WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:27

Wij voerden onze slechte eter en pas geopereerde kolieker Cavalor Perfomix met lijnzaad olie(gewone olie moet hij niet) en later gemixed met grasmix en lucerne. Ook die van ons vind eten niet altijd smakelijk maar dit werkte het beste.. We hebben ook nog poosje omega369 gevoerd van ij dacht subli. Ook smakelijk en stimulans voor darmen

Succes met het vinden van geschikt voer

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:34

Ik voer zelf wiesencobs bij, ja je moet er water bij doen. Maar het neemt goed op en is niet zo drabbig nat. gewoon even steeds net meer water bij doen tot het zacht is.

Het neemt snel op en je hoeft het ook niet uren te weken.

En wanneer het paard misschien een maagzweer/irritatie oid heeft, zou ik zeker niet brok of muesli oid gaan voeren. Dit is moeilijk verteerbaar en dus meer last van de maag.
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 23-02-16 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:37

Paard wordt regelmatig doorgemeten door holistisch da.
Daar komt dus geen maagzweer uit.
Hij heeft beschadigde darmen en veel buikpijn gehad in t verleden. Eren was gelinkt aan buikpijn
Tanden zijn twee maanden geleden ton we m net hadden gedaan. Toen was zn tong net n tartaartje. Heel sneu dus!
Verder en spoelworm en bloedworminfectues gehad. Mest oz elke maand en nu heeft hij dusook weer wormuitscheidende bloedworm. Daar wordt hij on der begeleiding van t woud voor geholpen. Dus ja er is medisch iets aan de hand. Maar dat kieskeurig eten had hij al vanaf veulen bij de fokker. Ik hoorde dat hij daar maar 1 soort muesli at ... Die is hier niet meer te vinden. Dus mijn vraag blijft ivm kieskeurig eten:

Wat eet je paard graag wat laag in suikers, geen graan en niet genetisch gemanipuleerd is!

Grasbrok eet hij niet meer ! Zupa ( grasbrok, bietenpulp, kruidenbrok) eet hij niet meer, esparcette eet hij niet meer, luzerne vier merken eet hij niet meer, equifyt her bs ( gras kruidenbrok)

Mizora

Re: WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:44

Heb je gekeken naar pure feed condition? Ook veulens hebben vaak last van maagzweren. Voor 150€ kan je het paard er goed tegen behandelen en het dus uitsluiten.. EndosCopie geeft al geen volledige zekerheid, doormeten al helemaal niet. Ze kunnen namelijk ook darmzweren hebben van het maagzuur aan het begin van de darm. Ook dat moet net omeprazole behandeld worden..

Voor een verbeterde darmkwaliteit kan je marstall darmregulator voeren, maar als het probleem niet volledig opgelost is,, is het dweilen met de kraan open.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:06

Dus naast dat er een medisch probleem is, is er ook een soort "trauma" aan eten.
Zit zelf te denken aan een serieuze tandarts, die ook bij de achterste kiezen kan komen (dus met verdoven en met elektrische materialen). Ook vanwege de leeftijd. Tanden zijn op deze leeftijd een moeilijk iets, daar zou ik niet "zomaar" even een tandarts die enkel met de hand werkt bijhalen. Mocht je dit al gedaan hebben, zou ik het zo simpel mogelijk houden; het moet makkelijk zijn en het moet lekker zijn (en daarbij niet je medische probleem verergeren). Dan zou Marstall Stall-Riegel een optie kunnen zijn. Zit geen troep in (wel voldoende vitaminen en mineralen) en is heel simpel te eten.

Daarnaast zou ik ter preventie een keer een spuit gastroguard geven; daarmee krijg je zo'n beetje alle paarden met spijsverteringsproblemen aan het eten. Juist omdat hij niet eet, kun je maar beter die zweren voor zijn, ook al zitten ze er nu schijnbaar niet (de enige betrouwbare test daarvoor is een endoscopie).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:09

is het niet een idee om eens een uitgebreide bloedproef te laten doen?Niet met een antenne maar met buisjes die in een lab worden onderzocht?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:21

Ik ben zeker niet anti doormeten maar de darmproblemen van mijn paard werden daarmee niet ontdekt. Wel door onderzoek van de faculteit in Utrecht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:27

Agrobs alpengrun mash wordt hier door een slechte eter graag gegeten en is ook meteen goed voor de darmen..Zelf doe ik dat door de wiesencobs of de wiesenfasern(marstall)en ze vind het fantastisch :9
Misschien ook een idee om de lucernebrok van metazoa te proberen,die is behoorlijk hoog in eiwit(hoger dan normale lucerne)..Het is ook misschien wel prettig voor de maag/darmen en ze komen er mooi van aan..Zelf geef ik het geweekt(slachte tanden)met de alpengrun mash,maar het kan ook droog gegeven worden..

Ik las laatst op Facebook dat marstall een nieuwe graanvrije slobber heeft die zeer binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar is..Deze lijkt qua samenstelling best veel op de agrobs mash alleen iets hoger in eiwit..Die ga ik binnenkort ook maar proberen,heet touwens bergwiesen mash..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:53

Dank je wel!
Vandaag maar de tandarts wederom laten komen. Dikke haak en kapotte wang! Hopelijk nu snel weer meer eten :-) paard is ook ontwormd

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:56

Ziejewel!
Het heeft altijd een reden waarom ze niet willen eten.

Goed van je dat je toch een tandarts hebt laten komen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 12:26

Bloed laten trekken. Was allemaal goed. Alleen eiwitten iets verlaagd. Gelukkig waren nier en leverwaardes in orde.

Dierenarts denkt ook aan beschadigde darm tgv de wormbesmettingen in het verleden. Wilde evt ooknog maagscopie doen, ik ben paard nu homeopatisch aan t ondersteunen met maagcomp vd groene os. Hij is iig fitter. Ook staat hij nu overdag op tgras wat een beetje begint te groeien. Laatste wormeitelling vorige week was hij gelukkig schoon

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:16

Havens zou ook een nieuw product krijgen speciaal voor maag en darmpaarden.
En care4life van de pavo, dit eet mijn vreselijk moeilijke eter met smaak op

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 18:24

Care for life eet hij ook niet. Ik heb m nu wat aan de praat met n eggersman slobber gemengd met equifyt natural base en marstal vito en gekookte lijnzaad. T liefste als t drie dagen heeft gestaan