden en het feit dat magnesium ook helpt tegen jeuk (pony die zomereczeem had) zijn we ervan afgestapt.
Als ik naar Vitalbix kijk zie ik een prima calcium-fosfor verhouding met een mooie hoeveelheid magnesium, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik zie hoe idioot veel selenium is toegevoegd (meer dan 2 mg per dag is een dodelijke dosis, vitalbix heeft 3 mg/kilo maar adviseren bij een paard minimaal 390 gram en dat komt dus boven all selenium in je hooi op!) en dat er vrij veel ijzer is toegevoegd, iets wat je ook niet wilt als je niet weet hoeveel ijzer je paard zelf al opneemt op andere manieren (bijvoorbeeld via gras en hooi).