Luzerne: wat doet het met een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:29

Of goed voederstro

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:55

Tcm62 schreef:
Of goed voederstro

Ik wee nog een paar ton haver voor niet te veel; heb je goed voerstro van.......... :D :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:05

Nu snap ik waarom die van mij ineens zo gevoelig is geworden. Dat komt natuurlijk door de luzerne :O. Hij reageert op de kleinste prikkels. Maar voer hem ook magnesium

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:11

Hmm.. misschien dan toch stoppen met voeren van lucerne hier? (Hartog) Paarden hebben het niet nodig. Zocht een fijne aanvulling qua voer naast hooi, gewoon iets grasachtig. Ik had dan een vergelijking gemaakt met de grasmix van Hartog en dan was de lucerne beter in mijn ogen. Maar ik heb hier dus allemaal koudbloeden die écht geen oppeppers nodig hebben - buiten mijn merrie. Ik zag dat Opti-Form van Mijten nu verandert is en er geen melasse meer in zit, zou dit dan een oplossing zijn?

Ik wil gewoon iets bijgeven aan de paarden naast hooi. Geen al te dikmaker, gewoon iets smakelijks. Geen brok en liefst geen melasse. (Al bevat Hartog lucerne dit wel..) Van mijn part mogen ze gewoon hooi krijgen, maar mijn ouders vinden het zo zielig als ze niets bijkrijgen in de winter ivm ze niet altijd op het weiland kunnen. Ze staan 24/7 buiten en amper arbeid.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:17

Jackytje schreef:
Hmm.. misschien dan toch stoppen met voeren van lucerne hier? (Hartog) Paarden hebben het niet nodig. Zocht een fijne aanvulling qua voer naast hooi, gewoon iets grasachtig. Ik had dan een vergelijking gemaakt met de grasmix van Hartog en dan was de lucerne beter in mijn ogen. Maar ik heb hier dus allemaal koudbloeden die écht geen oppeppers nodig hebben - buiten mijn merrie. Ik zag dat Opti-Form van Mijten nu verandert is en er geen melasse meer in zit, zou dit dan een oplossing zijn?

Ik wil gewoon iets bijgeven aan de paarden naast hooi. Geen al te dikmaker, gewoon iets smakelijks. Geen brok en liefst geen melasse. (Al bevat Hartog lucerne dit wel..) Van mijn part mogen ze gewoon hooi krijgen, maar mijn ouders vinden het zo zielig als ze niets bijkrijgen in de winter ivm ze niet altijd op het weiland kunnen. Ze staan 24/7 buiten en amper arbeid.

Als iemand een aanrader weet voor bovenstaande, hoor ik het ook graag. Ik wil gewoon ook iets geven bij mijn paard voor op het krachtvoeder zodat hij:
- minder schrokt
- minder last heeft van zijn gevoelige maag

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:23

Die van mij heeft een slokdarmopstructie gehad, dit is dan ook de reden dat ik het voer en wil blijven voeren, maar hij word er wel drukker van..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:28

Jackytje schreef:

Waarom geef je niet gewoon een balancer als je geen krachtvoer wil geven? Je hebt zo veel goede tegenwoordig.

En je zou, als je persé iets grasachtigs wil, ook kunnen denken aan grasbrokken. Maar het waarom van alleen ruwvoer ontgaat me even in je verhaal.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:33

Je zou ook eerst een luzerne zonder melasse kunnen proberen. Ik merk bij ons echt verschil: gaf eerst Hartog en nu Subli. Pony is veel rustiger nu.

Ik meng het in de namiddag door de speedibeet en 's avonds krijgt ze nog wat luzerne gemengd met Pavo Vital Complete. Verder krijgt ze geen brok of muesli, alleen hooi.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:42

Wat zijn de gevolgen eigenlijk als die calcium fosfor verhouding verstoord wordt? Ik heb er bij mijn ruin namelijk nog niet iets van gemerkt, maar ben wel benieuwd of dit iets is waar ik op moet gaan letten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:42

yza1987 schreef:
Wat zijn de gevolgen eigenlijk als die calcium fosfor verhouding verstoord wordt? Ik heb er bij mijn ruin namelijk nog niet iets van gemerkt, maar ben wel benieuwd of dit iets is waar ik op moet gaan letten.

Magnesiumtekort merk je ook pas als het veel te laat is..........

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:47

ikke schreef:
yza1987 schreef:

Magnesiumtekort merk je ook pas als het veel te laat is..........

Hoe bedoel je veel te laat? Als je merkt dat er een tekort is ga je het toch bijvullen en dan is het weer goed?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:53

Waarom enkel ruwvoer? Waarom geen krachtvoer? Ik hoef geen brok voor mijn paarden. Dat hebben ze al helemaal niet nodig. Zit vaak ook veel meer suiker in dan goed voor ze is. Een balancer is een optie, maar heb de indruk dat die ook vaak aan de dure kant zijn en geen idee of ik dat hier in de buurt kan kopen? Zelfde met Subli enzo. Dat is allemaal goed en wel, maar we moeten ook een verkooppunt in de buurt hebben. Met 2 pony's en 2 paarden heb je toch al gauw een nieuwe zak nodig. :)

Grasbrok is een optie, maar dien je die ook niet te laten weken?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:57

Citaat:
Hoe bedoel je veel te laat? Als je merkt dat er een tekort is ga je het toch bijvullen en dan is het weer goed?

Hoe merk je dat dan, een magnesiumtekort?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:03

Mag ik vragen welke olie goed werk om een paard wat voller te krijgen?
Ik zag net lijnzaadolie voorbij komen maar zou subli omega 369 ook interessant kunnen zijn?

Vandaag is de da geweest om dr te keuren, ze is goedgekeurd jippie!
Maar ze vond dr erg schraal tegen het magere aan....terwijl ze al aardig is aangekomen bij mij.

We verschillen ietswat van mening denk ik, ik vind de meeste paarden in mijn omgeving gewoon te dik al dan niet veelste dik....

Maar volgens de da kon er zeker nog 100 kg bij....nu mag ze nog wel wat dikker dat vind ik ook maar met beleid aub.
Volproppen ben ik geen voorstander van.
Al heeft ze wel onbeperkt hooi tot dr beschikking uit een slowfeeder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:04

The_Cat schreef:
Jackytje schreef:

Als iemand een aanrader weet voor bovenstaande, hoor ik het ook graag. Ik wil gewoon ook iets geven bij mijn paard voor op het krachtvoeder zodat hij:
- minder schrokt

Zoals ik al eerder aangaf: kijk eens naar Agrobs Alpengrun muesli: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html
of Agrobs Aspero: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Structuur, zit niets in aan melasse, stimuleert kauwen, enz.

Wordt thuisbezorgd. En een balancer is ook wel aan te raden, dan weet je zeker dat ze niets te kort komen. Bijvoorbeeld Vitalbix wordt ook gewoon thuisbezorgd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:08

Niqui schreef:
Citaat:

Dat is het punt: dat merk je bijna niet, te meer omdat het erin sluipt.

Een bloedje trekken en je weet het. Gezien wat sommigen hier voeren is dat ook niet onverstandig.
Het gaat er niet om wat je erin stopt, het gaat erom dat je de juiste verhoudingen voedingsstoffen geeft. Als je dat lukt, hoef je je over hoeveelheden meestal niet meer druk te maken.......

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:13

Maar hoe kan je lucerne dan balanceren?
Ik hoor dingen over zemelen maar heb geen idee waar ik dat zou moeten krijgen bijvoorbeeld.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:13

Amanda schreef:
The_Cat schreef:
- minder schrokt

Zoals ik al eerder aangaf: kijk eens naar Agrobs Alpengrun muesli: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html
of Agrobs Aspero: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-aspero.html
Structuur, zit niets in aan melasse, stimuleert kauwen, enz.

Wordt thuisbezorgd. En een balancer is ook wel aan te raden, dan weet je zeker dat ze niets te kort komen. Bijvoorbeeld Vitalbix wordt ook gewoon thuisbezorgd.

Bedankt, ik zal over je eerder reactie over gelezen hebben dan. Ik ga de sites eens bekijken, en eens zien welke naar België sturen of in België te verkrijgen zijn :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:15

@ikke: ik heb er ook aan gedacht om magnesium bij te gaan voeren, maar zag dat het ook in de vitaminekorrel zit die ik voer (Vitalcomplete). Misschien inderdaad eens het bloed laten testen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:18

Niqui schreef:
Citaat:

Ik merkte het doordat hij elke keer de dag na een wedstrijd kort en stijf liep. Echt alléén de dag na een wedstrijd.
Toen dacht ik: wedstrijd = stress. Wat gaat er dan keihard doorheen? > magnesium
Pot gekocht en op vrijdag en zaterdag gevoerd. Zaterdagmiddag wedstrijd gehad en zondag liep hij voor het eerst de dag na een wedstrijd niet kort. Zo snel werkte het dus. Duidelijk toch?
Even later alsnog bloed laten prikken voor iets anders en toen bleek ook dat de magnesium inderdaad te laag was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:19

Azmay schreef:
Ik hoor dingen over zemelen maar heb geen idee waar ik dat zou moeten krijgen bijvoorbeeld.

Zie mijn eerdere post: vier delen luzerne op een deel zemelen. Elke zichzelf respecterende voerboer heeft zemelen op voorraad.

Niqui schreef:
@ikke: ik heb er ook aan gedacht om magnesium bij te gaan voeren, maar zag dat het ook in de vitaminekorrel zit die ik voer (Vitalcomplete). Misschien inderdaad eens het bloed laten testen..

Binnen grenzen wordt een teveel uitgeplast, net als bij veel (niet alle!!) vitamines.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:23

ikke schreef:
Azmay schreef:

Zie mijn eerdere post: vier delen luzerne op een deel zemelen. Elke zichzelf respecterende voerboer heeft zemelen op voorraad.

Ik ken geen voerboer in de buurt, de boerenbond heeft het niet en internet geeft alleen resultaat op informatie ipv mij netjes artikelen te geven..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:25

The_Cat: http://www.pferdefutter.de/futtermittel ... ory=search bezorgd volgens mij ook in Belgie. Hier kun je ook proefzakjes bestellen voor 50 cent. Je moet wel aan de 10 euro komen om te laten bezorgen.
In Belgie zullen er ook wel verdelers zijn denk ik.

Ik voer overigens ook een beetje extra magnesium bij, boven op de balancer die ik voer. Teveel wordt uitgeplast. Ik merk ook verschil tussen wel en niet voeren.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:11

Hier raad onze osteopaat het echt af om Lucerne te voer dit omdat sommige hier ook zeggen het magnesium uit paard haalt en wij voeren ook nog extra bij aan magnesium je ziet je paard duidelijk veranderen

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:14

Mijn ene jonge paard krijgt op advies van de kliniek een behoorlijke hoeveelheid luzerne per dag.
Ik snap dat het in bepaalde situaties wordt afgeraden, maar er zijn ook genoeg situaties te bedenken waarbij het wel een goed product is.

Die van mij had een ernstig eiwit tekort in zijn bloed en staat daarom op een eiwitrijk voedingsschema op dit moment. Wellicht dat hij hier over een tijdje vanaf kan, maar eerst moet hij weer voldoende aangesterkt zijn.