Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jackytje schreef:Hmm.. misschien dan toch stoppen met voeren van lucerne hier? (Hartog) Paarden hebben het niet nodig. Zocht een fijne aanvulling qua voer naast hooi, gewoon iets grasachtig. Ik had dan een vergelijking gemaakt met de grasmix van Hartog en dan was de lucerne beter in mijn ogen. Maar ik heb hier dus allemaal koudbloeden die écht geen oppeppers nodig hebben - buiten mijn merrie. Ik zag dat Opti-Form van Mijten nu verandert is en er geen melasse meer in zit, zou dit dan een oplossing zijn?
Ik wil gewoon iets bijgeven aan de paarden naast hooi. Geen al te dikmaker, gewoon iets smakelijks. Geen brok en liefst geen melasse. (Al bevat Hartog lucerne dit wel..) Van mijn part mogen ze gewoon hooi krijgen, maar mijn ouders vinden het zo zielig als ze niets bijkrijgen in de winter ivm ze niet altijd op het weiland kunnen. Ze staan 24/7 buiten en amper arbeid.
Jackytje schreef:Hmm.. misschien dan toch stoppen met voeren van lucerne hier? (Hartog) Paarden hebben het niet nodig. Zocht een fijne aanvulling qua voer naast hooi, gewoon iets grasachtig. Ik had dan een vergelijking gemaakt met de grasmix van Hartog en dan was de lucerne beter in mijn ogen. Maar ik heb hier dus allemaal koudbloeden die écht geen oppeppers nodig hebben - buiten mijn merrie. Ik zag dat Opti-Form van Mijten nu verandert is en er geen melasse meer in zit, zou dit dan een oplossing zijn?
Ik wil gewoon iets bijgeven aan de paarden naast hooi. Geen al te dikmaker, gewoon iets smakelijks. Geen brok en liefst geen melasse. (Al bevat Hartog lucerne dit wel..) Van mijn part mogen ze gewoon hooi krijgen, maar mijn ouders vinden het zo zielig als ze niets bijkrijgen in de winter ivm ze niet altijd op het weiland kunnen. Ze staan 24/7 buiten en amper arbeid.
ikke schreef:yza1987 schreef:Wat zijn de gevolgen eigenlijk als die calcium fosfor verhouding verstoord wordt? Ik heb er bij mijn ruin namelijk nog niet iets van gemerkt, maar ben wel benieuwd of dit iets is waar ik op moet gaan letten.
Magnesiumtekort merk je ook pas als het veel te laat is..........
The_Cat schreef:Jackytje schreef:Hmm.. misschien dan toch stoppen met voeren van lucerne hier? (Hartog) Paarden hebben het niet nodig. Zocht een fijne aanvulling qua voer naast hooi, gewoon iets grasachtig. Ik had dan een vergelijking gemaakt met de grasmix van Hartog en dan was de lucerne beter in mijn ogen. Maar ik heb hier dus allemaal koudbloeden die écht geen oppeppers nodig hebben - buiten mijn merrie. Ik zag dat Opti-Form van Mijten nu verandert is en er geen melasse meer in zit, zou dit dan een oplossing zijn?
Als iemand een aanrader weet voor bovenstaande, hoor ik het ook graag. Ik wil gewoon ook iets geven bij mijn paard voor op het krachtvoeder zodat hij:
- minder schrokt
- minder last heeft van zijn gevoelige maag
Niqui schreef:Citaat:Hoe bedoel je veel te laat? Als je merkt dat er een tekort is ga je het toch bijvullen en dan is het weer goed?
Hoe merk je dat dan, een magnesiumtekort?
Amanda schreef:The_Cat schreef:Als iemand een aanrader weet voor bovenstaande, hoor ik het ook graag. Ik wil gewoon ook iets geven bij mijn paard voor op het krachtvoeder zodat hij:
- minder schrokt
- minder last heeft van zijn gevoelige maag
Zoals ik al eerder aangaf: kijk eens naar Agrobs Alpengrun muesli: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html
of Agrobs Aspero: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Structuur, zit niets in aan melasse, stimuleert kauwen, enz.
Wordt thuisbezorgd. En een balancer is ook wel aan te raden, dan weet je zeker dat ze niets te kort komen. Bijvoorbeeld Vitalbix wordt ook gewoon thuisbezorgd.
Niqui schreef:Citaat:Hoe bedoel je veel te laat? Als je merkt dat er een tekort is ga je het toch bijvullen en dan is het weer goed?
Hoe merk je dat dan, een magnesiumtekort?
Azmay schreef:Maar hoe kan je lucerne dan balanceren?
Ik hoor dingen over zemelen maar heb geen idee waar ik dat zou moeten krijgen bijvoorbeeld.
Niqui schreef:@ikke: ik heb er ook aan gedacht om magnesium bij te gaan voeren, maar zag dat het ook in de vitaminekorrel zit die ik voer (Vitalcomplete). Misschien inderdaad eens het bloed laten testen..
ikke schreef:Azmay schreef:Maar hoe kan je lucerne dan balanceren?
Ik hoor dingen over zemelen maar heb geen idee waar ik dat zou moeten krijgen bijvoorbeeld.
Zie mijn eerdere post: vier delen luzerne op een deel zemelen. Elke zichzelf respecterende voerboer heeft zemelen op voorraad.